Er det bedre med lite anlegg hvis man spiller lavt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det bedre med lite anlegg hvis man spiller lavt?

Jeg trenger et surround anlegg til projektoren (sp4805) til rundt ca 5-10k brukt. Skal flytte inn i blokkleilighet, og kommer ikke til å spille høyt. Har som regel bare på "normal" lydstyrke uansett.

Men jeg setter pris på kvalitetslyd, fin bass og klar lyd med trykk selvom jeg ikke spiller høyt. Hva er best? Et mindre anlegg? Hva blir forskjellen om man har et stort og kraftig anlegg som man ikke spiller høyt med?

Håper spørsmålet var forståelig. Jeg er ute etter kvalitet fremfor kvantitet absolutt.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid lurt å kjøpe et anlegg som kan prestere mer enn du tror du har behov for. Du trenger nok ikke digre høyttalere, men kvaliteten er veldig viktig hvis du velger en minimal løsning. Det finnes veldig mange gode stativhøyttalere (bl.a: JMlab, B&W, Tannoy, osv) som ofte gir mer god lyd for pengene, enn større høyttalere, hvis du ikke er avhengig av å spille skikkelig høyt. Og hvis du ser mye på film, kan du jo komplettere med en liten sub etterhvert. Høyttalere på stativer er jo kult å se på, også 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er forståelig. Kvalitet koster. Kvantitet koster. Kvalitet + kvantitet koster da selvsagt langt mer. Du får ikke bedre lyd fordi du velger et anlegg som ikke kan spille høyt, men dersom du velger bort muligheten til å spille høyt får du mer kvalitet for pengene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener definitivt det er motsatt... Et "stort" anlegg spiller etter min erfaring som oftest også best ved lavere volum, uten at dette trenger være noen generell regel. Spesielt har jeg lagt godt merke til at høy effekt i receiver/forsterker gir bedre dynamikk på lavere volum. Imidlertid er det nok viktig at høyttalerne du velger står i forhold til forsterker/receiver, ved at effekten er tilstrekkelig til å gi god dynamikk også ved lavere volum (dvs at høyttalerne ikke er for "store"/tungdrevne).

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg beholde følgende høyttalere som frontsett? Mordaunt Short MS 50i. Noen som kjenner til dem? De har jeg nå til en forsterker som heter Sansui AU-X417R. Er ikke fornøyd med denne lyden, men vet ikke hvordan det ville vært om jeg hadde hatt en surround forsterker med en passende center og bass. Det er i utgangspunktet bedre trykk på lavt volum, surroundeffekt og fin bass jeg savner.

Har forresten en BBE (Audio Restortion System) som jeg ikke har giddet å bruke fordi kontakten bak er dårlig. Men lydkvaliteten blir løftet flere hakk med denne, elementene i lyden kommer bedre fram på lavt volum osv. Alt dette er ganske gammelt nå. Kan evt. ha dette på soverommet, og kjøpe nytt til å ha i stuen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Dine ht kjenner jeg desverre ikke til , men i og med at du opplever et kvalitetsløft ved bytte av elektronikk ville jeg prøvd å beholde disse.
    Med tanke på budsjettet ditt ville jeg funnet en så bra reciver som mulig på bruktbørsen for så å bruke noen smuler på bakht , centerht klarer du deg muligens fint uten (har ikke center selv)
    Tolker jeg innleggene dine rett kan det nok være at Marantz med sin detaljrikdom er et bra valg.
    Lykke til

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Er det bedre med lite anlegg hvis man spiller lavt?

Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Jeg trenger et surround anlegg til projektoren (sp4805) til rundt ca 5-10k brukt. Skal flytte inn i blokkleilighet, og kommer ikke til å spille høyt. Har som regel bare på "normal" lydstyrke uansett.

Men jeg setter pris på kvalitetslyd, fin bass og klar lyd med trykk selvom jeg ikke spiller høyt. Hva er best? Et mindre anlegg? Hva blir forskjellen om man har et stort og kraftig anlegg som man ikke spiller høyt med?

Håper spørsmålet var forståelig. Jeg er ute etter kvalitet fremfor kvantitet absolutt.
    Du vil bli overrasket over hvor god lyd du kan få på lavt volum, med små høytalere, NÅR du satser på en god SUB til musikk, eks. SVS. Kan tilogmed demonstrere denne teorien i praksis..............du er velkommen til demo, anytime :wink:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid gått å drømt om kraftig og dyp hifi bass på lavt volum,noe jeg aldri har hatt før Nemoene og spesiellt Jbl kom i hus,omtrent uansett hvor lavt jeg
    spiller så hører jeg "tyngden" i de dype tonene og det er bare et must når du først er blitt vant til det ... Så jeg støtter teorien om at god lyd på lavt volum koster ...

vet ikke om det er akkurat dette du legger til grunn for definisjon "god lyd", men det er noe av det jeg setter høyest ..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Jeg har alltid gått å drømt om kraftig og dyp hifi bass på lavt volum,noe jeg aldri har hatt før Nemoene og spesiellt Jbl kom i hus,omtrent uansett hvor lavt jeg
    spiller så hører jeg "tyngden" i de dype tonene og det er bare et must når du først er blitt vant til det ... Så jeg støtter teorien om at god lyd på lavt volum koster ...

vet ikke om det er akkurat dette du legger til grunn for definisjon "god lyd", men det er noe av det jeg setter høyest ..
    Det er ingen forsterker eller pre/DAC eller høytaler som kan gi denne opplevelsen i praksis.........KUN SUB-kvaliteten :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange her har egentlig hørt stativhøyttalere av virkelig høy kvalitet?

Det slår meg at oppgraderinger til store høyttalere har hengt sammen med oppgradering til et helt annet prisnivå også. Kom gjerne med noen forslag i den aktuelle prisklassen også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor mange her har egentlig hørt stativhøyttalere av virkelig høy kvalitet?

Det slår meg at oppgraderinger til store høyttalere har hengt sammen med oppgradering til et helt annet prisnivå også. Kom gjerne med noen forslag i den aktuelle prisklassen også.
    Det vanligste problemet er jo at stativhøytalere ikke har noe under 80Hz å gjøre.......UANSETT navn/merke/fabrikat eller mengden av SAND i stativet :wink:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no

Det er ingen forsterker eller pre/DAC eller høytaler som kan gi denne opplevelsen i praksis.........KUN SUB-kvaliteten :wink:
    Subber hører hjemme til film spør du meg og ikke hifi...sier ikke at det ikke funker,men har du noengang hørt JBL250Ti Classic Edition med 14" basselement som praktisk talt er fri for slaglengde...noe som igjen betyr at de er "ekstremt" hurtige og går sinnsyyykt dypt .. når jeg fyller hele stua mi på 90m`2 kun ved å bruke Jbl-ene .. da er det slik og ferdig med det .. jeg har også prøvd både 10" sub velodyne og mine 2 x 18" som jeg har..men det er ingen vits,mye bedre uten..

Jeg kjenner minst 5 personer som har jobbet på Neby og som alle har hatt Jbl 250 ..4 av de solgte bort sine for å kjøpe K2 med 4x12" elementer .. de som skjedde var at bassen ble nesten borte i forhold til hva de hadde før ..alle skaffet seg JBL 250tI tilbake og alle fikk bass og alle ble kjempeglade og alle hoppet rundt i ring !!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et videoklipp som beviser at de hoppet rundt i ring?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven

Tror jeg er ganske enig med deg der.

En grunn til at jeg ikke liker å spille høyt er at jeg blir veldig fort trøtt i hodet. Opplever høy lyd som støy på en måte. Tror jeg er veldig kresen på god lyd selvom jeg ikke har så god greie på lyd. Mye av det jeg hører er stygt. Det skal lissom ikke så mye til før det skurrer i ørene mine der hvor andre som ikke har peiling skryter av lyden, men dette kan jo ha noe med akustikk og gjøre også. Musikktype og låt har også en del å si. Enkelte rolige tekno-låter synes jeg har veldig behagelig lyd.. Rund og fin, myk og samtidig potent og snerten. Litt vanskelig å beskrive.

Jeg hører på alt mulig, men det er film som står i fokus.

Det som er litt synd er at det blir stort sett mp3 og divX på meg. Har det noen innvirkning på hva slags type utstyr jeg bør velge?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det som er litt synd er at det blir stort sett mp3 og divX på meg. Har det noen innvirkning på hva slags type utstyr jeg bør velge?
    Det er ikke bare synd men helt tragisk spør du meg Morten M.. mest fordi mp3 slik jeg opplever det har en altfor spiss og gjennomtrengende diskant ..
    som igjen krever et anlegg/kabler som er mer i motsatt retning av dette, altså med en mørkere klang ..

Jeg er helt enig med deg i det du sier om techno låtene og rund og fin lyd :wink:

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns mp3 blir dårlige jo bedre anlegg :?:

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til at jeg ikke liker å spille høyt er at jeg blir veldig fort trøtt i hodet. Opplever høy lyd som støy på en måte.
    Dette kan tyde på dårlig forsterker evt. også dårlige høytalere. Hadde dette problemet selv tidligere når jeg hadde CV høytalere ble lyden slitsom på høye volum.
    Akustisk behandling av rommet regner jeg med er ute av bildet, ellers er dette det beste mot diskant toner som låter slitsomme.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske nylige tester på hifisentralen tyder jo på at fremtredende debattanter ikke greide å høre forskjell på mp3/wav-filer når kodingen var gjort korrekt ;-)

Reality-check?

mvh
    Knut Inge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •