Lydtrykk og hørsel - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 66 av 66
    Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var ganske skremmende å plotte inn i den kalkulatoren der!

Ifølge den skal jeg ha 123.8db i lytteposisjon. Noe som jo skal være OVER smertegrensen.

Når jeg setter meg ned skikkelig for å høre musikk eller se film(når jeg er hjemme alene!!) pleier jeg å dra på det som det går, slik at skrur jeg opp 1 hakk til lyser det røde lyset med clipping på min Yamaha CP-2000. Dette burde da være ganske så nært de 123.8db jeg skal klare?

Slik kan jeg sitte å høre på musikk i 1time eller 2 og/eller se film.. Greit nok, etter dette har jeg kansje litt øresus, men det går fort over..

Men det burde jo bety at jeg ikke skulle klart å sittet i mer enn 15min utifra de sidene.

Og for ordensskyld, høyttalerene er Cerwin Vega! CLSC215 og forsterkeren er Yamaha CP-2000 pa forsterker på 2*450watt @ 8ohm..

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

THX referanse volum

Skumle saker.. Jeg drev og lurte på om det var noen referanse volum for THX.
    Jeg fant denne:
    http://www.audiovideo101.com/diction...eference_Level

Så det vil si at hvis jeg skal se THX filmer i "referanse" volum, så skal jeg skru opp forsterkeren til 0..? (Jeg har sjekket med dB måler, forsterkeren yter 75dB på test-tonen på volum 0.) Forsterkeren er forøvrig en Yamaha DSP-Z9.. Gruer meg litt til å se Star Wars 3 egentlig.. :-( (Må jo følge THX standarden.. ) Vanligvis ligger filmnivået på ca. -10db.. og det er ofte mer enn høyt nok..

Får ta noen lytteprøver etterhvert og se hvor høyt det spilles. På Gladiator, DTS spor, så kom lydnivået opp i peaks på 107 under introen.. Syntes det var ganske høyt.. (OG det var ikke ved volum 0.. Nærmere -10 tror jeg.)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg den klare oppfattning at "ren" lyd uten "forvrenging" er mye bedre for hørselen en lyd av dårlig kvalitet.
    Eksempel en radiosending i bilen som skurrer litt kan gjøre vondt i øret mens f.eks. Pantera på øredøvende volum som høres flere hundre meter utenfor bilen ikke oppleves på samme måte.
    Tror nok de som nevner det før i tråden har rett angående fenomenet lyd en liker tåles bedre(og mindre smertefullt) enn noe en ikke liker, men er sikker på at kvaliteten på lyd er viktig for hvor skadelig den er.
    Har ikke målt lyden i bilen men kan ikke tenke meg den er under 120 dB, heller langt over (har ca 900 watt, flere store kondensatorer osv osv), dette nivået kan jeg ha opptil en time.
    Har nylig sjekket hørsel som var 100% og er ingen ungdom !

PS må nok kjøpe en lydmåler til bil og kino...... fakta bør på bordet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hjemme har jeg ikke noe problem ved å holde lydtrykk på 80-120dB. Synes ikke det er direkte ubehagelig heller med mindre det er dårlig innspilling eller dårlig lydspor. Har vel som regel på vol 50-76 på 1068 når jeg ser på film eller hører på musikk. Det er jo egentlig veldig høyt, men det oppleves ofte ikke slik når man sitter der, man vet det ikke før man gjerne går en tur på do og hører huset riste og så går tilbake igjen hehe Piping har jeg ikke hatt noe særlig av, bare tidligere når vi hadde noen acoustic research her hjemme og vi dro på...

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller sånn "passe høyt" Men etter å tidligere ha jobbet med problematikken støy innen industrien har jeg lært en del om dette med dB nivå jeg ikke visste (og visste):
    - 8-10 dB reduksjon oppfattes av øret som en halvering.
    - det er umulig å fysisk venne seg til høye lyder.. psykisk er noe helt annet.
    - nivå over 80-85 dB over tid i en lengre periode er direkte skadelig.. (tenker da på en normal arbeidsdag. Dag etter dag.)

Tinnitus blir mere og mere utbredt og jeg vil ikke være en av de som må gå med konstant øresus..

Er overhode ingen moralist, spill så høyt dere bare orker gutter
    Men ville bare komme med noen facts..

Edit: litt sammenligning. En normal samtale ligger på ca 60 dB, en motorsag på 120, smertegrensen er på 130, ett jetfly i full kraft på 160 dB

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel ganske vanlig med øresus og tinnitus i forbindelse med hørselskader, har du merket mye til det?

Det er vel ikke umulig at du kan ha en infeksjon som kan legge en demper på hørselen inne i mellomøret også, og den kan jo bli bedre over tid igjen. Den stemmegaffel mot kranie testen, kan vel tyde på at det er skjedd en skade en eller annen gang, men tett utlignings kanal i mellomøret, eller annet "groms" kan vel legge en liten demper på hørselen også ved en sånn test, så det er vel bare å håpe at det går over av seg selv, eventuellt at hjernen kompenserer for det nye følsomhets området og du kan venne deg til den lille ubalangsen.

Har ellers inntrykk av at almenpraktiserende leger ikke har så god kontroll over øret og hørslelen generellt, så det å få en lege som er spesialisert på hørsel til å foreta "feilsøking" er vel å anbefale.

Når det gjelder lydtrykk og ørets smerteterskel, så har jeg det i friskt minne fra en gang min fetter og jeg skjøt "på blink" med hagle, uten hørelvern inne i et trangt lite betong rom i en tyskerbunker. Det ble så sinnsykt høyt, at det gjorde skikkelig vondt inne i øret på motsatt side av skytesiden. (kan ikke anbefales :roll: )

Fra militæret, husker jeg det for enkelte våpen som lagde til dels høye lydtrykk (Div kanonar, Carl Gustav M2 RFK 84 mm M72, sjokk granater osv), ble anbefalt å ha munnen åpen for å utligne trykket, når man trakk av eller forberedte seg på smellet....
    Blir smellet høyt nokk, hører man ingen ting til det, og merker bare pipingen begynner å komme og hørselen forhåpentligvis kommer etterpå. Blir det enda høyere enn "nokk" , kan det bli det siste man hørte, på mange måter....:?

Ikke akkurat noen fin behandling av hørselen, og det kan jo sette ting litt i perspektiv og litt spørsmålstegn om mang en kabel test her i forumet, dvs. dersom ikke hørselen som man tester utstyret med er 100% i orden i utgangspunktet og ved testingen.;-)

Har også lurt litt på det forholdet Roffe nevner med lydtrykk barnegråt og mulige hørselskader, 120dB i 1000Hz blir vel som.....i 40hz .....;-)
    Glemte helt å svare deg. Jeg har heldigvis ikke antydning til verken piping eller susing i ørene, takk og lov for det! Men den proppen er der fortsatt, men jeg merker mindre til den nå enn jeg gjorde i sommer. Det er først når jeg spiller høyt over en periode at jeg merker den, akkurat som det blir tettere da. Når jeg spiller moderat til lavt så plager det meg svært lite! :smile:

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •