Tandberg Huldra 10 forforsterker/service

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Huldra 10 forforsterker/service

Her kommer en enkel service-forskrift for Huldra 10 (og andre gamle forsterkere/receivere) som ofte vil være tilstrekkelig til å bringe apparatet i topp stand.

Justering av tomgangsstrøm, Huldra 10 som eksempel:

Du løsner de to skruene på høyre sidepanel, som tas av. Deretter skyves topp-platen litt mot høyre (mot den åpne siden) og løftes av. Du har nå tilgang til alle justeringer - de små trimme-potensiometerne på flere steder i apparatet. Bak mot utgangstransistorene på printet sitter R 721-722 (venstre og høyre kanal). Ved å dreie med urviseren øker du strømmen.

Bruk for all del en isolert liten skru-trekker - f.eks. tape rundt metallklingen, ellers risikerer du å lage kortslutning når skrujernet berører andre komponenter v/uhell.

Du måler spenningen over emitter-motstandene R 749-750 (0,18 ohm). Her må du bruke testledninger med isolerte målepinner med gripeklør (Clas Ohlson nr. 32-858) - igjen, dette er standard for å unngå kortslutninger ved uhell under måling.

Juster til spenning 11 mV = 60 mA strøm ved høyttalerdrift. For liten klasse A forforsterker, juster ned til 6 mA strøm (1,1 mV). Dette er små spenninger, men ikke noe problem for et godt universalinstrument.

Husk å slå av forsterkeren til du har prøvd alt og vet hva du gjør. Den skal så helst stå på 15 minutter før alt har stabilisert seg.

Et siste tips: Trimmepotmetere som har stått urørt i 30 år kan være ustabile pga dårlig kontakt etter justering. Det anbefales derfor først å rense med spesial-spray, som anvist nedenfor. Drei litt rundt flere ganger mens sprayen fordamper. Så skal nok kontakten være i orden. Husk å merke deg hvordan de stod opprinnelig.

Hvis inngangs DIN-kontaktene har vært utsatt for hard mekanisk press, kan det være brudd på printet, som repareres med å lodde på tynne metalltråder (avisolerte ledninger).

Og du MÅ ha kretsskjema/diagram, som du bl.a. kan kjøpe fra Norsk Radiohistorisk forening www.nrhf.no

Service på Huldra 10:

Typisk opplever man etter å ha børstet støv av en slik, at det mest kan høres diverse sprake-lyder og sus i høyttalerne og heller lite musikk eller radio. Dette henger sammen med at disse gamle receiverne ble designet med såkalte trykkvendere til betjening av de mange funksjonene, og etter mange års lagring (uten å bli brukt) er kontaktene i disse belagt med fettrester, eller oksyderte, slik at normal funksjon ikke lenger er mulig. Og siden t.o.m. strømforsyning til visse kretser skjer gjennom disse bryterne, så er det ikke så rart at den gamle receiveren ikke virker lengre. Men typisk er dette veldig enkelt å reparere 100 %.

Man må anskaffe såkalt "verktøykasse på boks": rensespray og smørespray
    ("Kontaktspray"). Først må alle brytere og potmetere (også de små under dekselet og baksiden på f.eks. Huldra 10, m.fl.) behandles med avfettingsmiddel (rensespray), deretter vanlig kontaktspray som smører (oljeaktig hinne hindrer senere oksydasjon). Sørg for å spraye slik at ihvertfall noe kommer på innsiden inne i komponentene som skal renses. Bryterne, m.m. må betjenes aktivt under prosessen. Brukes kun vanlig kontaktspray, kommer feilene tilbake etter en måneds tid.

Det viktigste er å bruke spray-typer som anbefales av vintage
    radio-forhandlere. Gjerne fra Svalander i Sverige. Jeg har tilfeldigvis
    kjøpt mine fra USA: http://www.tubesandmore.com/

De to spraytypene jeg selv har heter a) "Big Bath" Contact Cleaner, og b) "CaiLube MCL" moving contact lubricant. Ellers finnes det nå til og med spesialtyper spray som deponerer tynt metall på slitte kontakter. De er nok ikke billige, men faktisk skal det mye til nå at ikke en vintage radio kan bringer opp til full kvalitet igjen. Ofte er problemet oksydasjon i kontakter pga lang tids lagring uten bruk.

Husk å koble om nett-trafoen fra 220V til 240V (på Huldra 10: den røde ledningen bak på
    trafoen flyttes et trinn til høyre (må loddes). Så varer også pærene mye lengre. Skala-pærene (Huldra 10 og mange andre) er vanlige 6,3V/0,3A pærer som skrues inn og ut, kan sitte litt fast. Kjøper du 100 stk. får du dem billig fra Elfa i Sverige. Egentlig ble det brukt spesialpærer med sølvbelegg for å gi bedre spredning av skalabelysningen.

Etter denne jobben, som du gjør selv, er sannsynligvis radioen helt flott og fungerer prikkfritt. Støy og sus, f.eks. RIAA-inngangen, skyldes ofte problemer i brytere, m.m. Og ved jevnlig bruk vil feilene ikke komme tilbake.

Deleliste til reparasjon av Tandberg Huldra 10:

Elfa 33-104-89 Treg sikring 5x20 mm, 200 mA
    Elfa 33-102-32 Flink (hurtig) sikring 5x20 mm, 5 A
    Elfa 33-412-03 Glødelampe E10, 6V/300 mA

AES S-C19-902 Big Bath Degreaser/Cleaner
    AES S-CMCL CaiLube Contact Lubricant

AES = Antique Electronic Supply i USA:
    http://www.tubesandmore.com/

Jeg har i ettertid funnet en leverandør av de bittesmå 5V-pærene som brukes i de
    elegante grønne indikator-feltene for filtre, mono og muting på din Huldra
    10.

Importør: RS Components Norge, http://www.rs-components.no

cat. no. 193-4897 T1 lamp 5V/115 mA, pris kr. 4,70/stk.

For leveranse til vanlig forbruker må Per Velde AS kontaktes (e-mail).

Per Velde AS
    Phone: +47 52 70 25 00
    Fax: +47 52 70 25 25
    e-mail: em@pervelde.com
    http://www.pervelde.com

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For de som ikke vil/kan gjøre service-arbeider selv, så finnes det et glimrende vintage radio-verksted her:

Ivar Midtskogen tar på seg reparasjoner av Tandberg radio,
    båndspillere og TV. 20 års erfaring i denne bransjen. Også andre merker.

Kontakt:
    Ivar Midtskogen
    Fossumgata 11
    3340 Åmot
    (Buskerud)
    Tlf: 91382475
    E-mail: midti@online.no

Og NRHF har sin Radiodoktor:
    E-mail: tor_fander.lende@chello.no
    http://www.nrhf.no/

Og så har vi jo Tandberg Radio Shop (nettbutikk), som fører mange slags deler til Tandberg:

http://gpfweb.com/shop/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Kjell!

Kjenner du til om indikasjonslampene, T1 5V/115mA, (Stereo, Muting, Mono etc) blir tilført likestrøm eller vekselstrøm? Har nå utført service på en del Tandberg-utstyr (hovedsak TR1000 og TR1010), men har aldri målt tilførselen her. Som kjent hender der ofte at disse lampene har vært så sterke at de har svidd merker i tekst. Hva med å bytte ut disse lampene med lysdioder av den blanke typen? (dersom vi snakker likestrøm) Har nå laget ny tekst til 3 radioer i 1000-serien, og det er kjedelig om også disse skal bli skadet.

Er på jobb i pinshelga, så jeg får ikke målt selv.

Mvh PAR

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har fulgt veiledningen for å justere tomgangs strømmen.
    Syns dette var veldig vanskelig, da potmetrene var veldig følsomme.
    Det beste jeg fikk til var 10.9-11,1 mV. (pendler litt.)
    Er dette ok?
    Hva vil en forskjell på f.eks. 1 mV ha å si på forholdet mellom venstre/ høyre kanal?
    Har forøvrig koblet om trafoen til 240 V.
    Takk for bruksanvisningen Kjell B.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Hei, Kjell!

Kjenner du til om indikasjonslampene, T1 5V/115mA, (Stereo, Muting, Mono etc) blir tilført likestrøm eller vekselstrøm? Har nå utført service på en del Tandberg-utstyr (hovedsak TR1000 og TR1010), men har aldri målt tilførselen her. Som kjent hender der ofte at disse lampene har vært så sterke at de har svidd merker i tekst. Hva med å bytte ut disse lampene med lysdioder av den blanke typen? (dersom vi snakker likestrøm) Har nå laget ny tekst til 3 radioer i 1000-serien, og det er kjedelig om også disse skal bli skadet.

Mvh PAR

Det er AC, men lysdioder kan likevel brukes, eller du setter en motstand i serie med lampene. Omkobling til 240V sparer også på varmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rasa28
    Hei.
    Har fulgt veiledningen for å justere tomgangs strømmen.
    Syns dette var veldig vanskelig, da potmetrene var veldig følsomme.
    Det beste jeg fikk til var 10.9-11,1 mV. (pendler litt.)
    Er dette ok?
    Hva vil en forskjell på f.eks. 1 mV ha å si på forholdet mellom venstre/ høyre kanal?
    Har forøvrig koblet om trafoen til 240 V.
    Takk for bruksanvisningen Kjell B.

Skulle være OK, men 6 mV gir enda litt luftigere klang.
    Jeg sprayer alltid trimpotmeterne før første gangs justering. Så skulle de være stabile.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffda.
    Vil det si at jeg må gjøre alt om igjen
    Er riktignok elektriker, men dette er ikke helt min greie.
    Hvis man justerer ned til 6 mV, hvilken utgangseffekt får man da?
    Har sprayet potmetrene, men det kan hende det er instrumentet som varierer litt.
    Hvor lenge skal jeg vente etter en justering, for å lese av korrekt måling?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, jeg har jo gitt en bruksanvisning for at alt skal bli mest mulig problemfritt og sikkert. Gamle trimpotmetere som er kritiske bør renses, deretter justeres. Men du kan jo slappe av noen dager og nyte musikken først .....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Skal gjøre det.
    Savner deg på hifisentralen
    Skriver riktignok ikke så mange innlegg selv, men har lest alle dine innlegg i vintage avdelingen.
    Veldig mye god informasjon.
    Håper du bidrar med mer av din erfaring med Tandberg produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Hei, Kjell!

Mvh PAR

Det er AC, men lysdioder kan likevel brukes, eller du setter en motstand i serie med lampene. Omkobling til 240V sparer også på varmen.

Har koblet om Huldra 10 til 240 volt, men dette går som kjent ikke på TR-1000 -serien. Stort sett har jeg bare sett dette problemet på 1000-serien og ikke på f.eks. Huldra 10.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer. TR 1000 og 1010 kan ikke omkobles til 240V.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra å forlenge levetiden til lyspærene, hva er fordelen med å koble om fra 220V til 240V?

På trafoen er det 3 pinner, den ytterst mot høyre (sett forfra) er ledig. Er det den som skal brukes ved 240V?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon

1) Bortsett fra å forlenge levetiden til lyspærene, hva er fordelen med å koble om fra 220V til 240V?

2) På trafoen er det 3 pinner, den ytterst mot høyre (sett forfra) er ledig. Er det den som skal brukes ved 240V?

1) Alle strømnett har variasjoner. Du sikrer deg mot overraskelser ved å koble nett-trafoen slik som anbefalt av fabrikanten for å unngå overspenning på strømforsyning og kretser.

2) Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huldra 10 Som Forforsterker

Jeg har fått tak i en Huldra som skal brukes som forforsterker.
    Siden jeg da må koble effektforsterker til hodetelefoninngangen trenger jeg
    en overgang jack-plugg til rca-kontakt. Jeg trenger også en overgang for å koble til CD-spiller, DIN til RCA-plugger. Er det noen som vet hvor dette er
    å få tak i og evt. betegnelsen på disse? Takknemlig for svar! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk http://www.alternativaudio.com
    Det er der vintage folket holder til fortiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •