Musikk: Live som referanse vs opptak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk: Live som referanse vs opptak

Mange som omtaler hifi er ganske klare på at det står for "høy troverdighet", og at det man avspiller f.eks. på en CD opptatt live bør stå i forhold til det man hørte på konserten.

Jeg hadde gleden av å være på en Wig Wam-konsert på fredag (ja, for oss som bor i Halden, så har Wig Wam en litt spesiell posisjon). Jeg skal ikke gå inn på konsertens låter, men ønsker å konstatere følgende:

Miksepulten var plassert bakerst i et tettpakket lokale, og jeg ålte meg fram gjennom mengden og var til tider nesten foran ved scenen og andre ganger helt bak ved miksepulten. La meg si det slik:
    Ved miksepulten var lyden temmelig bra! Bare synd at mannen bak miksebordet forble der hele kvelden. I resten av lokalet, og i økende grad fram mot scenen ble diskanten SVÆRT påtrengende og til dels smertefull. Skulle hatt med min kjære RadioShack-måler og målt, for det var som sagt på smertegrensen i diskanten.

Det får meg til å lure på om det vi hører på konserter er det som blir tatt opp på samme konsert. For selv om man er til stede, så befinner de aller fleste på konserten seg helt andre steder enn opptaksmikrofonene, og vil få et annet lydbilde.

Hva betyr dette? Jeg mener at man heller ikke kan bruke live-referanser for å høre om anlegget spiller "riktig". Til syvende og sist er det gjerne egen smak som må ha noe å si for valg av komponenter i eget anlegg. Det det anlegget selv produserer av lydopplevelser i ditt rom som må stå på egne ben. Liker man det man hører, så er sammenligninger med andre opplevelser bortkastet. La anlegget ditt og musikkopplevelsene du har med det få stå på egne ben uten å trekke urealistiske paralleller til live-opplevelser.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Musikk: Live som referanse vs opptak

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det får meg til å lure på om det vi hører på konserter er det som blir tatt opp på samme konsert. For selv om man er til stede, så befinner de aller fleste på konserten seg helt andre steder enn opptaksmikrofonene, og vil få et annet lydbilde.
    Vanligvis ved opptak av konserter er alt micket opp nok en gang. Det er svært skjelden PA-miksen blir tappet som kilde til opptak. Den er som regel ikke brukbar til annet enn PA. Ikke fordi det nødvendigvis er en dårlig miks, men fordi PA-lyd, det som tilhørerne hører, ofte er summen av scene og PA og tar man bort scenelyden blir resultatet utenfor konsertsalen veldig uballansert. Det er svært sjelden mikrofonene for opptak befinner seg i "ambient" posisjon -- da er det som regel snakk om opptak av klassiske konserter.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva betyr dette? Jeg mener at man heller ikke kan bruke live-referanser for å høre om anlegget spiller "riktig". Til syvende og sist er det gjerne egen smak som må ha noe å si for valg av komponenter i eget anlegg. Det det anlegget selv produserer av lydopplevelser i ditt rom som må stå på egne ben. Liker man det man hører, så er sammenligninger med andre opplevelser bortkastet. La anlegget ditt og musikkopplevelsene du har med det få stå på egne ben uten å trekke urealistiske paralleller til live-opplevelser.
    Her tror jeg det er viktig å dele livemusikk i 2 kategorier.

1. Konserter av typen pop/rock hvor folk står og digger musikken; Lyden er ofte helt forferdelig dårlig. Plagsom diskant. For høy lyd. Mye forvrengning. Dette er absolutt ingen referanse på noen som helt måte! Ørepropper er dessuten tiltrengt hvis du ikke vil ødelegge hørselen for resten av livet.

2. Klassiske konserter eller konserter med artister hvor publikum sitter og hører musikk (f.eks. Tom McRae konsert); Her er lydnivået lavere. Problemene nevnt over er ikke eksisterende. Dette kan kan fungere som referanse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve konserte blir vel som regel også kjørt inn på en multisporsopptaker slik at den kan mikses og redigeres på i ettertid. Dermed er det uvesentlig hva denne "teknikeren" på konserten foretar seg under selve konserten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av LL
    1. Konserter av typen pop/rock hvor folk står og digger musikken; Lyden er ofte helt forferdelig dårlig. Plagsom diskant. For høy lyd. Mye forvrengning. Dette er absolutt ingen referanse på noen som helt måte! Ørepropper er dessuten tiltrengt hvis du ikke vil ødelegge hørselen for resten av livet.
    Ørepropper var med på nevnte konsert og ble tatt i bruk etterhvert.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For (nesten) å sitere "Hifiasylet" til Øystein Sunde: "Konserter låter bæsj og har ingen interesse", iallfall lydmessig sett. Skal man ha god lyd, hører man på musikken fra album. Konserter er for stemningens skyld, ikke noe annet. Derfor gidder jeg nesten aldri gå på konsterter, bortsett fra de med kult sceneshow, og på Trebåtfestivalen i Risør. I år blir det DDE/Carola (kona hører på DDE, jeg glor på Carola) og Secret Garden. Er det nødvendig å legge til at jeg pleier å få gratisbilletter...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis Live er referansen, tror jeg 99 % av anleggene her inne må oppgraderes kraftig..... spesiellt i kategori 1. I kategori 2. finnes det vel noen som klarer seg.... En radioshack måler kommer nok til kort på konserter....

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man tar opp en live konsert tapper man alle kanalene før de går inn i mixeprossessen. altså før mannen bak spakene har gjort noe med lyden. lyden går da inn i en flerbåndsopptaker og redigert etterpå (som nevnt før) I tillegg pleier man å sette opp litt kondismicer rundt om, for å få med stemningen, altså klapping osv. viss lyden er så dårlig så har ikke teknikern gjort jobben sin når han har kjørt soundcheck. Jeg pleier alltid å gå rundt for å høre ikke bare der jeg sitter også har jeg folk i salen som kan gi meg komentarer på hvordan det låter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunsthode-opptak er vel den beste måten å gjengi noe så tett som mulig opp til det du kan høre. Det fungerer spesielt bra på akustisk musikk og ved hodetelefon-lytting.

Store konserter tas gjerne opp med multi-track. Det er ikke alltid økonomisk å ta opp f.eks 16-48 spor ved en "vanlig" konsert, og miksepulter har ikke nødvendigvis de rette utgangene. Da kan dobbelt stereo (tappe stereo ut av miksebord + stereo ambient mikker) være en opsjon. En annen mulighet er å kjøre subgrupper på miksepult slik at vokalen f.eks blir separert fra resten av kompet.

Fordelen med 2-kanals teknikker er at man har bedre kontroll over fase-addisjon. Et stort antall kilder mikset sammen åpner for at samme lydkilde kan ende opp på flere spor med forskjellig fase/delay. Dette låter ikke så bra.

knut

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er vel ikke om det er bra eller dårlige opptak det dreier seg om. Begrepet "hifi" betyr som sagt "Høy troverdighet", og da er det mange som tenker at "det jeg hører på konsert bør være en referanse for den gjengivelsen jeg hører i anlegget hjemme".

Det jeg forsøker å si er at selv om du har et live-opptak fra en konsert du var til stede på, så vil det du hørte på konserten ofte skille seg fra det lydbildet som finnes på opptaket, og da blir referansen mer unøyaktig enn man skulle tro.

Poenget er at det er svært få som faktisk har noen god referanse for å bedømme lydgjengivelsen i et anlegg som troverdig. Opplevelsen anlegget gir på en innspilling må ofte stå på egne ben, uten reelle referanser til virkeligheten, og da blir opplevelsen av hva som er god hifi en smakssak.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vel ikke det er mange artister i dag som har "ekte" live plater. Jeg er selv musiker og har medvirket på diverse plateinnspillinger, også såkalte live produksjoner. og det skjer mye rart på kontrollrommet når artistene er gått hjem.

Lyden på en plate må idag være av så bra lydkvalitet att det ikke lar seg lage live "live" lenger. Det tillates ingen feil hos utdøverene og det er ytterst få i verden som klarer å prestere så bra.

Men i mange tilfeller synes jeg "live" versjoner er finere å høre på. Mange artister har veldig bra live opptredener og "live" plater. Det kan bli litt mere "der og da", og mere følelser.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sammenligne det du hører på en konsert og det du hører når du putter en live plate i spillern blir jo to forskjellige ting. PA anlegget har jo sin krakter på lyden og det har jo hifi anlegget også. (viss det var det du mente da)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforsto tråden, om en skulle gjengi en konsert på en live plate, slik den er på konserten ville det ikke vært mye morro å høre på hjemme tror jeg...hehe...

Det jeg mente med innlegget var att mange plater som er såkalte "live" plater egentlig er studioplater.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde besøk av en som driver / er med og driver Blue Mood Records (Han digget forresten BEL) og han var veldig opptatt av lydkvalitet. Skulle jeg hatt en drømme-live-innspilling tror jeg jeg ville hatt de gutta til å produsere det. Det han hadde med seg hørtes jo utrolig levende og usminket ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde besøk av en som driver / er med og driver Blue Mood Records (Han digget forresten BEL) og han var veldig opptatt av lydkvalitet. Skulle jeg hatt en drømme-live-innspilling tror jeg jeg ville hatt de gutta til å produsere det. Det han hadde med seg hørtes jo utrolig levende og usminket ut.
    Han høres ut som en som kan sine saker da ja... han er kanskje en liten lydmagiker..hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man bør huske på er at dynamikk er et viktig begrep når man snakker om gjengivelse av instrument og stemmer,og 99% av alle komersielle plateinnspillinger har en latterlig komprimert dynamikk sammenlignet med et ekte instrument/stemme foret inn i en mikrofon og gjengitt der og da gjennom et PA anlegg med høy følsomhet og overskudd av krefter.
    Viss en snakker om hvordan instrument og stemmer låter akustisk,så er gjengivelsen gjennom et stereoanlegg så latterlig langt unna at det er nesten meningsløst å sammenligne.
    IMO!

Mvh
    Rune

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje litt OT, men jeg liker live dvd'er mer enn live plater. blir liksom bedre liv feeling med bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Andreas!
    Det visuelle er viktig og opplevelsen blir på en måte forsterket.
    Jeg digger live DVD'er og gleder meg som en unge til jeg får DVD'ene jeg bestillte fra denne siden nylig; http://judesjazz.co.uk/prod01.htm .
    To konserter med Weather Report og Jaco på bass!!!!!
    Pluss Pat Metheny,Richard Bona,Herbie Hancock,Billy Cobham.....!!

Mvh
    Rune

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva kan vel slå Kiss Live Symphony? Dimmu Borgir er jo også ganske livlige live, men de gamle er eldst...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •