0 dB på displayet i forsterkeren <- Definisjon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: 0 dB på displayet i forsterkeren <- Definisjon

På film (DD) får jeg ikke høyere volum enn -2,5, men på musikk (2 ch) +5. Noen grunn til dette?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ja den vil ha 1.2 db høyere signal enn de andre.

Men hvis man ser på stereo signal så har jeg nettopp byttet høyttalere. Disse er veldig forskjellig på følsomhet. Når jeg byttet så kunnet jeg spille + 10 uten at det ble noe særlig høyt. En ny kalibrering gjorde at + 10 blir ekstremt høyt. MAO 0 db sier ingenting om lydnivået ut av forforsterker i forhold til hva som f.eks kommer fra CD spilller.
    Jo det er fortsatt riktig for det er kun snakk om den relative endringen i forforsterkeren og det har ingen ting med høyttalernes følsomhet, effekttrinnets gain osv å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan 0 db være referansenivå? Så å si alle kildene mine har forskjellig utgangsnivå og da hjelper det lite med mikrofonkalibrering.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta et eksempel: På min HK går skalaen til +10.
    Hvis jeg legger til noen av de individuelle innstillingene, går det ut over main volum. F. eks. heving av en av høyttalerne til +10 gjør at main volum går til 0 og ikke lenger til +10.

Så main volum 0 er nok som det blir sagt, ingen forsterkning eller demping, men man må legge til/trekke fra de individuelle høyttalernes relative nivå.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvordan kan 0 db være referansenivå? Så å si alle kildene mine har forskjellig utgangsnivå og da hjelper det lite med mikrofonkalibrering.
    Så lenge man kjører digital inn og lar den interne dekoderen gjøre jobben så blir det rett. Struper du signalet fra CD spilleren så blir det selvsagt feil.

Uansett. For dere som tviler og har en THX godkjent forsterker med kalibrering. Det er bare å kjøre radioshack for å se om det virkelig blir 85 db med testtone.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testtone? Hvordan får du dvd-spilleren til å spille av en testtone? Du er foresten helt sikker på at utgangsnivået på digitale signaler er likt på samtlige dvd-spillere?

Hva med filmer? Hvor mange filmer har nøyaktig likt kalibrert lydnivå i forhold til et referansenivå?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden lydspor på ulike filmer er mikset med vidt forskjellige lydnivåer er dette "referansenivået" totalt uinteressant.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Testtone? Hvordan får du dvd-spilleren til å spille av en testtone? Du er foresten helt sikker på at utgangsnivået på digitale signaler er likt på samtlige dvd-spillere?

Hva med filmer? Hvor mange filmer har nøyaktig likt kalibrert lydnivå i forhold til et referansenivå?
    THX godkjente filmer har vel et referansenivå. De har vel også en testtone på platen.

Spenningen på digitalnivået har ingenting å si. vi snakker om 0 og 1. Voluminformasjon er kodet inn og spiller har ingeting å si.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De baserer seg ikke på samme bildereferanse iallefall, jeg har merket forskjell på utgivelser der via kalibratorfunksjonen. Mulig de er mer konsekvente på lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En veldig "absolutt" referanse er jo full-skala sample-verdi.

Hvis du har spdif eller ac3/dts tilkoblet en forsterker, kan signalet anta en øvre verdi før signalet klipper. Jeg vet ikke hvordan thx gjør dette, men man kan da måle forsterkning fra signalkilde til et punkt i rommet, og se hvor høyt lydtrykk full-sample gir i dette punktet. Da er forsterker, høyttalere og rom innbakt.

Ved å kreve et gitt tall her, og sette dette punktet som -10, 0, +10dB eller whatever, kan man sikre at plater produsert med dette referansenivået låter "like høyt" hos enhver bruker. Sannsynligvis vil preferansene til brukerne variere (på samme måte som noen synes kinosaler spiller alt for høyt mens andre vil ha mer trøkk...)

Så lenge cd/dvd-spiller ikke har innebygd volumkontroll må den gjøre utrolig rare krumspring for å forandre på fullscale sample ut (dette vil i praksis si å redusere bit-presisjonen på digital ut)

knut

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •