Dårligere musikk for dårlige formater? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig det vil hjelpe å flytte bassområdet. Men det vil vel uansett ikke høres noe særlig bra ut, vil det vel ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bedre for øreproppfolket, mye dårligere for oss med brukbare anlegg. Jeg er bare så glad jeg ikke hører på pop.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man kan eksempelvis modulere 20 Hz inn i en 100Hz bærebølge, noe som gir en ganske kraftig illusjon av dyp bass.
    Akurat når man tror at "Ja så enkelt er det", så kommer du med den der. :shock:

Modulere inn 20Hz i en 100Hz bærebølge.... wtf... :?

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke bare pop som påvirkes av dette, st. anger cd'en til metalica høres jo elendig ut(dårlig mixet), men det er kansje av andre grunner. forresten tror jeg at Popfolket driter i lydkvaliteten...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lurer egentlig på hva som har skjedd med St. Anger cd'n. Mixinga er jo en ting, grei nok den. Men synes kvaliteten er så totalt søppel. Enkelte ganger høres det ut som om noen partier var i 32kbps, eller noe slikt. Hører det veldig klart hvis man skrur opp litt. Har irritert meg mange ganger over det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Metallica ikke er sjangermessig pop, så er det pop i kommersiell sammenheng. Er vel dette som er kriteriet de går etter når de velger hva slags produksjonsmetode de skal ta i bruk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Man kan eksempelvis modulere 20 Hz inn i en 100Hz bærebølge, noe som gir en ganske kraftig illusjon av dyp bass.
    Akurat når man tror at "Ja så enkelt er det", så kommer du med den der. :shock:

Modulere inn 20Hz i en 100Hz bærebølge.... wtf... :?
    Dersom du spiller av en tone som:

Er på 100 Hz og varierer i nivå i en syklus på 20 ganger pr sekund. Da vil det høres ut som om det ligger en 20 Hz der, selvom det ikke blir på samme måten som med en ekte 20 Hz. Typisk triks fra technoverdenen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du spiller av en tone som:

Er på 100 Hz og varierer i nivå i en syklus på 20 ganger pr sekund. Da vil det høres ut som om det ligger en 20 Hz der, selvom det ikke blir på samme måten som med en ekte 20 Hz. Typisk triks fra technoverdenen.
    Nå blir jeg sikkert halshuggd av "hi-fi-folket" men:

Det høres jo meget snedig ut da, litt smart på en måte, hvis man kan lage musikk som høres bra ut (for det er jo hele poenget) selv på anlegg som ikke er fult så bra. Jeg mener, er det viktigst at den dype tonen virkelig er 20Hz, eller er det viktigst at den høres ut som den er så dyp som 20Hz.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Det er vel ikke bare pop som påvirkes av dette, st. anger cd'en til metalica høres jo elendig ut(dårlig mixet), men det er kansje av andre grunner. forresten tror jeg at Popfolket driter i lydkvaliteten...
    Denne produksjonen er nok et helt bevisst valg av Bob Rock og bandet. Noen synes det er helt rått. Trommene høres ut som grytelokk, hehe..

Jeg synes ikke noe om den, og den låter ræva på alt. Tror faktisk den er noe bedre på bra anlegg. Det eneste som er verre fra de siste årene er vel Nevermore - Enemies Of Reality. Samme oppfatninger for og mot den, mest mot. Den var det Kelly Gray som ødela, men etterspørselen etter plata med godlyd var så stor at den nå er remixet av Andy Sneap og gitt ut på nytt. SÅNN skal det gjøres :-) :-)

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bob rock har nok mye skyld i produksjonen ja, men jeg syns load og reload tilogmed er myemye bedre enn st. anger... black album har jo perfekt lyd. tenk hvor kul st.anger hadde vært hvis det var "black album" aktig lydbilde på den. for å ikke snakke om ...and justice for all. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jeg mener, er det viktigst at den dype tonen virkelig er 20Hz, eller er det viktigst at den høres ut som den er så dyp som 20Hz.
    Det viktigste er at den høres troverdig ut i forhold til hvordan samme lyd høres ut i virkeligheten. For ren elektronika eksisterer ingen sammenlignbar virkelighet, og da kan man jo gjøre det slik...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det viktigste er at den høres troverdig ut i forhold til hvordan samme lyd høres ut i virkeligheten...
    Ja jo, sant det, det tenkte jeg ikke på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg mener nå også at det er viktigere at musikken er morro og engasjernende (hvorfor bruker jeg egnetlig dette ordet?) å høre på, enn at det på død og liv skal høres helt ekte ut.

...*mumle mumle*...

...det viktigste er at det låter bra!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes så absolutt at de ødela litt for seg selv med å være så nyskapende og slikt som de ville være med St. Anger. Greit nok at de prøvde og gå litt tilbake til røttene sine, men for meg så virker det ikke helt sånn. Noen sanger er bra men over det hele så er det langt ifra det de har laget før. Både selve plata og mixe&lydkvalitet. Hvis Bob synes at crappy lyd høres røft ut så er jeg ikke helt enig. Blir ikke noen sammenheng med perfekt spilling av sangene med crappy lyd. Da burde de heller gjort som på Garage Inc. hvor de spilte inn det meste i Lars's garasje som både førte med dårlig lydkvalitet men samtidig enkelte feil når de spilte som gav en mye bedre helhetlig følelse.

Får håpe de kommer med noe bedre om ikke så mange år.

Newcomer Rivers sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fenomenet med å lage CDer med begrenset dynamisk omfang (er det riktig betegnelse?) er ikke helt nytt for meg.
    Lærte for et års tid siden at alle CD-plater produseres med en lavere kvalitet en det som er mulig å få til. Dette blir gjort for at det skal bli en "bra" kvalitet når det spilles av på "radio/kassettspillere" og anlegg som ikke koster allverden. Det er jo det som over 90% av musikken blir avspillt på. Ristet oppgitt på hodet den gangen.

Denne gangen her spant hodet mitt rundt flere ganger :roll:
    Nå får jaggu bransjen se til h****** å bestemme seg...
    Først klager og syter de på at MP3 formater gjør det lett å spre musikk gratis, og nå produseres album så de skal høres bedre ut når de konverteres til f.eks MP3... Nei kyss meg et visst sted...

Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får sverge til gode gamle vinyl plater da

(må bare få kjøpt meg en plate snurrer )

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper ikke når kompresjonen skjer allerede ved miksingen. Den vil være der på vinylen også.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at lyden på cd-plater er blitt tilpasset lyd på radioer er gammelt nytt.

Dette husker jeg vi diskuterte på -70 tallet. Mange lp'er ble den gang mikset den gang lyden slik at den skulle høres bra ut på små bærbare transistorradioer.

Dette kommer vel til og med fra "Wall of sound" begrepet som Phil Spector dro i gang på 50-60 tallet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror problemstillingen er følgende:
    Når musikk komprimeres som f.eks. ved mp3, oppstår kraftig hørbar forvrengning i diskant-området, hvis original-innspillingen inneholder for mye detaljer der. Så en mp3-plate vil ha bedre lyd, hvis frekvensområdet innsnevres.

Dette passer perfekt med mine omfattende forsøk, der jeg spilte inn analoge plater (LP'er) inn på min svært dyre Sony minidisc-spiller.
    Så lenge lyden kun passerte de innebygde AD-DA-konverterne var alt OK.
    Men straks LP-lyden ble spilt inn på mini-disc'ene og så avspilt, oppstod en slags skrallende lyd i diskanten, den samme diskant-kvalitet jeg hører tendenser til på mp3-musikk via radio eller mp3-spiller.

Ved å beskjære frekvensområdet, blir denne forvrengningen minimert.
    Vi er tilbake i steinalderen. Min dyre Sony er forlengst solgt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •