Hvorfor vintage ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    3. Klangbalanse kan ikke måles i dB. Det har intet med frekvensgang å gjøre. Trodde vi befant oss på et "høyere nivå" i diskusjonen enn det.
    Nå skal jeg ikke påsta at jeg kan mye om dette, men hvis klangbalanse ikke bestemmes av frekvensgang, hva er det da?

Klangbalanse bestemmes av komponentenes egenlyd - hvilke frekvenser de gir litt resonans/ekko/tidsforsinkelse eller hva man skal kalle det. Dette forskes det dessverre ikke på idag, da man helst vil glemme computer-komponentenes egenlyd. Så selv om dette er lett å høre, så er det vanskelig å forklare eksakt. Lettest å innse og bevise, er jo den "rasling" man hører fra kondensatorer.

Eksempel. Man kan bygge en liten preamp med gamle karbon-motstander fra 60-tallet eller hypermoderne metallfilm-motstander. Og gjerne ditto forskjellige kondensatorer.

Begge kretsene måler nøyaktig likt (frekvensgang, etc), men den med karbon-motstandene har en mye varmere klang og mere punch (trykk) i nedre mellomtone, der metallfilm-varianten lyder kaldt og sterilt.

Men nøyaktig samme frekvensgang.

Jeg har sammenlignet dette ved mange anledninger.

Når man diskuterer lyd og klang i elektronikk og høyttalere, så klarer man nesten aldri å relatere lydoppfattelsen til apparatets frekvensgang eller avvikelser.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke påsta at jeg kan mye om dette, men hvis klangbalanse ikke bestemmes av frekvensgang, hva er det da?
    Av det som foregår i det mikrokosmiske planet. Før i tiden vandret elektronene gjennom gode, våte og glatte oljekondensatorer og koste seg i varme rør. Nå presses de samme elektronene gjennom kald og tørr halvlederteknologi.
    Når du tenker etter, er det vel opplagt: Våt, varm og glatt er bedre en kald og tørr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Av det som foregår i det mikrokosmiske planet. Før i tiden vandret elektronene gjennom gode, våte og glatte oljekondensatorer og koste seg i varme rør. Nå presses de samme elektronene gjennom kald og tørr halvlederteknologi.
    Når du tenker etter, er det vel opplagt: Våt, varm og glatt er bedre en kald og tørr.

Jøss, er du Guru her.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ot: Du begynner vel ikke å bli passe arrogant du Kjell? slapp av litt..

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, er du Guru her.
    Ja, og det nesten uten et eneste innlegg som inneholder hverken radiorør eller andre obskure ting. Hovedfokus her på AVforum, hvis du ikke har oppdaget det, når det gjelder audio, er audio i AV-sammenheng -- med trykk på V.
    Og så er vi omtrent som hippiene, glad i sprakende farger, stort sett fornøyde og snill med hverandre...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jane skrev:
    Og så er vi omtrent som hippiene, glad i sprakende farger, stort sett fornøyde og snill med hverandre...
    Hør hør!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men den med karbon-motstandene har en mye varmere klang og mere punch (trykk) i nedre mellomtone, der metallfilm-varianten lyder kaldt og sterilt.
    kjenner meg veldig igjen her når jeg brukte tr-200. denne har et utrolig driv nedover som jeg aldri har opplevd her på mitt rom. såpass at mangelen på dette i all annen elektronikk, ikke bare kunne tilsi "vincent låter dårlig blablabla...". det var helt særegent.

for de som ikke har fulgt trådene på hifisentralen kan vel også sies at nærmest alle de som har fått tak på noe av det utstyret var rimelig enig.

men best på alt syns jeg ikke tr-200 var.. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mye følelser ute og går når det gjelder hifi og musikk. Men det morsomme på HiFisentralen var at så mange prøvde det jeg anbefalte, og mange andre kunne høre det samme som jeg. Faktisk så mange at man opprettet en egen vintage-avdeling. Og gamle Tandberg-receivere selges som aldri før, bare se på QXL.

Heldigvis har jo AV-forum trykk på både A og V, så vi skal nok få noen interessante diskusjoner her også. Og det virker som om antall medlemmer og besøkende er stort her.

[Moderatoredit: Har fjernet henvisninger og karakteriseringer av folk på annet forum fra denne postingen. Har også fjernet alle innlegg som var oppfølginger til dette, og noen innledende, der alle gikk kun på person, ikke på sak. Ta eventuelle diskusjoner rundt denne modereringen direkte på pm til meg. - roffe]

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare oppfordre alle der tvivler gjøre en test selv jo, det er uhyggeligt vanskeligt å vite akkurat hvad der menes når man ikke har hørt det selv.
    Jeg har ikke hørt så mye av det gamle Tandberg, men en TCD 440A kassettdeck er noe av det bedste jeg noen gang har hørt, maken til lyd !!
    Kan bare sige at jeg også var såpass ignorant, at da KjellB anbefalte Shure pickupper laget før jeg blev født mente jeg han var en tullebukk der skrev fra kontoravdelingen på psykiatrisk sykehus, men, jeg har solgt min dyre Ortofon og har nu 4 Shure pickupper, E91 i 3 varianter og en V15VRmx. Den bedste er N91ED fra USA til ca. 230 kr. inklusive frakt.....
    Og nu, nu må jeg teste de Duelund kondiser tror jeg.......
    KjellB, andre typer kondiser der er til å få tak i der er bra ? Så noen NOS typer her forleden på et nettsted, husker ikke hvor nå men de liknet på et stort 9 volt batteri...., jeg trenger ca. 6,2 uf og 2,2 uf.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

1. Kan bare sige at jeg også var såpass ignorant, at da KjellB anbefalte Shure pickupper laget før jeg blev født mente jeg han var en tullebukk der skrev fra kontoravdelingen på psykiatrisk sykehus, men, jeg har solgt min dyre Ortofon og har nu 4 Shure pickupper, E91 i 3 varianter og en V15VRmx. Den bedste er N91ED fra USA til ca. 230 kr. inklusive frakt.....

2. Og nu, nu må jeg teste de Duelund kondiser tror jeg.......
    KjellB, andre typer kondiser der er til å få tak i der er bra ? Så noen NOS typer her forleden på et nettsted, husker ikke hvor nå men de liknet på et stort 9 volt batteri...., jeg trenger ca. 6,2 uf og 2,2 uf.....
    1. Der kan dere se !!!!

2. Duelund er de beste til høyttalere, særlig i diskant-seksjonen. Ellers er de store firkantede militær-grå boksene (papir/olje fra 50-tallet) meget gode i større verdier (kan parallelkoble med små super-kondiser) - både til høyttalere og strømforsyninger.
    De kan du kjøpe fra bl.a.:
    http://www.surplussales.com/Capacito...lCapIndex.html

Dubilier papir/voks (fra 50-årene) er de beste til signaloverførsel - de finner du hos:
    http://www.machmat.com/sales/indexc.htm
    under paper/oil.

Superkondiser med god høyfrekvens: Siemens MKH (MKT) fra ca. 1965-70 (gulaktige axiale, noe flat form, ligner en flat polyprop av utseende). Bruk disse til å parallellkoble der du vil ha litt mer futt i toppregisteret, eller som signaloverførsel. Motron skaffer disse. Finnes sikkert på gamle radio-lagere da de var veldig vanlige den gang.

Alle de nevnte kondensatorene er ENORMT mye bedre enn alle moderne typer.

Eneste brukbare moderne type er de relativt billige sorte Solen SCR polypropylen. De kan brukes til parallell-kobling i bass/mellomtone (f.eks. 2 uF parallelt med 20 uF papir/olje (firkantet grå boks). Anbefales ikke til diskant-registeret.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, ja de militære var de jeg så.....

Her er et bilde av et filter, det er senere moddet litegran, spoler er flyttet, og i seksjonerne med de to stk 3,3 uf ( ca.) x 2 er den ene i begge skiftet med Mundorf Supreme.
    På den store 100uf glattfolie nede i venstre hjørne er der montert en 1,5uf Supreme parallelt, også som en test.
    Det er i diskant seksjonen, til høyre, 6,2 uf, og 2,2 uf til super tweeteren jeg har tenkt å eksperimentere litt med gamle kondiser. Og ja, nå vet jeg du klager på mine spoler osv., men alt til sin tid !
    Filtrene var egentlig dyre nok, skal det lages rigtigt må jeg jo ha trafospoler til bassen osv.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med moderne karbonmotstander da kjell?

Dersom klangbalanse ikke har noe med frekvensgang å gjøre begynner vi å snakke om seriøst høy forvrengning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    takker for svar, ja de militære var de jeg så.....

Her er et bilde av et filter, det er senere moddet litegran, spoler er flyttet, og i seksjonerne med de to stk 3,3 uf ( ca.) x 2 er den ene i begge skiftet med Mundorf Supreme.
    På den store 100uf glattfolie nede i venstre hjørne er der montert en 1,5uf Supreme parallelt, også som en test.
    Det er i diskant seksjonen, til høyre, 6,2 uf, og 2,2 uf til super tweeteren jeg har tenkt å eksperimentere litt med gamle kondiser. Og ja, nå vet jeg du klager på mine spoler osv., men alt til sin tid !
    Filtrene var egentlig dyre nok, skal det lages rigtigt må jeg jo ha trafospoler til bassen osv.....

Ja, der i diskantseksjonen skal du bestille nye fra Duelund (kobbertypen) - nå blir det en frigjort og detaljert diskant, og så kan du bruke verdens mest transparente tweeter, uten at lyden blir hård og ubehagelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva med moderne karbonmotstander da kjell?

Dersom klangbalanse ikke har noe med frekvensgang å gjøre begynner vi å snakke om seriøst høy forvrengning.

Moderne karbonmotstander av vanlig industri-type har jeg testet grundig, og selv om de er littegrann varmere klangmessig, så er de mere ujevne subjektivt (i de forskjellige frekvensområdene), så der ville jeg foretrekke en moderne metallfilm.

Forsto ikke det du sa med forvrengning.

Jeg har f.eks. laget en spenningdeler av to motstander og så testet lyd før og etter på signal fra en CD-spiller. Med karbonfilm anno 1960 er der ingen forskjell før og etter. Med moderne motstander (uansett type) er det kjempeforskjell i lyden.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der i diskantseksjonen skal du bestille nye fra Duelund (kobbertypen) - nå blir det en frigjort og detaljert diskant, og så kan du bruke verdens mest transparente tweeter, uten at lyden blir hård og ubehagelig.
    De koster ca. 600,- for en 6,2 uf hvis der er andre der har lyst å prøve....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør du klangen mørkere uten å endre frekvensgangen og uten å forvrenge lyden?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Jeg har fjernet noen innlegg i denne tråden som bare diskuterte person, og ikke saken denne tråden handler om. Vi moderatorer ser det er mye følelser omkring dette emnet, og vil passe på at oppblomstringen av Vintage-diskusjoner holder seg saklige. Personangrep vil ikke tolereres. - roffe]

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør du klangen mørkere uten å endre frekvensgangen og uten å forvrenge lyden?
    He he han siere jo at det er alt annet som forvrenger, uansett hva du måler eller sier vett du. Selvdøpt hifiguru med museumstyngde :lol:
    Og uansett putt inn noe vintage så blir det bedre, dvs man kamuflerer.

Uansett det er utrolig stor underholdningsverdi å lese slikt, har fått magemuskler etter å ha lest noen tråder av slik kaliber som denne f.eks.
    selv om det også strammer seg litt i halsen av og til.

Bare se til å finne fram noen ekstreme synsinger du også, folk lar seg lure og går fem på. Salget stiger garantert !
    F.eks noen sære skruer i kabinettet som gjør underverker, den positive effekt av å ikke bruke røde og sorte terminaler på forsterkeren... listen er uendelig det er bare å gå innom "apoteket" og be om noen fantasi-piller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du leser det jeg skrev om spenningsdeler ovenfor, så ser du at motstander fra 1960 IKKE forandrer lyden, mens moderne motstander gjør det. Så det er altså de moderne komponentene som (i dette tilfellet) lager den største forvrengningen.

Tror det kan dreie seg om lignende fenomener som raslende kondensatorer (der platene vibrerer), altså at der er mekaniske resonanser inne i det materalet som brukes i komponentene, slik at det oppstår littegrann biklang.

I det eksempelet jeg nevner ovenfor (spenningsdeleren) var det kjempeforskjell i lyd før og etter med moderne komponenter. Så her snakker vi om store hørbare effekter. Dette er nok hovedgrunnen til at det eksperimenteres med PWM-forsterkere og lavohmige buffer-kretser - moderne motstander lyder så dårlig at man istedet må ty til andre typer kretsløsninger. Selv en enkel spenningsdeler kan ødelegge lyden. Meget lett å demonstrere hjemme - alla kan prøve og høre selv.

Men audio-bransjen er jo redd denne kunnskapen.

Men jeg er overrasket over at du legger sånn vekt på frekvensgang. Hvis det var så enkelt, så ville jeg selv kjørt med en enkel equalizer istedenfor et komplisert system av rør og vintage-kretser hjemme.

Som erfaren bransjemann burde du vel vite at utstyr lyder forskjellig uten at det kan relateres til frekvensgang. Det er noe vel alle erfarne lydfolk vet, og tema i alle hifi-magasiner tror jeg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting slo meg når jeg leste om de siste kondensatorene og motstandene, og det er om det nettop kan ha skjedd en aldrings prosess, i disse, som gjør dem mer homogene og fri for indre fysiske spenninger ol, og det gjør sitt til at de yter og lyder bedre med bruk i musikk signalet, enn nyere nylig produserte komponenter, som fremdeles kan ha indre krefter spenninger etter produksjonen og ikke elektrolytten har fått tid til å diffundere og bli like jevn fordelt som en komponent som har blitt lagret i 30år. Kan dette være noe av forklaringen, eller ytet disse eldre konstruksjonene like godt fra dag en.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •