God og billig RIAA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God og billig RIAA

Heisann, mulig jeg er på feil kanal her men.....
    Fikk en gammel platespiller, Micro Seiki MB-15(som visstnok var en knall spiller i sin tid).
    Trenger ny RIAA-pickup til denne.
    Noen anbefalinger som ikke er så dyre?
    (tenkte å lande godt under 1000-lappen, hører lite på LP).
    Går utifra at den er ment til MM, men er i skrivende stund ikke helt sikker på dette.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, litt oppklaring, en pickup kan være MM (moving magnet) eller MC (moving coil), til en pickup trenger du en riaa forsterker der genskaber frekvenskurven i innspillingen, samt forsterker signalet, denne findes som regel ikke i forsterkere av nyere dato og du må da ha en separat riaa forsterker du kobler imellom platespiller og "aux" inngangen ( f.eks.) på forsterkeren.
    Har din forsterker platespiller inngang ? Da har den riaa innebygget, og har den også en bryter for MM/MC har den også mc forsterker innebygget.
    MC pickups av Low Output typen har meget lavt utgangssignal og må forsterkes mye mere enn MM pickups, alt avhengig av fabrikat og utgangsspenning selvfølgelig.
    MM pickups utgangsspenning ligger gjerne rundt 3-5 mv, MC pickups alt fra 0.2 mv (low output) til 2,5 mv (high output).
    Nuvel, i skrivende stund, uten egentlig at jeg vet hvilken arm der sitter på Micro´en vil jeg anbefale dig en Shure pickup, N75 f.eks., dette er en MM pickup med ganske høyt utgangssignal og god lyd. Denne kan du finde billig på E-bay, og nye nåler til den koster ikke mere enn ca. 200,-.
    Har du lyst å prøve MC, prøv da en Denon DL110 fra HIFIKlubben, dette er en MC pickup, men med High Output så du kan tilslutte den som en MM pickup. Husk at med høyere utgangssignal på pickuppen, desto mindre trenger du dreie volumen opp på forsterkeren.
    En riaa forsterker kan du kanskje finde brukt, ellers har Nad også en rimelig model.
    Mulig jeg misforstod dig, kanskje du har pickup, men trenger riaa ?
    Investerer du bare litegrann i platespiller, pickup og riaa vil du opdage at vinyl har mye bedre, levende lyd enn de fleste cd plater, prøv f.eks. å sammenlikne Dire Straits 1st på lp og cd.....

Her er din platespiller : http://my-micro.de/mb15.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle oppklaringer, er ellers en novise på dette området.

Har innebygget RIAA forsterker på min marantz forsterker.
    Armen er iallefall den samme som på bildet så vidt jeg kan se.

Men jeg tar Shure-tipset for god fisk og prøver
    Har egentlig ikke så mye vinyl å høre på heller, og det er ikke verdens undergang om jeg blir skuffet. Men jeg fikk lyst til å sjekke ut litt vinyl.
    Burde vel lagt litt mer i det kanksje men....tross alt en ORDENTLIG fattig student for tiden.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bliver garantert ikke skuffet, hvis pickuppen er ordentligt justert osv får du meget god lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •