bilsub på rommet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bilsub på rommet.

hadde tenkt å lage bil sub på rommet, jeg lurte på om dette opsettet ville funke bra?:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ????????????????????Hva mener du EGENTLIG :?:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han lurer vel på om det går an å bruke bilforsterkeren inne, med et bilbatteri som strømkilde (12v)
    Det går fint, det, men batteriet må lades med jevne mellomrom.
    Bare pass på og sett batteriet på et sted med god lufting

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skal alle putte bil anlegg hjemme!!! det finnes da millioner av forsterker som funker MYE bedre inne. Ett bilanlegg skal brukes i en bil, og ett hjemme anlegg skal brukes hjemme. Man putter da ikke hjemme forsterkern sin i bilen??? du kan godt bruke suben hjemme, men da på en hjemme forsterker. Viss du skal få ett bilanlegg til å funke godt hjemme må du kjøpe deg ett dyrt gelebatteri og en bra lader, og det blir dyrere enn å kjøpe en hjemme forsterker. har du en bra forsterker klarer den å tømme batteriet på en time eller to og da må du lade det opp igjen, som igjen tar noen timer.

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan man ikke bare bruke en 220v til 12v omformer?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne88
    Hvorfor kan man ikke bare bruke en 220v til 12v omformer?
    fordi en omformer som leverer nok strøm koster veldig mye penger. Den omformern jeg brukte i bilstereodemoen i den gamle butikken min klarte å levere nok strøm til en 2 kanaler og en monoblokk viss jeg ikke kjørte de hardt. den omformer koster godt over 10 lapper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsWilli
    det står at den kan gi MAX 5A. hvem er det som har en forsterker som trekker 5A da? det er ikke mange. 5Ax 12V= 60w, det er ikke nok til å dra en sub.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe du har rett der ja.........

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse da? Kan man bruke en av disse til det "prosjektet"?
    Klarer en av disse å gi nok strøm til en forsterker? Koster jo bare 650,- for den største på 500VA... Den skulle gi 500w hvis man har en resitiv last på..? Eller?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jale
    Disse da? Kan man bruke en av disse til det "prosjektet"?
    Klarer en av disse å gi nok strøm til en forsterker? Koster jo bare 650,- for den største på 500VA... Den skulle gi 500w hvis man har en resitiv last på..? Eller?
    da må du isåfall bygge en likeretter itillegg. for den der gjør bare om til 12v vekselspenning og bilforsterkere skal ha likespenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha... jeg har to likerettere her forran meg... de har ligget der i 3 måneder nå, og jeg begynte å lure på hva jeg skulle med de..
    sjekk forresten ut www.indoaudio.com for bilstereo (husk å legge til 25% moms da...)
    Kan jo lage et lite kabinett med to sånne transformatorer i... da har du mye strøm.. hehe.. slenge i et par kjølevifter også, en egen "strømboks" til forsterkeren...
    tror jeg har et prosjekt på gang snart... :P

EDIT: kjøpte forresten likeretterene (fagspråket: rectifier) på cals ohlson for 39,- per stykk...

for dere som leste denne posten før jeg fikk rettet på den, jeg tenkte meg ikke om :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør en solid jævel av ei likeretterbru da... En bilforsterker trekker vel ivei fra 50-100 ampere... Det blir dyrt.. Du griller disse clas ohlson greiene før du rekker å si bass...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde gå helt fint å kobble som anvist i tegningen i begynnelsen av inlegget. Bil utstyr er ofte konstruert og laget med litt andre filosofier enn et stasjonært innendørs hifi anlegg, med hensyn på å utnytte 12,6-14 volt støm, og det ellers litt lite gunstige lytterommet som et bilmiljø utgjør.
    Kan kanskje også være en ide å kobble inn en kondensator for å hjelpe bilbatteriet til å raskere avgi strøm, ettersom en bly akumulator har litt forsinkelse og vil lett få litt spennings variasjon pga den kjemiske måten den henter ut strømmen på.

Har du en vanlig bil blyakumulator (blybatteri) innendørs , må du vite hva du gjør, fordi de inneholder svovelsyre, og ved lading og utladning dannes det brennbare gasser, så hviss den antennes i riktig blandings forhold er eksplosiv. :shock:
    En annen ting er også de høye stømmene en blyakkumulator kan avgi hvis den kortsluttes, og brannfaren rundt det.

Jeg har selv benyttet bilbatteri 70Ah sammen bland annet med en brokobblet biltema forsterker til å lage en "trådløs" rumperister til hjemmekinoen.
    Det fungerte utmerket det, benyttet også en 12v vedlikeholdslader når sofaen ikke stod i kino modus og det var på tide å lade batteriet... :wink:

Lades batteriet samtidig som du spiller musikk på anlegget, kan du risikere å introdusere litt støy som kan bli hørbart ut av høytaleren, en batterilader er ikke spesiellt godt egnet som en hifi strømforsyning , og sammen med strømforsuningen i en pc, er jeg redd det for kan bli litt påvirkning dem i mellom også i form av hørbar støy, men det kommer muligens litt ann på størrelsen og den indre motstanden i bly akkumulatoren, samt hvor god bileffekt forserkeren er til å filtrere vekk denn støyen.

Lykke til med 12V prosjektet, bare husk å behndle bilbatteriet med nødvendig "respet" og forsiktighet. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forsterkersiden er vel utfordringene allerede belyst ganske godt nå.

Når det gjelder selve subwooferen, så er romforsterkningen i bilen formidabel og sterkt stigende ved lavere frekvens. Derfor er mange bilsubwoofere konstruert med en topp mellom 80 og 120Hz eller noe slikt, og ganske mye avrulling nedover i frekvensene. Dette fungerer dårlig i et større rom (innendørs) der forsterkningen som rommet gir er mindre, noe som gjør at den tidligere nevnte toppen vil dominere og man får såkalt "one note bass".

Inne-subwoofere lages gjerne med større kasse og dypere avstemming.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HER er likeretteren jeg har.. har som sagt to av de...
    Etter mine beregninger vil det da funke å ha en 300VA 12V trafo før en likeretter... funker det? gir en eller to 300VA nok strøm?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke SÅ enkelt, nei. Etter likeretterbroen har man fortsatt ikke likespenning. Her trenger man en kondensatorbank. Og i tillegg må man regne med at man får omtrent 1.41 ganger så høy spenning fra denne altså 12V*1.41 = 17V, dersom trafoen konverterer fra 230V RMS til 12V RMS, man likeretter og hekter på en kondensatorbank for glatting, som dermed hever spenningsnivået opp til peak-nivå. Tviler på at bilforsterkeren vil trives med 17V.

Det du trenger hvis du skal gjennomføre dette er en 230V til 9V trafo. Det vil likerettet og glattet gi omtrent 12.7V, noe som burde være spiselig for bilstereoen, og fungere selv om spenningen i nettet varierer mellom 220 og 240 Volt.

Ser forresten noen foreslår strømforsyning med to sekundærviklinger. Siden bilstereo ikke har to spenningsnivåer i tillegg til jord, så trenger man trafo med kun en sekundærvikling.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er ikke SÅ enkelt, nei. Etter likeretterbroen har man fortsatt ikke likeretting. Her trenger man en kondensatorbank. Og i tillegg må man regne med at man får omtrent 1.41 ganger så høy spenning fra denne altså 12V*1.41 = 17V, dersom trafoen konverterer fra 230V RMS til 12V RMS, man likeretter og hekter på en kondensatorbank for glatting, som dermed hever spenningsnivået opp til peak-nivå. Tviler på at bilforsterkeren vil trives med 17V.

Det du trenger hvis du skal gjennomføre dette er en 230V til 9V trafo. Det vil likerettet og glattet gi omtrent 12.7V, noe som burde være spiselig for bilstereoen, og fungere selv om spenningen i nettet varierer mellom 220 og 240 Volt.

Ser forresten noen foreslår strømforsyning med to sekundærviklinger. Siden bilstereo ikke har to spenningsnivåer i tillegg til jord, så trenger man trafo med kun en sekundærvikling.
    nå skal ikke jeg lære dette før neste år (eller kanskje neste år der igjen) men dette var interesant. mest optimale må vel være å bruke en 230 til 10,2v omforer for da får du 14,4, som er optimalt for bilstereo forsterkere. kan noen hjelpe meg å finne en trafo og likerettere om gjør at jeg kan ta ca 1000w rms ut av omformeren Da kan jeg putte litt bedre forsterkere inn i demo racket. Må man forresten bruke noen spesiell type kondensator på dette? har jo masse 1,2F liggende

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000W fra 12V forsyning? Det betyr vel drøyt 80A strøm. Lykke til med å finne en likeretterbro som takler det...

Har du 1,2F kondensatorer!? :shock: Hvor store er de (fysisk)?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    1000W fra 12V forsyning? Det betyr vel drøyt 80A strøm. Lykke til med å finne en likeretterbro som takler det...

Har du 1,2F kondensatorer!? :shock: Hvor store er de (fysisk)?
    æsj, var det jeg regna med. den jeg brukte før ga bare 40A og da kan jeg ikke ha cv stroker i demoen. "vanlige" 1,2F bilstereo kondiser. er ca 25cm rør med 5cm i diameter. og voltmeter på toppen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •