Lydtrykk og hørsel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alt med måte. Ørets toleranseevne varierer fra person til person.
    Gjennomsnitlig smertegrense er 120dB HL. Men, enkelte kan ha recruitment (overfølsomhet for lyd) og da synker denne grensen.

Undersøkelser som er gjort viser at dersom man "liker lyden" så klarer man høyere nivå enn de som ikke liker lyden (eks. naboene:-))

Se eks. www.lydkilden.com for ytterligere informasjon om støy og linker til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    trodde 120 dB var smertegrensen, men det gjelder vel bare de høye frekvensene, mellomtone og diskant.
    Bass tåler man mye mer av.

Dag
    130dB er smertegrensen på. 120dB er det lydtrykket det vanligvis er på konserter. Dog mener jeg å tro at på flere konserter jeg har vært på så har de oversteget den grensa. Forresten, ved 110dB er det påbudt med hørselsvern på arbeidsplasser...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte tidligere i tråden, men fikk liksom ikke helt svar.

Hva er omtrentlig sammenhengen mellom dB en meter fra høyttaler og dB i lytteposisjon? Går det an å tilnærmelsesvis beregne hvor mye et høyttalerpar lager av lydtrykk i lytteposisjon eller blir dette komplisert? Noen tommelfingerregler eller no?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan beregne deg frem til lydtrykket i lytteposisjon ved å måle avstanden til høyttalerne fra lytteposisjon, legge inn effekten ved gitt høyttalermotstand, f.eks. 4 ohm og vurdere grovt om høyttalerne står i nærheten av vegg, hjørner eller midt på gulvet.

Ved å gjøre disse vurderingene, taste inn følsomheten til høyttalerne, og så taste inn effekten fra forsterkeren, avstand til lytteposisjonen så har du det du trenger for å beregne lydvolum i lytteposisionen.

Her er "kalkulatoren" du plotter alt inn i....

http://www.myhometheater.homestead.c...alculator.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun det beste er godt nok!

Den var jo midt i blinken. Kjekt å ha for meg som er på kjøpern i forhold til å vurdere lydtrykk.

Takk!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært lesverdig side og et glimrende bidrag til diskusjonen, jonia.

Det er også interessant å lese om hva som kan skade hørselen permanent (se lenger ned på siden). Nå er det verdt å merke seg at selv om en film av 2 timers varighet innstilt med dialogen på 85dB inneholder peaker på opp mot 110-115dB, så er ikke det det samme som å utsette seg for slike lydtrykk sammenhengende. Tror derfor ikke det er utpreget farlig å se en film ved dette lydtrykket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar til LarsED
    Din oppgitte grense for krav om hørsevern er ikke 110 dB. Arbeidsmiljøloven har krav om bruk av hørselvern dersom lydnivået overstiger 85 dB(A).

Gjennomsnitlig smertegrense er 120dB. Ved 130dB skal jeg love deg at du nærmer deg "helvetes grensen":-)

Hva tåler øret av lyd? En tommelfinger regel er at 85 dB klarer øret i 8 timer (vanlig arbeidsdag). 88 dB i 4 timer, 91 dB i 2 timer 94 dB i 1 time OSV. Man kan altså gjøre en halvering for hver 3 dB økning.

I tillegg har man noe som kalles temporært terskelskifte. Dvs. at dersom man har vært utsatt for "overdreven" støy (f.eks. konsert) så trenger øret 2 døgn hviletid før man er tilbake på normal høreterskel (0-20 dB HL).

Så, har du sett Spiderman 2 på full guffe på hjemmekinoanlegget ditt bør du kanskje vente et par dager før du setter deg til rette i godstolen med film nr. 2...

Som audiograf så treffer jeg en del ungdommer i løpet av året som har utsatt ørene for litt mer enn det de har godt av.

Høy lyd over tid kan gi tinnitus i tillegg til at det "normale alderdomstapet" kommer mye tidligere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordland70
    Hva tåler øret av lyd? En tommelfinger regel er at 85 dB klarer øret i 8 timer (vanlig arbeidsdag). 88 dB i 4 timer, 91 dB i 2 timer 94 dB i 1 time OSV. Man kan altså gjøre en halvering for hver 3 dB økning.
    Har vi strengere regler i Norge enn i USA på dette området?
    Se denne siden: http://www.myhometheater.homestead.c...alculator.html
    Her står det at ørets tålegrense for lydtrykk (SPL, A-vektet) ligger på 90dB i 8 timer, 92dB i 6 timer, 95dB i 4timer, 97dB i 3 timer etc... Dette ligger jo noe høyere enn de normene du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loven er tydelig på dette området:

Støyforskriften påbyr bruk av hørselsvern når arbeidstaker må utsettes for en gjennomsnittlig støybelastning (normert ekvivalentnivå) høyere enn 85 dB, eller maksimalt lydnivå høyere enn 130 dB (C) Peak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordland70
    En kommentar til LarsED
    Din oppgitte grense for krav om hørsevern er ikke 110 dB. Arbeidsmiljøloven har krav om bruk av hørselvern dersom lydnivået overstiger 85 dB(A).

Gjennomsnitlig smertegrense er 120dB. Ved 130dB skal jeg love deg at du nærmer deg "helvetes grensen":-)
    Det synes jeg i grunn hærtes veldig rimelig ut, er nok blitt endret litt på slike regler etter at læreboka vår i fysikk ble utgitt. 120dB som er vanlig på konserter er ganske så høyt det ja, og det merkes godt det. Husker fra den siste Metallica konserten i spektrum, under One for de som kjenner til den sangen, så åpner den med eksplosjoner osv. Under konserten var de "levende" eksplosjoner for å si det sånn, som var noen dB over det de spilte, og det kjente man godt i ørene, var som om noen slå en spiker mot trommehinna.

Men jeg tror de tidene du hadde skrevet burde være litt lengere, har hørt at man ikke burde utsette seg for 120dB i mer enn 8 timer i strekk for å unngå hørselsskader. Mener jeg å ha lest en plass.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsED
    Men jeg tror de tidene du hadde skrevet burde være litt lengere, har hørt at man ikke burde utsette seg for 120dB i mer enn 8 timer i strekk for å unngå hørselsskader. Mener jeg å ha lest en plass.
    No way! Har du MÅLT 120dB i lytteposisjon noen gang? 8 timer med det lydtrykket er sinnsykt!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine ører piper irreterende mye etter 15 min bak slagverket.
    Sender et takk til den som fant på hørselsvern/ørepropper.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut hva som er smerte fult og ikke

barely audible 0 dB Threshold of hearing 0.000000000001 W/m2
    10 dB Rustling leaf 0.00000000001 W/m2

very quiet 20 dB Quiet room 0.0000000001 W/m2
    30 dB Soft whisper 0.000000001 W/m2

quiet 40 dB Quiet library 0.00000001 W/m2
    50 dB Average home 0.0000001 W/m2

moderately loud 60 dB Ordinary conversation, Light traffic 0.000001 W/m2
    70 dB Vacuum cleaner, Heavy traffic 0.00001 W/m2

very loud 80 dB Garbage disposal 0.0001 W/m2
    90 dB Diesel truck (10 m away) 0.001 W/m2

uncomfortably loud 100 dB Newspaper press 0.01 W/m2
    110 dB Jet flyover at 300 m 0.1 W/m2

painful 120 dB Threshold of pain, Thunderclap 1 W/m2

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe en ting jeg legger merke til er at når de sammenlikner lydnivået med "hverdagslige" ting, så dukker plutselig "newspaper press" opp.

rekk opp hånden de som har sett(hørt) avistrykker..i eh ting... Newspaper press!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hehe en ting jeg legger merke til er at når de sammenlikner lydnivået med "hverdagslige" ting, så dukker plutselig "newspaper press" opp.

rekk opp hånden de som har sett(hørt) avistrykker..i eh ting... Newspaper press!
    Jeg har!!! *hånden i været*

Det bråker forferdelig. Omtrent som å stå rett vel toglinja når godstoget ramler forbi i 100. Noen som har gjort det da? :lol:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt et avistrykkeri ja, OG et godstog i 100 forbi perrongen....det bråker noe jæv..., og dersom toget i tillegg bremser opp så blir det et helvete.... :evil:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store kinoer ligger på ca 85 + - .
    Personlig ligger jeg på 85 - 90 dB kommer ann på filmen og formen.
    Enkelte DTS (ES) filmer med 24/48 bits oppløsning kommer opp i 94 dB med samme innstilinger uten ubehag.
    Er sikkert litt pingle og synes at 100 dB begyner og bli litt ubehagelig og høre på :?
    Er av den oppfatnig at +10 dB på LEF sporet kan bli litt for mye av det gode i hjemmekinoen ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    På filmer spilles det stort sett slik at peakene går til omtrent 110dB.
    Musikken spilles rundt 95-100dB når det lyttes seriøst. Bakgrunnsmusikk rundt 70-80dB.
    Dette er skremmende nivåer,.....

Vil heller si at musikklytting ved 100 db lydnivå er useriøst og direkte skadelig. Ved 100db lydnivå må folk rope inn i øret ditt for at man skal høre noe...

Beklager, men med disse lydnivåene , kan man like godt bestille høre apparat idag. Hørselssvekkelsen kommer så gradvis at du ikke merker det før det er forsent. og den er irreversibel.

I industrien må hørselsvern brukes over 80db og dobbelt vern over 95db.(pga skade selv ved kortvarig eksponering)

For din skyld håper jeg at lydtrykket kommer fra bassen, dette nivået ved 2000-8000 hz gir permanent hørselskade.

Målet må være å ha et anlegg som kan glede uten at man må ødelegge hørselen underveis. :roll:

Sleiven

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Testet med 100 dB når jeg kjørte Shania Twain live konsert, ble ubehagelig da fult av jenter som hyler og greier. Skadelig frekvens ligger på ca 4000 khZ. Hadde dempet kansje 5 dB ved 1000 khZ og + 2-3 dB ved 100 hZ.

Minner om at tale på film er dempet... og jeg tar ikke i mere en at jeg syns det er behagelig og høre på. Tåler ikke og være på konsert p.g.a lyden for jeg har fortsatt god hørsel.

Er ute etter en god og behagelig lyd med er herlig fysisk dypbass ned til 20 hZ.

THX lydspor er bra laget. Referanse grense på 105 dB for F, C, S og SB. Og LEF spor på 115 dB. Hvis en vet hvordan kino annleget er bygd opp i en offentlig THX kino er det potensiale i lyden for og skape tilnermet perfekt lyd. Senende og se neste steg opp fra nye * DTS-HD * Dolby Digital-Pluss* nå. Pluss da THX Ultra 2 systemet da.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sleiven
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    På filmer spilles det stort sett slik at peakene går til omtrent 110dB.
    Musikken spilles rundt 95-100dB når det lyttes seriøst. Bakgrunnsmusikk rundt 70-80dB.

Vil heller si at musikklytting ved 100 db lydnivå er useriøst og direkte skadelig. Ved 100db lydnivå må folk rope inn i øret ditt for at man skal høre noe...
    Musikklytting ved 100 dB er nok så høyt at de færreste ville orket det over særlig lang tid...

Men i filmsammenheng kan bassen fint hoppe over 100 dB uten at det er ubehagelig, men talen ligger på ca. 85 dB når jeg spiller høyt.... da blir vel effektene endel høyere, men over kort tid....

Men vi hifi freaks er nok i faresonen for å få hørselskader ja.....

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •