Hi-Fi klubbens "direkte til deg" priser - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å sette det hele litt på spissen, så klarer vi i vesten ikke å produsere billig nokk, pga de høye arbeiderlønningene osv og da er det mange ganger snakk om å utnytting av underbetalt billigere arbeidskraft i lavkost land i stedenfor. De rike blir rikere og de fattige fattigere og jobber livet av seg. En ganske kynisk verden vi lever i.... Et annet litt interessant problem i dette spillet, er jo at markedet i vesten blir skadelidende pga høyere arbeidslediget osv.... :roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder HI-FI Klubben, har jeg intrykk av at de var bedre og mer "Klubb" føritiden når de var mindre, mens prispolitikken nå er mer lik alle andre hifi butikker. Mulig jeg tar feil, det er lenge siden jeg har handlet noe der.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du plukker sammen en del elementer til f. eks 20k, så får du det lokale snekkerverkstedet til å sette sammen en flott kasse, kanskje til 5-10k, så tar du en beregning på kostpris, da forstår jeg at du ville synes det var for j... å betale 4-5x kostpris for tilsvarende høyttaler. Men dersom vi sier at de komponentene som koster 20k i løssalg fraktes i container direkte fra produsent til høyttalerfabrikk, og disse handler store mengder elementer hvert år, samt at de har høyt spesifiserte automatiske produksjonsverktøy i kombinasjon med spesialiserte linjer som lager bare en kassemodell, da er kostprisen på kassene nede i kanskje 1,5k, og elementene nede i 5-6k, da har vi fort med en kostpris på 7k å gjøre.

En annen ting er at kostprisen blir normalt beregnet uten jobben på varen, som da legges inn i dekningsgraden i stedet (selvom den er forhåndskalkulert).

En normal kalkyle gjør da at denne 7k-høyttaleren koster 35k-45k ut i butikk, men som løskomponenter koster den 30k. Det er jo en besparelse, men om man velger å ta de kostnadsdrivende leddene før eller etter selve byggeprosessen er jo et valg man må stå for selv.

Husk at det man kjøper er ikke et antall kilo tre og metall, men en sofistikert konstruksjon det ligger mye jobb bak. Den bør derfor ikke uten videre sees på som en haug med deler.

Når det gjelder fortjeneste så må det også sees sammen med jobb. Skal jeg selge kun til grossister som kjøper en container i slengen klarer jeg meg med 30-40% for å overleve. Skal jeg slite med sluttbrukere, 50% retur (fordi folk handler ting de ikke har råd til med en gang de får returrett på et produkt), svare på samme spørsmål 200 ganger for å selge 200 forsterkere, 200 enkelttransaksjoner som må følges opp, 200 enkeltpakker i posten, drive all markedsføring selv... Da holder ikke 30-40% lenge. Da snakker vi nok mer om 60-70%. Dette er nok den kalkylen vi ser hos SVS også, så vi får neppe en 3-dobling av prisen dersom noen produserer en identisk sub og selger via forhandlere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom du plukker sammen en del elementer til f. eks 20k, så får du det lokale snekkerverkstedet til å sette sammen en flott kasse, kanskje til 5-10k, så tar du en beregning på kostpris, da forstår jeg at du ville synes det var for j... å betale 4-5x kostpris for tilsvarende høyttaler. Men dersom vi sier at de komponentene som koster 20k i løssalg fraktes i container direkte fra produsent til høyttalerfabrikk, og disse handler store mengder elementer hvert år, samt at de har høyt spesifiserte automatiske produksjonsverktøy i kombinasjon med spesialiserte linjer som lager bare en kassemodell, da er kostprisen på kassene nede i kanskje 1,5k, og elementene nede i 5-6k, da har vi fort med en kostpris på 7k å gjøre.

En annen ting er at kostprisen blir normalt beregnet uten jobben på varen, som da legges inn i dekningsgraden i stedet (selvom den er forhåndskalkulert).

En normal kalkyle gjør da at denne 7k-høyttaleren koster 35k-45k ut i butikk, men som løskomponenter koster den 30k. Det er jo en besparelse, men om man velger å ta de kostnadsdrivende leddene før eller etter selve byggeprosessen er jo et valg man må stå for selv.

Husk at det man kjøper er ikke et antall kilo tre og metall, men en sofistikert konstruksjon det ligger mye jobb bak. Den bør derfor ikke uten videre sees på som en haug med deler.

Når det gjelder fortjeneste så må det også sees sammen med jobb. Skal jeg selge kun til grossister som kjøper en container i slengen klarer jeg meg med 30-40% for å overleve. Skal jeg slite med sluttbrukere, 50% retur (fordi folk handler ting de ikke har råd til med en gang de får returrett på et produkt), svare på samme spørsmål 200 ganger for å selge 200 forsterkere, 200 enkelttransaksjoner som må følges opp, 200 enkeltpakker i posten, drive all markedsføring selv... Da holder ikke 30-40% lenge. Da snakker vi nok mer om 60-70%. Dette er nok den kalkylen vi ser hos SVS også, så vi får neppe en 3-dobling av prisen dersom noen produserer en identisk sub og selger via forhandlere.
    Bra skrevet, Isen!

Det blirjo riv ruskende galt å tenke på hva en ting koster å produsere i et lav-kostnadsland. Dette handler jo om økonomiske faktorer muligens langt over det den "gjengse" nordmann har innsikt i.

Et absurd eksempel: Hvis en høytaler koster 5k i f.eks. Kina, tror du ikke kineserne oppfatter dette som dyrt og muligens opptil de 25k den kanskje ville koste i Norge dersom du indeksregulerer/korrigerer for lønnsnivå, levestandard m.m.??

Selvfølgelig vil alle ha ting billigst mulig. Men forventer dere alvorlig talt at folk som investerer penger, tid og krefter for å skape seg sine egen arbeidsplass (og forhåpentligvis sitte igjen med noe selv) ikke skal få lov til å tjene penger dersom markedet er villig til å betale for det??

Det er ikke alle som gidder å importere selv, og det er en god del av oss som faktisk vil reise rundt og teste og forsøke produktene før en handler. Jeg vet jeg betaler mer i en butikk enn eksempelvis nettet, men av og til er jeg villig til å bla opp det dersom jeg har fått en god oppfølging og service.

Og slik burde det være. For et trist tilfelle det ville vært dersom alle "asyler" ble borte og alt bare måtte handles uprøvd på nettet fra passe ukjente leverandører.......

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dyr og en billig høyttaler kan ha omtrent samme kostnad å utvikle å bygge.Som følge av strategisk prissetting,kan man selge en dyr variant med høy avanse,man vil da få færre salg,men kjøper vil oppleve varen som litt eksklusiv,eller man kan satse på en lavere pris lavere avanse og lavere status.For å tjene penger må man da spy ut høyttalerne på massemarkedet.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra oppsummert snickers.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Direkte til deg priser

Skal fatte meg helt i korthet, isdenfor å "murre" kan du heller tenke på at du fikk et par meget gode høytalere til en meget god pris, er selv ikke så hissig på grøten ang Hi-Fi klubben og div andre Centre, men gled deg heller over gode høytalere i mange mange år fremover. :lol:

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hi-Fi klubbens "direkte til deg" priser

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Klubben skryter jo fælt av at de ikke har noen fordyrende mellomledd.

Kjøpte for en tid tilbake et par Nautilus 803 av en tidligere ansatt i klubben. Han hadde fått paret til personalpris som tilsvarte netto innpris.

Kr. 19460.

Det kaller jeg heftig avanse :?
    Dette er ingen "personalpris på klubben". De har vel 30 prosent på veiledende pris, og det stemmer svært dårlig med prisen du refererer til. Da må det være snakk om gamle demohøyttalere i tilfellet.

Nei, det var i forseglet emballasje. Vet ikke om den prisen han fikk var vanlig kotyme, men det var i hvertfall netto inn. Kan du ikke bare akseptere :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER noen HiFi sjapper som går SVÆRT godt bare så det er sagt.
    Ble litt for mye ensidig svartmaling hær.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis noen som trodde at dette var enestående for Hi-Fi Klubben.. heh.

Bra oppsummert, Snickers.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RJEL
    Det ER noen HiFi sjapper som går SVÆRT godt bare så det er sagt.
    Ble litt for mye ensidig svartmaling hær.
    Jeg er ubetinget enig med deg, men det skyldes ikke ensidig skyhøy dekningsgrad, men snarere det at de er godt drevet. Jeg har jobbet i mange ulike bransjer og vært involvert i selve salgs og markedsføringsdelen, men på en sånn måte at innkjøp og produktutvikling har vært en vesentlig del av faget.

Det er sjelden noen klar sammenheng mellom dekningsgrad pr produkt i forhold til kostpris og hvor godt virksomheten går. Det kan oppsummeres i en del punkter og de jeg kommer på i farten er:

Kundetype
    Omløpshastighet på varer
    Investeringsgrad i forhold til omsetning pr varegruppe
    Reklamasjon/retur
    Support
    Svinn
    Krav til lokaler
    Krav til personale
    Kreditt
    Leverandørsvikt

Alle disse punktene er faktisk svært vanskelige i akkurat denne bransjen. HiFiklubben har nok mye av de samme problemene som andre der, og det er nok mye av grunnen til at TV, rimelig hifi, tilbehør osv osv er betydelige satsingsområder hos dem. Ofte ligger det mest penger i de varene man har lav fortjeneste på.

Mange lurer sikkert på hva jeg mener med noen av punktene så jeg kan ta noen på forhånd:

Kunder innen HiFi har store forventninger, gjør seg ofte vanskelige og skal prute, og ikke minst, de er privatkunder. Ikke et vondt ord om noen her på forumet, men det er gjerne den kundegruppen de fleste næringer ikke ønsker å handle med, og det har sine grunner.

Omløpshastighet sier seg vel selv. Kjøper du inn en Krell forsterker til mange 10-talls tusen, du må ha den i demo i et halvt år og selger den med stort avslag fordi den har stått i demo, da hjelper det lite om kalkylen egentlig var 2,5. Det er mer sikkert å kjøpe inn 5 stk Yamaha RXV750 i slengen, ha en på demo som du kan kaste når den nye modellen kommer og i løpet av det samme halvåret selge 30 stk av den og sitte igjen med mer penger selvom de i utgangspunktet har mindre påslag. I tillegg har du bundet opp ferre kroner til en hver tid da du har fler enheter å fordele utgiften på og disse ikke må kjøpes inn samtidig.

Det med demo har også en del med neste punkt å gjøre. Man må også ha et visst utvalg innen high end om man skal ha noe i det heletatt. Ellers får man ikke kjørt noen skikkelige demoer.

Svinn kan også forekomme når ting skal stå utstilt i et kundelokale, og kanskje noen kunder trykke selv også, både på volumknapper og diskantdomer.

Lokalene må egne seg til skikkelig demo. De må også være tilgjengelige for folk flest.

Gode HiFiselgere må (bør) vite hva de snakker om, og man kan ikke stille krav til dem på samme måte som i mange andre bransjer. Man kan for eksempel ikke si at de skal ha gjort 20 kundebesøk i uka eller ha ut 15 tilbud. De må ha evnen til å fange kundens interesse som menneske og de må brenne for det de gjør. Man trenger med andre ord mange litt sjeldne egenskaper for å selge skikkelig bra.

Mange har vært greie og gitt kreditt til kunder (spesiellt til andre HiFibutikker) og jeg har ikke tall på hvor ofte jeg hører om kunder jeg ikke må finne på å gi kreditt til. Folk sitter og venter på store beløp for varer som kunden har solgt videre med god fortjeneste, men allikevel ikke betalt.

Så er det alle de leverandørene som lover gull og grønne skoger helt til salget er i boks. Da "kommer varen i løpet av uka" og etter en måned kan de fortelle at fabrikken har brennt ned! (hør den før ) ...eller så har de en annen fantasihistorie som enten dekker over at de ikke har tillit hos leverandøren lenger, at de ikke har råd til å kjøpe inn varer eller at de rett og slett glemmer og glemmer fordi de er noen rotekopper.

Tenk litt på det neste gang dere kikker i en HiFibutikk. Det som finnes i butikken er ikke bare et resultat av eierens genuine interesse og håndplukking av komponenter etter lydkvalitet men like mye et forsøk på klok markedsstrategi og samtidig et resultat av hva andre selger, hvilke leverandører som vil levere til butikken, hvilke butikken vil kjøpe av, hvem eieren kjenner, hva konkurrentene har å tilby osv osv.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende oppsummert, Snickers!

Klarer du å drive Midgard Audio i med disse tankene friskt i minne, kan det være at du klarer å sitte igjen med noen grunker også... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar angående dyre fabrikkpriser:

For å trekke en analogi til en programutviklers verden, der koster selve varen ingenting å produsere, men utviklingen av varen koster veldig mye. Derfor blir det litt meningsløst å tenke på hva den fysiske varen (høyttaleren) koster å produsere på en fabrikk, så lenge mye ressureser er brukt på utvikling.

-b

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel en litt feil analogi å trekke synes jeg, hvis man ikke har en høytaler dupliserings maskin på bakrommet, så hver ny høytaler koster 2kr å replikere å lage nye kopier av en "ferdig utviklet" høytaler.... Ellers men skjønner litt av utviklings tankegangen din bogus :wink:

Det er forøvrig noe av det jeg har undret meg over i software brangsjen, at de ikke mer prøver å selge billigere og mer ut til "hvermasnsen", så de kan få et breiere kundegrunnlag og heller dekket utviklings kostnadene over flere lovlig solgte kopier og derfor "kortslutte" grunnlaget for piratkopiering ol.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke b&w 400ansatte som skal ha årslønn. +dyre maskiner i millionklassen for å produsere elementer, frese kasser, lakkere.
    alt er sansynligvis nedbetalt for lenge siden, likevel er det noen nedbetalte bomoverganger som fortsatt går noen år ekstra

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man solgt så mye at utviklingsjobben er nedbetalt har man et vellykket produkt og kan begynne å heve valua for riskoen man har tatt. Hvor mye "overbetalt" en fabrikk tar avhenger hvor vellykket et produkt er. Får man solgt mye er det heller ingen grunn for et firma til å sette ned prisen.

Det store mellomlegget til videreforhandlerne vil nok føre til at endel forbruker hi-fi butikker vil bukke under for nettbutikker. Ennå er det ikke mange høyttalere å spore opp på nettbutikker, men det er nok bare et spørmål om tid. Eksempelvis: PSB Image t65 koster typisk 9k hos hi-fi butikker og ligger på 7-8k på nettbutikker.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man taler om fortjeneste i prosent skulle jeg gjerne likt å vist hva nordost sine bananaplugger til 40kr stk koster å produsere. en normal plugg består av nok stål til å lage 10-20 slike. men nordost sine er selvsagt mye dyrere fordi de er tynne :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike maskiner som B&W bruker går under det som på bed-øk-språket kalles avskriving. Det betyr at man beregner en løpende kostnad sett i forhold til hvor lenge den maskinen man og bør leve. Dermed får man til slutt tallene som enhetspriser pr produkt i stedet for som varig investering. De har nok utskifting av maskiner til noen millioner hvert år.

Dersom noen erstatter vanlig manuellt arbeide med maskiner som har mye høyere presisjon tror jeg ikke det er negativt for produkter eller prisen. En maskin som koster totalt 1 mill over 3 år er billigere i drift enn en person. Som regel jobber den også mer nøyaktig og raskere.

Med 400 ansatte har de vel en plass mellom 100 og 200 mill i personalkostnader pr år. Da er ikke maskiner til noen mill rare greiene i forhold. Tenk dere et møbelverksted! Mekanisk verksted! Slakteri! Vaskeri! Høvleri!... har ikke de maskiner som koster millioner på bare noen få ansatte?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •