Spikes under forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer øyvindh sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes under forsterker

Ble fortalt at spikes under forsterkeren skulle gi mer futt og fylde i resultatet, noen som kan forklare meg hvorfor?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi du er blitt fortalt at det er sånn, og dermed hører det?

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Fordi du er blitt fortalt at det er sånn, og dermed hører det?
    :lol: Riktig JD kunne ikke sagt det bedre selv. Det du har hørt der stemmer nok ikke, det er nok desverre bare hørselsbedrag....

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det kan gi mer luft til forsterkeren, hvis den er veldig veldig varm, og dermed yter den kanskje ørlite, ørlite, grann mer....

Men ellers er det nok bare et hørselsbedrag. Påvirker en mye om andre sier det blir bedre!

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker bra på CD/DVD-spillere, men om det fungerer like godt på forsterkere, har jeg ingen erfaring med. Høres nyttesløst ut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om spikes fungerer er vel tvil somt. Hvis forsterkeren blir roligere skal bassen i teorien bli bedre.

Er vel derfor noen forsterker produsenter som f.eks pioneer har plassert "døde" plater i bunnen og føttene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, var nemlig en dreven kar på Hi Fi Centersom kom med denne påstanden, men begynte å lure på om det hadde noe i seg.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han hadde vel noen steindyre spikes til overs på lageret sitt.... :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida.. han kikka gjennom utstyret jeg kjøpte i fjor høst og så at jeg hadde kjøpt spikes og sa "ja se det, du kjøpte spikes til å ha under forsterkeren også ja.. ME: Hmm... forsterkeren, har de under CD-spilleren jeg.. HAN: Å? Prøv å sett dem under forsterkeren og hør forskjellen. Men først lytt uten og bli vant til lyden. ME: Hva forskjell kan jeg oppnå da? HAN: Mer futt og fylde/dybde."

Jeg er ingen ekspert på lyd, men begynner å bli farlig interessert for det

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farlig å bli bitt av basillen

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket også med en på hifi centeret som anbefalte spikes under forsterkeren, men han anbefalte også under dvd-spilleren, og der kan jeg være enig, men jeg at spikes under forsterkeren skal gjøre så enorme forskjeller? Er jo forsåvidt bare å prøve, men det blir i såfall med noen biltema spikes, og ikke de til 700 eller noe sånt som han anbefalte...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra spøk til alvor: Det er vel for å fjerne vibrasjoner. Se forøvrig siste Fidelity for test av forskjellige føtter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spikes fører vibrasjoner frem til komponenten. kan umulig fjerne noe...under elektronikk må det demping til. kjøp en 12" luftslange. pump den opp såpass at den knekker når du holder den med en arm. dette er nesten gratis og bør funke like godt som base og annet tull.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Om spikes fungerer er vel tvil somt. Hvis forsterkeren blir roligere skal bassen i teorien bli bedre.

Er vel derfor noen forsterker produsenter som f.eks pioneer har plassert "døde" plater i bunnen og føttene.
    I følge hvilken teori?? rs_bandits universelle hifi-teori?? :-)

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen at mitt innlegg skulle bli universell hifiteori da :lol:

Det jeg mener er at noe må ligge noe i det å få forsterkern roligere ved hjelp av et tungt "understell" ellers skjønner jeg ikke hvorfor pioneer sier dette om AX10 sitt understell :roll: sitat:

"TAOC High Carbon støpejernsbase på 4 kg er festet med 14 patenterte skruer på unnersiden av Space-Frame-chassiset, som er 3 lags og av kopper... Ved å fjerne vibrasjoner har forsterkeren de beste arbeidsbetingelser. Bassen forbedres drastisk."

Var bare det jeg gikk utfra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utsagnet ditt burde egentlig ha vært:

"Hvis forsterkeren blir roligere skal bassen i følge reklamemateriellet til Pioneer bli bedre"

:-) Ser du at det er noe som spriker i den setningen? Og at det er uheldig å referere til "teorien" i tilfelle noen lesere faktisk tror at det finnes en alment akseptert og etterprøvd teori på feltet?

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mulig det :wink: Må nok innrømme at jeg har "gått på" teorien til pioneer etter et kurs en gang.... selv om den ikke er alment aksptert ops:

Det er ikke bare pioneer som prøver å få komponentene sine så rolig som mulig...ved hjelp av flere lag i chassis i dvd spillere o.l.

Denon gjør også et poeng av stabilt chassis på den nye AVC-A1XV+DVDA1XV så noe må det være i det :?:

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes fungere for pingler? Hva med å gjøre som en venn av fattern... Han har komponentene oppå sand... Altså en komponentsandkasse..siden sanden stopper vibrasjonene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ok, mulig det :wink: Må nok innrømme at jeg har "gått på" teorien til pioneer etter et kurs en gang.... selv om den ikke er alment aksptert ops:

Det er ikke bare pioneer som prøver å få komponentene sine så rolig som mulig...ved hjelp av flere lag i chassis i dvd spillere o.l.

Denon gjør også et poeng av stabilt chassis på den nye AVC-A1XV+DVDA1XV så noe må det være i det :?:
    Jeg kjøper fremdeles ikke argumentasjonen din. Jeg kan kjøpe jordan tannbørste med blingbling til 25,- eller first-price tannbørste til 3,90 for to stykker. Jordan legger mye vekt på å ha ergonomisk design, multi-fasetterte børster med computer-assistert optimalisert kolokasjon av individuelle fibre for "optimal user experience". Dermed må jo tennene bli renere og hullene færre ved bruk av jordan? Eller i det minste må man få mindre gnagsår på gommene? Jeg tviler på det....

Hvis DU har opplevd førstehånds at ditt lytteinntrykk ble forbedret er det et argument. Hvis noen du stoler på eller "flertallet" av normale brukere (som ikke har økonomiske interesser involvert) opplever det samme er det et argument. Hvis noen publiserer forskning innen emnet (og effektivt risikerer rykte og karriere ved å trikse med resultatet) er det et veldig godt argument.

Hvis en salgsavdeling argumenterer med noe kan du feste like mye lit til det som gubbene som spår neste års sommer i lokal-avisene. Dette gjelder spesielt i et "stagnert" marked hvor den opplagte utviklingen er vanskelig å påvise.... Som deler av hifi-bransjen.

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg gi meg da, har gått på markedsførings trikset til produsentene igjen i en stagnert Hifi bransje som leter etter nye ting/argumenter får å solgt produktene.

Som jeg gjorde da jeg kjøpe noen dyre høytalerkabler som skulle være "så mye bedre" og ikke hørte forskjell iforhold til en billig kabel ihvertfall ikke verdt prisen... :x

Men tråden gikk egentlig ut på spikes på forsterker, kan fremdeles ikke se hvordan de kan hjelpe på lydkvalitet hvis en ser bort fra den tidligere teorien min :?:

Mvh
    Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •