Tuner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Tråd: Tuner

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen Kjell

Er enig med deg (som jeg også mente å få frem i mitt forrige innlegg) at de beste tunerne gjerne er uten RDS.

Selv skjønner jeg ikke helt hva man skal med denne funksjonen på en stasjonær tuner (bruker det gjerne i bilen!) all den tid man forhåndsinnstiller sine kanaler iallefall..

Glemte jo å nevne din høyt elskede Tandberg, synes jo at denne 3001 (var det ikke det tro ) var et veldig bra apparat..

Er som sagt ikke veldig imponert over rimeligere NAD-tunere, men åpner gjerne for at denne Silverline kan være god.

Hva med Denon, har ikke de den rimelige TU-260 med RDS nå til dags; den er jo veldig god til en latterlig lav pris...

Mvh Vidar P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar P
    Hei igjen Kjell

Glemte jo å nevne din høyt elskede Tandberg, synes jo at denne 3001 (var det ikke det tro ) var et veldig bra apparat..

Hva med Denon, har ikke de den rimelige TU-260 med RDS nå til dags; den er jo veldig god til en latterlig lav pris...

Mvh Vidar P

Ha-ha, ja Tandberg i 3000-serien er fantastisk gode, også fordi de har trafo-koblet mellomfrekvens (LC-filtere) istedenfor keramiske filtre. Det er en DYR løsning i våre dager. Men det blir mye mer saft og kraft i gjengivelsen med dette gamle prinsippet, som var regelen frem til ca. 1972 for tunere generelt. Så Tandberg tidlig 80-tall gikk tilbake til dette fine prinsippet.

Den billige Denon er jo alltids god "til prisen", men da kan man likegodt spare til billig hjemmekino 8) . Vitsen med en tuner er jo god stereo-lyd, og skal det være RDS duger bare de aller beste (såvidt).

Min mening.

hilsen Kjell B.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funnet på no.teknologi.audio:

>Såvidt jeg vet, sender NRK ut signalene på P1, P2 og P3 (som går ut til hele
    >landet) digitalt via radiolink til hovedsenderne med en total båndbredde på
    >384 kb, altså i forholdsvis godt komprimert (bitredusert) form.

Det er 384 KBit/s pr radiokanal, ikke totalt for alle kanalene.

>Der
    >konverteres de til analoge signaler som mates til senderne, som gir ut en
    >båndbredde på 15 kHz audio. Hvilket format som brukes ved utsendelsen vet
    >jeg ikke, og jeg kan heller ikke si noe om hvordan signalene bearbeides før
    >de går ut på linkforbindelsen. Tar forbehold om at jeg kan huske feil
    >bithastighet.

Komprimeringsformatet som brukes, både til distribusjon og kontribusjon
    er MPEG1 layer II, 384 KBit/s. Layer II er ikke så effektiv som layer
    III (MP3), men den har den fordelen at det er mulig å rekomprimere
    signalet flere ganger uten store negative konsekvenser. Prøver man å
    lage PCM av en MP3-fil, for så å komprimere den .med MP3 på nytt, så
    skjønner man problemet.
    ----

Er ikke det litt trist for "det gamle og analoge er alltid best" gutta at de
    kjære FM-sendingene, som visstnok er analoge og "rene", er besudlet
    med mpeg kompresjon?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tillater mig å kopiere inn et , for mig, godt svar fra HiFiSentralen angående vinylens død , min kommentar til tunere kommer lengere nede :

den 28. May 2005 klokken 20:07, skrev Bach :Kvittet meg for en tid tilbake med en gedigen high-end vinyl rigg. Jeg må bare si at jeg ikke har savnet den et sekund !

For meg er ikke vinyl lyd annet en noe tilsløret grums. Det blir ikke stort bedre uansett kvalitet på avspillingsutstyr.

Problemet med 16-bit PCM som er lagringsformatet på CD, er at bitoppløsningen på musikken blir lavere nå signalnivået blir lavere. Nær støygulvet på CD-formatet kan bitoppløsningen være så lav som 1-2 bit (dvs. kanskje 5-10% av original lydkvalitet). Dette gir stygge firkantpulser og digital støy. Dette får CD-formatet til å låte hardt og skjærende. En løsning har vært å tilføre analogt hvitt støy til digital signalt for å få det mere ørevennlig (dither).

Vinyl som lagringsmedie har ikke dette problemet. Nær støygulvet vil signalene på vinyl inneha orginal form. Vinyl vil derfor gjengi dynamikk men også romopplevelse og etterklang mere troverdig enn 16-bits PCM.

At 16-bits PCM formatet skal ha bedre dynamikk er kanskje riktig i teorien, men stemmer lite med det praktiske liv. For at 16-bits PCM formatet skal låte best, må musikken komprimeres. Jo mere komprimert musikken blir, jo flere av de 16-bitene som systemet har vil bli brukt til å reprodusere musikken.

Pop musikk som er "mye" komprimert egner derfor best på CD-formatet (men det passer også godt for mp3 formatet). Klassisk musikk med mye dynamikk og mikrodetaljer er ikke egnet for 16-bits PCM.

CD-formatet vil derfor konkurrere direkte mot mp3 formatet. I dag ser det ut til at mp3 vil bli vinneren.

den 28. May 2005 klokken 20:07, skrev Bach :
    Det er en befrielse med åpenheten og frigjortheten i gode digitale innspillinger avspilt over en skikkelig cd spiller. Selv om alt selvsagt ikke er perfekt med digidal mediet så kommer det til å bli gedigne ytterligere forbedringer i fremtiden.

Alle innspillinger før midten av 80-tallet er analoge innspillinger. Fra midten av 80-tallet til langt ut på 90-tallet låter digitale innspillinger ofte ikke naturlig, men hardt og påtrengende. Merk at den beste musikken ble laget før digitalteknikken tok overhånd i studioene fra 80-tallet. Harry Belafonte og DSOTM blir ofte trukket fram som lydreferanser. De er innspilt analogt.

Forbedringene som vi kan forvente knyttes først og fremst til DRM. Nå dette blir løst vil vi kunne se potensialet i SACD og DVD-A fullt ut. SACD og DVD-A er allerede her. Det finnes ikke etterspørsel etter ytterligere høyoppløste formater i dag, så det vil neppe komme nye formater med det første.

Hvem er det som gidder å snu en LP plate etter 15-20 min, når man lytter intenst til f.eks klassisk musikk ? Jeg gidder ihvertfall ikke det mer .

Lengden på musikken på hver LP side passer bedre til hjernens konsentrasjonsevne enn CD-formatet. Det er ingen til dags dato som klarer å holde fokus og konsentrasjonsevne i de 74 minuttene som en CD kan vare. En vil derfor oppnå størst utbytte når en tar pause i musikklyttingen. Å snu en plate er en slik pause, men pausen bør gjerne vare lengre enn den tiden det tar å snu en LP-plate.

Den fremtidige cd platen vil høyst sannsynlig være et slags SD minnekort på 5-10 gb (når prisen på disse raser om et par år). Her slipper han alle problemer med
    driverk, og overføring av digitale data mv.

Det avhenger av prisen. Uansett digital format, må jitter-problemer tas på alvor. Har selv mest tro på digitalt trådløs eller internettbasert overføring av musikk fremfor å dra i butikken for å kjøpe musikk på minnekort.

Ser også for meg nedlasting fra nettet, direkte fra "master" i fremtiden, til f.eks et minnekort.

For at det skal være mulig, må plateselskapene klare å finne løsning på opphavsrettigheter og frykten for kopiering. Den fremtidige digitalformatet for lagring på mastertape el. kan fort bli mp3.

Fremtiden er digital !!

Det har man sagt de siste 25 år. Selv om det har gått lang tid, er det vel få i dag som er uenig i at fremtidens lagring vil skje digitalt. Musikken vil uansett være analog.

http://www.hifisentralen.no/

Dette har ikke så mye med DAB og radio å gjøre, men viser tankegangen hos mange. Bare der står DIGITAL på et apparat går man helt av hengslerne og kjøber. At mange av disse apparater har meget lav kostpris, og fort er helt glemt i hifi verdenen oppdager man senere.
    HiFi handler om nytelse og lytteglede uansett hvor komprimert en kilde er.
    Men, HiFi kan brukes til så mye også til imponatoranlegg som det ikke går an å lytte seriøst på, og når en person søker anbefalinger av radioer må man gå ut fra det er lyden man er interessert i tror jeg, ellers er det bare å kjøbe en hvilken som helst DAB.
    DAB er fremtiden, ingen tvivl, men der er vel heller ingen tvivl om at de seriøse hifi gutter vil være kritiske til lyden i disse også, som de er med alt muligt andet grej.
    Det analoge fm nettet bliver stengt i 2007 tror jeg.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig godt innlegg, Niels.

Og det viser jo at selv vanlig PCM lider av alvorlige mangler.

Skal tro hvorfor disse digital-ekspertene aldri forteller oss om problemene ved lave nivåer.

Vi har altså i moderne tid to kjempe-problemer, som våre belærende digital-eksperter aldri forteller oss om:

1) en tynn diskant-raslende lyd fra moderne tynnfilm computer-komponenter (motstander, kondensatorer, IC'er) som skyldes delvis mekaniske resonans-problemer inni komponentene. Lyd er elektriske felter som virker tiltrekkende eller frastøtende, gir mekaniske vibrasjoner.

2) en skarp lyd ved lave nivåer pga elendig oppløsning i digitale medier (vanlig PCM) - et problem som faktisk delvis motvirkes ved komprimering. UTROLIG !!!!

Og så får vi alle disse morsomme kommentarene mot folk som leter etter god lyd i utstyr fra 60/70-tallet. Mens studio-folk over hele verden gjør det samme (innfører teknologi fra 40-tallet til 70-tallet), bare les profesjonell studio-presse, ikke de fordummende hifi-bladene.

Vintage-teknologi har jo den bivirkning at det tilføres noe varme og "integrering" i lyden, derfor vil en god analog FM-tuner gi mye bedre lyd, selv om signalene opprinnelig er digitale og noe komprimerte. Det siste er faktisk helt uinteressant. Jeg selv vil jo kjøpe en DAB-tuner med FM converter-utgang og koble den til antenne-inngangen på min analoge FM-tuner. Selvsagt. Så kan man fortsatt beholde den berømte Tandberg-lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vintage-teknologi har jo den bivirkning at det tilføres noe varme og "integrering" i lyden, derfor vil en god analog FM-tuner gi mye bedre lyd, selv om signalene opprinnelig er digitale og noe komprimerte. Det siste er faktisk helt uinteressant. Jeg selv vil jo kjøpe en DAB-tuner med FM converter-utgang og koble den til antenne-inngangen på min analoge FM-tuner. Selvsagt. Så kan man fortsatt beholde den berømte Tandberg-lyden.
    Dersom jeg bare kobler iPod'en min rett til Vintage-forsterkeren din er det altså helt i orden å lytte til mp3?

Antar du er klar over at denne varmen du snakker om bare er en høyere grad av forvrengning i mellomtonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco

1. Dersom jeg bare kobler iPod'en min rett til Vintage-forsterkeren din er det altså helt i orden å lytte til mp3?

2. Antar du er klar over at denne varmen du snakker om bare er en høyere grad av forvrengning i mellomtonen?

1. Du har herved min tillatelse til å gjøre det. mp3 vil på den måten høres mere naturlig ut. Bl.a. fordi overekspandert gjalling i øvre mellomtone dempes litt.

2. Hele studio-verden leter idag frenetisk etter gammelt EKTE vintage-utstyr. Mens vi venter på at de skal finne det, så bruker vi noen fine gamle vintage-apparater som vi kjøper brukt og gir en passende service.

Og så kan vi bare slappe av og nyte musikken istedenfor å skifte det ene moderne digitale utstyret (2005) ut med neste modell (2006).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dersom jeg bare kobler iPod'en min rett til Vintage-forsterkeren din er det altså helt i orden å lytte til mp3?

Antar du er klar over at denne varmen du snakker om bare er en høyere grad av forvrengning i mellomtonen?
    Hvad med denne ?
    http://www.duet.no/jasminet200multitube.htm
    :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh. Usb inngang har jeg da på computer-transistor-surround-recieveren min også (ble fire tabo-ord i ett det). Men det er morsomt å se at flere og flere forsterkere begynner å få usb-inngang også, selv om det har overraskende lite med radio-tunere å gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha. :lol: