Tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Tråd: Tuner

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tuner

Jeg er på utkikk etter en tuner.
    Den må ha RDS, og matche resten av anlegget.
    Er åpen for alle forslag. Har tenkt på denne :

http://www.hifiklubben.com/no/produk...ner.htm?id=492

Noen andre forslag?

Budsjett: 10000 bols

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De beste FM-tunerne med RDS heter:

- Kenwood KT-6050L (1995)
    - Onkyo T-4970 (1992, pen, beste digital-tuner med RDS. Nyere modell (1997): T-4711

Dagens tunere (inkl. Denon og Sony) holder dessverre ikke mål, hverken m.h.t. lyd eller DX-egenskaper. Du kan kjøpe på eBay o.lign.

Enda bedre lyd får du med mesterverkene fra 70-tallet inklusive Tandbergs 3000-serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har vi den "de gamle er eldst"-diskusjonen igjen da..

Tror jeg selv ville gått for en DAB-radio dersom du har mulighet til å ta inn dette. Dette fordi all musikk som sendes over norsk radio likevel er kodet mellom ulike mp3-formater flere ganger likvel. Med DAB slipper du unna med en slik konvertering.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco

Tror jeg selv ville gått for en DAB-radio dersom du har mulighet til å ta inn dette. Dette fordi all musikk som sendes over norsk radio likevel er kodet mellom ulike mp3-formater flere ganger likvel. Med DAB slipper du unna med en slik konvertering.
    Dette stemmer vel ikke ? NRK Alltid klassisk sender iallfall med topp kvalitet her i Oslo-området.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco

Hvilke kanaler sender DAB?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hvilke kanaler sender DAB?
    Sjekk www.nrk.no/dab . I tillegg sender P4 over DAB. Om DAB endelig funker i Trondheim vet jeg ikke, vet heller ikke om en kan ta det inn via den samme FM-kabelen fra kabel-tv utgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paulsen
    Dette stemmer vel ikke ? NRK Alltid klassisk sender iallfall med topp kvalitet her i Oslo-området.
    Det beviser vel bare at folk egentlig ikke hører forskjell på MP3 og CD..

Beklager at jeg ikke har noen link som bekrefter dette bedre. Så du får ta påstanden min med en klype salt i mellomtiden.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en DAB/FM radio fra cambridge audio som heter Azur 640T. Den kostet vel ca. 2500,- og er helt grei, fjernkontroll har den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boikott DAB! Med dette slipper vi det dynamikkdrepende mediet. Bare hør på P4, Kanal 24 og P3. P1 ser dessverre ut til bli mer og mer DAB-basert. Den som ikke hører forskjell på DAB-sendinger og analogesendinger (forutsett at kilde ikke er av "MP3-format"), bør finne seg en annen hobby en Hi-Fi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg PAR, jeg har selv aldri hørt en DAB-tuner, men jeg tror ikke det er nødvendig.Har jo en del Tandbergtunere + en Sansui fra 1970 og er vilt imponert over konsertsendinger via disse.

mvh

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada alt var selvfølgelig bedre før... :roll:
    DAB er helt greit å høre på, men jeg hører stort sett på radio tango så jeg bruker FM delen mest.
    Nå sitter ikke jeg stille i to-tre timer med ørene på stilk når jeg hører på radio da...

Edit: Hvorfor er det plutselig så mange vintage, kabel og rør kverrulanter her i det siste? har de blitt kastet ut fra hifisentralen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg

Edit: Hvorfor er det plutselig så mange vintage, kabel og rør kverrulanter her i det siste? har de blitt kastet ut fra hifisentralen?
    Faktisk noe var bedre før. En Tandberg-radio fra 70-tallet danker ut det meste av radioer. Tivoli (Retroradio det også), som er kåret til verdens beste radio, blir bare en "Per Pussling" ved siden av en Tandberg.

Kverulanter? Er det ille at noen finner Tandberg bedre en dagens overprisede komponenter?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt f.eks cambridge audio 640T?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt f.eks cambridge audio 640T?
    Fint at du nevnte denne! Ja, denne har jeg hørt. Grei lyd på FM-båndet. Skal dog ikke trekke noen konklusjoner her, da denne ikke satt i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette har faktisk med teknologi å gjøre.
    De gamle FM-radioene brukte tunede LC-kretser (trafoer) i mellomfrekvensen - helst mange av dem - og dette er dyrt å produsere, og kretsene må også trimmes inn.

I typisk moderne ingeniør-rasjonalisering ("massakrering" spør du meg) har man fjernet disse og erstattet med keramiske filtere (som gir gode nok data, men gir en tynn, skarp, litt resonant lyd). Dette gjelder alle moderne tunere av de kjente masseproduserte merkene.

Da hjelper det ikke med super MOSFET transistorer i konstruksjonen.

Hvis vi snakker om Tandberg, så brukte alle de gode gamle LC-kretser.
    Men i 2000-serien (ca. 1975) innførte de "kloke" ingeniørene keramiske filtere istedenfor. Så kom den berømte og dyre 3000-serien på 80-tallet, hvor faktisk Tandberg gikk mot strømmen og innførte LC-filtre igjen. Disse tunerne i 3000-serien regnes derfor som verdens absolutte beste idag, og selges til høye priser på eBay, gjerne rundt 10.000 kr, avhengig av modell.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er helt greit å høre på, men jeg hører stort sett på radio tango så jeg bruker FM delen mest.
    Nå sitter ikke jeg stille i to-tre timer med ørene på stilk når jeg hører på radio da...

Skal man bare ha en radio med RDS er det jo bare å velge ut fra utseende så det passer med det grei man har. Er man etter lyd stiller saken sig anderledes, og bliver endda mere kompliseret av den elendige lyd radio stasjonerne har ! Så er der egentlig noen vits i å lete etter en radio med god kvalitet ? For noen nei.....
    Jeg har litt erfaring med tunere, fra Nad, Pioneer, Kenwood og Tandberg primært. Selv med elendig lyd fra en radio stasjon viser forskjellene sig med én gang om du sammenlikner tunere. To analoge tunere kan ha samme signal/støy data f.eks., men viser sig i praksis, med samme antenne å ha forskjellig støy signatur. dette har DAB jo ikke selvfølgelig !!
    Det at man ikke lytter mye til radio kan ganske fort endre sig om du har en god tuner. Lyden kan være fantastisk engagerende, fri og neutral på en måte der overrasker.
    Én av mine favoritter, som jeg jo selvfølgelig også har solgt, er Pioneer TX 9500 II. Fantastisk lyd, med ganske seriøs god bass, for en meget beskjeden investering. Findes på E-bay.
    Find dig ellers en velholdt Tandberg TPT 3011A, denne vil give dig en leksjon i lyd, også denne fåes til få kroner. Jeg har hatt 3 av disse, fantastiske apparater.
    Nad liker jeg ikke, det lyder som om alle overtoner mangler på én eller anden måte.
    DAB får jeg nok aldrig nei....., jeg er jo gammel også.... :lol:
    http://www.fmtunerinfo.com/

Blir litt feil å sige vi er kverulanter, hvad er da tilhengere av SVS, Klipsch og Denon ?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei buril!

På hifisentralen er det en fyr som selger Accuphase T 109 for 12000 spenn.

Legger inn annonsen her jeg:

" Sted: oslo
    Tlf: 22723521/40223984
    Pris: 12000

Selger min accphase T109 tuner," verdens beste!" Ny pris 26000 kr. Transparent powerlink super, strømkabel kan følge med, for kr.1000.( Ny pris 2900.) Altså kr.12000 tilsammen.
    E post sverre.skjelve@c2i.net "

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Bare får å nevne det.. jeg har selv hatt en slik Kenwood, også med god utendørs antenne og dengang nesten fri sikt til sender.
    Det var en helt OK radio (kostet drøyt 3000 NOK om jeg ikke husker feil), men var ingen stor opplevelse.

I kontrast til f.eks min Audiolab 8000T (ikke RDS) låt den direkte blodfattig, fjernt og veikt. Med god margin!

Skal ikke begi meg utpå anbefalinger av tunere med RDS; det er så vanskelig å si hva du trenger; noen trenger vel god sensitivitet mens andre (av geografiske årsaker) trenger god selektivitet osv..

Vi har en NAD receiver (billigere type) med RDS, den er ikke spesielt imponerende på mottakssiden, men får den et sterkt signal låter den helt OK..
    De beste radioer jeg har hørt har vært uten RDS, Leak Throughline, Audiolab 8000T, Linn Kremlin, Naim NAT03 osv..

Mvh Vidar P

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tuner

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg er på utkikk etter en tuner.
    Den må ha RDS, og matche resten av anlegget.
    Er åpen for alle forslag. Har tenkt på denne :

http://www.hifiklubben.com/no/produk...ner.htm?id=492

Noen andre forslag?

Budsjett: 10000 bols
    10k på tuner? Da hører du seriøst mye radio
    SKal ikke si stort jeg brukte 6k på en kasettspiller for å mimre gamle dager, ble brukt 2-3timer og nå står den på kottet
    Men uansett. Om rotel er av intresse så har jeg en på hånden,ny typen, sort utførsel. 2k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar P
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Bare får å nevne det.. jeg har selv hatt en slik Kenwood, også med god utendørs antenne og dengang nesten fri sikt til sender.
    Det var en helt OK radio (kostet drøyt 3000 NOK om jeg ikke husker feil), men var ingen stor opplevelse.

I kontrast til f.eks min Audiolab 8000T (ikke RDS) låt den direkte blodfattig, fjernt og veikt. Med god margin!

Skal ikke begi meg utpå anbefalinger av tunere med RDS; det er så vanskelig å si hva du trenger; noen trenger vel god sensitivitet mens andre (av geografiske årsaker) trenger god selektivitet osv..

Vi har en NAD receiver (billigere type) med RDS, den er ikke spesielt imponerende på mottakssiden, men får den et sterkt signal låter den helt OK..
    De beste radioer jeg har hørt har vært uten RDS, Leak Throughline, Audiolab 8000T, Linn Kremlin, Naim NAT03 osv..

Mvh Vidar P

Hei Vidar, vi pleier å ha noen friske diskusjoner .... :lol:

Jeg er sikker på at din Audiolab (er uten RDS) er bedre, både m.h.t. lyd og mottaking, men det var altså spørsmål om gode RDS-tunere, og da skal man holde seg langt unna disse merkene som handelen er så glad i å presentere i lille Norge: Sony, Denon, Rotel, NAD, osv osv. Og vintage-modeller (de er uten RDS) er LANGT bedre.

RDS: Onkyo er vel den aller beste, men Kenwood-modellen er også i toppklassen når vi snakker om RDS.

Jeg har selv en slik Onkyo hjemme (til testbruk), og via et rørbasert anlegg spiller den overraskende bra og dynamisk. Selv om de berømte Tandberg er bedre.

De modeller du ellers nevner er sikkert gode nok (og dyre nok), men de er jo fremhevet av engelsk hifi-presse som jo kun deltar som markedsføringsorgan for nye engelske hifi-produkter. Vintage-modellen Leak Throughline er f.ø. ikke bedre enn mange andre rør-tunere, men den er altså engelsk den også, og får sin plass i den engelske pressen.

Jeg holder akkurat nå på med å teste en rekke tunere fra 60-tallet og utover - kjøper inn flere over eBay, også europeiske: Grundig og Dual, som hadde noen flotte modeller rundt 1970. Så får vi se.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •