Meningsbryting vedr. HiFi - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt synd at denne fine tråden stoppet her, jeg som er fersking oppdaget den i dag og leste gjennom innleggende og ble begeistret og tenkte at her er det mye fine meninger rundt emnet. Tar derfor denne opp igjen jeg akto, for det er noe forbannet drit (la stå rektor), når noen besserwissere kommer og utaler seg om DITT anlegg. Folk som stortrives med papphøytalere med enorm bass boom plassert i bokreoler og en alti i en forsterker/Cd "boks" på 500gram som kilde og påstår at greiene dine låter "greit", men jeg har mere bass hjemme, så dukker "kill bill" opp på min favoritt film opp med et noe annen betydning

Det er få "outsidere" som skjønner hva og hvorfor vi gidder å bruke penger på Lyd og Bilde. Min kjære søster og mann trives kjemefint med "Papplyd" og skjønner ikke bæret av å bruke så mye kroner på noe som bare skal spille kapein sabeltann. Skjønnerù ?

Jeg har sagt det før og sier det igjen, Lytt med egne ører og er du fornøyd så forbli det og sett på noen favoritt skiver, lukk øya og bare Nyyt. Det er ikke til å komme over at enkeltes kommentarer kan bli litt provoserende, men la nå disse leve i sin egen oppfattelse (går det virkelig ann å nyte lyden av dette tenker jo vi ) så for vi bare e kose oss med vår perfekte oppsett (for det har vi alle selvsagt )

Kritikk må man tåle, men da bør den være konstuktiv og tåle å debatteres.

Nei nå må jeg sette på en ny CD av kaptein sabeltann...

Ha en fin sommer (vi snakker 2006) for de som gidder å lese dette !

/L

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at dennne tråden skulle dukke opp igjen, etter så lang tid. Mye har skjedd siden den gang, selv om det bare er et drøyt år siden. Heldigvis har jeg ikke regnet ut hvor mange timer jeg har hatt foran anlegget, men det har nok blitt bortimot 1000 timer.

Problemstillingen er dog fortsatt den samme, men jeg har lært det mest vesentlige; vi lever i nuet, og det som skjer der og da er hva som egentlig teller. Jeg husker ikke helt, men jeg tror jeg hadde Cobalt på den tiden. Høyttalere til 20k som for meg var en magisk grense med tanke på penger. På den tiden tjente jeg meget godt, og jeg kunne nok brukt adskillig mer på hifi og hjemmekino. Jeg var på side to i byggetråden min, som nå viser seg å være en av de lengste trådene på forumet, i alle fall den som er mest besøkt. En utrolig utvikling... Hvor er jeg om 16 måneder igjen mon tro?

Så kan man lure på om denne akselerasjonen har ført til voksesmerter, og hvor i løypa jeg fant ut at pris og lytteglede ikke alltid henger i hop. Når begynte jeg for alvor å lytte til utstyret, og ikke musikken? Jeg vet ikke. En ting jeg merker godt, og som jeg finner merkelig, er at jeg har begynt å verdsette musikk mer enn før, selv om jeg i hovedsak konsentrerer meg om teknikk og detaljer. Nå verdsetter jeg mer de små tingene som gir musikken sjel, for musikk er for meg mye mer enn en fengende melodi og heftig, rytmisk komp. Jeg har blitt en kunstelsker, som skyr industrielle pengemaskiner som pesten.

Dette var dagens lille mimrestund for min del, men en ting er sikkert; jeg står for hvert ord i den innledende teksten, og selv om vi på en måte befinner oss i samme segment, er vi alle sterkt individuelle. Heldigvis!

Veien er målet, og målet håper jeg at jeg aldri når :-D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig når en "gammel" tråd kommer opp. Og store forandringer er blitt gjort, som du selv sier Akto.
    De som den gang sa at det låt dårlig, vil de si det samme i dag?
    Vil respekten for eieren spille inn?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd dette, litt rart at det ikke er flere innlegg... Jeg har vel egentlig ikke vært "entusiast" så lenge, man kan vel egentlig si at jeg er ganske ny-frelst. Det begynte så smått for snart 6 år siden da en i klassen min (som i mine øyne hadde skikkelig peiling) anbefalte meg CV. Jeg jobbet hele sommeren og til slutt kom dagen da jeg skulle kjøpe mitt første ordentlige stereoanlegg Turen gikk til Hifiklubben og etter en times tid i butikken kom jeg stolt ut med to store LS12 og en marantz surroundreciever. De formidlet musikk og film i nesten 5 år og underveis kom det senter,bakhøyttalere og sub i oppsettet. Så var det en helg jeg skulle med en på danskebåten med en kamerat og noen andre jeg ikke kjente fra før, bl.a en kar fra fetsund ;-). Selv om det ble litt lyd og bildeprat var vel kanskje et brennende laken på lugaren min det jeg husker best...
    Så begynte 2005 å gå mot slutten og jeg hørte rykter om at det befant seg et anlegg i en kjeller på fetsund som var helt sinnsykt. Jeg måtte jo nesten sjekke om det virkelig kunne utkonkurrere mitt eget anlegg ;-) så jeg fikk snakket meg til en demo. Jeg trodde ikke mine egne øyne og ører. Selv om du har gjort mye siden da Atle, så husker jeg likevel hvor spesielt det føltes å se og høre på et anlegg som leverte lyd på et nivå jeg ikke visste eksisterte. Dette kunne jeg tenke meg å ha hjemme i min egen stue... Jeg husker du spurte meg en gang om jeg for et år siden hadde trodd at jeg noen gang skulle eie et stereoanlegg til 70 000,- noe jeg garantert bare ville himlet med øynene og ledd av på det tidspunktet.

Men nå sitter jeg her da... Tusenlappene har forsvunnet (rett ut vinduet i følge de fleste jeg kjenner som sverger til elkjøp-lyd) men jeg sitter igjen med lydformidlere som i mine ører gjør en fantastisk jobb og er verdt hver eneste krone. Jeg har truffet nye mennesker og fått flere nye venner med samme interesse. Min erfaring er at det stort sett er veldig hyggelige folk som driver med dette. Jeg har ikke hatt så mange med-entusiaster hos meg ennå (selv om folk her har begynt å spørre litt mer i det siste ;-) ) men de som har vært her har stort sett bare hatt positive kommentarer. Jeg bryr meg ikke om det negative, for jeg har satt sammen noe som passer min smak. Det er selvfølgelig morro når andre også liker det, men jeg ligger ikke søvnløs om nettene fordi noen mener at Jmlab er litt lyse i toppen. Jeg tror ikke det finnes noe som er politisk korrekt i en hobby som i så stor grad spiller på sanser og følelser, akkurat som det ikke finnes noen fasit på hva som er den beste maten man spise, den beste vinen man kan drikke, den beste bilen man kan kjøre osv... Jeg setter ihvertfall stor pris på mitt eget utstyr (ikke tenk koffert nå...), samtidig som jeg synes det er spennende å reise hjem til andre og høre på det de har. Jeg synes at ordet "dårlig" nesten ikke hører hjemme i denne hobbyen, da det egentlig bunner i hvor nærme man kommer sine egne preferanser.

Nå ble svaret mitt kanskje noe langtekkelig, men innlegget fikk meg virkelig til å reflektere over de mange sidene denne hobbyen har og hvor mye den betyr for meg. Artig at en flott gammel tråd tittet frem igjen

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg setter ihvertfall stor pris på mitt eget utstyr (ikke tenk koffert nå...),
    Neida, men tenker bare at tenk om det hadde vært mulig å oppgradere dette også, ny fetere bananplugg to ganger i året f.eks., men helst splitter nytt selvsagt, ikke noe brukthandel og greier..

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg har sagt det før og sier det igjen, Lytt med egne ører og er du fornøyd så forbli det og sett på noen favoritt skiver, lukk øya og bare Nyyt.
    Stemmer vel ikke helt overens med signaturen din da, men ok -jeg skjønner poenget ditt. :-D ;-)

Når alt låter som det skal, er det på tide og bytte ut noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hørt ca 24 forskjellige høyttalere i løpet av ca 3 mnd. Alle har de forskjellige karakteristikker. Det er selvfølgelig store forskjeller i kvalitet, men det har også mye med hvordan en selv vil at det skal låte. Alikevel vil jeg mene at kvalietsforskjeller er større enn personlige preferanser. De fleste tror jeg er mer eller mindre enig i hvordan god lyd låter. Men noen vil sikkert mene at f.eks et lyst lybilde bare er fint mens andre misliker det. Det skal man selvfølgelig ikke kritisere. Dessuten vil det variere hva en selv synes et viktigst.

Så lenge eieren bare nyter musikken uten å tenke på enkelte svakheter er alt i orden! Det bør være målet.

Men jeg setter pris på at eieren kjenner lydkvalitetene fra anlegget sitt før han skryter hemningsløst av sitt eget eller kritiserer andres. Og at han vet at det kan låte anderledes i andre rom og at matching betyr ganske mye.
    Jeg merker at det er mange som har meninger uten at de selv har hørt mange produkter. Det synes jeg man bør være forsiktig med. Egne, ærlige erfaringer liker jeg å høre om.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Stemmer vel ikke helt overens med signaturen din da, men ok -jeg skjønner poenget ditt. :-D ;-)

Signaturen er helt i tråd med min filosofi, det finnes alltid noe bedre enn det jeg har i dag. Men det er ikke dermed bestemt at jeg bytter utstyr pga. en enkel test i et blad etc. Jeg kjøper masse utstyr på test og returnerer glatt det jeg ikke syns noe om, helt uavhengig pris.

Noe (veldig få heldigvis) blir stående uten å nøle. Min siste Forsterker er et typisk eksempel, ZAPsoulute 4.2 (ren klasse A med 2*50 solide watt) er ikke annet enn et kunstverk. Stygg som bare det, men du værden for et tempo, dynamikk og oppløslighet. Tilstedeværelse er blitt brukt før som et meget omfattende begrep. Jeg liker dette begrepet godt, da musikken nesten kribler under huden din og du få ståpels (bare pels) over hele deg og du har lyst på å dra på ennå mer, men klokka er 02:00 og det er snart Jobb...

Dette er nok en Guttegreie tror jeg, når vi for snekra sammen eget anlegg og vi endelig for frem godfoten, ståpelsen, lakenskrekken etc. da er det ikke mye annet som kan dra fokus vekk fra denne tilværelsen

Spik spenna Gærning fra Skytta som venter med skrekkblandet fryd på sin første SVS PB12 Pluss /2 (jada bytting må til for å få erfaring )

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nå har jeg hørt ca 24 forskjellige høyttalere i løpet av ca 3 mnd. Alle har de forskjellige karakteristikker. Det er selvfølgelig store forskjeller i kvalitet, men det har også mye med hvordan en selv vil at det skal låte. Alikevel vil jeg mene at kvalietsforskjeller er større enn personlige preferanser. De fleste tror jeg er mer eller mindre enig i hvordan god lyd låter. Men noen vil sikkert mene at f.eks et lyst lybilde bare er fint mens andre misliker det. Det skal man selvfølgelig ikke kritisere. Dessuten vil det variere hva en selv synes et viktigst.

Så lenge eieren bare nyter musikken uten å tenke på enkelte svakheter er alt i orden! Det bør være målet.

Men jeg setter pris på at eieren kjenner lydkvalitetene fra anlegget sitt før han skryter hemningsløst av sitt eget eller kritiserer andres. Og at han vet at det kan låte anderledes i andre rom og at matching betyr ganske mye.
    Jeg merker at det er mange som har meninger uten at de selv har hørt mange produkter. Det synes jeg man bør være forsiktig med. Egne, ærlige erfaringer liker jeg å høre om.

Hei Antonix,
    Siste sitatet ditt er vel dit vi alle vil frem til. Når en eier ikke hører at det er opplagte feil eller mangler, det er vel da det bør gå en intern alarm ?

Det finnes heldigvis ikke noe Hi Fi politi (ennå), men noen er utrolig trangsynt mht. å vurdere eget anlegg (som en helhet). Dersom denne personen i tillegg kritiserer et annet anlegg (som låter fløyelsmykt og har alt på plass ,som noe daut og dessuen har det jo ikke engang kasse BASS) ja da skjønner du tegninga.

Personelig blir jeg innvendig litt lei og har selvsakt lyst til at alle burde like mitt oppsett, men slik er det ikke. Noen få som skjønner forskjell på kasseresonnans og ren utsrålt lyd (det er det få av i min vennekrets) siter å måper og ber om mer og da er ikke verten sen å be, i motsetning til "de andre", da blir det en kort DREP noen med mye lyd demo.

Flott tråd akto, håper flere gidder å fyre på med sine anti helters opplevelse.

Sitter i et stort fortelt (Campingvogn) i Horten med JBL "knøtt" HT og spiller MP3 musikk og savner skikkelig lyd, men her skal det ikke være bedre enn dette. Må nesten si at jeg gleder meg til Høsten, Igjen (innevær )

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en interressant tråd, med mye godt lesestoff.

Men til slutt bunner det tydeligvis i at man kun skal stole på egne ører, og bruke det yutstyret man selv er fornøyd med? Uavhenging av hva andre sier og synes.

Når man så skal si noe om andres utstyr bør man kanskje prøve å følge kardemommeloven, ikke plage andre, være grei og snill, osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bevisst misstolker oss (meg) her jakv, for konstuktiv kritikk tror jeg vi alle er både tjent med og at dette er noe vi trenger for å balensere "eget ego".

Det akto vil fram til (trådstarter) er alle de besserwissere som selv sitter med et møkka anegg, men tror dette er fasit. Ditt / Mitt låter altfor detaljert, lyst etc.

Muligens jeg er litt uklar...

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok egentlig enige Killroy, bare litt forskjellig utgangspunkt.

Og bare så det er sagt: Dette skriver jeg ikke for å være "besserwisser", for det er jeg slett ikke. Har uendelig mye igjen å lære ennå, men har følelsen av at jeg har glemt mer om hifi enn alle rundt meg til daglig noen gang kommer til å kunne. (Meget ensom svale blant alle anleggene fra Elkjøp)

Det siste der var ikke lite kvalmt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    sett på den musikken du liker, og behold den gode opplevelsen det er å få gåsehud i nakken når man hører på noe man synes er skikkelig bra.
    Her har du satt ord på noe av det viktigste med denne hobbyen :grin:

Forøvrig veldig spennende tema du tar opp. Må lese alle svarene nå ;-)

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vi er nok egentlig enige Killroy, bare litt forskjellig utgangspunkt.

Og bare så det er sagt: Dette skriver jeg ikke for å være "besserwisser", for det er jeg slett ikke. Har uendelig mye igjen å lære ennå, men har følelsen av at jeg har glemt mer om hifi enn alle rundt meg til daglig noen gang kommer til å kunne. (Meget ensom svale blant alle anleggene fra Elkjøp)

Det siste der var ikke lite kvalmt.

Fint å få ryddet opp i eventuelle missforståelser, normalt foretrekker jeg å prate med folk, Mail, SMS etc, det blir alltid misstolkininger ellers.

Litt usikker på hva som var litt kvalmt (fryktelig ekkelt ord) , men håper ikke det gikk på meg direkte.

Elkjøp eiere må vi ha rom for i et slikt forum, det er mange som er fornøyd med sitt anlegg, uansett hvor det er kjøpt og slutt sum.

Det er når "de ikke Hi Fi Nærder" starter en debatt om sine greier opp mot et muligens refreranse anlegg til en astronomisk sum penger det skjærer seg.

Ingenting vokser igjennom himmelen, men en viss rettferdighet forjener vel vi som ikke har et alt i et anlegg til 5K ?

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Litt usikker på hva som var litt kvalmt (fryktelig ekkelt ord) , men håper ikke det gikk på meg direkte.
    Gikk nok på meg selv, og en litt arrogant holdninfg til Elkjøp anlegg. :-)

Men som du sier, det er mange som er fornøyde med Elkjøpanlegget sitt, og så lenge de har det bra med det er egentlig allting bra.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som du sier, det er mange som er fornøyde med Elkjøpanlegget sitt, og så lenge de har det bra med det er egentlig allting bra.
    Syns dette er glimrende sagt!
    I min kompisgjeng har alle surroundanlegg ala Elkjøp, og er storfornøyde!! Når vi er sammen og tar en pils eller ti og hører på musikk eller film, er egentli aldri hifi noe tema. Men jeg (nybegynner) egentlig alltid har lyst på "noe bedre" både med lyd og bilde, driter de andre stort sett i hele temaet. De kjører feks scart fra en rimi-spiller inn på plasma, og ser ikke de forbedringene som kan gjøres med til dels rimelige grep. Hvem av oss har det egentlig best med seg selv? De som er fornøyde med de har, eller meg(i dette tilfellet) som sitter å tenker "er det bare jeg som syns bildet er dårlig?"

Må legge til at mitt eget anlegg ikke når noen av de andre på denne tråden opp til stortåa engang. Økonomien setter en effektiv stopper for det.

En annen ting som jeg syns er irriterende med mange "hjelpsomme tips" her på forumet, er måten mange nybegynnere blir svart på. En som søker tips til feks ht til 5k, og lurer på om den og den ht er grei, får ofte svar som "nei de er drit, spar heller 3k til så kjøper du denne..."
    Mange har ikke anledning, eller kanskje ikke tør, å springe inn på alle guru-butikker og spørre om demo.

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei så lenge du/dere er fornøyd med det dere har så ikke hør på andre :razz:
    da sia alltid har to sider har selv ett stort annlegg galskap spørr du meg men dette er min hobby så får alle andre mene hva di vil der vil altid være en med en annen mening uansett. :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en interressant tråd, med mye godt lesestoff.

Men til slutt bunner det tydeligvis i at man kun skal stole på egne ører, og bruke det yutstyret man selv er fornøyd med? Uavhenging av hva andre sier og synes.

Når man så skal si noe om andres utstyr bør man kanskje prøve å følge kardemommeloven, ikke plage andre, være grei og snill, osv.

Jeg synes det må være rom for å si hva en mener om andres lyd. Også negative aspekter.
    Men her er det viktig hvordan man formulerer seg. Poenget er å få den andre til å forstå at det er mine meninger/erfaringer og at jeg ikke mener han ikke "kan noe", ikke strekker til, er dum osv.. Å snakke ut fra egne erfaringer, ikke snakke som et "angrep" på hans forsåelse. Man sier vel ikke at et barn er dum.
    Men jeg synes også mange ikke er så flinke til å takle kritikk. Kan det ha noe med at vi normenn klager mye?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette forumet er ganske overbærende med god takhøyde untatt på noen punkter.
    1.) Svs er verdens syvende under. Ikke motsi dette!
    2.) Ikke kritiser Midgard blokkene. (ikke myntet på Snickers-is)
    3.) Denon 3806 med RK audyssey er verdens beste pre. (ny lærdom)

Er forøvrig enig i at mange prøver å forherlige sitt eget utstyr og i sin iver etter å fremheve dette skriver nedsettende om andres.
    I min egen lille verden har jeg ikke kommet lenger enn at jeg prøver å teste mest mulig utstyr og danne meg mest mulig erfaring utifra det.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utruleg enig med deg Akto Sjølv svergar eg til DIY, men dette er på grunn av gleden det gir meg å bygge det, ikkje fordi lyden er overlegen. Sitt heller ikkje og lyttar etter feil, får lyden meg til å slappe av/rocke/headbange(alt etter dagsforma) er det bra nok for meg! Cudos!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •