Innspilling fra platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling fra platespiller

Dete spørsmålet har sikkert vært her før, men her kommer det igjen:

Mamma har masse gamle plater som hun vil ha brent ut på CD... Vi kan få låne en platespiller, men hva mer trenger vi?
    Vi skal altså ha lyden inn på dataen for å få brent den på CD. Jeg har en Yamaha RX-V1500, kan jeg bruke den til dette?
    Eneste jeg har på lydkortet i dataen er vel vanlig mik-inngang...

håper noen kan hjelpe!

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke sikkert, men tror du må ha et program som heter audiograbber for å gjøre dette. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Phono PreAmp studio USB fra Terratec. Fungerer helt utmerket. Fås blant annet på komplett.no

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltids mulighet for å kjøre pre-out fra forsterkeren inn på en inngang på lydkortet. Det eksprimenterte jeg litt med før, men har nå endt opp med en "Pinnacle Steinberg Clean" løsning. Det er et USB-basert lydkort med bl.a. RIAA trinn (vanlige analoge innganger går også). I tillegg følger det med software for selve samplingen, oppdeling til individuelle sanger, "vaskingen" og brenning til CD: Pinnacle Clean 5 (pluss Wavelab Lite).

"Vaskingen" er opsjon og den skipper jeg pr i dag. Etter en vasking fjernes "peiskosen", lavfrekvent brumm og andre vanlige LP u-lyder. Desverre fjernes ofte noe av detaljbildet i musikken, den kan bli noe ullen. Nivå på vaskejobben kan justeres, men jeg har latt LPene gå uvasket gjennom til CD'ene.

Det er desverre ikke mange LP'er jeg har tatt meg tid til å kjøre gjennom kvernen. Tiden det tar er såpass lang tid pr LP at det blir et tiltak å sette igang.

Dersom du tar jobben via forsterkeren og inn på standard lydkort, da blir det ganske mye manuellt arbeid. Jeg tror det kan kan lønne seg å invistere i et program/pakke som er beregnet til denne jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... tror jeg (mamma) vil beholde sjarmen ved LP'er, altså litt knitring og slikt... hehe... det er vel rundt 50 LP'er som skal gjennom CD-brenneriet!

den terratech saken fra komplett virket jo veldig grei, men 800kr er jo like mye som en ny platespiller... hehe...

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et program til pc som heter Lp recorder,har lagt det inn men har ikke prøvd det ennå. Følgte med HjemmePC`s DVD special. Desember 2004.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... da var det teit at jeg ikke hadde DVD i dataen... hehe... men finnes vel andre måter å få tak i det på..! hihi...

konfronterte mamma med den USB greia fra terratec... fikk ikke noe ordentilig svar... får nesten vente å se til platespilleren kommer for å teste gjennom reciveren min først. (når man først har handlet reciver til mange tusen kroner må den da kunne slikt? :P )

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Tiden det tar er såpass lang tid pr LP at det blir et tiltak å sette igang.
    lenger enn spilletida?

Sitat Opprinnelig postet av steins
    Jeg har en Phono PreAmp studio USB fra Terratec. Fungerer helt utmerket. Fås blant annet på komplett.no
    er det noen som vet hvordan er kvaliteten på denne i forhold til å kjøre gjennom en reciver?

tar det lenger enn spilletida å "ta opp" til fil med denne?

:water

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg kjøpte et PC-program på Clas Ohlson, det heter Magix, Music Cleaning LAB, samt en RCA til mini-jack kabel for tilkobling til lydkortet.
    Programmet er enkelt å bruke og kostet bare 149.-. Man kan fjerne knitring osv samt "equalise" og øke dynamikk området osv, et meget bra program synes jeg, har brukt det mye til å "digitalisere" eldre LP-plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TOOLMAN
    ... samt en RCA til mini-jack kabel for tilkobling til lydkortet...
    trengte du inget RIAA trinn?
    hvor koblet du denne på lydkortet? rett i mik-inngangen?
    programvare er ikke noe problem å få tak i, må helst bare vite hvordan kabler jeg skal kjøpe...

EDIT:
    det var vel ikke dette programmet?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at han koblet platespiller til forsterker og forsterker til lydkort. Eller? Ble litt usikker når jeg leste fra linken din til Magix over: "Phono preamp simulation with RIAA EQ: Direct recording from vinyl records" ???

Ellers fant jeg denne artikkelen om Steinberg CleanPlus 4.0: http://www.dinside.no/php/art.php?id=89865

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V1500 har vel platespilleringgang så vidt meg bekjent, så det enkleste blir vel å kjøre opptaket gjennom den? (Da har du RIAA kompensering).

Du skal bruke line-in på lydkortet.

Vær obs på at kvaliteten på det ferdige opptaket er avhengig av kvaliteten på lydkortet. Jeg vil anbefale noe bedre enn et typisk "integrert på hovedkort" lydkort.

Anbefaler Audacity gratis og bra :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    RX-V1500 har vel platespilleringgang så vidt meg bekjent, så det enkleste blir vel å kjøre opptaket gjennom den? (Da har du RIAA kompensering).
    ...Jeg vil anbefale noe bedre enn et typisk "integrert på hovedkort" lydkort.
    Okei... skal prøve på det...
    ops: jeg har bare integrert lydkort...

nå fant jeg platespilleren, og den har ikke engang RCA kontakter... det er bare en gammel DIN (??) sak... pokker heller...

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jale
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    ...Jeg vil anbefale noe bedre enn et typisk "integrert på hovedkort" lydkort.
    Okei... skal prøve på det...
    ops: jeg har bare integrert lydkort...

nå fant jeg platespilleren, og den har ikke engang RCA kontakter... det er bare en gammel DIN (??) sak... pokker heller...
    Bare prøv det integrerte lydkortet du, blir du ikke fornøyd med resultatet vet du hva du kan forbedre :-)

Da trenger du bare en DIN til RCA så er jo den saken grei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHA!! makan til råtten platespiller skal man lete lenge etter! Den kvalifiserte seg ikke engang til loppemarked...
    jeg måtte hele tiden hjelpe motoren med å gå runt, men det var først etter at strikket hadde røket... det var heller ingen stift... hehe...
    jeg må nok få lånt en platespiller eller finne en gammel et sted!

fant en kabel på ljudia også...
    de har forresten den Magix program-greiene på ljudia også! (audio cleaning 2005 koster 399,-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jale
    Sitat Opprinnelig postet av TOOLMAN
    ... samt en RCA til mini-jack kabel for tilkobling til lydkortet...
    trengte du inget RIAA trinn?
    hvor koblet du denne på lydkortet? rett i mik-inngangen?
    programvare er ikke noe problem å få tak i, må helst bare vite hvordan kabler jeg skal kjøpe...

EDIT:
    det var vel ikke dette programmet?
    Joda, der er programmet, kjørte ikke gjenom noe form for RIAA-trinn eller forsterker nei, kobla platespillern rett i lydkortet(MIC-inngangen).Plug-and-play!!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Tiden det tar er såpass lang tid pr LP at det blir et tiltak å sette igang.
    lenger enn spilletida?
    Jepp:

Tidsregnestykke blir ca:
    1) Spilletid LP + tid for å fjerne støv + snu plata halvveis
    2) En god del tygging på harddisk etterpå får å dele opp WAV til en fil pr sang. Her må en ofte gjøre endel manuellt da rolige partier kan bli tolket som sporskifte og sanger uten tomrom mangler sporskifte.
    3) MYE (CPU) tid dersom en skal kjøre 'rensing' av lydsporet
    4) Manuell inntasting av tekster for tittel og spor (CD text)
    5) Brennetid til CD
    6) Konverteringstid til MP3 filer

(Beklager at jeg ikke svarte med en gang, men jeg har vært en uke på kurs i Praha. Distraherende med 38'C i skyggen og 4'C i pilsen :wink: )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem: hva gjør jeg hvis det er hakk i plata?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakk i plata = problem. Så enkelt er det...

Det er noen faktorer som vil påvirke kvaliteten på de ferdige cdene dramatisk:
    - platespilleren
    - lydkortet
    - forforsterker/annen RIIA-korreksjon

For å ta det enkleste først: Få tak i en skikkelig platespiller. QXL er et bra tips; det selges stadig restaurerte spillere som er noen tiår gamle. Med en ny stift/pickup og rett kalibrering vil en kvalitetsplatespiller fra 1975 spille ENORMT mye bedre enn en ny plastikksak til 395,- For noen få hundrelapper bør du kunne skaffe deg en ok platespiller på bruktmarkedet. Få noen som kan kalibrere en platespiller til å forklare/vise deg hvordan dette gjøres. Spør her på forumet eller gå innom en seriøs HiFi-butikk. (Jeg har aldri gjort dette selv.)

Neste skritt: Skikkelig lydkort. Lyden blir ikke bedre enn den elektronikken du forer den inn i. Skaff deg feks. et godt eksternt USB-lydkort med linjeinngang.
    (Denne har grei lyd og masse andre muligheter som du ikke trenger: Procom Music - TonePort UX1) Du må jo rett og slett bare bestemme deg for hvor bra du vil ha ting: Prøv å ta opp feks. fra en CD-spiller på lydkortet du allerede har og se om du synes det låter "bra nok". Men som sagt: Det blir ikke bedre enn du tar deg råd til...

Eventuelt kan du bruke et slikt lydkort med innebygd RIIA-korreksjon som omtalt tidligere. Det gjør selvsagt ting litt enklere, men ikke nødvendigvis kvalitativt bedre.

Så RIIA/forforsterker: Vinylpålater er tatt opp med et frekvensfilter som legger til diskant og trekker fra bass etter en bestemt funksjon. Når du skal spille av platene må du enten sende signalet gjennom en forforsterker med innebygd RIIA-korreksjon eller du kan spille signalet rett inn og gjøre korreksjonen med programvare. Hvis du bruker feks. en slik Terratecboks du skrev om skjer denne korreksjonen i denne boksen. Her gjelder det samme som for lydkort: Kvalitet på resultatet avhenger av kvalitet på elektronikken. Men du kan altså ta en snarvei og gjøre korreksjonen digitalt. Les mer om hvordan dette KAN gjøres gratis med ok resultat her: Software based RIAA filter - part 2 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

En viktig ting å huske på er at signalet fra en platespillerpickup er veldig svakt. Dette betyr at hvis du kjører det rett inn i lydkortet vil du måtte forsterke det kraftig etterpå. Med mindre du har et godt lydkort eller en pickup med veldig sterkt utsignal vil du da få problemer med støy; for å forsterke musikken må du samtidig forsterke støyen... Dette ungår du langt på vei ved å sette en forforsterker i mellom.

Til slutt: Hvis du skal ta opp og redigere musikkfiler trenger du antagelig et dertil egnet program. Det kan du kjøpe, eller du kan brue Audacity som er gratis, åpen kildekode og antagelig mer enn bra nok til ditt bruk: Audacity: Free Audio Editor and Recorder. (Audacity kan også brukes til å kjøre RIIA-korreksjon.)

Lykke til!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halspastill
    Problem: hva gjør jeg hvis det er hakk i plata?
    Det kan i en del tilfelle la seg løse!
    Finn frem en god lupe, og en passende knappenål. Finn så frem til "hakket" vha lupa, og forsøk å "rette opp" rillen der skaden er.
    Du blir ikke kvitt lyden av hakket, men forhåpentligvis lar stiften være å hoppe til neste eller foregående rille etter "operasjonen".

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •