0 dB på displayet i forsterkeren <- Definisjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

0 dB på displayet i forsterkeren <- Definisjon

Min Yamaha RX-V1400 har en dB måler på displayet. Jeg har ofte lurt på hva den tekniske betydningen av at du spiller på 0 dB er.

Har hørt flere som har fortalt meg forskjellige ting, blant annet at "dette er det perfekte volumet i et ideelt rom" og "her slutter forsterkeren å dempe lyden"

Håper noen kan hjelpe meg !

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er en THX forsterker så skal det være referansenivå på 0 db. Altså det nivået du skal bruke den på.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Siden dette er en THX forsterker så skal det være referansenivå på 0 db. Altså det nivået du skal bruke den på.
    Men da må jo alle THX-sertifiserte høyttalere ha en bestemt og fastsatt følsomhet? Og det er vel ikke tilfelle?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forsto jeg ikke. Er det slik at jeg kan stille inn forsterkeren min til å være 0dB (&lt;- på displayet) i et rom hvor jeg justerer dit hen hvor jeg mener lyden er passe? (litt klønete skrevet dette)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for at 0db skal være thx referanse mål må det jo følge med en mikrofon til forsterkeren!

0db på vanlige forsterkere tror jeg bare blir det samme som om signalet går rett igjennom uten demping\forsterkning! dvs samme som om du hadde koblet cd-spilleren rett på effektforsterkeren....

-10 da er signalet dempet 10db mens 10 da er signalet forsterket 10db eller no sånnt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    for at 0db skal være thx referanse mål må det jo følge med en mikrofon til forsterkeren!

0db på vanlige forsterkere tror jeg bare blir det samme som om signalet går rett igjennom uten demping\forsterkning! dvs samme som om du hadde koblet cd-spilleren rett på effektforsterkeren....

-10 da er signalet dempet 10db mens 10 da er signalet forsterket 10db eller no sånnt
    Det er dette jeg også har hørt. På forsterkeren min følger det med mikrofon, og etter å ha kalibrert automatisk blir jo allikevel lyden alt for høy på 0dB ved avspilling av film(kanskje jeg har en abnormalt god hørsel?)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det står 0dB på displayet spiller du av mediaet du har i cd/dvd-spilleren din på referansenivået. Det vil si det lydnivået som er lagt opp på den dvd-platen.

Selvsagt kan dette bli for høyt, alt kommer ann på hvilket forsterker og høyttalere du har. Og du MÅ ikke spille av filmer ved "0dB". Det har ingen betydning så vidt jeg vet om lydsporet på en film blir spilt av ved -15dB eller 0dB.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da vel være lydtrykket i rommet som betyr noe. Ikke hvilket tall som står på en vilkårlig boks?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 0db i displayet yter forsterkeren maks av det den kan levere uten å klippe.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Med 0db i displayet yter forsterkeren maks av det den kan levere uten å klippe.
    Det må da komme helt an på kilden...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg sier. 0db da går signalet rett igjennom uten forsterkning eller demping!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Men da må jo alle THX-sertifiserte høyttalere ha en bestemt og fastsatt følsomhet? Og det er vel ikke tilfelle?
    pga av micen så blir dette justert i forhold til høyttalere. Merket det godt når jeg byttet høyttalere på min RXV1500. Først uten å kalibrere ble nivået mye lavere, men etter kalibrering var den på samme nivå.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg sier. 0db da går signalet rett igjennom uten forsterkning eller demping!
    Så da kan man likgsågodt bare koble dvd spilleren direkte til høyttaleren? :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dalailama

Det er dette jeg også har hørt. På forsterkeren min følger det med mikrofon, og etter å ha kalibrert automatisk blir jo allikevel lyden alt for høy på 0dB ved avspilling av film(kanskje jeg har en abnormalt god hørsel?)
    Det blir veldig høyt ja, men slik er det også på kinoer som kjører referansenivå. Mange kjører lavere grunnet klager på nivå.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problem med å godta den forklaringen, at dB-tallet angir forsterkningen i forforsterkeren. Men det er en forklaring, det finnes også mange andre... For eksempel er 0.775 volt det samme som 0dB i noen sammenhenger -- for det meste profesjonelle sammenhenger. Hvorfor akkurat dette magiske tallet 0.775 volt? Jo, fordi 0.775 volt tilsvarer 1mW over 600Ohm. Altså en definisjon arvet fra gammel tele og transmisjonslære.
    Konklusjonen er at 0dB kan bety mange ting, men i konsumelektronikk betyr det sjelden eller aldri at "det er akkurat så høyt du skal spille" eller "spiller du høyere begynner det å vrenge".

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 0 dB på displayet i forsterkeren <- Definisjon

Sitat Opprinnelig postet av dalailama
    Min Yamaha RX-V1400 har en dB måler på displayet. Jeg har ofte lurt på hva den tekniske betydningen av at du spiller på 0 dB er.

Har hørt flere som har fortalt meg forskjellige ting, blant annet at "dette er det perfekte volumet i et ideelt rom" og "her slutter forsterkeren å dempe lyden"

Håper noen kan hjelpe meg !
    Det er vel slik at 0db betyr at volumet er på "full rulle", og da kan det være "ubehagelig" høyt.....eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som eXa sier, ingen forsterkning eller dempning. Man kan helt enkelt tenke seg at lyden jo avhenger av hva man sender inn, og de fleste har jo opplevd at man kan spille på 0dB på enkelte innspillinger, mens på andre må man mye lenger ned.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er som eXa sier, ingen forsterkning eller dempning. Man kan helt enkelt tenke seg at lyden jo avhenger av hva man sender inn, og de fleste har jo opplevd at man kan spille på 0dB på enkelte innspillinger, mens på andre må man mye lenger ned.
    Det stemmer ikke når man tenker på at kalibreringen gjør slik at forskjellige høyttalere gir samme lydnivå ved 0 db.

På RXV-1300 da er jeg derimot enig, men der er skalaen noe annerledes.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det stemmer men man må ta med i betraktning hva kalibreringen har gjort. Har man + 1,2dB på senter og spiller på 0dB på volumkontrollen vil senter spille med en forsterkning på 1,2dB.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den vil ha 1.2 db høyere signal enn de andre.

Men hvis man ser på stereo signal så har jeg nettopp byttet høyttalere. Disse er veldig forskjellig på følsomhet. Når jeg byttet så kunnet jeg spille + 10 uten at det ble noe særlig høyt. En ny kalibrering gjorde at + 10 blir ekstremt høyt. MAO 0 db sier ingenting om lydnivået ut av forforsterker i forhold til hva som f.eks kommer fra CD spilller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •