Tandberg Huldra 10 som forforsterker (+ tuner) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har lyst å gjøre det selv.

Men av Huldra 11, SS 11 og SS 12 som jeg nå har tilgang til, hvilken vil du anbefale til bruk som forforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der er jeg i tvil.
    SS11 er klart bedre enn SS12. Huldra 11 er teknologisk mer fullendt, men har den "moderne feil" at den er DC-koblet på utgangen, hvilket betyr at utgangstrinnet ikke lenger er "single-ended" koblet (strøm-messig). Dette gir mye mindre av god musikalsk vintage-klang (mere steril eller analytisk klang), så jeg vil konkludere med at SS11 er den beste av de du nevner.

Gamle radioer (receivere) passer perfekt som forforsterkere, og mange modeller vil slå fullstendig knock-out på alt av dagens high-end forforsterkere, det viktigste er da å velge modeller som er akkurat så gamle at de enda har utgangs-kondensator, hvilket betyr at utganstrinnet da er single-ended koblet. Altså perioden rundt 1970 (1968-73).

En kjempefordel med en slik forforsterker, er at den vil ha svært lav utgangsimpedans (ca. 30 ohm), slik at den kan drive lange ledninger til utgangstrinnet. Den er jo også totalt sikret mot kortslutning på utgangen (kondensator + motstandsnettverk, som beskrevet).

Tandberg er i det absolutte toppskiktet her - andre merker jeg holder på å undersøke nå er Marantz, Sansui, Sony, modeller fra 1970. Japanerne kopierte jo de klassiske USA-modellene (transistor-konstruksjoner fra Marantz, Fisher, McIntosh, Harman-Kardon), men bygget de enda mer solide. Transistorlyd 1970 (fra de beste designerne) minner mye om den tidens rørlyd, mens dagens transistorlyd (IC-lyd) jo er mye mer steril og umusikalsk. Tandberg var spesielt heldig med overgangen rør - transistor. Mange (som har prøvd) foretrekker faktisk Huldra 8 som forforsterker (rør i radio-delen, germanium-transistorer i audio-delen).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TR-1000 kan hente ut signaler før de kommer til sluttrinnet. Tape 3. Her kan man enten hente ut signalet før forforsterker (Pre-Amp Record -knapp ute), eller etter forforsterker (Pre-Amp Record -knapp inne). Hodetelefonsignalene blir hentet fra utgangskortet. Vil det si at det lydmessig vil bli stor forskjell dersom man bruker Tape 3 -utgangen, mot for hodetelefonutgangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det er en viktig fordel med TR-1000.

Og akkurat på denne kan det vise seg at preamp output er et viabelt alternativ. Men på de andre modellene har flere (inkl. undertegnede) prøvd å gjøre et inngrep for å oppnå noe lignende, med resultat klart dårligere lyd (mye dårligere dynamikk).

Det du risikerer, er mindre slagkraftig lyd, mindre punch i bassområdet og dårligere drive-egenskaper (kabler, m.m.). Til gjengjeld kan det bli en åpnere, mere frodig mellomtone, hvis du er heldig.

Men kan du ikke prøve og rapportere her. Eventuelt sammenligne med Huldra 10 med preamp-mod. av utgangstrinnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden hodetelefonsignalen blir hentet ut etter de store lyttene, altså fra sluttrinet og Tape 3 blir hentet ut før sluttrinnet, vil jeg anta at klangkarakteristikken vil bli forskjellig.

Kjell, jeg må få laget meg en kabel, slik at jeg kan teste phonoutgangen opp mot Tape 3, pluss at jeg har en TR-200 og Huldra 10 som må testes ut på en likeverdig måte.

Her er blokkskjemma over TR-1000 /1010:

http://www.home.no/ridderseth/7.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Siden hodetelefonsignalen blir hentet ut etter de store lyttene, altså fra sluttrinet og Tape 3 blir hentet ut før sluttrinnet, vil jeg anta at klangkarakteristikken vil bli forskjellig.

Det har ikke så mye å gjøre med lyttene (men de "varmer" lyden litt hvis det er original-lytter), mere med at vi har et kraftig utgangstrinn som tar seg av den "ytre" belastningen, slik at alle de andre, veldig musikalske kretsene får jobbe lett.

En enkel transistor vil preges veldig av belastningen (kabel-kapasitet, m.m.), mens et utgangstrinn er mye mer robust m.h.t. det vi kobler til.

Og de vanlige TAPE Out-kontaktene (foran volum-kontrollen og andre kontroller) gir et høyohmig signal (ca. 30-40 Kohm impedans) som også vil preges av lange kabler. Tar man ut signalet på et så "tidlig tidspunkt" mister man jo det meste av Tandberg-elektronikkens påvirkning. Da kan man likegodt erstatte en Huldra 10 med en kabel.

Tape Out gir et pent signal til båndopptaker (kassettspiller) med en kort DIN-kabel (standard 70-tall), og motstandene der må ikke fjernes (men kan endres), da de isolerer elektronikken fra ytre påvirkninger. En god metode for korte kabler, og på den måten et godt alternativ til lavohmige buffere.

Den magiske lyden får man når man utnytter hele konstruksjonen slik den foreligger. Preamp-kretsene er veldig musikalske når de slipper å levere signal i eksterne koblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha noe for seg å ta sikringene på utgangstrinnene på TR-1000, dersom man velger å hente ut signalene gjennom Tape 3?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Vil det ha noe for seg å ta sikringene på utgangstrinnene på TR-1000, dersom man velger å hente ut signalene gjennom Tape 3?

Ja det kunne være en fordel, men da MÅ du avbryte signal-forbindelsen (rød og blå kabel) til utgangstrinnet, da første transistor der ellers vil kunne gi en diode-forvrengning når den ikke har spenning på seg.

Men det kan like godt vise seg at utgangstrinnet med strøm har en positiv påvirkning, selv om du ikke tapper signal fra det. Så det er bare å prøve begge varianter.

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men av SS12 og Huldra 11, hvilken vil være best?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville da benyttet Huldra 11. Begge, SS12 og Huldra 12 har hodetelefonutgang.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Nei, det fungerer fint uten også, men lyden blir atskillig mer luftig og lettflytende hvis du gjør det. Jeg poengterer dette fordi jeg jo påstår at dette er high-end i topp-klassen. Men det går bra uten også. Sånn rent teknisk er det ikke noe problem å bruke den som den er.

Vær dessuten klar over at enda eldre transistor-forsterkere, fra 60-årene, jo typisk har lav effekt, 5-10 W, disse trenger man ikke gjøre noe særlig med, kanskje littegrann redusering av tomgangsstrømmen (til 50 % av det som er originalt). Så en Huldra 8 eller annen gammel radio kan man bare bruke som tuner/preamp uten videre.

Noen sånne gamle radioer, som Huldra 8, har en veldig forseggjort elektronisk regulering (stabilisering) av spenningen til utgangstrinnet. Det gjør også at tomgangsstrømmen ikke er så kritisk lenger.

For noe av vitsen med å redusere tomgangsstrømmen er å kraftig redusere strømforbruket i utgangstrinnet, siden dette typisk (i en noe mer moderne receiver) har en uregulert strømforsyning (som Huldra 10).
    Huldra 10 har jo en perfekt elektronisk regulering til forforsterker-delen og tuner-delen, mens altså utgangstrinnets forsyning er ustabilisert (= moderne praksis idag også).

Bør ein redusere tomgangsstraumen også når ein lyttar med hovudtelefonar (har ein TA 300 M) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, ideelt så bør man det.
    Hodetelefoner er så lett belastning at man kan dra fordelene av den koblingen jeg har beskrevet.

Men det er jo tungvint å skifte justering, så det forutsetter at forsterkeren kun skal brukes som preamp og hodetelefon-forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å justere tomgangsstraum med utgangspunkt i beskrivelsen for Huldra 10. Er det andre verdiar for TA 300M ? Finn ikkje R 721, 722, heller ikkje R 749, 750. Kan det vere R 519, 520 og R 549, 550 ? Ein kan iallefall dreie R 519, 520.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja korrekt, det er de riktige motstandene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja korrekt, det er de riktige motstandene.

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta ut signalet over hodetlf.-utgangen, som belastes eksternt med ca. 50 ohm (1-2W motstand), hvilket gir en intern belastning på ca. 150-200 ohm.
    Hvilke spesifikke motstander anbefaler du her?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat her i utgangen på Huldra 10 anbefaler jeg en Audio Note 50 ohm tantal som det beste (kan kjøpes fra AN kits), men ellers vil en eldre wire wound (trådviklet) også være fin.

For verdier under 300 ohm er ikke alltid carbon composition det beste, derfor andre forslag her. Men selvsagt kan vanlige karbontyper også brukes.

Ser AN tantal finnes i mange verdier her:
    audio note tantalum resistor page

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en gammel transistor Tandberg-receiver (tidlig 70-tall) er noe av det ypperste high-end som finnes, hvis den anvendes som en forforsterker. Men da MÅ man gjøre noen små inngrep, hvor man kobler den om fra 2x25W utgangseffekt til kun 2x1W i klasse A.

Dette gjøres ved :

1) ta ut signalet over hodetlf.-utgangen, som belastes eksternt med ca. 50 ohm (1-2W motstand), hvilket gir en intern belastning på ca. 150-200 ohm.
    2) å skru ned tomgangsstrømmen fra ca. 60 mA til ca. 6 mA (10 ganger).
    Det er en ting jeg lurer på Kjell. Når du senker hvilestrømmen til en så lav verdi som 6 mA, hvordan greier du da å ta ut så mye som 1W i klasse A?
    Det burde ikke la seg gjøre slik du beskriver.

Jan E Veiset

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det er en ting jeg lurer på Kjell. Når du senker hvilestrømmen til en så lav verdi som 6 mA, hvordan greier du da å ta ut så mye som 1W i klasse A?
    Det burde ikke la seg gjøre slik du beskriver.

Jan E Veiset

Jeg har ikke regnet eksakt på det, da jeg foretrakk å velge den hvilestrømmen som ga best lyd - og det skulle gi OMTRENT 1W. Trolig noe lavere. Poenget mitt var at kretsen vil arbeide i klasse A ved de signal-nivåer som er aktuelle i de 200 ohms belastning.

Du er velkommen til å gi en mer nøyaktig beregning enn det jeg har gjort. Inklusive de parametere du mener passer til å oppnå 1W. Angi gjerne en god definisjon på klasse A.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er velkommen til å gi en mer nøyaktig beregning enn det jeg har gjort.
    I dette tilfelle er lasten 50 ohm i parallell med hodetelefonene, men vi kan for enkelhets skyld si at lasten er 50 ohm (det går i din favør). I push pull klasse A må begge transistorene alltid lede. I det en av dem går i cut-off har forsterkeren beveget seg inn i klasse AB/B. Grensen for cut-off fastsettes av hvilestrømmen (Iq). Siden dette representerer peak nivå vil Irms, som brukes for å beregne effekt, være roten av 2 ganger lavere (i alle fall når vi snakker sinus).

Det gir: P_max_A = (Iq/sqrt(2))^2 x Rl. Hvor Rl er last.

Ved 6 mA og en last på 50 ohm gir dette rundt 1 milliwatt effekt i klasse A.

Jan E Veiset

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •