Hvorfor vintage ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En ting slo meg når jeg leste om de siste kondensatorene og motstandene, og det er om det nettop kan ha skjedd en aldrings prosess, i disse, som gjør dem mer homogene og fri for indre fysiske spenninger ol, og det gjør sitt til at de yter og lyder bedre med bruk i musikk signalet, enn nyere nylig produserte komponenter, som fremdeles kan ha indre krefter spenninger etter produksjonen og ikke elektrolytten har fått tid til å diffundere og bli like jevn fordelt som en komponent som har blitt lagret i 30år. Kan dette være noe av forklaringen, eller ytet disse eldre konstruksjonene like godt fra dag en.

Det kan være en mulighet i noen tilfeller. Komponentene er blitt stabile - og det er klart skjedd litt endringer i indre struktur.

Men Duelund's kondensatorer er jo helt nye og likevel med "den riktige" lyden, så jeg tror nok ikke vi skal legge for mye vekt på "moden vin"-effekten. Og jeg husker jo godt tilbake til 1968 og f.eks. mine første møter med Dual/shure platespillere i platebutikkene. Med hodetelefon og germanium-transistorer i disken. En sjokkerende god lydopplevelse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle disse "bevisene" dine på at de nye komponentene ødelegger lyden så til de grader, er de gjort av deg selv under strengt ukontrollerte former?

For meg minner det litt om bevisførselen i en israelsk rettssak for rundt 2000 år siden...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er jo bare å kjøpe noen motstander til 30 øre pr. stk. og prøve selv. Så enkelt så enkelt ......

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du snickers-is et ekkofitt isolert høytaler måle rom som du kunne testet med disse vintage delefilter komponentene , og målt om det var andre konsentrasjoner av overtoner, forskjellig andel med andre og tredje harmonisk støy ol, og sett om det var noen målbare forskjeller.

Er det hørbare forskjeller på delefilter komponenter ut fra oppbyning, burde de jo også være målbare, selv om man muligens ennå ikke har kommet helt i mål med alle aspekter med hva øret hører.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Uansett det er utrolig stor underholdningsverdi å lese slikt, har fått magemuskler etter å ha lest noen tråder av slik kaliber som denne f.eks.
    selv om det også strammer seg litt i halsen av og til.
    antar at du ikke har prøvd noe for 90tallet siden du er såpass naiv?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykkelig uvitende her..... 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at folk liker forkjsllig lyd- preferansene er ikke de samme. Men må da kunne akseptere dette uten at et syn skal tres nedover ørene på andre? Er man enige om dette så kan man diskutere.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking: godt sagt!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ny type bmw vil ikke engang starte eller fungere normalt som en bil den er uten at 10-20 sensorer under girspaken, inni hjulfelgen hva enn det måtte være ikke registrerer rette digitale nuller. en kjenning sin 525 stod mere på verksted det året den ble kjøpt enn den rullet på veien. utvikling... :roll:
    det er tydelig at salg og markedsføring fokuserer enormt på tekniske finureligheter og tullball som har lite sammenheng med apparates virkelige funksjon - å frakte deg fra a til b - og å spille musikk....

kretsdesigner i naim;
    if moust audio engineers made cars, all the wheels would show on the same side.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt underligt med nogle av disse kommentarer, skal vi da tilbake til det samme gamle problemet ?
    Hvad er i veien for å ikke svare hvis ikke man har noe konstruktivt å bidrage med ? Jeg husker nok hvordan Duelund og Palvig blev mødt da de fremlagde sine teorier, nu leser man om dem over hele verden, og sandelig bliver de ikke brukt også. KjellB mener jeg har bevist at det ikke bare er teori, ellers kan en hel del andre gjøre dette, de bruker nemlig hans tanker i praksis hver dag. Tvivler på der er tvang med i bildet....
    Jeg er helt enig i Einis´ sin måte å fremstille dette på, kan heller ikke se hvad 8 surround modes har å gjøre i en hjemmekino receiver forresten, men det er ikke relevant.
    Jeg er også enig i at Tandberg salget har tatt helt av ! Underligt som det kan gå, før havde folk det for nostalgiens skyld, tenkte ikke så mye på lyden tror jeg. Når så plutselig der bliver snakket om lyden skal alle ha det igjen. Smaken er som baken, men fakta er, at når man vender sit dyre anlegg ryggen og sitter å hører "Barnetimen", "Samiske Nyheter" og hvad vet jeg på en gammel Tandberg, ja da er der "noe galt", tro mig, dette har jeg gjort.., ofte.
    Ofte har jeg også hørt lyd der, på samme måte, ikke er "perfekt", men som til de grader klarte å hypnotisere mig med spilleglede, "plastisk perspektiv", og så videre, senest en eldgammel russisk rørforsterker av totalt uleseligt fabrikat, sammen med en Marantz cdspiller og et sett knøttsmå Audio Note høyttalere, helt utroligt. Vet at noen vil foretrekke en Tivoli radio her, men som sagt, smak og behag...., og der er ikke noe galt med det !

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ny type bmw vil ikke engang starte eller fungere normalt som en bil den er uten at 10-20 sensorer under girspaken, inni hjulfelgen hva enn det måtte være ikke registrerer rette digitale nuller. en kjenning sin 525 stod mere på verksted det året den ble kjøpt enn den rullet på veien. utvikling... :roll:
    det er tydelig at salg og markedsføring fokuserer enormt på tekniske finureligheter og tullball som har lite sammenheng med apparates virkelige funksjon - å frakte deg fra a til b - og å spille musikk....

kretsdesigner i naim;
    if moust audio engineers made cars, all the wheels would show on the same side.
    Min nye 525 har ingen problemer Einis :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/quote]
    Min nye 525 har ingen problemer Einis :wink:[/quote]

OT ette var jo en god nyhet Viking. Jeg vet også at Mercedes har hatt store problemer med diverse ting, bl.a. computere. Forleden skulle 4 toppsjefer i Mercedes til et møte angående dette, underveis streiket navigasjonsystemet i Mercen.....
    Som min far alltid sagde, hvad skal du med el-vinduer og el-soltak ?? Da er der endda mer der kan gå istykker..., han har jo ret, men det er det jo fint å ha diverse ting..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Ja la oss alle kjøpe hver sin tanks da er vi garantert å kommer frem :twisted:
    Er biler også blitt dårligere nå?? :roll:
    Jeg tror det er noen her inne som lever, eller ønsker de levde i en annen tidsalder...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    ...Ja la oss alle kjøpe hver sin tanks da er vi garantert å kommer frem :twisted:
    Er biler også blitt dårligere nå?? :roll:
    Jeg tror det er noen her inne som lever, eller ønsker de levde i en annen tidsalder...
    En Leo Tank per man, går vel greit det, helt til alle står i kø på samme bro, samt at jeg er redd det ville gå med en del sykkelister, hushjørner i
    byer og asfalten i svingene ville det vel bli litt lite av etter hvert.... :wink:

Bilen er vel ikke akkurat blitt så mye dårligere, men teknologien og serlig da elektronikken har økt i omfang og kompleksitet og har blitt en meget stor andel av "konstruksjonen". Før, (frem til midten av 80 tallet) så holdt det stort sett med en enkel prøvelampe og et ganske så basis vertøyskrin og en porsjon teknisk innsikt, for å få i gang bilen igjen hvis man fikk mototstopp på høyfjellet. Nå må man være utstyrt med en diagnoe stasjon, som man kan plugge bilens diagnose kontakt og coputer, for å finne ut hvorfor man ikke får gnist på pluggene. Man har gjort seg veldig avhengig av mobiltelefon bilberging og verksted, samt at verkstedet er avhengig av det riktige verktøy utstyret og kunnskap for den bilmodellen for å kunne feilsøke, uten å begynne fra en kant å skifte komponenter.

Bare det å bruke startkabler på en modrene bil, hvis man av en eller annen grunn har gått tom for strøm, er blitt en risikabe afære, der man risikerer å indusere spenningstopper som kverker elektroniske data komponenter. Saltede veier, og høy fuktighet lange perioder i året, gjør sitt til at det settes høye krav til alle kontakter og elektriske komponenter i bil. Mulig det i fremtiden blir skrotet bruktbiler, ikke pga rust, karosseriskader eller slitasje, men at det blir for dyrt, og ikke lønner seg å fikse opp i det elektroniske systemet....

Må si jeg langt på vei foretrekker det enkle og oversiktlige, der det er ferre ting som kan feile, som man hadde for noen tiår siden, men jeg ser helt klart fordelen av den økte sikkerheten for Wetvaren også elektronisk, som er bygget inn i moderne biler. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror noe av problemstillingen er at teknisk kompetanse er dårligere idag enn tidligere. Dette søkes kompensert gjennom å utstyre bilene med alle slags computer-teknologier som skal lette kjøringen og gi forskjellige fantastiske fordeler.

Dette er viktig i markedsføringen, man må ha noe nytt science fiction-lignende å reklamere med. Dette presset fra marketing-avdelingene gjør at nye ideer tas i bruk alt for tidlig. Og bil-magasinene gjør alt de kan for å skjule fadesene (slik som hifi-pressen også gjør på sin kant). Pressen skal jo også selge på å presentere ny science fiction. Ikke noe balansert saklig kritikk der. Fabrikkene og pressen har altså sammenfallende interesser.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkeverkstedene er sikkert ikke misfornøyd med at man trenger utstyr til å skru/sjekke de forskjellige bilene som bare de har. da kan de ha "lav" avanse på nybilsalg og desto høyere avanse på ettermarkedsbiten.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg tror noe av problemstillingen er at teknisk kompetanse er dårligere idag enn tidligere. Dette søkes kompensert gjennom å utstyre bilene med alle slags computer-teknologier som skal lette kjøringen og gi forskjellige fantastiske fordeler.

Dette er viktig i markedsføringen, man må ha noe nytt science fiction-lignende å reklamere med. Dette presset fra marketing-avdelingene gjør at nye ideer tas i bruk alt for tidlig. Og bil-magasinene gjør alt de kan for å skjule fadesene (slik som hifi-pressen også gjør på sin kant). Pressen skal jo også selge på å presentere ny science fiction. Ikke noe balansert saklig kritikk der. Fabrikkene og pressen har altså sammenfallende interesser.
    Dersom du mener den tekniske kompetanse i forhold til hvor mye teknikk vi omgir oss med så er jeg enig på ett vis, men kontrastene er store:
    En unge på 8 klarar fint å stille inn TV'n, mens bestemora på nesten 60 har ikke nubbekjangs.

Ikke bare det, hær kommer man innom 'gamlingan' som knapt tørr puste under nyhetene, en uforståelig mengde surr kommer ut, nettop fordi 'noen' av disse luringer har funnet ut at den gamle ABBA plata låt så mye bedre med den innstillingen.
    Hva er galt med litt computerbaserte biler, eksempel holde kostant fart, har du vært borti noe så irriterende som en bilkø i 80 sone som varierer farten mellom 55 og 70 (Km/t). Hvem tror du blir stoppet, den som er ute og kikker for å se hva som er galt eller det er mulighet for å komme forbi ? visst nå den gamle 'saken' varierer med såpass er det ikke da en fordel om resten lå minst 5Km bak med 62.5 .... har du først startet med en sinke må du bare fylle på hele stereorekka de med slike, takke seg til litt computer kompensering spør du meg. Fantastisk mye mindre irriterende også.

jaudå det er sannelig ikje greit for noen, mens det er en selvfølge for andre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D

Dersom du mener den tekniske kompetanse i forhold til hvor mye teknikk vi omgir oss med så er jeg enig på ett vis, men kontrastene er store:
    En unge på 8 klarar fint å stille inn TV'n, mens bestemora på nesten 60 har ikke nubbekjangs.

Ikke bare det.

En Mercedes diesel-bil anno 1960 klarte fint 1 million km uten motor-overhaling (på til dels dårlige veier). Tror en moderne Mercedes vil ha problemer med den rekorden.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Mercedes diesel-bil anno 1960 klarte fint 1 million km uten motor-overhaling (på til dels dårlige veier). Tror en moderne Mercedes vil ha problemer med den rekorden.
    Nå trekker du det litt langt, og har muligens ikke fått med deg at kolisjons-sikkerheten også innebærer at en bil skal folde seg sammen for å absorbere energi. Denne sikkerheten betaler vi "dobbelt" for. Så kan vi sammenlikne pris, med avgiftsnivå anno 1960...

Biler er ikke hva de engang var.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Mener du virkelig at ABS/ESP, kollisjonsabsorbsjon, airbag, avstandsholder osv. er kompensasjon for dårlig teknisk kompetanse??

Det er noe av det rareste jeg noensinne har hørt.....

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •