Kvalitets-forskjeller på en Orginal DVD/Brent DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitets-forskjeller på en Orginal DVD/Brent DVD

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en DVD-brenner, så jeg kan brenne backup-plater av mine mest dyrebare DVDer/spill. Men, dersom jeg brenner en orginal DVD-plate ------- vil kvaliteten på den brente DVDen være merkbar dårligere enn orginalen? (Jeg tenker da på lyd/bilde).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les generelle retningslinjer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :twisted:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en DVD-brenner istedenfor å kjøpe tonnevis av DVD-filmer (sparer jo veldig masse $$$ i lengden).

Vennligst les det som står HER Egil_M :!: :!:

Det som du hinter til her er å kopiere filmer du ikkje eiger sjølv for å spare penger, og slik diskusjon er ikkje lov her på forumet.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har omformulert meg litt nå. ,.. Ikke at det er noen nytte iom at dere har quotet meg men...... ops:

Beklager!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden spørsmålet er omformulert blir det vel en lovlig diskusjon?

Da det ikke fins tolags brennere (foreløpig ihvertfall), og de fleste kjøpe-DVD'er er tolags (DVD 9) må vanligvis filmen komprimeres ytterligere for å få plass på en DVD 5 (ettlags), og bildekvaliteten vil da normalt bli litt dårligere, avhengig av hvor lang filmen er og hvor bra kvaliteten er i utgangspunktet. Evt. kan man spre filmen over 2 plater og få samme kvalitet som originalen. Lyden blir identisk med originalen uansett, da den tar såpass liten plass i forhold til bildet at det er ikke mye å tjene på å komprimere den ytterligere. Men for å få best mulig bildekvalitet lønner det seg å kun kopiere ett av lydsporene.

Ekstramaterialet vil man normalt kopiere på en egen disk, det også for å ikke måtte redusere bildekvaliteten på filmen så mye.

Hvis du kopierer en ettlags DVD bør kvaliteten bli den samme som originalen.

På denne siden er det en link til en DVD-brenner-test fra PC World som inneholder mer info:
    http://www.nec.se/templates/NEC_Prod...2878&item=4257

-Audun

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Så lenge diskusjonen er omkring backup, og ikke omhandler piratkopiering (som jeg ikke kan se den gjør etter omformuleringen), er det forsåvidt helt legitimt å diskutere backup av egne plater, iallfall slik jeg har forstått lovgivningen på området pr. idag...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer 8,5 GBs DVDr+ platene også (http://www.itavisen.no/art/1302003.html) , så vent litt med kjøp så får du noe du kan benytte til alle platene så du slipper å benytte 2 sidige eller 2 plater. Kvaliteten vil ikke bli noe dårligere så lenge du tar en direkte backup kopi. (IKKE komprimere) Det blir det samme som å kjøre en dvd over på hd'en og spille den av derfra. Programmer som Clone DVD, som jeg ikke er sikker på lovligheten av her i Norge (ble visst forbudt i EU, fordi det kan bryte "kopisperre") kan lage en ordentlig backup kopi av dvd'ene dine.

Kvaliteten på mediene du kjøper kan være et viktig punkt. Noen plater vil gjøre at dvd spilleren har problemer med å lese spore. (Som oftest de billigste.)

Solberg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •