Høytallere for biwiring\biamping?????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere for biwiring\biamping?????

Hei..

Jeg oppgraderer fortsatt i min lille stue :lol: jeg er på utkikk etter høytallere på min 8ohm og som kan biwirest? men hvilken type høytallere er det som har denne muligheten..??

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste, fra helt billige og oppover.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du setter høye krav. 8ohm og bi-wiring og greier... :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor disse kravene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordi att

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hei..det er fordi att jeg har 2stk forsterkere som jeg vil bruke og da vil jeg att lasten ikke skal være under 8ohm :lol: over tid kan dette resultere i kaputte amper og inntørkede kondensotorer pga overoppheting..vesst det er mere du lurer på så ring Norsk audioteknikk..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal de med 4 ohm høyttalere gjøre da da? :?

Skal du bi-ampe? Skal forsterkerene brokoples?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fordi att

Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    Hei..det er fordi att jeg har 2stk forsterkere som jeg vil bruke og da vil jeg att lasten ikke skal være under 8ohm :lol: over tid kan dette resultere i kaputte amper og inntørkede kondensotorer pga overoppheting..vesst det er mere du lurer på så ring Norsk audioteknikk..
    Lasten får du under 8 ohm uansett. Ved brokobling halveres lasten på høyttaleren, men siden du har to forsterkere du skal bruke går jeg ut fra at du skal bi-ampe..?

Har to forsterkere jeg og, to monoblokker . Lurer på hva jeg skal gjøre med Heliconene da, de er jo på 4 ohm. :lol:

Edit: Har snakket med Morten om dette før ja.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forsterkere er det snakk om og hvordan har du tenkt å koble dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fordi att

Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    Det handler vel om dimensjonering der som ved husbygging eller brobygging for den saks skyld, bare ring Norsk Audioteknikk :lol:

Dessuten finner man ofte høytalere oppgitt med nominell impedans, og det er ikke alltid det forteller hele sannheten, bare ring Norsk Audioteknikk :lol:

Hvor mye oppvarming det blir i kondensatorene kommer helt anpå belastning opp og utladestrøm igjennom kondisenes esr og virkningsgrad bare ring Norsk Audoiteknikk :lol:

vesst det er mere du lurer på så bare ring............ :lol:
    I biamping vil den enkelte forsterker får mindre belastning enn om du bruker alminnelig kopling, bare ring.... :lol:

Dersom du er heldig kan du finne noen eldre høytalere med 16 Ohm impedans som kan modifiseres for biwiring/amping bare ring N.... :lol:

:lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakars Morten på Norsk Audioteknikk. Som om han ikke er stresset nok med det som er... :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioteknikk har nok svar på mange ting, men vil tro det ikke bare er høytalerenes impedans, men heller mer hvor mange watt man trekker ut i spiss effekter av forsterkeren i forhold til dimmenskonering av strømforsuyning ol. og hvor varmt man kjører kondensatorene over tid pga "gasspådrag" som avgjør levetiden, og om kondensatorene tørker ut over tid.

Vil tro det er bedre å gå for høtalere med høy virkningsgrad og en snill impedangs/frekvens kurve, enn bare å se på 4 eller 8 ohm gjennomsnitts impedans.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller glemme hele problematikken og sørge for å kjøpe en forsterker av litt kvalitet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Eller glemme hele problematikken og sørge for å kjøpe en forsterker av litt kvalitet.
    Men det hjelper vel lite til valg av høytalere til en som har to forsterkere som han vil benytte :roll: :wink:

ellers så er det vanskelig å anbefale høytalere, uten å vite hva slags lyd preferangser vedkommende har, det er vel neppe noe ledd i hifikjeden som påvirker resultatet mer enn akkurat høytalere.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping er bare vas... kontaktene bak er jo kobla sammen. eller?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei. ved bi-amping fjerner man den skinnen bak som kobler sammen terminalene...

en forsterker tar da diskant mens en tar mellomtone\bass f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående tørking av kondensatorer:

Belastning av kondensatorer (som man får med lavohmige høyt.) er BRA, det at en kondensator lades mye opp og ned HINDRER at den tørker ut. (det er en grunn til at reserve-kondensatorer blir ødlagt før de som står i elektronikk 99 % av tilfellene)
    I tilegg blir ikke kondesatorene spesielt varme.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Bi-amping er bare vas... kontaktene bak er jo kobla sammen. eller?
    Man må i alle fall ikke finne på å kobble to forsterkere sammen til samme høytaler uten at disse ledeskinnene mellom de forskjellige høytaler terminalparrene er kobblet vekk, ellers risikerer man blårøyk og svidde effektforsterkere.

Ellers så er jo den store gevinsten med biamping, at man kan velge forsterkere ut i fra de forskjellige forsterkeres egenskaper i bass, mellomtone og diskant område, hvor en strømsterk forsterker (med gjerne mange paralell kobblede transistorer og som kan høres litt hissig ut i diskanten) kan drive bass området, og en mindre komplisert og snill diskant og mellomtone spillende forsterker tar disse frekvens områdene.

En annen fordel, som jeg ikke har sett vært så mye omtalt med å dele opp terminalene i bass, mellomtone og diskant området og biamping, er at med å splitte opp disse induktive og kapassative områdene så hindrer man eventuell påvirkning elektrisk disse seg i mellom også på delefilter og høytaler element nivå. og da ikke minst kobble store spoler og kondensatorer elektonisk adskillt og vekk fra hverandre på delefilteret.

Bare det at man ikke bruker samme strømforsyning i bass og diskant område, vil kunne gi en possitiv effekt og vil redusere faren for å spille med forvrengning når man drar på litt. :wink:

Biwiering med en forsterker har kanskje ikke så mye for seg, men biwiering med to forsterkerer, hvor man også velger høytaler kabler ut i fra kabelens egenskaper og lyttetesting, kan vel i enkelte tilfeller få frem de klangmessige egenskaper man er ute etter. Så det å kalle disse tingene for "bare vas", er vel riktig i mange tilfeller, men brukt riktig, kan det muligens ha noe for seg, i alle fall inbiller jeg meg det. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •