Lydtrykk og hørsel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtrykk og hørsel

Hei!

Jeg har dessverre en stygg uvane med å dra opp lydvolumet både ved musikk og film til litt for høye nivåer....

Jeg lurer egentlig litt på hvor "høyt" dere ser filmer på? En kamerat fortalte at han normalt så film på -30 dB på receiveren..... det er liksom TV-volumet mitt det der.... ops: Jeg kjører gjerne på -10dB på film.. hvilket gir lydtrykk i dialoger på 85 dB sånn ca... da blir eksplosjonene over 100 dB... Er dette unormalt høyt, eller er det flere som jeg?

Hvor skadelig er det egentlig å se en film på dette lydnivået? (Det er jo tross alt ikke hele tiden at lyden går over 100 dB, kun i de værste action-scenene....)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er et vanlig nivå (jevnt på 85dB) så lenge man ikke har sovende unger eller naboer å ta hensyn til. Hvilken innstilling man har på volumkontrollen og hva det tilsvarer av reelt lydtrykk er helt avhengig av forsterkeren, høyttalerens følsomhet og rommets egenforsterkning.

Stort bilde skal ha stor lyd, slik er det bare!

Hva angår skadelighet, så er det vel slik at vi lett beveger oss på grensen... Øret har jo en smerteterskel som gradvis gjør seg gjeldende når man skrur for høyt. De fleste som synes det er gøy med lyd skrur gjerne opp så langt de føler det er behagelig uten at det blir stressende å høre på. Jeg synes man skal respektere signalene som hjernen gir (smertefull lyd indikerer fare for hørselskader i korte perioder, stressende lytteopplevelse kan bety fare for hørselskader på sikt).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tror dette er et vanlig nivå (jevnt på 85dB) så lenge man ikke har sovende unger eller naboer å ta hensyn til. Hvilken innstilling man har på volumkontrollen og hva det tilsvarer av reelt lydtrykk er helt avhengig av forsterkeren, høyttalerens følsomhet og rommets egenforsterkning.
    Stort bilde skal ha stor lyd, slik er det bare!
    Det er viktig å venne barna til lyder i huset når de sover. Ungene mine sover rett over stuen og de våkner aldri uansett lydnivåer over 110 dB.

Naboene derimot..... :?

Jonia, det nivået er veldig vanlig tror jeg, forutsatt at man har fronter eller sub som kan levere godsakene.

Dag

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å ha rundt 70-80db. Det er fort gjort at eksplosjoner sklir opp i 100db.

Mvh

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lydtrykk og hørsel

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg kjører gjerne på -10dB på film.. hvilket gir lydtrykk i dialoger på 85 dB sånn ca... da blir eksplosjonene over 100 dB... Er dette unormalt høyt, eller er det flere som jeg?
    Veldig "riktig" innstilling med -10db på receiver. Det blir som å aktivere cruisekontrollen på motorveien: du får bra med action og kan "døse" litt av innimellom på de rette strekningene, men skvette som et helvete når "elgen" kommer inn fra siden. Høy opplevelsesfaktor

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    112 er vel den offesielle smertegrensen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde 120 dB var smertegrensen, men det gjelder vel bare de høye frekvensene, mellomtone og diskant.
    Bass tåler man mye mer av.

Dag

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smertegrensen er helt individuell, og er også avhengig av hvilket frekvensområde støyen ligger i. Jeg har for eksempel en smertegrense på rundt 95 desibel, når det kommer til høyfrekvent støy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var i grunn veldig interessant ifht å velge høyttalere og forsterker. Har fått inntrykk av at det er følsomheten til høyttalerene og hvor strømsterk forsterkeren er som er hovedpoenget.

Men dere måler dB i lytteposisjon? Hvordan er den ifht dB 1 meter fra høyttaler?

Newcomer sbrua sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bevist at høye plagsomme lyder, fra f.eks jetmotorer (ja jeg jobber på flyplass), vinkelslipere etc. Er mer skadelig enn f.eks musikk du liker på det samme volumet. Hadde en støymåling på jobben i fjor, og vi jobber i områder som det er opp imot 130db i på det verste

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger på -20 til -10 på film. Har ikke målt lydnivå, men ikke umulig over 105 db i noen scener.... Max er -2,5 (oppdaget dette på en fuktig kveld med gutta...) på film på min Denon AVR-3805, men på musikk går den ihvertfall til +2,5......

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut at på noen frekvenser har jeg smerteterskel på 80 dB... ops: Sinus ved 1000-4000 Hz synes jeg låter skikkelig pyton... øra vrenger seg....

Bass kan jeg fint kjøre så høyt som anlegget makter uten at det gjør vondt.

Jeg måler lydtrykket i lytteposisjonen. Synes musikk er ok ved ca. 70-90 dB, over 90 dB begynner det å bli slitsomt høyt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På filmer spilles det stort sett slik at peakene går til omtrent 110dB.
    Musikken spilles rundt 95-100dB når det lyttes seriøst. Bakgrunnsmusikk rundt 70-80dB.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske høye niveauer spør du mig.
    Jeg spiller aldrig skikkelig høyt, er redd for mine kostbare elementer !
    Igår kveld spilte jeg Wanderlust fra Mark Knopflers "Sailing to Philadelphia", og 4 meter unna i lytteposisjonen målte jeg 98 db da den dybe bassen kommer. Det er høyt nok for mig.
    Volumen på Thule´n var på 60, den går til 79, men siden det er overstyring der gjerne brender av enheter holder jeg mig alltid under 60 på volumen.
    Nu har jeg jo heller ikke følsomme høyttalere da....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 95 til 100 dB er ganske friskt...

Spilte Niels Lofgren her om dagen på -10 dB på receiveren, da målte jeg 95 dB i lytteposisjonen... det var grise høyt.. nå skal det jo legges til at det ikke er bass i denne musikken, kun akustisk gitar... så da blir det lett at det oppfattes høyere enn det faktisk ville gjort om musikken hadde mye bass (da kan det fint gå over 100 dB uten at det trenger virke så grisehøyt....) Jeg kunne aldri ha hørt på dette lydnivået i lang tid, da hadde jeg blitt døv (eller skal vi si døvere enn jeg allerede er... :lol: )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som går på skole lærte at smerte grensen var på 119db :roll: , Men tror dette varierer fra menneske til menneske :roll: Jeg er så audio freak, Så jeg liker at folk guffer på sinnsykt!!!

Men så har jeg nok ikke hørt noen av de råe anlegga på full guffe, Så hva smerta grensa mi er vet jeg ikke :roll:

Tror jeg skal få finne det ut når jeg får rf-7 i hus :lol:

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har desverre fått svak piping på venstre øre som jeg hører konstant når det er stille i rommet.. veit ikke helt om jeg skal skylde på cerwin vega som jeg har hatt å brukt hardt siden 1999 eller at jeg har jobba uten hørselværn på jobb.. men kjipt er det ivertfall er mye mer forsiktig nå en før

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok skylde på begge....

Øresus er kjipt ja, så det gjelder å være forsiktig... har litt tendenser til piping selv, men det er stort sett like etter utskeielser med høy musikk... heldigvis ikke ellers... men jeg er mer var på høye toner nå enn før. Nå kan jeg noen ganger synes at ivrige diskusjoner i sosiale lag kan bli vondt i øra... det er kjipt.. særlig skjærende jentestemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker vi dBA, dbB dBC eller noe annet her? referert til nedre høreterskel? Hvordan har dere kalibrert anlegget?

knut

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker dBC iallfall, vet ikke hva andre snakker om....

Har kalibrert anlegget for mest mulig flat frekvenskurve. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med spørsmålet....

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •