Hvorfor vintage ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, flott med denne informasjonen.

Jeg har hørt at noen moderne high-end fabrikanter bruker trafoer eller spoler til delefilteret for å unngå kondensatorer. Det er et kjempefremskritt. Og når man unngår kondensator-rasling i høyfrekvensen, kan man istedet konsentrere seg om å utvikle tweetere med EKTE høy oppløsning.

Selv bruker jeg Duelund's kondensatorer i min egen selvbyggerhøyttaler, og kan nå leve med kondensator-kobling også (det kunne jeg ikke før).

De kjente B&W høyttalere har IKKE noen av disse løsningene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det er litt ironisk at du dømmer "alt" nytt som dårlig når du selv bruker et billig rotel effektrinn-og cd full av metallfilm, micromotstander osv... :roll:
    er det ikke elektrolytter i tannoyène heller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er helt logisk.

Ved å velge spesielt vellykkede vintage hifi-komponenter, og blande disse med moderne utstyr, oppnås en ganske tilfredsstillende matching, slik at moderne tynn metallfilm-klang motvirkes av den varme "karbon-lyden" fra vintage-utstyret, som jo også har mye mer trykk i nedre mellomtone.

Moderne effektforsterkere lyder brukbart, fordi det går mye strøm i komponentene. Metallfilm lyder atskillig bedre, når de blir litt varme av høy strøm.

Tannoyene har polyprop-kondensatorer, men jeg har satt noen store papir-kondensatorer fra 50-tallet i serie med diskant-seksjonen (til jeg får gått inn og byttet til Duelund). Så det er ganske tilfredsstillende nå, men skal bli enda bedre.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de samme erfaringene som deg, kjell. Men foretrekker utstyr fra 1920-30 tallet. Helst tidligere. Liker den naturlige lyden, musikk er musikk ikke teknologi. Dagens forsterkere/høyttalere kan ikke matche gode gamledager. Over hodet ikke. ALT som finnes nå låter SUPPE!!! ALT!!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ved å velge spesielt vellykkede vintage hifi-komponenter, og blande disse med moderne utstyr, oppnås en ganske tilfredsstillende matching
    Hvordan er dette mulig når alt utstyr etter 1990 låter grusomt og den nevnte forsterkeren er full av datamaskinkomponenter?

slik at moderne tynn metallfilm-klang motvirkes av den varme "karbon-lyden" fra vintage-utstyret, som jo også har mye mer trykk i nedre mellomtone.
    Har ikke det kun med klangbalanse å gjøre da? Hva med den grusomt uorganisk uutholdelige datalyden i diskanten?

Moderne effektforsterkere lyder brukbart, fordi det går mye strøm i komponentene. Metallfilm lyder atskillig bedre, når de blir litt varme av høy strøm.
    Låter de ikke forferdelig uansett da?

Tannoyene har polyprop-kondensatorer, men jeg har satt noen store papir-kondensatorer fra 50-tallet i serie med diskant-seksjonen (til jeg får gått inn og byttet til Duelund). Så det er ganske tilfredsstillende nå, men skal bli enda bedre.
    Men Duelund sine er jo helt nye, hvordan kan de da låte bra?

Jeg har hørt at noen moderne high-end fabrikanter bruker trafoer eller spoler til delefilteret for å unngå kondensatorer. Det er et kjempefremskritt. Og når man unngår kondensator-rasling i høyfrekvensen, kan man istedet konsentrere seg om å utvikle tweetere med EKTE høy oppløsning.
    Hvilke produsenter snakker vi om? Regner med du har hørt et knippe av dem etter som du hevder at det låter så bra uten kondensatorraslingen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er faktisk litt enig i at å bruke kondensator i serie med musikk signalet i høytalerenes delefilter egentlig er en uting. Høytalere som http://stereophile.com/loudspeakerreviews/915/ Sonus Faber Extrema er for eksempel er konstruert med en seriemotstand og en spole paralellt med diskant elementet. En slik løsning, sløser en del med forsterker effekten i de laveste frekvensene, men burde spille ganske så fritt i diskanten :wink:

prinsipp skisse av vanlig serie kobblet kondensator øverst, Sonus Faber Extremas løsning nederst
    Dette filteret burde, slik jeg ser det, vært bygget som et seriefilter. Det å spille vekk så mye effekt øker forvrengningen kraftig.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva i huleste er kondensator rasling?:? høres ut som en kondensator som ikke er festet ordentlig og henger løst inni kassa...!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

1. Hvordan er dette mulig når alt utstyr etter 1990 låter grusomt og den nevnte forsterkeren er full av datamaskinkomponenter?

2. Har ikke det kun med klangbalanse å gjøre da? Hva med den grusomt uorganisk uutholdelige datalyden i diskanten?

3. Låter de ikke forferdelig uansett da?

4. Men Duelund sine er jo helt nye, hvordan kan de da låte bra?

5. Hvilke produsenter snakker vi om? Regner med du har hørt et knippe av dem etter som du hevder at det låter så bra uten kondensatorraslingen?

Ha-ha, her gjelder det for folk i bransjen å forsvare de nye produktene.

1 + 2 + 3. Dette er jo stort sett det samme du spør om. Det dreier seg om klangbalanse og farging. Computer-komponenter dreier balansen over i veldig skjev retning, dette kan i stor grad rettes opp ved å blande moderne med vintage. Det er jo velkjent at mange hifi-entusiaster nettopp gjør dette, ikke minst etter anbefaling av undertegnede.

4. Her har du ikke fulgt med. Duelunds papir/voks-kondensatorer er på mange måter en re-issue av de beste kondensatorene fra 50-tallet. Da var slike helt vanlig i high-end utstyr.

5. En annen her nevnte Sonus Faber. Du får lese denne tråden litt grundigere. Ellers har jeg sett flere produsenter omtalt i Stereophile som gjør dette. Se også f.eks. http://www.stereotimes.com/event060401.shtm

Du har sikkert hørt om Ray Kimber, mannen bak Kimber Cable. De har utviklet noe som kalles: capacitorless crossover technology under betegnelsen DiAural LLC. Slike høyttalere er i produksjon idag.

Det kommersielle moderne high-end miljø er jo ikke akkurat kjent for nyskapninger. Det dreier seg mest om interessant utseende, ikke lyd.
    Jeg kritiserer jo de store high-end produsentene nettopp for dette. Så i den sammenhengen er det jo ikke relevant å spørre etter hvor mange som gjør de riktige tingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hva i huleste er kondensator rasling?:? høres ut som en kondensator som ikke er festet ordentlig og henger løst inni kassa...!

Når lyd passerer gjennom en kondensator vibrerer de to "platene" (egentlig de to metallrullene) inni kondensatoren. Man kan faktisk få en kondensator til å spille hørbart nesten som en høyttaler.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når lyd passerer gjennom en kondensator vibrerer de to "platene" (egentlig de to metallrullene) inni kondensatoren. Man kan faktisk få en kondensator til å spille hørbart nesten som en høyttaler.
    Det er vel ganske smart ikke sant? Det er sannelig ikke alle som har kommet på ideen å bruke en bløt bipolar kondensator som diskant element.
    Er det er variant av elektrostat det skal etterlikne ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D

Det er vel ganske smart ikke sant? Det er sannelig ikke alle som har kommet på ideen å bruke en bløt bipolar kondensator som diskant element.
    Er det er variant av elektrostat det skal etterlikne ?

Nei, mitt poeng er at en kondensator ikke skal være en høyttaler. For den påvirker lyden sterkt når den selv spiller med. Da oppstår sterke resonanser i lyden (ved kondensatorens resonansfrekvenser).

Ellers har du muligens misforstått. En bipolar lytt er en dårlig kondensator. En polyprop er enda dårligere.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fint at du kan mye om kondensatorer Kjell, men jeg tror nok at ligningen for å få bra lyd ut av f.eks en høytaler involverer litt mer enn hvilke kondensatorer og motstander som brukes i delefilteret.
    Å påstå at rørlyd er så himla bra er vel også en sannhet med modifikasjoner. Behagelig lyd kanskje, men ikke nødvendigvis nøytral lyd.
    Så da står vi jo igjen med personlige preferanser...varm lyd, tydelig mellomtone, glatt diskant, kald diskant osv. Så hvis du foretrekker lyden av rør (ja nettop, lyden av rør!) så er jo det helt greit. Jeg liker selv den litt varme klangen som rør ofte gir, men jeg bruker ikke rørforsterker pga. at det er kompliserte apparater å forholde seg til i forhold til en transistor forsterker, akkurat som jeg velger å bruke en DLP projektor fremfor en CRT projektor. Ja CRT`en gir bedre bilde, men på bekostning av brukervennlighet og plasseringsvennlighet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi endelig fått stadfestet at det er klangbalansen det er noe galt med.

Så når man begynnte å lage datamaskiner så fannt an altså ut følgende: Dersom vi lager komponenter med slank lyd kan vi faktisk få datamaskinene bedre! Så derfor ble det altså slank lyd i alt etter at datamaskinene kom?

Siden man kan måle klangbalanse så nøyaktig som innenfor +/- 0,2 dB for eksempel på en forsterker-CDspiller kjede. Og dersom vi tar utgangspunkt i at i hvertfall en god del av innspillingene på markedet er riktig spillt inn, da er det vel nødt til å være høyttalerne det er noe galt med?

Hvordan var båndbredden på vintageutstyret forresten? Hvordan var frekvensresponsen på elektronikken?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, mitt poeng er at en kondensator ikke skal være en høyttaler. For den påvirker lyden sterkt når den selv spiller med. Da oppstår sterke resonanser i lyden (ved kondensatorens resonansfrekvenser).

Ellers har du muligens misforstått. En bipolar lytt er en dårlig kondensator. En polyprop er enda dårligere.
    Tenkte på en bipolar lytt fasongen passer med Gallo's piezo diskant (syliderformet).
    Hadde jo hvert fint om du viste om en tilgjengelig "vintage lytt" som du kunne anbefale. Er det noen vintageforsterkere du vil anbefale til å drive en slik "elektrolytt" siden polypropylenen er dårligere.
    Hvordan finner jeg følsomheten til en slik elektrolytt ?
    Her hjelper det sikkert med en vintagetrafo i serie. Kan jeg vikle en slik selv med E-bilkk eller ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel mer at Hi-fi brangsjen i de seneste årene APER etter hverandre uten å lage så mye nytt det er vel mer det denne tråden handler om, hvor de fleste følger blind utviklingen , men ingen eller svært få setter spørmålstegn med den, og følger sine egene preferangeser for hva som er god lyd og skaper hifi produkter ut i fra andre komponent valg og prinsipper.

Jeg synes det er veldig viktig å sette utviklingen i perspektiv som Kjell B gjør, og kunne diskutere dette og evaluere godheten i nyvinningene, selv om jeg ikke kjenner igjen alle de nevnte eksemlene.

Har selv et intrykk, at det har skjedd mer på innpakknings siden av audio utstyret i det siste, enn nødvedigvis lydforbedrende tiltak, selv om de også selfølgelig også finnes der ute også, hvis man leter. Romkorrigering osv,

Det er vel ingen tvil om at forskjellige elektriske komponenter spiller med inngangs signalet, alle har vel hørt hva en løst viklet eller dårlig dempet trafo får ut av en 50hz sinuskurve fra elverket. :wink: Akkurat hvor stor selve egenlyden en kondensator kan fremringe pga oppbyggning og fysiske bevegelser i "innmaten", er vel ikke så stort problem i praksis, det er vel værre hva dette kan fororsake i påvirkning av musikk signale og eventuell "klirring" i høytaler elementene, med litt "korning" i lyden, der den burde være jevn og klar.

Elektrostatiske høytalere kan vel ofte sees på som en kondensator, der stator platene blir ladet av musikk signalet, og trekker og dytter en elektrostatisk ladet membran , som flytter luften. impedansen for eksempel i Quad ESL57 ligger rundt 30-15 ohm fra 45hz - 8khz går ned mot 1.8 ohm ved 18khz og lasten effektforsterkeren ser er meget lik den kapassitive lasten en kondensator vil frembringe, samtidig som forsterkeren også er kobblet til en stepup transformator, som vel også også gir en induktiv last....

Har aldrig hørt maken (bortsett fra i virkeligheten) til den mellomtonen en ESL57 kan frembringe, hvor menneskestemmer er meget overbevisende, hvis man sitter å lytter i hotspot da som desverre er meget veldefinert og veldig "egosentrert" her trengs skrustikke... :wink:

Anbefaler alle her i forumet å ta seg god tid å lytte til et par friske Quad ESL57 (konstruert på slutten av femtitallet) hvis dere en gang får sjangsen, har du lyttet til noen slike noen gang Snickers-is?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt dem ja, og kan bekrefte at de ikke representerer hva som var tilgjengelig forøvrig på den tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Da har vi endelig fått stadfestet at det er klangbalansen det er noe galt med.

2. Så når man begynnte å lage datamaskiner så fannt an altså ut følgende: Dersom vi lager komponenter med slank lyd kan vi faktisk få datamaskinene bedre! Så derfor ble det altså slank lyd i alt etter at datamaskinene kom?

3. Siden man kan måle klangbalanse så nøyaktig som innenfor +/- 0,2 dB for eksempel på en forsterker-CDspiller kjede. Og dersom vi tar utgangspunkt i at i hvertfall en god del av innspillingene på markedet er riktig spillt inn, da er det vel nødt til å være høyttalerne det er noe galt med?

4. Hvordan var båndbredden på vintageutstyret forresten? Hvordan var frekvensresponsen på elektronikken?

Ha-ha, mye rart her.

1. Egentlig ikke bare det, for en del kondensatorer, m.m. rasler mer enn godt er.

2. Jeg skal gjenta: Driftssikre komponenter lages av hårde materialer som tåler høye temperaturer. Disse gir alltid veldig slank, kald lyd.

3. Klangbalanse kan ikke måles i dB. Det har intet med frekvensgang å gjøre. Trodde vi befant oss på et "høyere nivå" i diskusjonen enn det.

4. Vintage-utstyr finnes i alle kvaliteter med båndbredde oppover fra 15 kHz til 100 kHz og mer.

Tror du skriver mye for galleriet her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt dem ja, og kan bekrefte at de ikke representerer hva som var tilgjengelig forøvrig på den tiden.

Morsom kommentar.

Quad ELS 57 var jo en populær høyttaler (hvis man hadde råd) også fordi forsterker-teknologien på 50/60-tallet passet til den - tviler på at folk nå får så mye ut av dem som den gang.
    Ellers hadde vi store hornhøyttalere fra ALTEC, og JBL monitor-høyttalere, igjen høyttalere som lød best med datidens elektronikk.

Hvis man ikke har tilgang til korrekt tidsriktig elektronikk så blir det bare tøv å uttale seg om gammeldagse høyttalere.

Dagens høyttalere er dårligere fordi
    a) de har tunge membraner og svingspoler for å unngå reklamasjoner/service (etter party), og
    b) de bygges med polyprop-kondensatorer i delefilteret for at den kornete diskanten skal gi inntrykk av høy transparens i en i utgangspunktet hjelpeløs høyttaler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Klangbalanse kan ikke måles i dB. Det har intet med frekvensgang å gjøre. Trodde vi befant oss på et "høyere nivå" i diskusjonen enn det.
    Nå skal jeg ikke påsta at jeg kan mye om dette, men hvis klangbalanse ikke bestemmes av frekvensgang, hva er det da?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •