Holfi - The Stabilizer (for CD og DVD) - noen vits? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tralltrall skrev:
    Jeg bruker også en under hver hovedhøytaler, dette også med veldig heldig resultat synes jeg. (se bilder på min hjemmekino)

Og hvordan virker denne greia under en høyttaler?! Altså: Hva er teorien bak?
    Hei.

Det er absolutt ikke så lett å forklare ett lydbilde, men jeg føler det blir mere detaljer, ett mere kontrolert lydbilde, roligere, instrumenter kommer tydligere frem. Jeg får en følelse av å være mere " i " musikken.

De jeg har under høytalerene "lades" ikke opp med lys som er beskrevet i innlegget til RoKo.

Jeg fikk demonstrert de på messa, da hørte vi først på en sang, så stilte de seg foran høytalerene (så da ikke hva de gjorde,var 3-4 andre å hørte testen)og la stablizerene under, Hørte samme spor igjen, så byttet de tilbake, hørte på samme spor, så byttet igjen. Jeg så forsatt ikke hva de gjorde. Etter det, spurte de om noen hørte forskjell, noe vi gjorde, noen klarte å sette ord på det mens andre hadde en oppfatning om hvilke av test spillingene som var "best" likt.
    Etter att folk hadde sagt sin vurdering sa de(holfi-gutta) hva de hadde gjort under hver test.
    Dette kaller jeg ihvertfall en veldig bra blindtest i og med att vi fra starten av ikke viste noe, jeg trodde først de skulle demonstrere DVD spilleren eller forsterker.

Det morsomme var etterpå da vi ville ha "løsningen" på hvorfor lyden forandret seg, sa de følgende:

Vi har ingen forklaring eller teori hvorfor det blir sånn!!!!

De har en teori og forklaring på hva som skjer når den legges i CD/DVD spilleren, men under høytalerene ante de ikke hvorfor ting skjedde.

Dette hadde de funnet ut ved en tilfeldighet. Og var ikke noe de hadde satset/forsket veldig på. Jeg synes ihvertfall det var interessant og kjøpte ett par. Jeg stolte på det jeg hadde hørt.

Vet ikke om du ble noe klokere av svaret.

mvh

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis var på HFK og fikk demonstrert denne greia for en tid siden. Det var fire andre under demo'en også. Jeg og kompisen min hørte ikke forskjell, selv om gutta iherdig prøvde å overbevise oss. Han la også den "destabilisatoren" under høyttaleren og så sjokkert ut over at endringen var så voldsom! Et par av de andre gutta istemte, og mente lyden ble mye bedre...

Noen som har hørt historien om keiserens nye klær?

Jeg skal ikke utelukke at bruken av denne saken her i dvd og cd spillere KAN ha noe for seg, men å ha den under høyttaleren er for dumt....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, ble det benyttet en "destabilisator"...?
    Da skulle det jo låte verre da kanskje...
    Be dem bruke en stabilisator neste gang... :wink:

Vel, faktoren med keiserens nye klær er helt klart nærliggende, derfor også trådens navn. Uansett er dette morsomt, da vi var flere som mente det samme om hvordan lyden endret seg, altså hvilke forbedringer vi mente å høre. Selv er jeg fortsatt ikke helt fortrolig med de konsekvente forbedringer, men mener å se en rød tråd i det hele. Jeg får heller teste litt mer når anledningen byr seg.

Fortsatt har jeg ikke fått testet dette med DVD...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god forståelse for de som tviler på dette....Men det er jo bare å prøve og finner man ut att det er en forbedring så er det en veldig billig oppgradering synes jeg. (snakker da ikke om under høytalerene)

Når den legges i DVD/CD spilleren kan en jo nesten forstå att det er ting som skjer utifra deres teorier....

Under høytalerene er det veldig rart, de viste det jo ikke selv heller.

Det er jo umulig att noen skal avgjøre hva som er bra og dårlig for andre. Ihvertfall når folk begynner å snakke om ting de ikke har erfart selv, men de tror det er sånn pga deres teorier osv osv.

Jeg lytter mye til musikk, og er opptatt av å få ett inntrykk når jeg lytter. Om jeg hører på en fiolinkonsert er det å høre fingrene gli på strengene ganske fasinerende. Eller høre på ansatsen (starten av en tone, f.eks på trompet lages den med lepper, luft og tunge) til blåsere. Men da må oppmerksomheten rettes til musikken og jeg må "være" der.

Når vi snakker om slik lytting tror jeg små "uforklarlige" dubbetitter kan være avgjørende.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de gutta KALTE det en stabilisator....

Men også de fikk problemer innimellom med at ting skar seg litt, dvd spilleren ville ikke lese plata, og noen ganger bråket det vanvittig fra spilleren.... da tok de bare plata ut og rettet litt på den og dyttet den inn igjen. Så gikk det "på et vis".
    Veldig artig å drive med i lengden? :cry:

Og så ser alle kompisene på deg som et fjols.... nei, jeg er nok litt for hifi nerd fra før slik at jeg vil ikke tøye strikken noe mer...

Men du får ha lykke til med eksperimenteringen, og jeg kan se et mulig potensiale for forbedringer i lyden (unntatt det tullet med plasseringen under høyttaleren), men dette avhenger nok veldig av dvd og cd spilleren som blir benyttet. Min dvd spiller er iallfall fullstendig uegnet for The Stabilizer...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    ...Jeg lytter mye til musikk, og er opptatt av å få ett inntrykk når jeg lytter. Om jeg hører på en fiolinkonsert er det å høre fingrene gli på strengene ganske fasinerende. Eller høre på ansatsen (starten av en tone, f.eks på trompet lages den med lepper, luft og tunge) til blåsere. Men da må oppmerksomheten rettes til musikken og jeg må "være" der.

Når vi snakker om slik lytting tror jeg små "uforklarlige" dubbetitter kan være avgjørende.
    Ja, inntrykket er at denne plata gir lydbildet større ro - slik at instrumenter og lydbildet faller mer på plass - uten tegn til den sammenblanding som raskt kan forekomme.

Myk og kontrollert lyd, uten at dette går ut over transienter etc..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo umulig att noen skal avgjøre hva som er bra og dårlig for andre. Ihvertfall når folk begynner å snakke om ting de ikke har erfart selv, men de tror det er sånn pga deres teorier osv osv.
    Nei, det er det faktisk ikke. Det er nemlig slik at vi blir svært påvirket av hva andre mener. Dersom noen skryter av et produkt (og som også er "anerkjent" innen hifi, så er det mange som vil mene det samme), det er dette som omtales som psykologisk effekt. Du synes det låter bra allerede før du har hørt produktet... det er skummelt det der... og hvis du TROR du vil høre forskjell, så gjør du det også! Tilogmed dersom det ikke er gjort en forskjell i det hele tatt (blindtester har avslørt dette tidligere).

Så lenge forskjellene mellom produktene er svært små, skal det et meget trenet øre til for å høre klare forskjeller, men bevares, de kan være der altså, ikke misforstå.... men vår oppfatning har en tendens til å farges av andres meninger.. sånn er det bare..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, mitt øre er ikke trenet i det hele tatt, og jeg hørte forskjell. Hvorvidt dette var en forbedring eller ikke må jo selvsagt være opp til enhver, men forskjell i lydkarakter var det utvilsomt!

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg bruker også en under hver hovedhøytaler, dette også med veldig heldig resultat synes jeg. (se bilder på min hjemmekino)
    Og hvordan virker denne greia under en høyttaler?! :?: :shock: Altså: Hva er teorien bak?
    Den Holfi dingsen som skal brukes under høyttalere (og også under CD-spiller / forsterker) heter The magician

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Holfi dingsen som skal brukes under høyttalere (og også under CD-spiller / forsterker) heter The magician

De jeg bruker er akkurat de samme som brukes på DVD/CD spilleren.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De til CD/DVD er VESENTLIG dyrere...

Tror en 3-pack til plassering under elektronisk utstyr koster omlag 395,-

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det det samme?
    De jeg kjøpte var helt like den til CD, kan jo hende de har laget noe nytt.
    Under høytalerene trenger du jo f.eks ikke den gummikanten for å feste platen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - de er firkantet, ca 8 cm hver vei. Ellers er de laget av det samme materialet, men ser litt ennerledes ut.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, mitt øre er ikke trenet i det hele tatt, og jeg hørte forskjell. Hvorvidt dette var en forbedring eller ikke må jo selvsagt være opp til enhver, men forskjell i lydkarakter var det utvilsomt!
    Under skiftingen skravlet de forferdelig, og de brukte lang tid. Jeg mente også å høre forskjell, men uerfarenhet er nok noe som taler for å høre forskjell snarere enn mot.

Derfor vil jeg ikke si noe bastant om den virker eller ikke, men jeg er interessert i å delta i en blindtest om noen vil arrangere. Det må i såfall skje på en sånn måte at det er en spiller som kjører helt stabilt med stabilisatoren slik at den ikke avslører seg, det må ikke byttes hver gang spilleren stoppes, og de lyttende skal ikke se den som skifter. I hvertfall ikke ansiktet. Ett spor må kjøres 10 ganger og hver deltaker skal holde blikket rettet fremover og krysse av på "tilstand A eller B" på et skjema uten å se hva andre deltakere krysser.

Dersom det blir mye riktig på en slik test skal jeg tro 100% på dette tweaket.

Husk også på dette Tralltrall: Du visste ikke hva som ble gjort og dermed trodde du at du var uvitende, men du visste jo at noe ble gjort. Du visste også at det ble reversert når de stoppet musikken på nytt. Altså forventet du en viss forskjell.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo vært morro å gjort en blindtest hvor man spillte en låt, romsterte fælt ved anlegget, spillte en låt, romsterte, etc.

Og så spurte: "Hørte dere forskjell?"

"Ja, ja! - hva var det dere gjorde bak der mellom hver gang!?"

"-Absolutt ingenting!"

:lol:

Men fra spøk til alvor så har jeg litt tro på platestabilisatoren og også til en viss grad den til å ha under høyttalerne, hvis de fjerner statisk elektrisistet f.eks.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers Is

Hva mener du med: en spiller som kjører helt stabilt med stabilisatoren slik att den ikke avslører seg?

Jeg er absolutt med på att det er fortgjort å bli påvirket til å tro att det er forandringer når noe endres.

Tormod

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente vel at det må kjøre stabilt, slik at ikke skranglelyder eller hakking fra CD-spilleren avslører at "hokus-pokus plata" ligger i CD-drevet. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Spilleren må ikke bruke 10 sek på å lese inn plata uten stab, og 30 sek med. Den må heller ikke skrangle eller lage mye tull slik at annenhver gang vi setter inn staben så blir det noe tull. Da ødelegger vi resultatet er jeg redd.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med.

Det har jo stor betydning ved en test.

Ble det ikke gjort noen blindtester på det treffet dere hadde?

Vi kan jo spørre Holfi gutta om de vil gjøre en riktig blindtest, om de er så sikre på att de har laget en genial sak, burde de ville bli med på det synes jeg.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da være andre tweaks som har større betydning enn den plata der?

Spikes/dempeføtter/steinheller, tuning av elektronikk osv

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •