Tandberg Huldra 10 som forforsterker (+ tuner) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    I dette tilfelle er lasten 50 ohm i parallell med hodetelefonene, men vi kan for enkelhets skyld si at lasten er 50 ohm (det går i din favør). I push pull klasse A må begge transistorene alltid lede. I det en av dem går i cut-off har forsterkeren beveget seg inn i klasse AB/B. Grensen for cut-off fastsettes av hvilestrømmen (Iq). Siden dette representerer peak nivå vil Irms, som brukes for å beregne effekt, være roten av 2 ganger lavere (i alle fall når vi snakker sinus).

Det gir: P_max_A = (Iq/sqrt(2))^2 x Rl. Hvor Rl er last.

Ved 6 mA og en last på 50 ohm gir dette rundt 1 milliwatt effekt i klasse A.

Jan E Veiset

Nei lasten som forsterkeren ser er 200 ohm - da det er en spenningsdeler foran de 50 ohm. Så du får prøve igjen.

Jeg tror dessuten tallet er for lavt etter din beregning.

Hvis vi tar utgangspunkt i signal ut lik 1V (etter de 50 ohm), så vil signalet ved utgangen av forsterkeren være 5x høyere, dvs. 5 V. Effekten på de 200 ohm blir da 125 mW. Samtidig løper en konstant strøm i kretsen på 6 mA med 40V forsyning = 240 mW tomgangseffekt.

Da undres jeg over at det bare blir 1 mW klasse A.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Nei lasten som forsterkeren ser er 200 ohm - da det er en spenningsdeler foran de 50 ohm. Så du får prøve igjen.

Jeg synes uansett tallet var lavt.
    Det er jo rimelig uvanlig å snakke om effekten som brennes av i forsterkeren, men hvis du skal regne med denne så produserer forsterkeren 3.6 mV effekt klasse A totalt, 0.9 mW av dette, eller mindre, omsettes i hodetelefonene.

Jan E Veiset

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg føyde til ovenfor:

Hvis vi tar utgangspunkt i signal ut lik 1V (etter de 50 ohm), så vil signalet ved utgangen av forsterkeren være 5x høyere, dvs. 5 V. Effekten på de 200 ohm blir da 125 mW. Samtidig løper en konstant strøm i kretsen på 6 mA med 60V forsyning = 360 mW tomgangseffekt.

Da undres jeg over at det bare blir 3 mW klasse A. Fatter ikke at den ene transistoren slutter å lede allerede ved effekt over 3 mW, altså ved 25 mV ut, der 5V er max spenning ut. Dette høres ikke rimelig ut.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Da undres jeg over at det bare blir 3 mW klasse A. Fatter ikke at den ene transistoren slutter å lede allerede ved effekt over 3 mW, altså ved 25 mV ut, der 5V er max spenning ut. Dette høres ikke rimelig ut.
    Det har du rett i -- det blir litt mer.
    Siden dette er PP vil maks strøm i en av transistorene være hvilestrømmen x 2 når den andre transistoren går i cut-off.

Et forsøk på å illustrere dette er gjort i figurene under.
    (T1) og (T2) er transistorene i PP-utgangen, (o) er punktet hvor utgangssignalet blir tappet.

Tomgang:
    På tomgang flyter hvilestrømmen (Iq) gjennom både T1 og T2. Intet signal er til stede i kretsen.

(T1) 6mA (0 signal)
    |
    (o) - 0mA
    |
    (T2) 6mA (0 signal)

T1-T2-aktiv:
    I positiv halvperiode starter T1 å lede mer enn T2. Strømmen i de ulike grener blir summen av hvilestrøm og signal. Hvis vi antar at vi trekker ut et signal tilsvarende hvilestrømmen ut til lasten, bidrar både T1 og T2 til dette ved at strømmen økes i T1 og avtar i T2.

(T1) 9mA (+3mA signal)
    |
    (o) - 6mA
    |
    (T2) 3mA (-3mA signal)

T2-cut-off:
    I det vi trekker 2 x hvilestrømmen ut av kretsen har ikke T2 mer å bidra med og all strøm går via T1.

(T1) 12mA (+6mA signal)
    |
    (o) - 12mA
    |
    (T2) 0mA (-6mA signal)

Det gir da: P_max_A = (2 x Iq/sqrt(2))^2 x Rl. Hvor Rl er last.
    I eksemplet med Iq=6mA og Rl=50ohm gir dette 3.6 mW omsatt i lasten.

Jan E Veiset

Edit: typo.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja nettopp.
    Og de ekstra 6 mA blir omsatt som AC-signal i de 200 ohms belastning - dvs vi har en signal-spenning over de 200 ohm på 200x6 = 1200 mV = 1,2V peak, vi sier 1V for å gjøre det enkelt.

Det skulle gi P = UxI = 1V x 6 mA = 6 mW. Men de 6 mA er også peak, så det blir litt mindre.

Jo du har visst rett.

Poenget mitt var at den opererer i klasse A ved de aktuelle signal-nivåer, dvs. inntil 5V ved utgangen (= 1V etter de 50 ohm), men din beregning viser at dette bare gjelder inntil 1V ved utgangen = 200 mV ut til neste forsterker.

Så ved høye nivåer er det fortsatt klasse AB. Takk for korreksjonen - den var matnyttig. Jeg ser at bias måtte økes til vel 30 mA for at den skulle operere i klasse A hele veien.

Jeg anbefaler fortsatt like mye som før denne reduksjonen i bias - Huldra 10 lyder best da, men kun som preamp selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Sitat Opprinnelig postet av bjarne88
    Jeg får heller ikke lyd ved høyttaler utgangene.
    Jeg har samme problem med min SS12 innimellom når jeg hørte på radio (FM). Hvis jeg trykker noen ganger på TAPE-FM-TAPE-FM så kommer lyden tilbake igjen like sterkt i begge høyttalerene. Sikkert noe irring eller noe slikt på FM-velgeren.

For øvrig døde den samme radioen for meg en gang i 1999, like etter at jeg kjøpte den brukt. Løsningen den gang snublet jeg over ved en tilfeldighet. Den var å skru til en liten liten lyspære inni radioen av størrelse som en gammeldags pære til sykkellykt. Aner ikke hvorfor jeg skrudde på den lyspæren, men det gjorde at pæren begynte å gløde svakt i det radioen igjen våknet til liv og deretter virket 100% igjen.

Andre som skriver her kan sikkert forklare hvorfor mine to tips gjorde underverker for min SS12.

Nixxon

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder denne tråden H10 som preamp, men jeg drister meg alikevel til å stille et H8 spørsmål: jeg ser at Huldra 8 er bestykket med både rør og transistorer, men er disse kun "radio"-rør, eller er det rør i forforsterkerdelen?

Jeg har lyst til å prøve denne som preamp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0