En del spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En del spørsmål

Har en del ting på hjernen som jeg lurer på, eller som bare trenger en oppfriskning.. Poster derfor dette innlegget her, istedenfor å dele det opp og plassere det under de respektive kategoriene spørsmålene da vil tilhøre..

1: Hva trenger høyttaleren av tilkoblingsmulighterer for bi-amping?
    Har jo ofte terminalene ved siden av hverandre, og ofte paralelt under hverandre. Spiller dette noen rolle?

2: Og, ops: , hva er forskjellen på bi-amping og bi-wiring igjen...? (flau, men står stille i nøtta nå..)

3: Hva er egentlig de skumgummi-"pølsene" man kan dytte inn i bassrefleks-røret på høyttalere til? Og kalles disse for faseplugger? I svs woofer testen i dvd og hjemmekino brukte de jo disse til å tune frekvensresponsen, men slikt er vel ikke alltid tilfelle på en vanlig høyttaler.

4: Ser etter en ny, mer strømsterk forsterker. Harman Karedon profilerer seg jo veldig med dette, men er deres forsterkere merkbart kraftigere enn konkurentene? Ny forsterker for meg (7*x watt) blir nok enten Harman/kardon eller denon, så primært disse opp mot hverandre..

- Vil da, hvis mulig, bi-ampe frontene, da jeg kun bruker 5 kanaler, og få litt mer trøkk. Blir spinkelt slik det er nå..

Takker for alle svar!!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 høytaleren trenger bare terminal for biwiring. man fjerner bare den skinnen som går mellom mellomtone\diskant og bass tilkoblingen.

2 bi-wiring: da bruker man to forskjellige kabler fra forsterkeren. det er for å kunne bruke en kabel som er god på bassen til bass og en kabel som er god på mellomtone\diskant til m\d
    bi-amping: da bruker man to forsterkere, en til m\d og en til bass

3de skummgreiene er til å tette igjen røret med. har sett noen høytalere du kan dette på.da velger man om høytaleren skal være lukket eller portet som regel. men det er ikke så vanlig
    på svs er det 3 porter. tetter man ett blir det det samme som å forlenge portene med 1\3 ca dvs at man tuner systemet lavere i frekvens

4 du vil da kunne bi ampe frontene dine ved 5.1 ja (men kommer litt ann på om forsterkeren støtter dette)(og om høytaleren har tilkobling for bi-wiring)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    1 høytaleren trenger bare terminal for biwiring. man fjerner bare den skinnen som går mellom mellomtone\diskant og bass tilkoblingen.

2 bi-wiring: da bruker man to forskjellige kabler fra forsterkeren. det er for å kunne bruke en kabel som er god på bassen til bass og en kabel som er god på mellomtone\diskant til m\d
    bi-amping: da bruker man to forsterkere, en til m\d og en til bass

3de skummgreiene er til å tette igjen røret med. har sett noen høytalere du kan dette på.da velger man om høytaleren skal være lukket eller portet som regel. men det er ikke så vanlig
    på svs er det 3 porter. tetter man ett blir det det samme som å forlenge portene med 1\3 ca dvs at man tuner systemet lavere i frekvens

4 du vil da kunne bi ampe frontene dine ved 5.1 ja (men kommer litt ann på om forsterkeren støtter dette)(og om høytaleren har tilkobling for bi-wiring)
    Takker! Ser etter en forsterker som støtter bi-amping, vet noen om H/K gjør det? Og mission m74i har flere terminaler m/skinne mellom, så da burde hvertfall de støtte det.

åpnet en tråd i reciever kategorien også, hvor jeg nevner nye pioneer vsx 1015. Vet at hvertfall denne støtter bi-amping, da jeg leste det i test i siste lyd og bilde!

Men de pølsene; hvis man tuner 1 av 3 porter med en slik, og da "lurer" høyttaleren til tro at det er lengre porter der for å si det slik. Har jo bare en bassreflex port på mine mission, men vil det at jeg tetter dem resultere i at de går dypere? Trodde det var det bassreflexen gjorde...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du tetter porten blir de da lukket!
    lukka kasser begynner å rulle av nedover i frekvens tidligere enn bassrefleks, men bassreflex ruller av mye brattere.
    så selv om -3db punktet(der de begynner å rulle av) blir flyttet lengre opp i frekvens kan de likevell ha mer dypbass!

skjønnte du det?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SR7500 kan biampe de siste to kanalene når man kjører 5.1...

Veeeldig strømsterk er den ikke, men en genial receiver til både musikk og film, synes nå jeg iallefall. Jeg hadde H/K avr630 her en ukes tid...mener å huske at denne ikke kunne biampes...mulig den nye serien, som er på vei, kan det :?:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du tetter porten blir de da lukket!
    lukka kasser begynner å rulle av nedover i frekvens tidligere enn bassrefleks, men bassreflex ruller av mye brattere.
    så selv om -3db punktet(der de begynner å rulle av) blir flyttet lengre opp i frekvens kan de likevell ha mer dypbass!

skjønnte du det?
    Altså at hvis jeg tetter høyttaleren, vil den rulle av tidligere på frekvens, men likevel gi mer dypbass fordi den ikke ruller av like krapt?

O ang +/- 3db. Man oppgir jo gjerne en frekvensgang fra fek.s 30-20.000 hz +/- 3db. Vil det si at høyttaleren kan gjengi, hvertfall i teorien, disse frekvensene uten at det totalt opplevde lydnivået forandrer seg mer enn +/- 3 db, altså ikke mer enn 6db totalt?

Mao, hvis man oppgir +/- 6 db vil den da kunne strekke seg enda lavere, men dette vil da ikke bli like merkbart.. ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså at hvis jeg tetter høyttaleren, vil den rulle av tidligere på frekvens, men likevel gi mer dypbass fordi den ikke ruller av like krapt?

ja. men det avhenger jo selvsagt av høytaleren. de fleste bassrefleks høytalere yter nok best som bassrefleks siden det er det de er lagd som!

O ang +/- 3db. Man oppgir jo gjerne en frekvensgang fra fek.s 30-20.000 hz +/- 3db. Vil det si at høyttaleren kan gjengi, hvertfall i teorien, disse frekvensene uten at det totalt opplevde lydnivået forandrer seg mer enn +/- 3 db, altså ikke mer enn 6db totalt?

ang +-3db: man vil at en høytaler er mest mulig lineær mellom bunn(f.eks 30hz eller 20hz hvis den strekker seg så dypt) og topp (20k hz eller 30k hz hvis den rekker så høyt). men hvis den f.eks hadde en topp ved 1000hz på la oss si hele 10db hadde nok høytaleren hørtes veldig lys ut. men hvis den hadde en tilsvarende topp ved 100hz hadde den nok hørtes litt mørk og boomy ut. så da oppgir fabrikkene frekvens gangen i +-3db som en slags garanti mot at de ikke har en slik "feil"

så det har ikke noe med det totale opplevde nivået å gjøre, bare på hvor riktig frekvens gangen er.
    siden så og si alle oppgir sine høytalere i +-3db ett eller annet er det mer innteresant å se på hvor lavt de oppgir de i.
    -3db 30hz da skal de kunne spille lineært nesten ned til 30hz
    men samme høytaleren kan f.eks også bli oppgitt i -6db 25hz
    men da ser du jo at høytaleren allerede har falt 6db i nivå ved den frekvensen!

Mao, hvis man oppgir +/- 6 db vil den da kunne strekke seg enda lavere, men dette vil da ikke bli like merkbart.. ?

off jeg er ikke akkurat verdensmester i å forklare så jeg håper du skjønner.
    kansje jeg må finne en graf så det blir lettere for deg å se?[/b][/quote]

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du forklarer bra jeg. Eller så er det bare det at jeg skjønner såpass at jeg forstår det.. takk!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må det være at du skjønner såpass... :P

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolker det da slik at ved +/- 3db, xHz - xkHz, vil høyttaleren høres mest korrekt ut, da den ikke vil toppe eller "bunne" mer enn +/- 3db ved en gitt frekvens. Mao, høyttaleren vil ikke få en topp eller bunn som "farger lyden".

Hvis du bytter ut der jeg sa totalt opplevd lydnivå med... eehh. noe mer riktig, var jeg da, etter min mening, på riktig spor hvertfall..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må det være at du skjønner såpass... :P
    Det finner vi ut nå! (det jeg nettop skrev...)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh ja. det hørtes riktig ut!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh ja. det hørtes riktig ut!
    ja sånn stort sett..

Takk for hjelpen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer spørsmål!

Jeg har aldri vært god i elektro relaterte saker, men likevel:

Ohm er motstand. Når jeg tenker slik, tenker jeg at jo mere ohm det er, desto mer motsand..

Dette kan vel likevel ikke stemme, da en høyttaler på 8 ohm er enklere å drive enn en på 4 ohm. Hvorfor er det slik??

Og siden jeg ikke er så flink, kan noen gi er litt mer utdypende, og meget enkel forklaring på awtt, volt og ampere??

volt = spennig, ampere = strømstyrke (?) og watt = effekt (?) Men hva betyr så dette????

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi nå begynner du å spørre litt over mitt hodet
    (en dåre kan spørre mer en 100vise kan svare... eller no sånnt :lol

men du har riktig ohm er motstand! og at en 8ohms høytaler er lettere å drive enn en på 4ohm, tror jeg har noe med at en forsterker trenger litt motstand får å ha kontroll! men hvordan alt dette henger sammen vet jeg ikke!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen andre kloke hoder kan gi en forklaring her, så lærer vi negge noe nytt! (og ikke bare jeg :wink: )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •