Hi-fi-sentralens lille blindtest

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hi-fi-sentralens lille blindtest

Jeg vet ikke om dette har vært diskutert her før, men kom over denne meget interessante artikkelen:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1103185900

Er det noen her som har noen tanker om dette? Tror ikke jeg kjøper kabler til tusenvis av kroner etter å ha lest dette i alle fall... Eller high-end cd-spiller...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink: Lær deg å bruke SUNN fornuft, ja.......... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re blindtest

artig artikkel,men konkluderer med det jeg alltid har ment.
    Vi oppfatter lyd forskjellig, som allt annet her i livet!
    Klart det finnes god lyd og dårlig lyd,men ut over det klarer ikke jeg og henge med lenger, for da mener jeg det går på smak og behag.
    Men det er jo underholdene og følge med disse "guruer"om lydsnakk og hvor bra anlegg de har,og så viser en sånn test at de er bare er folk med allminnelige ører som de fleste av oss.
    Man skal ta en sånn test med en klype salt,(men den er bra).
    Stol på EGNE ØRER og handle ut i fra det. Blir litt for deprimerende og lese sånne tester, hi-fi skal være gøy,og det er gøy ut i fra ens egne premisser.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å forvente et annet resultat hadde vært som å tro på julenissen...
    synd at de ikke gjorde en tilsvarende test med f.eks 10-15 forskjellige kabler, fra superbillig til det hvite ut av øyet dyrt. Da tror jeg mange virkelig hadde fått seg en god latter og Nordost, acustic zen og alle de andre firmaene som tar blodpris for et stykke ledning mest sansynligvis hadde sagt "no coment" :lol: :lol:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at denne testen er utført på deltagerens eget anlegg, og ikke gjenspeiler kvalitetsforskjeller på komponenter osv. Hver deltager har forskjellig referanse på hva som er god kvalitet. Her er d hver og en sin oppfatning av hva de synes høres bra ut. Noen foretrekker musikk med mye diskant, andre med ekstra bass..... Dette er kun personlige oppfatninger fra en kilde som er litt manipulert. Det sier mer om programmet og brenner som er brukt, kanskje er av god kvalitet som greier å holde kvaliteten oppe...??

Bare noen tanker :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter den testen er det ingen som vil være med på tilsvarende lenger. Det er for mye prestisje i det, og da føler jeg at det blir litt feil fokus i det med musikk og HiFi.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg tok blindtester på mitt gamle anlegg på midten av 80 tallet.

Tok da og vekslet mellom cd og kasset med den samme cd inspilt på metallbånd.

Det var sikkert opptil 50 stk pers som jeg blindtestet med dette, alt fra hifi-entusiaster til husmødre .

Erfaringen var at av 20 lydprøver bommet i prinsipp alle 50%.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D viktigste er jo å utvikle anlegget, slik at man får en lyd og oppløsning man liker. Ikke at man lærer seg å høre forskjell på 14-bit eller 16-bit opptak 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste som etter min mening er kommet ut av den testen er etter min mening at selv om det er forskjeller på kabler, antall bits i kodingen, fasevending på innspillingen, etc etc, så er disse forskjellene så små at de utgjør ting som hører til fintuningen av et anlegg.

Dette betyr altså at de tingene som ofte diskuteres mest, gjerne er det som gir de minste endringene i lyden. Jeg blir litt oppgitt når noen klager på at de har alt for lite bass i rommet, og det kommer forslag om å bytte kabler eller å spille inn elektronikken.

Mitt råd er at det først er når man har funnet en perfekt match mellom kilde (CD-spiller), forforsterker, effekttrinn og høyttalere, samt tunet høyttalerplassering og romdemping slik at det ikke er noe mer å hente på disse tingene, først DA er det noe poeng i å begynne å finne perfekte kabler, finne den beste måten å brenne CDer på etc.

Altså: De store tingene først, de små tingene etterpå. For små ting kan aldri fullt ut korrigere store feil.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg roffe! Trenger ikke å si mer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mye sant i at man kanskje bruker litt vel mye penger på komponenter innimellom, mer enn man muligens hadde trengt å gjort for å høre forskjell.

Men at man bruker en del penger på en komponent i anlegget har nok litt med eierglede, og det "å føle seg vel" med det man har. Kanskje man innbiller seg at ting låter bedre pga høy pris og bra utseende.

Som jeg og Snickers har snakket litt om før også har nok omgivelsene en del å si for hvordan man oppfatter lyden. Et pent innredet rom med smakfull belysning/innredning stimulerer nok sansene på en bedre måte slik at man enn oppfatter lyden "bedre" enn et stygt innredet rom som ser ut som et lager e.l.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herre... Jeg hører faktisk forskjell på 256kbps mp3, og cd spor. (på mine Gale 3040 høttalere)Slår aldri feil det. Men den testen må være litt flau å lese for de som sitter me 1000000,- annleg..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal denne testen være flau for noen? Den underbygger bare det forskning har vist i årtier. Jeg er ikke "flau" over å ikke kunne se infra-rød stråling. Jeg har bare ikke sanse-organer som gjør meg i stand til det.

På samme måte er det velkjent at dyre kabler kun er en måte å få "god følelse" og imponere venner med. Godtar man dette er jo saken grei. Ikke noe verre det enn å kjøpe dyr bil eller italienske møbler. Problemet er at "subjektivister" har fått så stor påvirkningskraft i hifi-miljøene at nybegynnere blir forledet til å tro at det faktisk er en hørbar forskjell, og bruker penger deretter.

Virkelig en pent utformet uformell test :-)

Knut Inge

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gode følelsen har vist seg å være viktig for mange. Samtidig viser det seg at de ikke på noen som helst måte vil inrømme at det er den de har kjøpt. Jeg forstår ikke helt det. Felgene på bilen min er ikke enormt dyre, men de gir meg i grunnen ikke noe vesentlig som ikke en stålfelg også kan gi meg... ...annet enn den gode følelsen. Jeg har betalt for den, og er fornøyd med resultatet.

AMEN

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, et av sporene i testen var innspilt med mp3-kompresjon, og jeg stiller meg undrende til at dette var så vanskelig for mange å oppfatte (identifisere).

Selv solgte jeg min 10.000 kroners Mini-disc spiller (Sony MDS-JA555ES) etter å ha hørt den veldige degradasjonen av lydkvalitet med LP-plater som signal-kilde. En blek mellomtone og skrallende diskant.
    Dette var kun ved mini-disc komprimering.

Når Sony'en ble brukt i stilling AD + DA (konvert til digitalt og tilbake igjen), var lyden helt fin.

Og mini-disc regnes som bedre enn mp3.

Så jeg forstår ikke riktig hvorfor mp3-sporet var så vanskelig å oppfatte - denne kvalitets-degradasjonen er jo ellers lett å oppfatte. Kan det ha noe å gjøre med testens tekniske design eller valg av lydspor ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minidisk benytter vel Sonys atrac3-komprimering, som regnes som hakket dårligere enn mp3 på samme bitrate. Er usikker på antall bitrate minidisk spilles inn på, men er vel et sted mellom 160 og 190 kbps. Mp3 konvertert på en skikkelig måte overgår dermed minidisk totalt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo det som skjer etter at signalet tappes fra mediet også en del å si. Det skal jo omformes før det konverteres.

Har du testet dette i blindtest Kjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg testet jo LP-platene direkte, deretter via AD+DA konverterne, og til sist via mini-disc formatet (innspilte disker). Kun sistnevnte ga problemer, og de var så store at man nok ikke trenger blindtest for å høre problemene.

Jeg skulle jo bruke disse diskene i bilen, men der ryker nå spilleren ut, og inn med en moderne Alpine radio-kassett-spiller (med proff-data). Denne Alpine-modellen måtte f.ø. bestilles fra England (Tyskland er også mulig), da den norske Alpine-importøren ikke visste hva en kassettspiller var for noe rart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •