Holfi - The Stabilizer (for CD og DVD) - noen vits?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Holfi - The Stabilizer (for CD og DVD) - noen vits?

Etter å ha fått demonstrert denne ifm. AV-treff i går, kjøpte jeg med meg en av disse (heretter kalt HS).

Årsaken til dette var at vi faktisk mente å oppleve en hørbar forskjell i hvordan lydbildet ble presentert. Stor var derfor spenningen da nyvinningen skulle testes hjemme på eget anlegg.

Først ble en utvalgt plate kjørt uten HS. Valgte naturlig nok ut platen vi hadde benyttet under demorunden med gutta, Allan Taylor "Colour To The Moon". Syntes lyden var godt definert med instrumenter plassert i hele lydbildets bredde. Lot merke til hvordan stemmer fremsto, klarhet og perspektiv. Her var det egenlig fint lite å forbedre, mente jeg.

Dette var dog inntil jeg lyste opp HS, plasserte den sentrert på toppen av CDen og lukket igjen skuffen. Allerede i løpet av 10 sekunder skjønte jeg at noe var annerledes. Fikk nærmest litt gåsehud, for dette hadde jeg egenlig ikke forventet:
    1) Instrumenter får en klarere plassering i lydbildet.
    2) Instrumentene er mer balansert seg i mellom, og fremstår med større ro, definisjon og dynamikk.
    3) Stemmen plasseres mer definert og formidles uanstrengt.
    4) Mellomtone og bass oppleves mer tilgjengelig, strammere, går ørlite grann dypere.

Ved å kjøre platen på nytt - uten HS - opplever jeg at lydbildet faktisk er noe mer kaotisk enn jeg først trodde. Lyder og instrumenter krangler litt og rotes mer sammen. Dette gjør det generelle lydbildet relativt detaljert, men samtidig noe uoversiktelig.

Det er med andre ord plassering, dynamikk og orden jeg summerer inntrykkene til når HS er benyttet.

Kjørte også et par spor fra Pat Metheny og Charlie Hadens "beyond the Missoury Sky (short stories)", nærmere bestemt 6. "The Moon is a Harsh Mistress" samt 9. "The Moon Song". Disse er nedtonet i både intensitet og dynamikk, men likevel med nok av detaljer - dog godt skjult.

Også her ble instrumenter klarere definert, om enn ikke like mye som for Allan Taylor.

Tredje musikkstykke jeg forsøkte meg på var 8. "La Belle Dame Sans Regrets" fra Chris Botti "When I Fall In Love". Her er det Sting som står for vokalen.

Uten HS: Et par av de første linjene han synger (langt ut i melodien) skjærer litt i lydbildet. Bassen er også litt mer boomy enn på plater generelt (jeg kjører med sub, men denne er normalt integret i musikkbildet). Godt lydbilde ellers.

Med HS: Merker umiddelbart at dynamikken er endret. Større romvirkning. Lydbildet føles også noe nedtonet. Imidlertid skal det vise seg at dette skyldes at instrumenter igjen er bedre fordelt i lydbildet. Bassen er strammere, står ikke på langt nær like mye igjen i rommet. Stemmen til Sting skjærer øøørlite grann på ett sted, ellers mye mer definert enn uten HS.

Anlegget jeg har kjørt på er Sony VDP-NS955V, optisk til Sonys digitale STR-DB2000, Monster M2.4s Biwire, Martin Logan SL3 elektrostathøyttalere samt SVS PC-Ultra sub.

Det som står igjen er å ta en omfattende lyttetest med mine elektrostatiske hodetelefoner, STAX SRS-4040 Signature II. Disse avslører nemlig det meste av lydendringer.

I tillegg skal virkninger kunne oppnås med DVD. Dette får bli når jeg får tid.

Jeg er så langt selv svært forbløffet over disse erfaringene, og synes det er interessant hva andre har opplevd, evt. ikke, med denne tweaken.

Ytterligere erfaringer legges ut straks jeg får tid til å foreta noen tester.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker jeg lagde(nesten) en sånn en selv den gangen jeg var virkelig audiofil(!) - ved å male en hel CD(begge sider + kanten) med den typen grønn tusj som var populært den gang, og legge den oppå CDene jeg spillte av.

Den gang mente jeg det var en forskjell. Kanskje det faktisk var det?

Ja ja - interessant å følge dette.

[endret] Fjernet selvfølgeligheter, som jeg er full av. ALT jeg sier er selvfølgeligheter, faktisk.[/endret]

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo selvsagt det som bør bli neste steg, ja....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri sett den Holfi`en, men i prinsippet skulle det vel være litt å hente, såfremst man ikke har ett stabilt nok drivverk fra før.

Har du link til den?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til og med jeg som ikke har gehør, hørte tydelig forskjell. Spennende sak!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    ...Har du link til den?
    Ikke til bilde, men produsentens nettsted, der den også er omtalt/testet:
    http://www.holfi.com/News/NewsDetail.asp?VareID=72

Kan ta - og legge ut - et bilde av den i morgen.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri sett den Holfi`en, men i prinsippet skulle det vel være litt å hente, såfremst man ikke har ett stabilt nok drivverk fra før.

Har du link til den?
    Den forbedret også Marantz SA11 1S, og mtp prisen burde den ha et stabilt nok drivverk...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det for noe magisk lureri dere har blitt utsatt for :lol:

Noen må vel ha et bilde av "trixet", som kan legges opp her?

Dette skal bli moro å blindteste :wink:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har også prøvd denne...

Men dvd spilleren min liker den ikke.... dvs. den støyer og bråker og rister så mye, samt at den sliter med å lese platene når "The stabilizer" ligger oppå.....

Komisk navn i grunnen, THE STABILIZER! Den virker jo helt motsatt, burde hete The destabilizer....

Simpelthen noe dritt...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom

Har du link til den?
    Den forbedret også Marantz SA11 1S, og mtp prisen burde den ha et stabilt nok drivverk...
    Tydeligvis ikke... :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er veiledende pris på denne?

Jeg har et prinsipp om at jeg ikke gidder å prøve noe som jeg ikke tror så mye på, men er det billig nok, så er det jo bare "dum ignoranse" å ikke prøve. Spesielt er jeg skeptisk til enkle tweaks som koster mye i den digitale siden av lydkjeden.

I den grad et slikt tweak fungerer, så tror jeg det avhenger av følgende:
    * Det må være en svakhet ved drivverket i utgangspunktet.
    * Klokkegjenvinningskretsen i DA-konverteren må være av lav kvalitet (dette er vanligere enn man skulle tro).
    * Drivverket må kunne takle den ekstra vekten og tykkelsen en slik skive medfører.

Men for dere som opplever en forbedring: Gratulerer!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris er 495,- veiledende.
    De som var med på helgens AV-treff får et tilbud der prisen er kr. 450,-
    Mulig at også andre kan få være med på dette tilbudet...

Bilde kommer ganske snart - har vært litt opptatt i helgen.

Enig med Roffe. Dyre ting som i utgangspunktet har tvilsomt potensiale for forbedring, er ting jeg normalt klarer meg uten. Denne saken var imidlertid såpass rimelig (samt at jeg selv hadde hørt den) til å la den passere.

Skal snart forsøke meg på en "blindtest", men er selvsagt ikke 100 % sikker på utfallet... :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få noen til å ta skiftingen for deg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvsagt - ellers blir det jo ingen blindtest... :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at blinde ikke kan utføre en slik enkel oppgave?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det blir selvsagt for mye surr.
    De kan snuble i kabler, bruke feil spiller, legge CD'en feil vei. Kort sagt; lettere å gjøre alt selv... :wink:

Du ender likevel opp med å gjøre alt sammen...!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har The Stabilizer selv, er veldig fornøyd, og mener bestemt att lyden blir veldig mye bedre. Har testet den mye og er ikke i tvil.
    Har desverre noen problemer med å få brukt den på min Cary DVD6 pga av før høy hastighet på plata når den snurrer rundt, så Stablisereren ikke følger plata rundt.(ifølge Holfi-gutta er dette grunnen) men venter på en ny utgave fra Holfi som skal funke bra. (og kan si jeg gleder meg veldig til å få den)

Jeg bruker også en under hver hovedhøytaler, dette også med veldig heldig resultat synes jeg. (se bilder på min hjemmekino)

Anbefales på det varmeste og teste om en er itvil om det virker, Jeg fikk demonstrert det på hjemmekino messa på Plaza, og var der rett før de stengte. Da var det lite folk og fikk mye demolytting uten å vite når de brukte hva. Og for meg var det ingen tvil.

mvh

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig - her er noen bilder jeg har tatt av "vidunderet":
    Øverste rad viser platen slik den skal ligge, altså oppå CD-en. Nederste rad viser siden som skal ligge oppå tekstsiden av CD-en. Denne har en myk gummikant rundt hele, slik at den holder seg fast i CD-en. Her ser vi også fosforlaget (det hvite) som skal lyses opp før bruk. Lyses opp i 2-3 minutter, med 2-3 timers virkning. Imdlertid er det like greit å belyse den mellom hver gang du skifter CD.

Klikk på bildene for større versjoner.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg bruker også en under hver hovedhøytaler, dette også med veldig heldig resultat synes jeg. (se bilder på min hjemmekino)
    Og hvordan virker denne greia under en høyttaler?! :?: :shock: Altså: Hva er teorien bak?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den under høyttaleren skal visstnok redusere/korrigere "magnetfeltet", og den er jeg litt skeptisk til... DVD-platen syntes jeg imidlertid helt klart fikk frem detaljer, er litt spent på om den også kan bedre kvaliteten ved avspilling av video. Antar den rett og slett fungerer korrigerende for laseren...?

For øvrig har vi blitt tilbudt platen til 450.-, men forhandleren ønsket i utgangspunktet en liste... Jeg antar imidlertid at det er greit å ta dette direkte med utsalgsstedet, men ønsker man gjøre et fellesinnkjøp, er det bare sende meg en PM, så lodder jeg interessen ut i fra det!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •