Hvorfor vintage ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 95 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Isolert sett vil noen av disse tingene representere reelle fremskritt, men noen kvaliteter er også gått tapt.

Men kanskje vi skulle diskutere hifi her ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Isolert sett vil noen av disse tingene representere reelle fremskritt, men noen kvaliteter er også gått tapt.

Men kanskje vi skulle diskutere hifi her ?

Joa, men jeg ville nå heller hatt den bilstereoen jeg har nå enn de greiene som var på -60 tallet.
    På en måte kan jeg forstå nostalgien med å høre på Luxemburg.
    Huff nå reisern bust, best å få'n ned med litt forklaring. POSITIV KRITIKK for å si det slik, bare litt vanskelig å formidle:

Saken er heller hvordan du belyser vintage som jeg reagerer på. Liksom ett overdrevet behov for å nermest reklamere for***

Hadde du tilnermet deg med noe som dimensjonering, sikkerhetsmarginer, noe litt dokumenterbart, målinger støy, forvreng ettellerannet. En god bluff har alltid mere enn ett snev av sannhet.

Eksempelvis kunne du sakt at tidligere hadde selve halvlederen eller motstanden mindre tempratur, og derved mindre termisk støy. Men det holder liksom ikke den veien heller, vel muligens ikke... Størrelsen til eldre motstandere tatt i betraktning ville de ha lavere tempratur, men samtidig har de karbongreiene større egenstøy, belastbarhet eller andre artefacts, ikke vet jeg. Ha noe i ryggen, noe mere enn det som leses som synsing.
    Sammenlikner man karakteristikka og går nermere innpå kretsdesign, er det veldig store forskjeller på utstyr før som nå.
    Det finnes selvsagt både bedre og dårligere komponenter (sant det er litt lettere når du får litt rett(?)). Alikevell er det svært vanskelig å genneralisere. Folk før og nå er en stigmatisering og ingen liker slike grupperte sammenlikninger. Man kan godt dra fram noen produkter fra gamle dager og poengtere deres kvaliteter. Det er alikevel lettere å akseptere påstandene om du gjør direkte produktsammenlikninger, mye heller det enn den form for gruppering av utstyr slik jeg tolker dine betraktninger. Da er man liksom mere på linje med den sammenlikningsmetode som aksepteres blant leserne.

godt ment

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eksperimentert mye fordi jeg opplevde at stereoanlegg ble dårligere og dårligere utover 80-årene og 90-årene (ja jeg har vært med leeenge). Dessuten bygger jeg mye elektronikk selv.

Så i mine ører forsvant den gode lyden i løpet av 70-årene (siste halvdel), omtrent samtidig som vi fikk svært gode data på utstyret, meget fine støytall, frekvensområder, m.m. Men den gode lyden ble altså borte.

Dette har jeg brukt en god del energi på å forklare folket på et annet forum (HiFi-sentralen), og så å si alle der som "våget" å prøve det jeg anbefalte, skrev at jeg hadde mye rett. Så det er altså mange som hører det samme som jeg.

Har derfor en god del selvtillit med meg i bagasjen så å si.

Saklig sett er jeg helt og totalt uenig med deg. Tekniske data slik vi kjenner de sier lite om den lydopplevelsen vi får av et gitt utstyr. Tekniske målinger kan kun brukes til å sjekke at en krets (tilsynelatende) fungerer som den skal - ingen feil i design, dårlige loddinger, etc. Men subjektiv test med musikk er det eneste som duger til å bedømme audio-kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tekniske data sier INGENTING om hvor god lyd varen leverer, dette må bare oppleves. Folk idag har vanligvis ingen ide om hva de går glipp av desverre.

Godt du er igang Kjell, og takk for alle tips.

Mvh :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk vært med på å prøve den Huldra moden og andre av Kjells oppskrifter- ingen har i mine og hifi venners vært særlig vellykkede- vil man ha lyd pakket inn i ull med rund mellombass og null ekte dypbass så er vel dette en mulig vei å gå. Det hele gir en utrolig lett lyd å høre på, problemet er at sjelen, den EKTE klangen forsvinner. Det blir et varmt slør over det hele som må legges på for å dekke over store feil i lydbehandlingen i lydkjeden. At det kan være godt for noen betyr ikke at det er det beste og veien for alle :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel klang disse oppskriftene er gode på, så du har nok vært litt uheldig i dine forsøk, prøv en Huldra 8, makan til organisk og homogen lyd !

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tr-200 i få ord; meget rytmisk, uanstrengt og organisk. men litt vel tilbakelent til tider.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller den omtrent som TR220?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TR-200 spiller mer punchy og rytmisk enn TR-220 - dette har bl.a. med årgang å gjøre. TR-200 har den riktige alderen m.h.t. de komponenter vi finner innenfor, særlig de første seriene (med store firkantede karbon komposisjons-motstander) spiller veldig punchy.

De som mislykkes med mine anvisninger er (tror jeg) folk som har kommet langt med moderne utstyr. Moderne utstyr kan også lyde relativt ørevennlig, men pga at de riktige komponentene mangler, så blir diskanten for mye temmet (uklar) når det samtidig skal bli litt brukbar mellomtone. Og mellomtonens dominerende område ligger et par oktaver for høyt. Altså en mangel på HOMOGENITET i moderne utstyr etter min mening. Når en Huldra 10 settes inn i et sånt system, blir lyden kanskje pakket for mye inn i ull.

Jeg vil ikke bruke mer penger på eksperimentering med moderne utstyr (kunne kjøpt en Mercedes for alle pengene jeg har kastet bort) og holder meg derfor til en nøktern og ærlig Rotel transistor-forsterker til å drive høyttalerne.

Så kanskje skal man unngå en del high-end utstyr i startfasen, og heller starte med en Huldra 10 og se hva slags utstyr som passer til den.
    Min erfaring er f.ø. at Huldra 10 og rør-utstyr går godt sammen.
    Og som Paulsen nevner, så er Huldra 8 helt fantastisk i mellomtonen, og også en meget vellykket forforsterker.

Spent på om andre har erfaringer her.
    Er det moderne high-end's spesielle klang-karakter som gjør at noen mislykkes med de gamle Tandberg ?

:?:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Hdmi-switching på Huldra 10?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Er det Hdmi-switching på Huldra 10?

Nei, men til gjengjeld kan du koble til 2 båndopptakere (kassettspillere) ....

:lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: Herlig

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vokste opp sammen med en Tanberg Huldra 8-56 med to innebygde høytalere. og kan enda huske hvor "organisk" og lunt den spillte og fremdeles spiller.
    Det var ikke innebyg stereo dekoder på den, og den ble pengsjonert en gang på 80 tallet.

Testet den forresten sammen med et parr CV AT100 høytalere en gang, det jeg merket mest da var at de 15" bass elementene begynte å pulsere i en slags egenresonangs, hvis man prøvde å vri på litt. Ved andre tilfeller husker jeg at det lyste opp inne i radioen , hvis man belastet den litt mer enn vanlig. Mine foreldre har fremdeles Huldra 8 radioen, og den fungerer fremdeles, selv om den ikke brukes så ofte lenger.

En litt mer elektro kyndig kamerat enn meg selv, fortalte at det på enkelte eldre Tanberg radioer, var det en kondensator kobblet inn i serie med utgangs/høytaler signalet. ikke så rart at man ikke får frem den dypeste bassen, eller tilnermet likestrøm ut, hvis det stemmer, samt at store tunge, men lettdrevene bass elementer kan begynne å fjære litt ekstra hvis de er seriekobblet med en kondensator.

Har et par Quad Esl57 lagret på loftet, har du noe forslag Kjell B., til en effekt forsterker om ville passe godt, sammen med disse, (tenker da ikke på Quad sine egene rørforsterkere som vel er "umulig" å komme over)
    og som er litt sikkrere å bruke enn de 140w Monoblokkene jeg har testet dem meget forsiktig sammen med tidligere. :wink:
    Har ikke turt å teste Huldra8 eller en annen Tandberg Sølvsuper 11-73(som jeg reddet fra en søppelkonteiner) på disse Elektrostatene, pga den sære belastningen, og ESL57 er vel ikke verdens mest robuste konstrukson, for å si det sånn :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Vokste opp sammen med en Tanberg Huldra 8-56 med to innebygde høytalere. og kan enda huske hvor "organisk" og lunt den spillte og fremdeles spiller.
    Det var ikke innebyg stereo dekoder på den, og den ble pengsjonert en gang på 80 tallet.

Testet den forresten sammen med et parr CV AT100 høytalere en gang, det jeg merket mest da var at de 15" bass elementene begynte å pulsere i en slags egenresonangs, hvis man prøvde å vri på litt. Ved andre tilfeller husker jeg at det lyste opp inne i radioen , hvis man belastet den litt mer enn vanlig. Mine foreldre har fremdeles Huldra 8 radioen, og den fungerer fremdeles, selv om den ikke brukes så ofte lenger.

En litt mer elektro kyndig kamerat enn meg selv, fortalte at det på enkelte eldre Tanberg radioer, var det en kondensator kobblet inn i serie med utgangs/høytaler signalet. ikke så rart at man ikke får frem den dypeste bassen, eller tilnermet likestrøm ut, hvis det stemmer, samt at store tunge, men lettdrevene bass elementer kan begynne å fjære litt ekstra hvis de er seriekobblet med en kondensator.

Har et par Quad Esl57 lagret på loftet, har du noe forslag Kjell B., til en effekt forsterker om ville passe godt, sammen med disse, (tenker da ikke på Quad sine egene rørforsterkere som vel er "umulig" å komme over)
    og som er litt sikkrere å bruke enn de 140w Monoblokkene jeg har testet dem meget forsiktig sammen med tidligere. :wink:
    Har ikke turt å teste Huldra8 eller en annen Tandberg Sølvsuper 11-73(som jeg reddet fra en søppelkonteiner) på disse Elektrostatene, pga den sære belastningen, og ESL57 er vel ikke verdens mest robuste konstrukson, for å si det sånn :wink:

Ja interessant det her !

Huldra 8 har veldig fin lyd, men er ikke så kraftig, vil tro den gir noe sånt som 2x10 W. Den egner seg derfor best som forforsterker, du tar signalet ut via høyttaler-utgangene og så senkes signalet med noen motstander og kobles til en gjerne moderne effektforsterker. Så kan du få Huldra-lyd med 2x100 W. Jeg skal ta en gjennomgang her på forumet om hvordan det gjøres mer i detalj, men det er veldig enkelt.

Huldra 8 har germanium-transistorer i utgangen og bruker noen store lyspærer i strømforsyningen som elektronisk sikring - derfor lyser det inni når den belastes for hårdt. I tillegg har Huldra 8 en flott elektronisk spenningsregulering til den lille utgangsforsterkeren. Så elektronikken får flotte arbeidsbetingelser.

Jeg har selv hørt Quad ELS57 som spilte på Quad 303 power amp.
    Alle de fine gamle effekt-forsterkerne hadde utgangskondensator, men det er mange ganger en fordel, fordi forsterkeren da kan bygges opp elektronisk som en single-ended forsterker - en teknologi som gir bedre lyd. Noen riktig gamle transistorforsterkere (1960) hadde interstage trafo og utgangstrafo som en rørforsterker fra 1940. Disse har også en veldig stor flott lyd.

Jeg selv bruker derfor gammel teknologi for å skape flott fyldig og detaljert lyd med masse bassdynamikk, og så i siste enden en moderne effektforsterker for å få høy driftssikkerhet og høy effekt.

Quad 303 power amp har i stor grad samme transistor-kobling som Tandberg TR-200 og TR-1000 (disse har også kondensator i utgangen). Ifølge folk på HiFisentralen som har prøvd, går det fint å la disse gamle Tandberg'ene drive Quad elektrostat-høyttaler. Mens senere Tandberg uten denne kondensatoren i utgangen har problemer med Quad'ene.

Tror kondensator eller trafo i utgangen virker beskyttende mot vanskelige belastninger. En rørforsterker er selvfølgelig perfekt til Quad'ene.
    Men du skal bare prøve Huldra 8 på Quad-høyttalerne - den er godt sikret.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint og utdypende svar Kjell B. , dette må testes