Trenger noen svar jeg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger noen svar jeg!

Kan dere svare meg på hva dette er?

Peak? Tror jeg vet dette: Maks effekt hva forsterkern\høyttalern kan gi i kort periode?

Bi-ampe?

brokoble?

bi-wire?

Håper på gode svar så jeg lærer meg dette for en gangs skyld :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vårt nye artikkel og guidesystem er snart klart, og der har bl.a. Burre laget en flott oversikt over denne type begreper!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vårt nye artikkel og guidesystem er snart klart, og der har bl.a. Burre laget en flott oversikt over denne type begreper!

OK

Hvor lenge er det til det systemet er ferdig da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kommer i løpet av noen dager!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peak - effekten forsterkeren er istand til å levere over korte tidsstrekk. Viktiv for å få en dynamisk lyopplevelse. forsterkeren bruker da strømforsyningen sin fra veggen i tilegg til at den tømmer kondenstorene sine (midlertidlig strømlager (st slags batteri som har evne til å tømmes og fylles ekstremt fort)).

Bi-ampe bruke to forsterkere pr høyttaler i et stereooppsett. en forsterker driver f.eks diskant og mellomtone, mens en annen forsterker tar seg av bassen på begge sider. Krever dobbelt sett med terminaler på høyttaleren. Kan gi store lydmessige forbedringer. Mer krefter tilgjengelig, samt at bassslag ikke påvirker diskant og bellomtone og tapper de for krefter, da kreftene leveres fra to forskjellige forsterkere. Teoretisk sett kan man biampe med ulike typer forsterkere, også ulik effekt.

Bi -wire: dobbelt sett med ledninger til høyttaler fra forsterker. Et sett ledninger fra forsterker til bass, ett sett til diskant/mellomtone. kan gi luftigere lydbilde. ideen er at delefilterene i høyttaleren ikke skal påvirke strømtilførselen i ledningen i samme grad. (bass filteret hemmer ikke diskant og motsatt) mange opplever ikke noen forskjell på biwiring og singlewiring. Bi amping er mer effektivt.

Brokobling er at man f. eks en stereoforsterker og kobler sammen utgangene slik at det som var en to kanals stereo forsterker blir en enkanals monoforsterker, og fungerer som en monoblokk. I et stereooppsett trenger du to slike. Brokobling gjøres ved at du f.eks kobler left+ og right- til en høyttaler og bruker en linje inn. For at det skal funke må forserkerne ha denne muligheten, gjerne en liten bryter bak. det står ofte også hvordan du skal koble. Fordelen med dette er at du får mer krefter i en kanal. eks Nad 270 yter 2x150 watt i stereo og 1x400 watt brokoblet. Det er likevel ikke det samme som en dedikert 400w forsterker. Lydkarakteren endres også ofte til et råere, mer aggresivt bilde. Blir en "hardtrimmet" forsterker. Ikke alle forsterkere tåler dette, eller har strømtilførsel nok til å gi stor effektøkning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •