Fra stereo til hjemmekino??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra stereo til hjemmekino??

Hei!

Har idag Sonus Faber Concerto og Rotel ra985 2x100w intergrert fortserker. Ønsker å oppgradere til hjemmekino. De løsningene jeg ser for meg å fullføre med samme merkene, men dette blir for kostbart for meg - alternativt er det rett og slett å kjøpe en høytalerpakke og en surround receiver til samlet 10-15000kr.

Husker tidligere at Yamaha hadde noen løsninger iform av DSPE-492 og DSPE-800 som da er surroundprossessorer med 3-kanals forsterker.
    Noen som vet om slike løsninger idag?

Tar gjerne imot forslag / innspill på tips til å oppgradere mitt stereoanlegg til hjemmekinoanlegg.......

Mvh
    PC

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fra stereo til hjemmekino??

Sitat Opprinnelig postet av pc-akse
    alternativt er det rett og slett å kjøpe en høytalerpakke og en surround receiver til samlet 10-15000kr.
    Behold dinr eksisterende høytalere. Suppler med en rimelig center + bak og eventuelt en sub.

Forsterkeren kan du selge og kjøpe en reciever. Det er mitt tips.

Kanskje du senere kan finne en brukt center i samme SF serie til en ok penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at Yamaha hadde noen "påhengsreceivere". Disse er utgått for lengst, og var egentlig fullstendig meningsløse produkter. F.eks. DSP-E800 var identisk med surroundforsterkeren DSP-A5, med unntak av at man hadde fjernet effektforsterkerne for frontkanalene, og utstyrt den med en dårligere fjernkontroll. Og prisen var bare et par hundrelapper lavere enn A5. Og DSP-E800 hadde ingen muligheter som A5 manglet.
    Når Yamaha først skulle lage en påhengsreceiver, burde de utført den slik at volumet kunne slaves fra volumet til en stereo(for)forsterker.

Det er selvføglelig mange valgmuligheter for å oppgradere fra det utstyret du har. Jeg syns det ligger i kortene at du fortsatt kommer til å benytte anlegget mest til musikk?
    IO så fall syns jeg at det kan være et interessant alternativ å beholde Concertoene og RA985, og supplere med et par Concertino som surroundhøyttalere, droppe senterhøyttaler, og kjøpe en rimelig surroundreceiver med pre-out (Rotelen benyttes alene til stereo).
    Dette burde vel ligge sånn noenlunde innenfor øvre grense for budsjettet.
    Cambridge Azur 540R er vel den rimeligste surroundreceiveren som har pre-out, og koster 4.000,-.
    Dette vil helt klart være et musikkprioritert anlegg, og selvfølgelig burde det helst vært en Sub når Sonus Faber Conserto er fronthøyttalere, men det kan eventuelt suppleres etterhvert. Det vil også være en betjeningsmessig klar ulempe, i og med at RA 985 ikke har prosessorinngang.

Hvis du vil spare litt, kan det selvfølgelig benyttes rimeligere surr.høyttalere av annet fabrikat, men kjøp for all del ikke en rimelig senterhøyttaler som supplement til Conserto. Enten Sonus Faber (er det Solo den heter?), eller ingen senter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo og hjemmekino

Har selv flere ganger gått fra 2-kanal til multi med div recivere, men det har aldri blitt som det en gang var, selv om det finnes mang en god reciver der ute så vil du med samme antall kroner alltid få bedre 2-kanals utstyr, siden du har meget gode høytalere så har jeg aldri villet ha skiftet de ut med noe annet i den pris klassen du nevner, suppler heller med god center høytaler og eventuelt sub i første omgang så kan du ta det litt etter litt, husk at hast verk her er mega lastverk, reciveren bør du deponere på slik at du kan ta den med deg hjem for seriøs lytting i kjente omgivelser, høytalerne du eier er ganske "nådeløse" for dårlig elektronik så det er bare å prøve og prøve til du blir fornøyd, uansett lykke til. :lol:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, selvom de fleste der har hjemmekino siger det spiller bra i stereo er der al mulig grunn til å tvivle....., kvalitet koster, og du får ikke den samme gode lyd ved å kjøbe en hjemmekino receiver og nye høyttalere, slett ikke til den prisen du skrev.
    Du kommer til å angre på det, helt sikkert.....
    Ta det stille og roligt, skift en komponent om gangen, og vet du, plutselig en dag er du klar !! Slik gjorde jeg det, gik fra rør forforsterker, klasse A effektforsterker og elektrostater til hjemmekino, lagde en plan, og 1 år etter var jeg klar med alt.
    Jeg var heldig, tror jeg havde én uke uten lyd, det var alt.
    Ta en titt på bruktmarkedet noen ganger også, kanskje du er heldig dér.
    Start med å finde ut hvad du vil ha på forsterkersiden, Rotel har jo en nydelig integrert 5.1 forsterker mener jeg, RSX-1056, kanskje det var noe ? med salg av din nuværende forsterker ser det overkommeligt ut...
    Bruk et par plastic høyttalere som surround og du er klar.
    Med tiden kan du se om du trenger senter og nye surround høyttalere...
    My 2 cents.....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prosjektor?

Det er det du burde skaffe deg først.

Du kan ha så bra lydoppsett du bare vil, men uten stort bilde, har det ikke så mye å si.

Mitt tips til deg er å først kjøpe deg prosjetor og et lerret, og deretter kjøpe litt av gangen.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Har du prosjektor?

Det er det du burde skaffe deg først.
    Jeg er helt enig med deg. Det er mye bedre med stort bilde + stereo lyd enn surround + lite bilde. Jeg hadde surround lenge før jeg fikk projektor, men ville nok gjort det på en annen måte om jeg skulle gjort det om igjen i dag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •