MiniDisc UTOC feil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MiniDisc UTOC feil

Etter lange vurderinger og kverulering med importørene over nettet kom jeg frem til at MD var mediet for meg. Er man vant til Reel-to-Reel tape og Compact Cassette er det vanskelig å finne seg til rette med hjemmebrenning av CD, som gir lite rom for offline redigering.

Jeg har opparbeidet meg en samling på et par hundre Minidiscs, alle i standard 74 minutters format, for å gjøre det så enkelt og driftssikkert som mulig.

Oppdaget forleden til min skrekk at jeg sannsynligvis har fått UTOC feil på et par disker. Symptomene er at titlene forsvinner eller at opptak som var Deleted dukker opp igjen. Jeg skal ikke være påståelig, men mener at feilene har oppstått mens diskene var ute av spilleren, altså ikke under opptak. Hvordan det står til med resten av samlingen vet jeg ikke.

Jeg har to stasjonære spillere: Sony MDS-JB930 og Sony MDS-W1, et perfekt par til mitt bruk. Jeg tar opp mye fra radio, redigerer, klipper vekk, titler (via keyboard kolet til MDS-JB930) og mover til samledisk via MDS-W1, slik at UTOC'en får nok kjørt seg adskillig mer enn normalt.

I skrivende stund kommer jeg til å tenke på en spotlight med innebygd transformator som står farlig nær der hvor diskene ofte ligger. En måling viser at den elektromagnetiske støyen fra transformatoren er høy, en induksjonsspenning på opptil 100mV med mitt måleutstyr, i umiddelbar nærhet. Til sammenlikning ca 5mV målt direkte mot PC skjermen. Elektromagnetisk støy kan, som alle vet være dødelig for magnetisk materiale, som jo UTOC er.

Jeg må dessuten innrømme at jeg aldri har renset laserhodene på spillerne (hatt dem i ca 2 år), men dette skulle jo ikke ha noen betydning for UTOC.

Noen som har noe å tilføye her?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Evo!

Minidisc, som alt annet som lagrer data på magnetisk metariale, kan degraderes/ødelegges ved kontakt med annet (elektro)magnetisk felt.

Imidlertid er det også slik at brente CD-R plater heller ikke holder mer enn 2-3 år om de ikke behandles spesielt pent... Tror ikke jeg ville satset på at din mini-disc samling holder seg aaaalt for lenge, til det er mini-disc mediet alt for lite sikret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren

Takk for svar, og godt nytt år.

MiniDisc'ens styrke er jo at man kan overskrive x-hundre tusen ganger, så da gikk jeg ut fra at lagringstiden sto i stil med dette. I alle fall kan jeg jo move de viktigste opptakene over til ny disc vha Sony MDS-W1 (eller tilsvarende) etter noen år, for å være på den sikre siden. Å legge alt over på PC er vel kanskje det beste pga backupmuligheter.

Dine spådommer er skuffende, spesielt med tanke på mine spolebånd som er opptil 50 år gamle og fortsatt fullt lesbare, om noe reduserte (Kong Haakons begravelse ble funnet på et bånd i garasjen. Da hadde det vært utsatt for husbrann, slengt ut sammen med radiokabinettet som var ille svidd og overvintret i hvert fall en sesong).

Jeg tar en prat med NRHF (Norsk Radiohistorisk Forening) hvor jeg er medlem. Det er mulig denne saken etter hvert blir noe irrelevant for Avforum. Men takk likevel.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen

Ja, desverre er ikke dagens digitale lagringmedier like stabile som før. Imidlertid er jo tape utrolig sensitiv til magnetiske felt, så jeg er ikke helt sikker på at det er det riktige å satse på heller.

Når det gjelder CD-brennere, varierer lengden du kan lagre platene etter hvilken type brenner du bruker, hastigheten platen brennes på, samt platens kvalitet. Anbefaler f.eks. Yamaha sin nye Tattoo brenner, den gir ekstremt god innprint på platen. Du kan i utgangspunktet lagre CD-platene relativt lenge, spesielt om de oppbevares kjølig. Varme og annet vil gjøre platen sprø samt kunne bøye seg, og dermed bli ubrukelig...

Det kan nok også hende at Minidiskene dine kan ha godt av å lagres litt kjølig...

Zip sine nye 750 MB stasjoner har også meget lang lagringstidskapasitet, du kan jo vurdere de...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har bladd litt på nettet og kommet over "HHB professional MiniDisc" hvor det reklameres med en archival stability, som det heter - på mer enn 50 år. Har foreløpig ikke funnet noe angående forbruker-MiniDiscs, men så helt gærn't kan det vel ikke være der heller.
    Jeg tror nok også at mye beror på innspillingsutstyr og lagring. Det er heldigvis ikke ofte jeg er så lite påpasselig som i historien med spot-lighten!
    Ha en god helg!

Lignende tråder

1. 4:3, 14:9, 16:9........proposjonene ble feil i filmen!
    By Pimpallika in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 03-27-2005, 00:38
  2. Noen som har hadd feil på Z2....
    By Bjoern in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 04-02-2004, 11:58
  3. Kategori for tekniske feil?
    By nangaparbat in forum Nye kategorier
    Svar: 1
    Siste melding: 07-10-2003, 12:53

Stikkord for denne tråden