Stående lydbølger i et rom med 2.40 takhøyde v/70Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stående lydbølger i et rom med 2.40 takhøyde v/70Hz

Leste i dvd og hjemmekino forleden, om hvordan omrdet rundt 70 Hz kan være et problemområde i rom med takhøyde på 2.40 meter.

Dette fordi bølgelengden da tilsvarer avstanden mellom gulv og tak, og da kan gi uheldig ressonans(?)

Det jeg ikke får til er å regne dette ut på en enkel måte... Lyden har en fart på 330 m/s i luft. Bølgelengden ved 1 Hz burde da være på 330 meter..

Ved 70 Hz burde da bølgelengden være 330/70 = 4.7 meter.... Dette er jo ikke 2.4 meter, men er heller ikke så langt unna 4.8 meter, som er det dobbelte.. Hvis det har noe å si!

Og samtidig stod det om dempemateriale. Hvis man vi dempe lyden ved en git frekvens burde man ha dempemateriale som er like tykt som bølgelengden. Da blir det jo et problem å dempe de laveste tonene..

Stemmer alt detta??

Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil forklare regnestykket på denne måten

Definisjonen på en bølgelengde er: "avstanden mellom to bølgetopper. "

Tenk deg at du ser en høyttaler fra siden. Når membranen i høyttaleren singer mot høyre, blir luftmolekylene skjøvet tettere sammen på høyreside. Det blir en "luftfortetning". Like etterpå sivnger membranen tilbake mot venstre. Da blir det en "luftfortynning" på høyre side. Slik holder membranen på med fortetninger og fortyninger om og om igjen. Da blir avstanden mellom to fortetninger det samme som en bølgelengde. Da blir 70Hz = 140 fortetninger per sek.

Derfor blir regnestykket slik (340/140=2,43) (dette kan være feil, men virker litt logisk )

Jeg har selv ikke peiling på om dette stemmer. (Angående uheldige ressonanser ved 70Hz i et rom med 2,4m høyde) 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev den nevnte artikkelen. Jeg skal ikke gå gjennom hele den tekniske forklaringen her, men bare si at den fundamentale stående bølgen for en gitt romdimensjon er slik at denne dimensjonen tilsvarer halvparten av bølgelengden for frekvensen.

De også denne siden for mer informasjon:
    http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Det stemmer også at det å FJERNE refleksjoner av bassfrekvenser betyr MYE dempemateriale. Det er i vanlige oppholdsrom ikke mulig å dempe slikt, og selv i Norges beste ekkofrie rom, så er målingene ikke pålitelige under 70Hz, mener jeg å ha hørt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei... Mye å tolke her..

Kan man da si at for en frekvens på 70 hz må elementet "jobbe" 140 ganger? Altså da bevege seg frem og tilbake, fortette og fortynne, 140 ganger? Er da bølgelengden for en gitt frekvens det dobbelte av frekvensen?

Men "Svigning per sekund", til svarer det da: bølgedal-bølgetopp-bølgedal ? altså én lydbølge/svigning? I og med at 70Hz har en bølgelengde på 2.4 meter istenden for 4.8 meter som jeg regnet ut først?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skal ikke gå gjennom hele den tekniske forklaringen her, men bare si at den fundamentale stående bølgen for en gitt romdimensjon er slik at denne dimensjonen tilsvarer halvparten av bølgelengden for frekvensen.
    Vil dette mao si at når jeg kom frem til at bølgelengden er 4.8 meter, og takhøyden er 2.4 meter (som er halvparten) blir da dette "oppfyllt"?

Og mulig jeg er helt på kjøret nå, men hva er da sammenhengen mellom frekvens og bølgelengde? Var jeg på riktig spor, eller må jeg tolke det mer slik Jsound sa det?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til jeg aldri helt har fått inn 100%: FASE

Caplex sa dette: fase (gr.), avsnitt, trinn (i et forløp). — fys., tilstanden ved et bestemt tidspunkt i en svingende bevegelse. Hvis svingningen kan avbildes av et punkt som med jevn fart løper rundt en sirkel, løper f. el. f.-vinkelen fra 0° til 360°. Har to svingninger samme frekvens, er f.-forskyvningen mellom dem lik den enes f.-vinkel når den andre er 0. To slike svingninger som er f.-forskjøvet 180°, er i motfase

Jeg sier "hæ", og vil gjerne ha en litt enklere forklaring..

Alle snakker om at ting er i fase og ufase, "husk å justere fasen" og slikt... Da skjønner ikke jeg alt jeg har lyst til å skjønne for å si det slik..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Kan man da si at for en frekvens på 70 hz må elementet "jobbe" 140 ganger? Altså da bevege seg frem og tilbake, fortette og fortynne, 140 ganger? Er da bølgelengden for en gitt frekvens det dobbelte av frekvensen?

Men "Svigning per sekund", til svarer det da: bølgedal-bølgetopp-bølgedal ? altså én lydbølge/svigning? I og med at 70Hz har en bølgelengde på 2.4 meter istenden for 4.8 meter som jeg regnet ut først?
    Nei, 70Hz har en bølgelengde i luft på ca 4.8 meter. Men den fundamentale stående bølgen i et rom er en halvbølge (med utslukking midt i rommet, og store utslag ved veggen, skal man tro illustrasjonene som følger teorien :shock: ). Hvordan fysikken i utbredelsen av trykkbølgen er på moleylært nivå i rommet skal jeg ikke gå inn på, ganske enkelt fordi kunnskapen min stopper der. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skal ikke gå gjennom hele den tekniske forklaringen her, men bare si at den fundamentale stående bølgen for en gitt romdimensjon er slik at denne dimensjonen tilsvarer halvparten av bølgelengden for frekvensen.
    Vil dette mao si at når jeg kom frem til at bølgelengden er 4.8 meter, og takhøyden er 2.4 meter (som er halvparten) blir da dette "oppfyllt"?
    Ja.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til jeg aldri helt har fått inn 100%: FASE
    Dette er enklest å forklare med illustrasjoner.
    Sjekk denne siden: http://www.tpub.com/neets/book2/1g.htm
    (der finner du illustrasjoner av sinuskurver i fase, 90 grader faseforskjell og motfase (180 graders faseforskjell).
    Denne har en ganske oppklarende animasjon:
    http://www.indiana.edu/~emusic/acoustics/phase.htm

Ble det klarere nå?

Denne siden har noen kule animasjoner, men jeg vet ikke om den gjør det noe klarere:
    http://www.kettering.edu/~drussell/D...rposition.html

Disse sidene er funnet med dette søket på google:
    http://www.google.com/search?hl=en&l...mp;btnG=Search

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var saker..!

Men, hva er egentlig en sinus kurve? (er vel rimelig basic, men har aldri helt forstått det heller ) Eneste jeg kan relatere til det er at man kan foreta et sinus sveip, som jeg mener å ha lest er en tone fra 20-200Hz...

Men videre til fase:

Syntes denne var best: http://www.indiana.edu/~emusic/acoustics/phase.htm

A the wheel rotates couterclockwise, the sine wave reaches its peak positive amplitude when the spoke has traveled 90º from its starting point (click on the 90º button), with a relative amplitude of +1. At 180º from the starting point, the amplitude of the sine wave has returned to 0 (click on the 180º button). At 270º, the sine wave reaches its peak negative amplitude of -1 (click on the 270º button) and then returns to 0 as it returns to its starting point of 360º or 0º.1

Altså når "tonen"? en topp (+1) ved en fase på 90*, samt en bunn (-1) ved en fase på 270*. Y aksen viser relative amplitude, som jeg tolker som forsterkning. Tonen er da ved 90* forsterket 1 gang kontra 0* eller 180*. Og da motsatt ved 270*. Noe i dette?

Slik jeg videre forstår det kan man da bruke fasen til å hindre ressonans? Da ved å forsterke eller dempe lyden ved den delefrekvensen man bruker på subwooferen... Noe i det?

Men når det gjelder forskjell på 0* og 180* fase, er jeg derimot mer blank... Hva blir forskjellen her? Kan man da "snu" lydbølgen slik at den da enten jobber med/ mot (forsterker eller kanselerer) en annen lydbølge?

Og det stod jo her: http://www.kettering.edu/~drussell/D...rposition.html om stående lydbølger og annet knask.

Viser jo her at når 2 lydbølger er i fase forsterker de hverandre, og kanselerer hverandre når de er i motfase..

Videre: " If two sinusoidal waves having the same frequency (wavelength) and the same amplitude are travelling in opposite directions in the same medium then, using superposition, the net displacement of the medium is the sum of the two waves." Dette kan kanskje forklare hvorfor det oppstår stående lydbølge v/70Hz i et rom med takhøyde på 2,4 meter? (da med bølgelengde på 4.8 meter som står skrevet i forrige svar...)

Er jeg inne på noe her, eller er jeg på bærtur? Er uansett veldig taknemlig for alle svar og muligheten til å lære dette.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en side med informasjon hvor stående bølger er godt forklart:

http://faraday.physics.utoronto.ca/I...dingWaves.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse forklaringene var råtne, jeg kan ikke forklare deg deg mer enkelt og forståelsesfult fordi jeg ikke husker så mye fra det jeg lærte av 2+3fy..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått det riktig; Problemet med interferens oppstår når lydbølgene som blir reflektert fra tak og gulv møtes?

Edit: Jeg prøvde noe morsomt nå. Jeg lagde tre MP3-filer med en konstant tone. Disse filene hadde toner på henholdsvis 440, 441 og 442 Hz (jeg ble inspirert av en link lengre opp). Jeg spilte av disse i hver sin instans av Winamp, og lekte litt med balansen. Med forskjellig lyd fra hver høyttaler kunne du høre hvordan faseproblemene endret seg fra nærmest ubetydelige til enorme ved å bare begege hodet litt fra side til side (brukte PC-høyttalerne som står inntil skjermen på hver side). Morsomt!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det ikke har blitt gitt en god og enkel definisjon av hva fase egentlig er!!

Eneste jeg leser om det er at "når fasen er feil treffer lyden øret på forsjellige tidspunkter".. Da gjerne grunnet refleksjoner i tak og vegg..

Det med stående lydbølger forstod jeg greit nok.. Men fase vil jeg gjerne vite mer om...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å skrive en guide for avansert romkorreksjon Roffe? Ser ut til at dette er et tema som stadig vender tilbake, der behovet for en sammenfattet oversikt over linker osv. kan være veldig til hjelp for folk!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjerne med en god forklaring av hva fase er... kremt kremt..

Men dette synes jeg var en veldig god idé lyngren! Er nok mer å hente i å optimalisere rommet enn å ofte kjøpe nytt utstyr..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, på HiFi-runden for noen uker siden ble jeg plutselig veldig oppmerksom på hva rommet og plasseringen av diverse utstyr har å si for lytteopplevelsen...

Vi har jo en fin grunnleggende guide på oppsett av projektor/video av Burre, så en lignende guide mot audioplassering hadde vært ypperlig.

Uansett, tilbake til tema, jeg har jo sporet av hele tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOHO:
    Med fare for å skyte meg selv i beinet kan jeg godt opplyse op hve jeg oppftter med fase; 0 fase: alle elementene svinger perfekt i takt. ved en gitt frekvens svinger f.eks 70 hz, går elementet ut og inn av høytaler kassa 70 ganger.
    tenk deg nå at du tar å bytter om + og - på terminalen på den ene høytalern. Da vil denne ht oppføre seg annerledes enn den andre. elementet vil fortsatt svinge 70 ganger siden det er samme tone, men til forskjell fra den ht du ikke har rørt vil elementene i denne ht bevege seg motsatt. Altså når elementet i den første ht går "utover" , går elementet i den du har endret + og - på "innover". Da er fasen vendt 180 grader.

Dette har ingen betydning om du bare har en ht.

Teroetisk sett er det slik at hvis du har et stereooppsett som beskrevet i eksempelet mitt over, vil du når du har fasevendt 180 oppleve følgende: Når du står ved høyre ht høres bare lyd fra venstre side - når du står ved venstre ht høres bare lyd fra høyre side. Dette er fordi lydbølgene som genereres av den ene ht, "nulles ut" av den andre (luftfortettingen den ene ht lager, elimineres av fortynningen fra den andre). Dette gjelder ikke i samme grad i virkeligheten, da du alltid vil høre refleksjoner fra omgivelsene i tillegg.

Når det er ulik avstand fra flere ht og sub, vil jo lyden kome fram på litt ulik tid. det er derfor man stiller inn avstand i oppsettet på hjemmekinorecievere. I tilegg til dette er jo lyden du hører et resultat av direkte stråling fra ht og refleksjoner fra veggene. det er derfor viktig at resultatet av lyden som når ditt øre, er slik at den ikke ikke blir "nullet ut" av en av ht. ukorrekte fase.

Fasejustering er da en trinnvis eller trinnløs mulighet til å justere "hvor" i svingningstakten du vil at bassen (som regel) skal komme inn.
    Dette kan du gjøre med øret; sett deg i godstolen og få en til å vri fasejusteringen frem og til bake. der du hører mest bass (best) er rett instilling.

Noe recievere har dette innebygt.

Blei litt mye dette men.. Skjønte du noe?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e505
    ........Dette har ingen betydning om du bare har en ht.

Dette har ENORM betydning, avhengig av løsning/akustikk/rommet i forhold til lytteposisjonen........... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av e505
    ........Dette kan du gjøre med øret; sett deg i godstolen og få en til å vri fasejusteringen frem og til bake. der du hører mest bass (best) er rett instilling.
    Dette kan du IKKE gjøre med øret på en slik måte at resultatet skal være tilfredsstillende. Da må det en eks. RadioShack til............. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hookay flageborg@flageborg..

Det stemmer nok hvis jeg tenker meg om.. uansett ikke så mange om bare har en ht.. selv om "enorm EnorM" var å ta i.. skauuel tro det var viktigere å passe på fasen når flere ht opererer sammen..

Helt klart vil man sikkert få et mer korrekt resultat om man benytter et kalibreringsverktøy som Radioshack.. Jeg har ikke testet en slik, men jg har stilt opp hjemmekino en gang eller to.. og jeg mener fortsatt at det er mulig å justere på øret hvis du ikke har anner redskap tilgengelig.

Men resten da? var det sånn passe? ellers må jeg få meg en ny forklaring på fase selv

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den var den beste hittil. Og det kommer av at det var lett og forståelig skrevet, samt at det ikke var så langt unna det jeg selv trodde om fase!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting:

Når jeg står på badet, hvor det selvsagt er nok ekko fra før pga fliser rund baut, kan jeg "nynne" en konstant tone, som jeg da lar synke i frekvens. Til slutt vil jeg da komme til en tone som høres mye kraftigere ut i rommet enn de andre. Føler virkelig at det skapes ressonans ved den frekvensen.

Er dette da stående lydbølge i praksis??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •