Spørsmål om en platespiller. (Kjell_B ?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om en platespiller. (Kjell_B ?)

Kjøpte meg en Lenco L78 platespiller på loppemarked for kr 120,-

Har skaffet meg litt informasjon om den, men hvis det er noen som sitter på flere oppysninger så tas de imot med takk. Også om det er noen kjente modifikasjoner som kan gjøres. Har hørt at en Decca International arm vil passe rett på.

Den spiller faktisk veldig bra. Har litt problem med støy fra Riaa'en min,
    men regner med det er fordi jeg bruker en Din-RCA overgang som ikke tar med seg jord videre til Riaa'n.

Mvh

Roy-E

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Lenco L78 er en flott spiller - og kan oppgraderes med en annen arm om man vil, f.eks. en klassisk SME, eller en moderne Rega for de som vil prøve det.

Armen som følger med er noe tung - en Shure M 75 vil klare det, men kanskje ikke helt optimalt. Et superlett headshell vil være en fordel her.

Den er i samme liga som Lenco L 75, Garrard 401, Dual 1219 og andre tunge spillere med mellomhjulsdrift. Og mellomhjulsdrift gir bedre lyd.

Man skal ikke la seg lure av lave priser på loppemarked, brukthandler o.lign. Her kan man gjøre rene kupp, selv om det kan trenges noe teknisk innsikt for å sette tingene i full stand.

Det tidlige 70-tallets produkter representerer på mange måter det beste som noensinne ble laget innenfor hifi, såvel som innen teknologi generelt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det tidlige 70-tallets produkter representerer på mange måter det beste som noensinne ble laget innenfor hifi, såvel som innen teknologi generelt.
    Dette kaller jeg ren svada. Kan du vise til at teknologien har gått baklengs ? Kan du vise at produkter er dårligere nå, tatt real-lønn/kostnad i betraktning? De reelle produksjonskostnader har sunket så mye... Og teknologien kan vel neppe gå baklengs (i såfall ville tiden også gjøre det).

Nå kommer vel en standard tirade om trafoer eller støyende motstandere, eller tidligere transistorers fremdragende støybidrag, eller den fortreffelige varme forvrengingen. Man kan da lage forvrenging i dag også, til og med bedre lydende forvrenginger siden man også vet mere om sammenhengen mellom reel lyd og hørt lyd.

Thats for shure :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dette kaller jeg ren svada. Kan du vise til at teknologien har gått baklengs ? Kan du vise at produkter er dårligere nå, tatt real-lønn/kostnad i betraktning? De reelle produksjonskostnader har sunket så mye... Og teknologien kan vel neppe gå baklengs (i såfall ville tiden også gjøre det).

Nå kommer vel en standard tirade om trafoer eller støyende motstandere, eller tidligere transistorers fremdragende støybidrag, eller den fortreffelige varme forvrengingen. Man kan da lage forvrenging i dag også, til og med bedre lydende forvrenginger siden man også vet mere om sammenhengen mellom reel lyd og hørt lyd.

Thats for shure :roll:
    Nå åpnet du sikkert en stor boks vintage hifi propaganda :lol:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havde en sånn Lenco i 1981 !! Byttet den til en Philips 777 Electronic med GP412 pickup tror jeg det var.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Nå åpnet du sikkert en stor boks vintage hifi propaganda :lol:

Ha-ha, nå er vi i gang igjen ........

For det første - se på det ypperste innen teknologi: romfart.
    Rundt 1970 reiste mennesker til månen med jevne mellomrom uten uhell. Idag er dette umulig, ikke pga ressursmangel, men pga mangel på teknisk innsikt. Man vet ikke riktig om man våger å sende opp neste romferge nå i 2005.

Og innen flyvning (sivilt eller militært) skjer det ingenting, bortsett fra mere datamaskiner ombord.

I år 2000 lever vi i en slags cyber-verden, en data-animert verden, der den ytre teknologien ruster, mens datamaskinene fyker fremover i Gigabyte og Gigahertz-området.

Innen hifi ble problemet at man kan bygge hifi-utstyr med den samme type komponenter som datamaskiner. Siden computere ikke stiller andre krav enn at komponentene skulle være driftssikre, fremkom det en enorm masseproduksjon av billige driftssikre små-komponenter (motstander, kondensatorer, IC'er m.m.), hvilket gjorde at produsentene av genuine audio-komponenter enten gikk konkurs eller måtte legge om produksjonen. Gode audio-komponenter er mye dyrere å fremstille og bruke (kvalitetskontroll, m.m.) enn computer-komponenter.

Etter 1980 er all hifi (innenfor økonomisk rekkevidde) fremstilt med computer-komponenter. Man får da den moderne skarpe eller skrallende lyden uten naturlig mellomtone. Og enda værre blir det med mp3-kompresjon.

Virkelig seriøse musikkvenner er derfor nødt til å skaffe seg oversikt over hva som er tilgjengelig av gode produkter fra ca. 1970-73 - det gjelder særlig forsterkere og platespillere - eventuelt supplere med gammeldags rør-utstyr. Så blir det god lyd hjuemme i stuen, dvs. BÅDE varm lyd OG superdetaljert lyd.

Til egne musikk-opptak (kopiere plater, m.m.) og til portabelt bruk er en god kassettspiller (gjerne fra nyere tid) et must - er langt langt bedre enn noe digitalt opptaksutstyr beregnet til hjemmebruk idag.

Man trenger da også noe teknisk innsikt (men de gamle produktene er ofte utrolig solide) og bør gjerne få sjekket utstyret av en service-tekniker.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett å slett en kjedelig og ensidig oppfatning.

Beklager å forstyrre tråden, slike oppfatninger av hverdagen kommer jeg ikke til å kommentere i framtiden.

Litt synd at ingenting nytt passer sammen med komponentene dine Kjell_B. Nytt er bare dritt selvsagt. Kvalitet har ingenting med pålitelighet å gjøre, det har du HELT sikkert rett i. Måneferder; hva skulle vi hente mere sand for? Shuttelen går selv om du tviler, og det finnes selvsagt ingen andre metoder for å parkere saker oppi der enn akkurat 'fergo'.

Lykke til BAKOVER.

Forresten mener du det er vesentlig bedre utstyr etter 1. august 1970, eller mener du kremen av utstyr ble laget bare noen dager senere ? kunne det være at noen produserte kvalitet over litt lengre tid, mens andre i kortere tid ?
    1970 ingen internett, ingen pc, ingen mobiltelefon, en varm periode, rør og trafo er løsningen på alle verdens problemer. Hvorfor utveksler man informasjon ? kan det ha med forbedringer å gjøre, eller er det bare for å fortelle værden om hvor utmerket allt var før ? Tralla lei, hvorfor gjorde ikke disse bedrevitende 70 talls dampende mennesker noe med det da de hadde både innsikt og forståelse for... ?
    Etter 1980 kom CD, og man beveget seg inn i den digitale overføringen, men det er ikke computerutstyr, it doesnt compute anything!

Bare tull i grunn.

Verden vil fram.

Skulle vel sagt noe om det særdeles utmerkede utstyret som finnes i dag, da JEG OGSÅ ser det som min plikt å trø min oppfatning ned over ørene på dagens gammlinger som ikke forstår bedre, eller er det dagens nykomliger som ikke forstår potensialet til high res audio.

EG bærre spyr.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er bare det problem at ikke mange interesserer sig for god lyd idag, vi tror vi gjør det, men følger med strømmen......
    Alle er lykkelige når de har 192/24 konvertere, så og så mange watt å skryte av og 500 cd´er de aldrig spiller....
    Jeg siger ikke at der er generelt dårlig lyd idag, men den er klinisk og hifi´sk, tror det meste idag er laget for å måle bra, ikke lyde bedst muligt.
    Jeg har ikke så mye å sammenlikne med desværre, men noen små ting er etset inn i min hjerne for alltid, et eksempel er å høre en Tandberg TCD440A for første gang, og min Shure N91ED bliver aldrig lagt ut for salg.
    Her på dette forum er der en del unge mennesker, med en innebygget redsel for å eie utstyr der er mere enn 2 år gammelt, og finder de en forsterker fra 70´erne med noen Sanken transistorer, og siger fra om hvor kanon den spiller i forhold til dagens tror alle vedkommende er psykotisk....

Men ja, fremtiden kommer, kan nesten ikke vente til der kommer 192/24 upsamplere til min riaa forsterker, man må jo følge med utviklingen..., eller dø, som Tandberg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he var vel i grunn bare ett tidsspørsmål før striden var igang.

Personlig så har jeg ett veldig greit forhold til "Ny" og "Vintage" Hi-Fi.
    Jeg blander gamle og nye komponenter etter eget hode. Kjører klasse D effektforsterker (Zappulse) med selvbygget rør forforsterker. Forforsterkeren er bygget men ny komponenter, men selve grunn konstruksjonen er vel fra 40-50 tallet. Har til og med bygget inn fjernstyring av volum.

Bruker like mye CD spilleren som platespilleren. Kunne aldri tenkt meg å kjøpe en gammel CD-Spiller, men vil helst ha gamle platespillere
    Jeg blir veldig fasinert av mekanikken i gamle platespillere. De 70 talls platespillerene jeg har funnet på loppemarked har alltid bare trengt litt olje og smøring så har de fungert. De 80-talls greiene jeg har funnet har det alltid vært noe mere alvorlig i veien med. De fleste må vel innrømme at kvaliteten på produktene var faktisk mye bedre før. Se bare på biler. Tror ikke at mange av de nye bilene som er fulle av elektronikk vil fungere like greit om 30-40 år.

Høyttalerene jeg bruker er jo også en blanding av ny og gammel teknologi. Klipsch RF5 hornhybrider.

Som DIY'er så bruker jeg like mye tid på å studere gammel teknologi som ny. Ett av mine prosjekter går ut på å bygge en Zappulse integrert forsterker med rørfortrinn.

Mvh

Roy-E

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her kan man bare si seg enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har maken til trådstarters L-78.

Jeg kjøpte den komplett som avbildet med Shure M 75 pickup. Denne kombinasjonen er rå på trøkk og -70 talls innspillinger, men kan med fordel utstyres med ny NOS N 75 ED stift, eventuellt N 75 HE.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det snakkes om Shure M75: I dag dukket min gamle Pioneer PL71 opp, og blant headshell-ene var det også en Shure M75MB pickup.
    Skal bli moro å sammenligne den med en ganske ny Clearaudio.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at den stiften som sitter i din M75 er av de gode, du skulle hatt en N 75 ED.
    Disse er å få idag fra Stereoneedles.http://www.stereoneedles.com/Merchant/Shure.html

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er inne på temaet så har jeg NAD sin "flotte" platespiller. Lurer på om det er noen som har peil på oppgraderinger på pick-up/stift? Er vel noe å hente i lyden her tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du vil få mye mer bass og trykk i lyden ved å skifte til en Shure M 75.
    NAD-armen er litt i tyngste laget (hvis det er den med Rega-arm), men en M 75 vil klare det.

En Dual 1228 (1218) eller 1229 (1219) med M 91 ED-pickupen (Shure) er vel noe av det mest vellydende som finnes. Skal det være en enda bedre spiller, så er Dual 701 noe av det beste her på kloden.

Siden alt dette kan kjøpes brukt på eBay eller andre steder (men ny NOS-stift kreves), blir det ingen store økonomiske utlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må bare si meg enig med Kjell angående dual,disse spillerne han nevner er i det øverste siktet når det gjelder lyd.

Har en 1228 med n91ed og den spiller helt utrolig. Har bestilt flere n91 ed så jeg kan ha dem i noen år.

Jeg er veldig nyskjerig på denne 701,emn her i landet er det vel omtrent ingen igjen.

Mvh Roar

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått en NOS Shure N75ED MK II nål, kan jeg bruke denne med et M91ED hus ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huset heter vel bare M 91 ? ED står vel for Eliptisk Diamant. Men denne nåla kan du vel bruke, det blir et lite tomrom mellom plastdelene i pickuphus og nål, men det høres ikke.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der står M91ED under mit pickup hus, vet ikke hvorfor, men....
    ED er eliptisk ja.

Eh, noen hørt om et jordskjelv ved Geilo ???
    Havde en litt skremmende opplevelse : satte N75ED II nålen på huset, lagde Dire Straits på, Ride across the river startet og jeg skruede opp til normal lytteniveau. Ca 20 sekunder inne i nummeret kom der en meget dyb lyd og rett etter noen "små elektriske smeld" i høyttalerne. jeg skruede hurtigt ned og skrek opp til kona ovenpå om hun hørte det.
    Hun hørte det og sagde at katten vor havde løbt fra vindue til vindue deroppe.
    Jeg har hørt jordskjelv før, det lød som om en 30 tons lastebil kjørte forbi langt borte, dette var litt som det.....
    Vet ikke helt.....
    Uansett, denne nålen passer kanskje ikke perfekt til dette hus, vet ikke, men lyden er helt fantastisk. Man legger fort merke til det dynamiske aspekt ved å lytte til platestøyen, uhyggelige transienter der gitt !
    helt utrolig frekvens utstrakthet, bredde, dybde, detaljer osv. Virker kanskje litt lysere enn N91ED nålen, men dette passer mig egentlig fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det står jaggu M 91 ED under mitt hus også nå som jeg måtte se etter, he-he.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •