Fordeler med bi-wire

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordeler med bi-wire

Spurte på hifiklubben om jeg burde bruke en ekstra tusenlapp på å benytte meg av dette. Da ble jeg fortalt at dette ikke var nødvendig siden ikke forsterkeren støttet dette. Stemmer dette?? Bruker NAD 763 og B&W 604 s3...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i allverden skal du med bi-wiring? Det er totalt bortkasta. Bi-Amping.. da snakker vi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hva i allverden skal du med bi-wiring? Det er totalt bortkasta. Bi-Amping.. da snakker vi.
    Biwiring....biamping....

Same shit, new wrapping!!!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at mitt oppsett er i grenseland.
    Har en Yamaha RX_V1400 som har utgang for høytalersett A front, og høytalersett B front.
    Jeg har kjørt A-utgangen til bass og B-utgangen til diskant.

Bi-amper eller Bi-wirer jeg mitt oppsett?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wirrer

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av realist
    Biwiring....biamping....

Biwiring og biamping kan ikke sammenlignes. Det er to HELT forkjellige ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg føler at mitt oppsett er i grenseland.
    Har en Yamaha RX_V1400 som har utgang for høytalersett A front, og høytalersett B front.
    Jeg har kjørt A-utgangen til bass og B-utgangen til diskant.

Bi-amper eller Bi-wirer jeg mitt oppsett?
    Du bi-amper etter det jeg vet. Jeg gjør jeg det samme på mitt annlegg. Kjører front på Diskant/mellomtone og Rear surround på bass. Gir bedre lyd, bedre basskontroll og høyere lydtrykk +3DB Bi-wire er når en bruke kun 1 forsterker(front) men deler opp kablen i diskant/mellomtone og bass tror jeg ikke kan fungere bortkastede penger!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell
    Biwiring og biamping kan ikke sammenlignes. Det er to HELT forkjellige ting.

Jeg er helt enig.
    Vi kan bruke analogien til en bilbane for Bi-amping.
    På en dårlig bilbane vil bilene/sporene påvirke hverandre etter hvordan bilen forandre hastighet.
    Hvis en bil har konstant fart og den andre gasser og bremse vil forskjellen i tilgang på total strøm i settet påvirke bilen som går konstant.
    Når en bil drar på, vil den andre miste litt fart i et kort øyeblikk, og vise versa.

Samme kan sies om en forsterker. Hvis bassen plutselig skal dra til og trenger mye strøm, så vil det et kort øyeblikk gå utover strømmen til diskanten.
    Samme når bassen har brukt mye strøm og går over i et stille parti. Da kan diskanten få litt overflow.

På bilbanen selges det dyre skinner som isolerer strømkretsene fra hverandre, og ved bi-amping er det en isolert forsterker som driver bass, og en isolert forsterker som driver diskant, og disse vil ikke påvirke hverandre.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Du bi-amper etter det jeg vet. Jeg gjør jeg det samme på mitt annlegg. Kjører front på Diskant/mellomtone og Rear surround på bass. Gir bedre lyd, bedre basskontroll og høyere lydtrykk +3DB Bi-wire er når en bruke kun 1 forsterker(front) men deler opp kablen i diskant/mellomtone og bass tror jeg ikke kan fungere bortkastede penger!
    Jeg er sikker på at du bi-amper i og med at front og rear er seperate forsterkertrinn.

Jeg er som sagt meget usikker på min RX-V1400.
    Lurer på om A og B settet rett og slett kun er skilleboks for forskjellige høytalersett som henter signal og effekt fra samme forsterkertrinn. I så fall Bi-amper jeg ikke.
    Hvis sett A og B drives av seperate trinn Bi-amper jeg, men som sagt, jeg vet ikke om A og B har felles/deler forsterkertrinn eller om de er seperate.

Noen med særkunnskap om RX-V1400?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av realist
    Biwiring....biamping....

'
    Eh.. Det er en VESENTLIG forskjell.... Jeg håper da inderlig du er klar over det.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg er som sagt meget usikker på min RX-V1400.
    Lurer på om A og B settet rett og slett kun er skilleboks for forskjellige høytalersett som henter signal og effekt fra samme forsterkertrinn. I så fall Bi-amper jeg ikke.
    Hvis sett A og B drives av seperate trinn Bi-amper jeg, men som sagt, jeg vet ikke om A og B har felles/deler forsterkertrinn eller om de er seperate.

Noen med særkunnskap om RX-V1400?
    Du bi-wirer du. Det er nok samme forsterkertrinn på både A og B ja. :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen.
    Jeg er en av de som ikke hører forskjell på lyden med min Bi-wiring.
    Nå jeg ommøblerer stuen nå om 2 uker blir det nok ordinær kobling igjen.

Kjekt å ha prøvd i alle fall, og funnet ut at det gav mitt oppsett med mine ører ingenting.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet ut biamping og kan si at det var 0 forskjell. Mange vil nok si jeg har dårliger ører, det får nå være. Jeg kommer heller aldri til å bruke 50 lapper for små forbedringer. Jeg biampet høyre front med 2 like kabler som jeg kjørte den venstre på. Mikroskopisk forskjell. Testet kun på musikk. Istedet for å kjøre biamping eller lignende hadde jeg gått for en bedre forsterker

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Har selv testet ut biamping og kan si at det var 0 forskjell. Mange vil nok si jeg har dårliger ører, det får nå være. Jeg kommer heller aldri til å bruke 50 lapper for små forbedringer. Jeg biampet høyre front med 2 like kabler som jeg kjørte den venstre på. Mikroskopisk forskjell. Testet kun på musikk. Istedet for å kjøre biamping eller lignende hadde jeg gått for en bedre forsterker
    Hvis du ikke hadde to forsterkere på den venstre front høytaleren var det BIWIRING ikke BIAMPING.

BIAMPING gir klar forskjell på lyden, BIWIRING gir minimale eller ingen forskjell på lyden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://public.snile.net/mics/b-wire-b-ampe.jpg

Dårlig tegning. men det blir kanskje lettere å forstå.
    Med Bi-wiering har du egentlig bare tykkere kabel. Ellers er alt fortsatt likt. Passive filtre. mye effekttap, Og om bassen trekker mye strøm påvirker det diskanten.

Men ved Bi-Amping da. Der skjer delingen aktivt før forsterkerene, på linje-nivå altså. Så forsterkerne jobber BARE innenfor det frekvensområdet de har blitt tildelt. Dette er en STOR fordel. selv om du pøser ut wattere i bassen har du fortsatt full kontroll over diskanten.
    Fase og forsinkelse justerer du i det aktive filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fordeler med bi-wire

Sitat Opprinnelig postet av stigs
    Spurte på hifiklubben om jeg burde bruke en ekstra tusenlapp på å benytte meg av dette. Da ble jeg fortalt at dette ikke var nødvendig siden ikke forsterkeren støttet dette. Stemmer dette?? Bruker NAD 763 og B&W 604 s3...
    en forsterker trenger vel ikke å støtte biwiering? når kan egentlig slike kabler gjøre forsjell?? jeg tror at i "vanlige" biwiering kabler, hvor lederne til bass og diskant er de samme, er det i lite forsjell, men noen biwiering kabler har forsjellige ledere og oppbygning til dikant og bass delen, her kan det vel gjærne gjøre en forsjell. det at man ikke hører forsjell kan vel også ha noe med filteret i høytttalerne å gjøre.. skla bygge nye filtre til høyttalerne mine, ansje jeg skal prøve å sett dem opp med biwiering da eller kansje til og med tri-wiering...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ved Bi-Amping da. Der skjer delingen aktivt før forsterkerene, på linje-nivå altså. Så forsterkerne jobber BARE innenfor det frekvensområdet de har blitt tildelt. Dette er en STOR fordel. selv om du pøser ut wattere i bassen har du fortsatt full kontroll over diskanten.
    Fase og forsinkelse justerer du i det aktive filteret.
    Dette blir vel en tredje metode, alstå du deler aktivt før forsterkning. Det er nok mer vanlig i PA sammenheng og f.eks. i aktive høyttalere.
    De fleste som bi-amper vanlige høyttalere bruker to sepparate amper som mates med samme signal for så å gå inn på sepparate delefilter til diskant/bass. Blir vel nærmest den øverste tegningen.

Fordelene jeg har opplevd er veldig ofte bedre kontroll og at lydbildet "åpner" seg mer.

- Anders -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •