Maranz platespillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maranz platespillere

Har en Marantz TT 221 platespiller,nylig "oppgradert" med ortofon pick up,
    hvordan er kvaliteten på denne i forhold til det som er å få kjøpt i dag?
    Kjøpt i 1982. Var en Marantz TT525 (gullfarget) til salgs i avisen i dag,er den mye bedre enn den jeg har?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjenner ikke akkurat disse spillerne, men har sett lignende modell-betegnelser - så det dreier seg vel om de vanlige ganske lette japanske spillerne som var vanlige utover 80-tallet og inn i 90-årene. Marantz-navnet betyr ikke noe spesielt på denne tiden.

Altså platespillere i en overkommelig prisklasse som gjør en god jobb til prisen - det pleier å være en lett arm som passer til høykompliante pickuper - er det vanlig skruefeste for pickupen (2 skruer) eller innstikk-feste (T4P) ?

Mye av lydkvaliteten vil her være avhengig av type (høykompliant) pickup og kvalitet på stift. Billige erstatnings-stifter (ikke originale) har mildest talt elendig lyd. Jeg har sett Marantz-spillere fra denne tiden med vekt på over 5 kg, så er det såpass masse i den, og pickupen samtidig er riktig høykompliant (mykt oppheng i stiften), så kan det bli godlyd av dette.

Hvis den ene har remdrift og den andre er direkte-drevet (DD), så velger du den siste. Begge deler var vanlig, og DD på de dyreste og beste modellene fra samme fabrikk.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz platespillere

Den har en vekt på ca 6 kg, er direkte drevet og har skruefeste for pickupen, en ortofon 510 mk2.(Marantz TT221),

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har den S-formet eller rett arm ?

Er det ditt inntrykk at armen virker lett ?
    Hvis det er en rett arm (med liten diam. på armrøret) så er den trolig lett.

Har den avtagbart eller fast headshell ? Dette er meget viktig for arm-massen.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Headshell?????????Den har rett arm ca 8 mm tykk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Headshellet er i enden av armen, der pickupen er skrudd fast (på undersiden av headshellet) med 2 skruer vertikalt på begge sider av huset (hvis det ikke er innstikk-feste - da er det ikke noe headshell).

Headshell er gjerne avtagbart (skrus fast med en ring) hvis det er en tyngre arm. Lette armer er typisk uten avtagbart headshell.

Så din spiller er nok med veldig lett arm, og da anbefaler jeg en Shure M 91 ED pickup fra 70-tallet. Kan kjøpes brukt (lett å finne) på eBay eller i bruktbutikk.
    Ny original stift (produsert ca 1970-80) får du fra USA (se egen tråd om dette).

Langt bedre lyd enn med en ny Ortofon etter min mening og erfaring.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt på denne side, her er masse bilder og forklaringer :
    http://www.svalander.se/vinyl/skal.htm

Kan bare anbefale Shure M91Ed med N91ED nål på det kraftigste.
    Jeg har 3 typer, en sfærisk GD type, en Mexico N91ED og USA N91ED.
    Dette er å sammenlikne med turistklasse, business, og 1st klasse.
    USA nålen er helt RÅ.....

Du kan lese litt om disse pickupper her : http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=242

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker å bukker for opplysninger.
    Pickupen på min TT221 er skrudd fast med to skruer i headshellet som igjen er avtagbart,festet med en skrue på innsida av armen ,mot platetallerkenen. Fikk ikke tak i orginalstift til denne spilleren,var utgått ifølge forhandler.har holdt på et par år å for å finne tak i ny,ga opp til slutt og kjøpte ny pickup,imellom tiden har jeg brukt en Phillips type 22 ga427/osp, så dat nar ikke vert helt stille i heimen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Så din spiller er nok med veldig lett arm, og da anbefaler jeg en Shure M 91 ED pickup fra 70-tallet. Kan kjøpes brukt (lett å finne) på eBay eller i bruktbutikk.
    Ny original stift (produsert ca 1970-80) får du fra USA (se egen tråd om dette).
    Hvis du skulle anbefalt en pickup som produseres i dag (til lettvektsarm), hva ville du anbefalt da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er at jeg aldri kom i mål med noen moderne pickuper i perioden 1980-95, men skulle jeg nevne noen, så ville det være en Shure V 15 xMR for økonomi-klasse og så en van den Hul + trafo-step up for høyeste klasse.

Ingen av japanerne er klare nok i diskanten (av de mange jeg testet, incl. en dyr Accuphase), og Ortofon-typene er/var udynamiske.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått n91ed og n95ed. De spiller helt utrolig,dette hadde jeg ikke trudd Kjell.
    Synes at n91 er litt mørkere enn n95. Dette er helt rått Kjell,bruker 1228 trenger jo ikke noe annet. Kan ikke skjønne at det kan bli noe bedre enn dette her.

Vi savner deg på sentralen,du får komme tilbake og dele dine erfaringer med oss.

Mvh Linus (roar)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt korrekt.
    Det er etter min mening INGEN moderne pickuper som er i nærheten en gang. Fordi teknologien har skiftet - pickuper konstrueres på en annen måte idag, der noen kompliserende elementer er rasjonalisert bort av våre venner (data-) ingeniørene.

Og takk for hyggelige ord. Ja jeg håper jo at folk med ekte hifi-interesse kommer og diskuterer her på dette forumet. Ekte hifi dreier seg jo om lydkvalitet, og der kan et apparat som man har betalt 10 kroner for på et loppemarked vise seg (kanskje dog etter omfattende service) å være like bra som en ny blank kasse til 100.000 kr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •