Fase/polaritet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase/polaritet

Lurer litt på noen ting. Har tenkt litt over en anden tråd et andet sted, her likte en persom en kabel der vendte feil vei. Jeg har samme kabel og prøvde dette, resultatet var faktisk samme som å vende plus og minus på den ene høyttaler....
    Der skjete masse forandringer med å vende kablen, men mest til det negative, eneste store plus var at lydbildet voksede mye i høyden, samme effekt får jeg når jeg vender ene kablen på høyttalerne.
    Jeg har et meget vanskeligt rum for stereo, og i min lytteposisjon er det venstre høyttaler der gjerne bliver litt borte, med venstre høyttaler kabler i revers, byttet om på minus og plus, kommer den tilbake for fuldt !!
    Husker noen diskusjoner litt tilbake i tid om det å kjøre signalet igjennom høyttaleren i revers, alt går jo baklengs igjennom filtret, og en hel del hørte ikke forskjell.
    Savner kanskje litt forklaring rundt dette...., hvordan kan man sjekke at ikke er noe feil i kjeden egentlig ?
    Der er vel ingen forskjell om pickuppens stel til høyre og venstre byttes rundt, eller ? De er montert korrekt nå, har ikke testet dette.
    Eksperimenterte litt igår kveld med FM sus, tilting av høyttalere osv, men blev egentlig bare endda mere forvirret....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du, kabel "feil vei"? Kjøre signalet i revers uen å snu pluss/minus??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablen var en Black Magic A1, denne har rettningspil for signalet. Dette indikerer at skjermen bare er koblet i ene enden av kablen. Snur man kablen andre veien, så signalet løber motsatt pilen vender skjermen jo feil vei. Der er tydelig forskjell.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel hva ???

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du snakker om nå høres ikke ut som skjermens "retning" men polaritetsendring som du nevner innledningsvis Niels. Har du målt om det er forbindelse fra + til + i signalkabelen eller om den krysser?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry, jeg er bare litt mer skeptisk til kabler enn du. å snu en semibalansert kabel skulle jo bare si at den ble litt mer følsom for støy i mitt hodet.
    jeg hører ikke forskjell på supra digitalkabelen min f.eks. den er og semibalansert. men samma hvilken vei eller om jeg tilogmed bytter til lakris snøre er lyden lik!

men nå skal det jo sies at jeg langt i fra har verken erfaring eller annlegg som du da :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det du snakker om nå høres ikke ut som skjermens "retning" men polaritetsendring som du nevner innledningsvis Niels. Har du målt om det er forbindelse fra + til + i signalkabelen eller om den krysser?
    Eh, ventet faktisk på dig Snickers-is, ja, vet ikke, jeg har ikke testen kablen som du siger.
    Jeg kan godt sende dig kablen hvis du vil teste selv, det er lett å høre..., Kablen er en RCA 60 cm.
    Ronny, er det navnet ?, fra HIFIAnlegg siden, kom med en tese på Sentralen da han fastholdt at Black Magic kablen lyder mye bedre vendt feil vei.
    Jeg havde ikke prøvd dette, men gjorde det så, og umiddelbart var forskjellen til det bedre, mye høyere lydbilde, subjektivt større rum og adskillelse av instrumenter osv., men etter noen minutter synes jeg det var mystisk lyd, diffus bass og diskant, ikke noe perspektiv, lyden var ikke "tight" og pin-point, men der var det med høyden da...
    Skjermen i kablen er bare koblet på i signalgivers ende.....
    Dette fik mig til å eksperimentere litt med høyttalerne...
    Jeg vet at på super high end cd spillere er der en fasevender, noen ganger er en cd i feil fase osv., dette blev diskutert for noen år tilbake, men siden har det gått i glemmeboken siden det ikke havde den store betydning åbenbart.
    Jeg hører faktisk dårlig forskjell om mellomtone elementet, og diskanten har vendt fasen (de vender feil vei som de skal ifølge delefilter skjemaet), men vendes den ene høyttalers ledninger, eller for den saks skyld begge, ja da er der ganske stor forskjell, særlig med bare én vendt da jo...

Bare rolig eXa, jeg har enorm respekt for dig, og det er greit å være skeptisk...., du skulle vite hvor skeptisk jeg er noen ganger....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. det hadde jo vært interessant å høre da....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kablen var en Black Magic A1, denne har rettningspil for signalet. Dette indikerer at skjermen bare er koblet i ene enden av kablen. Snur man kablen andre veien, så signalet løber motsatt pilen vender skjermen jo feil vei. Der er tydelig forskjell.
    Kan bare ikke forstå annet enn at for å få signalet til å gå motsatt vei, må polariteten byttes....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne sende meg kablene om du vil ta deg bryet. Jeg kan måle litt på dem (enkle målinger) sjekke om de er koblet på noen usedvanlig måte, samt lytte på dem. Hvorvidt det gir deg noen svar vet jeg derimot ikke.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sikkert rotet mig ut i noe jeg ikke kan rote mig ut av igjen, men jeg syntes dette var et perfekt eksempel på en kabel hvor der vitterlig er stor forskjell når man snur andre veien, og lar signalet løbe imot pilen.
    Jeg har ikke eksperimentert så mye med kabler, det fanget min interesse da jeg fik BM´en.
    Ronny syntes lyden var bedre mod pilen, jeg synes nå det er en helt kanon kabel når den brukes "rett vei".
    Jeg er meget tilfreds med min lyd nå ellers, lyttet på Kari Bremnes Svarta Bjørn og Månestein i kveld, supert...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er pluggene forseglet eller kan de åpnes for en kikk?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de er forseglet, men vet faktisk ikke helt. Der er jo en plasthylse på enden med logo osv.
    Sender dig kablen om noen dager, jeg reiser nemlig på ferie fra søndag, så du kan ha de i 3 uker. Er hjemme igjen den 20/5 ca. Inn på Radion hospitalet med kablen og ta en X-ray. 8)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey jeg skal ta ct den 10mai. kan spørre om jeg får lov til å ta med en kabel
    (mulig du får den tilbake full av kontrastveske men pytt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •