Går d an å ødelegge ht/reciver uten at du hører kompresjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går d an å ødelegge ht/reciver uten at du hører kompresjon?

Emne sier vel d meste.

Kan ht/reciver ta skade av å spille ekstremt høyt, så lenge man ikke hører ulyder og musikken er like "ren" som med lavt volum?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis forsterkeren blir vanvittig varm og du spiller leeenge, kan den vel ta skade av varmen da. :roll: Men så lenge det ikke er forvrengning så skal vel både forsterker og høytalere klare å spille ganske så lenge før de eventuelt tar skade av det da.

Regner jeg med, er ikke helt 100% sikker da. Man vet jo aldri. :wink:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min blir nesten ikke varm i d hele tatt. Selv på veldig høye lydnivå. Skulle gjerne hatt en dB-måler

Testet anlegget i går med "litt" høyt volum. Ble så høyt at d gjorde vondt i ørene, men ht spillte klokkerent !? :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    Forsterkeren min blir nesten ikke varm i d hele tatt. Selv på veldig høye lydnivå. Skulle gjerne hatt en dB-måler

Testet anlegget i går med "litt" høyt volum. Ble så høyt at d gjorde vondt i ørene, men ht spillte klokkerent !? :shock:
    Så hva er det du syter for da? :P :P

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd for dem vel :roll:

Reciveren oppførte seg litt merkelig i dag. Den ene kanalen var vekke en stund. Måtte skru opp og ned volumet, og litt andre ting. Til slutt kom lyden tilbake, og alt hørtes ut som om d var i orden. Ble litt bekymret :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd for dem vel :roll:

Reciveren oppførte seg litt merkelig i dag. Den ene kanalen var vekke en stund. Måtte skru opp og ned volumet, og litt andre ting. Til slutt kom lyden tilbake, og alt hørtes ut som om d var i orden. Ble litt bekymret :?
    Ja, er det ikke en NAD du har?

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer d. Er dette et kjent problem?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer d. Er dette et kjent problem?
    Jepp. Altså det er en del som har hatt liknende problem med NAD tidligere her på forumet, og andre liknende forum. Var vel noe snakk om oppdatering av software i recieveren som kunne være løsningen såvidt jeg husker.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte å sende den til oppgradering/oppdatering for å bli kvitt susingen, men den forsvant nesten helt da jeg fikk ny CDspiller.

Må nok revurdere dette med oppdatering.....

Bare tanken på én dag uten lyd er :shock:
    Tenk deg en uke!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte å sende den til oppgradering/oppdatering for å bli kvitt susingen, men den forsvant nesten helt da jeg fikk ny CDspiller.

Må nok revurdere dette med oppdatering.....

Bare tanken på én dag uten lyd er :shock:
    Tenk deg en uke!
    Det er ingenting det. Jeg gikk i sikkert en måned å venta på dvd-spilleren min jeg. Fikk en splitter ny modell tilbake i det minste da. :roll: Så slikt sett var det kanskje verd ventinga, og det tror jeg i alle fall det blir for deg. Kjipt når lyden detter ut i en kanal midt i en film liksom.

Det er viktig å passe på "helsa" til komponentene vettu. :wink:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med kanalen er kun før forsterkeren er blitt varm. D har skjedd et par ganger før. Etter et par min. er problemet vekke. Litt skurring til å begynne med, men så er alt fryd og gammen........

D beste hadde vel vært at den tok kvelden, og jeg kunne legge litt til og få meg en 3805

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at så lenge man ikke hører ulyder og musikken er like "ren" som med lavt volum, er det som regel et tegn på at man ikke presser forsterkeren over evne, eller høytaler elementenes talepoler ut av magnetgapet ol, men vil tro at selv om det ikke er så vanlig, så går det nok ann å tilføre talespoler en høyere effekt og varme enn det de klarer å lede bort så man får avbrennt talespole.

Det kan nok også hende at de rent mekaniske belastningene mellom conen og talespole systmet kan få høyere g krefter enn beregnet med en kraftig kvalitets forsterker som klarer å holde membranen i et "jerngrep"

Vil tro i sin tur en for liten forsterker er mer farlig for kantoppheng og spider som da letter får maks utsving og overtiger den fysiske belastning de klare å takle så resultatet da blir usentrerte og ødelagte elementer også innenfor forsterkerens tilsynelatende rentspillende område.

Forvrengninger i diskant området er oftest også lettere å høre enn flere %forvrengninger i bass området, forvrengning i bass området med for liten forsterker kan av og til sees med å se på bass elementet og hvordan det stopper opp i ytterkantene, forterkeren er sterk nokk til å sette membranen i gang, men overlater til oppheng og spider å stoppe det igjen, derfor blir det lettere å se elementets ytterstillinger med for liten forsterker enn med en større forterker som er raskere til å stoppe og returnere elementet igjen. Dette er ofte grunnen til at det med små forterkere ofte kan virke som om de spiller mer imponerende dyp bass enn en større forsterker, som egentlig bare spiller nermere det egentlige musikk signalet.

Som en liten kuriositet, kan det nevnes at den klassiske Quad ESL57 elektrostaten etter hvert ofte ble utstyrt med et utladingsrør, som nermest kortsluttet høytaler terminalene dersom spenningen fra effektforsterkerene (forhåpentligvis Rør forsterkere) ble over en viss grense, som kunne gi membranet i diskant panelet nerkontakt med statorene noe som da førte til at mebranet på grunn av den elektrostatiske ladningen rett og slett tok fyr og brandt opp. der var det ingen hørbar forvrengning å støtte seg til før det bare lyste opp inne i høytaleren. :shock:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott innlegg ask4me2

Min NAD T 752 er temmelig strømsterk, så effektmessig er nok denne ikke så langt fra belastbarheten til ht.

Ønsker meg 3805, men dette får nok vente litt.

Takk for godt innlegg :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 5 stk. NAD forsterkere gjør en utrolig bra jobb, med REN lyd :wink:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Mine 5 stk. NAD forsterkere gjør en utrolig bra jobb, med REN lyd :wink:
    Utrolig hva som skjer når man kobler sammen riktige komponenter bare se her

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det som kan kalles synnergi-effekt eller 1+1=3 i lydkvalitet og 1+1=0 i støy :wink:

Når det gjelder Nad T752 forsterkern din poda, høres det ut som det kan være en dårlig kontakt fra en slags loddefeil eller noe lignende. Kanaler som detter ut og kommer igjen etter at systemet er oppvarmet er plagsomt og blir skjeldent noe bedre, heller verre over tid. Har du noen form for garanti eller forsikkring igjen på den, burde du etter min mening få den sjekket der du kjøpte den. Kankje de kan være behjelpelig med en låneforsterker i mellomtiden også :wink:

Ellers kjenner jeg ikke T752 så godt, (har en selv, som det ikke har vært noe problemer med), man har lest en del på nettet at det var en del firmware problemer med de tidligere modellene, hvor volumkontollen levde sitt eget liv, og vrei opp til maks volum inne i mellom :shock:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verre over tid høres mer riktig ut. D var null problem for et halvt år siden. Det er faktisk bare høyre front ht som i ca fire tilfeller har køddet seg. Har heldigvis garantitid igjen. Min T752 var nok en av de siste modellene. T753 kom en mnd senere.

Jeg får nok stikke ned til HFK med den og få den sjekket :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •