Lydtrykk og hørsel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En bør vel ta det litt rolig om en spiller så høyt att det gjør vondt i ørene, eller om det blir piping i etterkant, og dette gjentar seg ofte.

Jeg går til hørselkontroll 1-2 ganger i året for å sjekke om hørselen har blitt skadet. Ingen av de jeg kjenner eller har hørt om, som har fått nedsatt hørsel eller skadet den har klart å få rettet opp skaden i form av behandling elller andre løsninger.

Det er jo morro/deilig å spille musikk og se film med høyt lydtrykk, men man bør passe på og begrense seg når kroppen sier ifra.

Alle ører tåler forskjellig "belastning" men plutselig er skaden skjedd.

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en venninne av meg sa at man kan spille musikk over ca. 120 db, men hvis det derimot kommer en hakke lyd eller lignende er øret "borte" det tåler ikke øret. jeg sjekket med den kalkulatoren og den påstår at jeg har peak db på ca. 115 db... men de høytalerne jeg har, har maks lydtrykk på 103 db....så hva blir forskjellen på maks lydtrykk og peak db??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si noe om nivåer når man har ukalibrert anlegg og sitter i et virkelig rom.

Høyttalere er målt i lyddødt rom. Dette vil si helt fritt for reflekser som bidrar konstruktivt og negativt til det totale lydtrykket i et punkt.

Hvor høyt en høyttaler kan spille i lyddødt rom før den bryter sammen har lite å gjøre med hvor høyt den spiller med 100W effekt inn i et lytterom.

Det er ting som tyder på at lyd kombinert med positive opplevelser er mindre skadelig enn stressende, ubehegalig lyd, selv om nivåer og statistikk er lik. Dette taler for at de som jobber med pressluftbor og øreklokker får mer skader enn de som er på diskotek 5 ggr i uka.

I tillegg har øret innebygget "dynamikk-begrenser" som kan kompensere (dempe) sterke lyder. Denne har litt tidsforsinkelse og greier ikke å slå inn for veldig perkusive lyder.

knut

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ting som tyder på at lyd kombinert med positive opplevelser er mindre skadelig enn stressende, ubehegalig lyd, selv om nivåer og statistikk er lik. Dette taler for at de som jobber med pressluftbor og øreklokker får mer skader enn de som er på diskotek 5 ggr i uka.
    Har selv testet både pressluftbor med øreklokker og diskotek uten øreklokker, (ikke 5ggr i uka riktignok), men stiller meg tvilene til din påstand om akkurat dette knutinh, selv om jeg tror du er inne på noe. :wink:

Det er nok riktig at øret har en egen dempe mekanisme, og denne gjør seg gjeldene pga lydtrykket og kanskje fungerer bedre med possitive opplevelser, men den største forskjellen jeg ser i de to tilfellene er hvilke frekvens områder lydtrykkene ligger på, og der kommer vel ikke diskoteket serlig godt ut + at man gjerne ikke bruker øreklokker der heller, selv om lydtrykket og tiden man oppholder seg der skulle tilsi det. En annen ting jeg syns er viktig i diskotek sammenheng, er hvordan han noldusen som har stillt inn og spiller på lydanlegget.
    Spilles det for eksempel med høy forvregning, som det ofte gjør, er vel ikke det noe spesiellt ørevennlig heller.

Pressluftbor med øreklokker kan jo være en possitiv opplevelse det også, ikke bare med tanke på at snar skal lade og dytte flere kg med dynamitt ned i hullene og få løfte dette fjellet som står i veien, men også tanken på det huset som skal bygges oppå. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 Hz i 120 dB, oppfattes som like høyt som 1000Hz i 90dB. Det er også like skadelig, eller ikke skadelig, om du vil.
    Så spille med ett basstrykk på 120 dB vil være innenfor en ok grense, i forhold til hørselsskader.
    120 dB med diskant derimot vi føre til større skader, spesielt ved pulslyder.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig inntresang diskusjon.
    har et spørsmål:
    når jeg våkner så er jeg liksom mer følsom for lyd, alt virker høyere, spiller jeg -50 på reciveren da virker det som -40 ellers feks. men mens andre ganger så er det som jeg ikke kan få det høyt nok og -10 virker veldig lavt! flere som har det sånn?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    veldig inntresang diskusjon.
    har et spørsmål:
    når jeg våkner så er jeg liksom mer følsom for lyd, alt virker høyere, spiller jeg -50 på reciveren da virker det som -40 ellers feks. men mens andre ganger så er det som jeg ikke kan få det høyt nok og -10 virker veldig lavt! flere som har det sånn?
    Dersom øret ikke har vært utsatt for noe særlig lyd på en stund er det mer følsomt for lyd enn etter at du har vært ute en hel dag for eksempel. Har det slik selv, men at -10 virker veldig lavt har jeg aldri vært borti

Newcomer MuD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høyeste eg har prøvd på film er -10 db og musikk er -15 db det høyeste eg har prøvd! det prøvde eg akkurat her no med ein Yamaha RX-V740.... og dæven det var høyt! og naboane likte det IKKJE :P

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mitt nåværende oppsett, så sitter jeg jo ikke så langt unna fronthøyttalerne (pc-oppsett), og jeg testa å guffe på i dag.. -20 var det høyeste jeg orka med musikk, da begynte jeg å merke at ørene sa at nok var nok etter et par minutter, og -15 er maks på film, da gjør det nesten vondt når det er skarpe lyder/eksplosjoner.. Så jeg pleier å legge meg på -30 på maks på musikk, noe som egentlig holder i lange baner, det spiller jo uansett pent nok til at jeg ikke helt føler "behovet" for å spille høyere heller .
    Med film så pleier jeg legge meg på rundt -20 på DVD, og vesentlig lavere på divx med mp3-lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Når vi snakker om høye lyder og smertegrensen. Har en vennine som har et skikkelig "jente hyl". Testet med Radioshack og den klampet nåla i bånn uansett settings.. Du kan høre at skriket "klipper" og skurrer i øret ditt!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før denne tråden tar helt av med intetsigende innstillinger på volumkontroller:
    Gain i en forsterker varierer fra produkt til produkt, og hvilket tall som vises i displayet kan dermed ikke sammenlignes fra produkt til produkt. Det er også slik at høyttalere har ulik følsomhet, og vil produsere ulikt lydtrykk ved samme innstilling på forsterkeren.

Skal man diskutere lydtrykk, så er det eneste fornuftige å diskutere målt lydtrykk. Jeg måler rutinemessig lydtrykk med Radioshack-måler når jeg tester utstyr, og i lytteposisjon er det sjelden jeg går over 100dB i snittmåling eller 110dB i peakmålinger. Vanligvis synes jeg det er høyt nok når jeg holder snittet rundt 90-95dB, og selv da er det stort sett rockemusikk jeg synes det er hensiktsmessig å dra så høyt. Peaker er en annen sak. Klassisk musikk har ofte en ekstrem dynamikk, og der kan man ofte oppleve at peakene ligger 20-30dB over det "jevne" lydtrykket i musikken.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Hehe.. Når vi snakker om høye lyder og smertegrensen. Har en vennine som har et skikkelig "jente hyl". Testet med Radioshack og den klampet nåla i bånn uansett settings.. Du kan høre at skriket "klipper" og skurrer i øret ditt!
    Testet minstemann for et par år siden (da han var rundt 1 år gammel). På 20cm avstand målte jeg over 120dB når han var skikkelig misfornøyd. Det er jo en tankevekker når vi som foreldre går rundt og forsøker å trøste disse små med hodet deres omtrent i skulderhøyde...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forferdelig kjipt at ikke øret kunne tålt "litt" mer... for det er jo så gøy med skikkelig trykk i kroppen.... selv har jeg fått problemer med høyre øre. Irriterende saker, har vært hos lege og testet, men de kunne ikke finne noe som helst, tok en enkel hørselstest også... men de fant ikke noe galt. MEN, jeg kjenner jo at noe er galt. Akkurat som om jeg skulle hatt en konstant propp i øret hele tiden, må stadig utlikne trykket i øret liksom... og så er det akkurat som om det forsvinner litt detaljer i høyre øret... men dette er altså tydeligvis ikke målbart.

Legen mente sågar at jeg hadde en meget god hørsel... høregrensen var 5 dB tror jeg.. ikke vet jeg om det er bra eller ikke... men største forskjell merker jeg når jeg bruker "gaffelen" som dunkes i gulvet (gir frekvensen 500 Hz) og settes oppå hodet for å teste hørselsnerven via vibrasjonsforplantninger i hodeskallen, da hører jeg merkbart at lyden i venstre øret er klart høyere enn i høyre. Men denne testen har jeg aldri gjort tidligere, så jeg vet jo ikke om det er medfødt?

Noen andre som har opplevd dette med propp i øret...? Har hatt det i 6 mnd. nå... :-? :neutral: :-x

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Før denne tråden tar helt av med intetsigende innstillinger på volumkontroller:
    Gain i en forsterker varierer fra produkt til produkt, og hvilket tall som vises i displayet kan dermed ikke sammenlignes fra produkt til produkt. Det er også slik at høyttalere har ulik følsomhet, og vil produsere ulikt lydtrykk ved samme innstilling på forsterkeren.
    "Forsterkeren min er på +4"
    "ikke mer? Min er på 204"
    "min er på -30. Betyr det at den lager motlyd?"

Festlig :-) I Gitar-verdenen er det stor diskusjon rundt hvorvidt volum-knapper som går til "13" er bedre enn de som går til "10". Men de kuleste går visstnok til "20" :-D

Knut

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Noen andre som har opplevd dette med propp i øret...? Har hatt det i 6 mnd. nå... :-? :neutral: :-x
    har hatt sånn prop i øret men ikke på samme måte tror jeg. fikk det en del i sommer men tror det bare var saltvann som satt dypt inne i øret. men det regner jeg med at de så etter når du var oss legen.
    lykke til med å finne ut av det!

jeg pleier å se film på -15 på min denon avr 2105. i følge den testen som var på side 2 så skulle ikke mitt annlegg kunne spille høyere enn litt over 100 db så tror ikke jeg har fått noen hørselsskader derfra, men når jeg en skjelden gang ser på -10 skriker det litt i ørene når lyse lyder kommer, tenker da spesielt på sverdkamper...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de sjekket øret for ørevoks og annet skitt, men fant intet...

Jeg pleier jo ikke å spille så inmari høyt. Film kanskje på en 70-85 db i senterkanalen, peaker på 100-105 dB.
    Musikk blir det sjelden så mye mer enn 80 dB, over tid blir det aldri mer enn 80 dB iallfall. Av og til blir det kortere perioder med en sang eller to på 90 dB, og kanskje korte deler på 100 dB.

Høyeste målte lyd i stua mi fra anlegget er 106 dB. Det var Darla-scene i Nemo.

Men jeg har hatt Cerwin før.... og da gikk det nok litt vel hard for seg, kanskje er det det jeg får svi for nå?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de sjekket øret for ørevoks og annet skitt, men fant intet...

Jeg pleier jo ikke å spille så inmari høyt. Film kanskje på en 70-85 db i senterkanalen, peaker på 100-105 dB.
    Musikk blir det sjelden så mye mer enn 80 dB, over tid blir det aldri mer enn 80 dB iallfall. Av og til blir det kortere perioder med en sang eller to på 90 dB, og kanskje korte deler på 100 dB.

Høyeste målte lyd i stua mi fra anlegget er 106 dB. Det var Darla-scene i Nemo.

Men jeg har hatt Cerwin før.... og da gikk det nok litt vel hard for seg, kanskje er det det jeg får svi for nå?
    Det er vel ganske vanlig med øresus og tinnitus i forbindelse med hørselskader, har du merket mye til det?

Det er vel ikke umulig at du kan ha en infeksjon som kan legge en demper på hørselen inne i mellomøret også, og den kan jo bli bedre over tid igjen. Den stemmegaffel mot kranie testen, kan vel tyde på at det er skjedd en skade en eller annen gang, men tett utlignings kanal i mellomøret, eller annet "groms" kan vel legge en liten demper på hørselen også ved en sånn test, så det er vel bare å håpe at det går over av seg selv, eventuellt at hjernen kompenserer for det nye følsomhets området og du kan venne deg til den lille ubalangsen.

Har ellers inntrykk av at almenpraktiserende leger ikke har så god kontroll over øret og hørslelen generellt, så det å få en lege som er spesialisert på hørsel til å foreta "feilsøking" er vel å anbefale.

Når det gjelder lydtrykk og ørets smerteterskel, så har jeg det i friskt minne fra en gang min fetter og jeg skjøt "på blink" med hagle, uten hørelvern inne i et trangt lite betong rom i en tyskerbunker. Det ble så sinnsykt høyt, at det gjorde skikkelig vondt inne i øret på motsatt side av skytesiden. (kan ikke anbefales :roll: )

Fra militæret, husker jeg det for enkelte våpen som lagde til dels høye lydtrykk (Div kanonar, Carl Gustav M2 RFK 84 mm M72, sjokk granater osv), ble anbefalt å ha munnen åpen for å utligne trykket, når man trakk av eller forberedte seg på smellet....
    Blir smellet høyt nokk, hører man ingen ting til det, og merker bare pipingen begynner å komme og hørselen forhåpentligvis kommer etterpå. Blir det enda høyere enn "nokk" , kan det bli det siste man hørte, på mange måter....:?

Ikke akkurat noen fin behandling av hørselen, og det kan jo sette ting litt i perspektiv og litt spørsmålstegn om mang en kabel test her i forumet, dvs. dersom ikke hørselen som man tester utstyret med er 100% i orden i utgangspunktet og ved testingen.;-)

Har også lurt litt på det forholdet Roffe nevner med lydtrykk barnegråt og mulige hørselskader, 120dB i 1000Hz blir vel som.....i 40hz .....;-)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var hos ørespesialist, og han fant altså ikke noe galt, heller ikke ved å kjøre hørselstesten. Men øret føles tett likevel. Men jeg føler ikke nedsatt hørsel i særlig grad likevel, bare en aning av at lydbildet dreies en tanke mot venstre og akkurat som overtonene kommer kun fra venstre... merkelig, og irriterende!

Uansett, får nok bare lære å leve med det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var hos ørespesialist, og han fant altså ikke noe galt, heller ikke ved å kjøre hørselstesten. Men øret føles tett likevel. Men jeg føler ikke nedsatt hørsel i særlig grad likevel, bare en aning av at lydbildet dreies en tanke mot venstre og akkurat som overtonene kommer kun fra venstre... merkelig, og irriterende!

Uansett, får nok bare lære å leve med det.
    Du kan sjekke dette med et monosignal f.eks., eller hodetelefoner, jeg er ganske sikker på det er akustikken i rummet der gjør dette. Er ikke alt plasert symmetrisk i forhold til vegger osv får man lett denne effekten. Det er litt avhengig av høyttalerne man har også...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg opplever det samme uansett lydkilde og rom, oppe hos kompisen min blir det likedan. Og så har det altså ikke vært slik før.... det kom for 6 mnd. siden, og er der den dag i dag.....

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •