Har jeg stor nok kurs? :S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg stor nok kurs? :S

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg hjemmekino. Foreløpig har jeg Rotel RB-1090, Rmb1095 og Rsp-1068. Skal kjøpe meg klipsch høyttalere og Velodyne subwoofer (DD18).

Problemet mitt er at jeg har en 10A sikring på den kursen. Jeg har ikke så veldig mye greie på elektro og slikt så jeg lurte på om det går fint å kjøre dette oppsettet på denne kursen?

Så vidt jeg har prøvd så går det fint å kjøre Rotel forsterkerne, men er litt skeptisk til om kursen klarer seg når jeg kobler til Velodyne'n?

Snakket med min far og han sa at anlegget var overdimensjonert i hele huset. Alle uttak har 2,5mm2 ledninger selv om de ikke har 16A kurs eller mer. Han snakket også om at det skulle være mulig å trekke 5,5kW samtidig i alle etasjer uten at det fikk konsekvenser......, men har dett noe å si selv om uttaket der jeg skal ha anlegget bare er lagt opp på 10A kurs?

Jeg er så usikker og frustrert at jeg ikke kan beskrive d med ord!

Er d noen som har peiling på dette? Jeg er desperat på svar!! Vær så snill!

Takker på forhånd!

Mvh

KML

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Har jeg stor nok kurs? :S

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Snakket med min far og han sa at anlegget var overdimensjonert i hele huset. Alle uttak har 2,5mm2 ledninger selv om de ikke har 16A kurs eller mer. Han snakket også om at det skulle være mulig å trekke 5,5kW samtidig i alle etasjer uten at det fikk konsekvenser......, men har dett noe å si selv om uttaket der jeg skal ha anlegget bare er lagt opp på 10A kurs?
    Du bør ikke snakke med faren din om slike ting. Du kan snakke med ham om onani og andre sedvanligheter, men ikke hifi.
    For å si det slik, både 10A og 16A holder i massevis til anlegget du beskriver. Du vil neppe være i samme rom som et anlegg som spyr ut et par tusen watt med det oppsettet du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt sikker? det er tross alt snakk om 1200W+1200W+1250W (3000W) ???

Det er iallfall det de har oppgitt som maks forbruk på ampene

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Har jeg stor nok kurs? :S

Jeg er så usikker og frustrert at jeg ikke kan beskrive d med ord!
    Kanskje en psykolog er tingen?

Hva er strømforbruk på de ulike komponentene når det ikke er signal på?

Har du mulighet for å bruke flere kurser?

Hvorfor ikke bytte til 16A sikring?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, kanskje det hadde vært noe, men det gjør ingeting med problemet. de trekker ikke noe særlig nå er i hvile, me ner bekymret for når jeg skrur opp. snakket med noen andre og de sier det skal spilles ekstremt høyt før d trekkes så mye strøm

men allikevel

rotel'ene er oppgitt til maks 1200W hver og velodynen er oppgitt til maks 1250W kont og 3kW maks

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger da ikke slå dem på samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    d gjør jeg ikke, men vil sikringen ryke garantert hvis jeg skrur veldig høyt opp?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det vil den nok neppe. Sjangsen for det er liten, og du må i såfall ha ekstremt tungdrevne høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det dere sier er at det kommer til å gå bra? skal ha rf-7 rf-35, rc-7 utenom velodynen. så dere sier at det vil gå bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka sei dykk?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka sei dykk?
    Du er rimelig desperat ;-)

Det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve? Hva skal du uansett gjøre med det i natt? Ringe elektrikker?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk da......hva hadde ikke du vært hvis du skulle til å kjøpe et anlegg til nesten 200k? drit i elktrikeren, lurer bare på om d går bra jeg

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk da......hva hadde ikke du vært hvis du skulle til å kjøpe et anlegg til nesten 200k? drit i elktrikeren, lurer bare på om d går bra jeg
    Jeg tror (merk tror) ikke det skal være noe problem. Det skal veldig mye til for at forsterkeren trekker max. Så lenge du ikke skrur alt på samtidig går det nok bra.

Om ikke, så er det ikke verre enn at sikringen går. Da får du eventuelt trekke en skjøteledning fra et annet rom og koble til noen av komponentene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det største problemet med å bruke 10A sikring er hvis alle forsterkerene skal startes opp samtidig, det vil neppe la seg gjøre, selv med trege 10 Amp sikkringer.

De opgitte maks effektene på utstyret er vel ikke så vanlig man kommer opp i under normale avspillings forhold, vanligvis har forsterkere en del effekt kapasitet i ladelyttene, så det største forbruket kommer gjerne under oppstart av en stor trafo som starter litt uheldig inn i 50hz sinus kurven på nettet, og begynner å fylle tomme kondensatorer.

Hvis man kjører det utstyret du beskriver opp mot maks, vil jeg heller tro at faren for at noen andre i huset kobbler ut sikkringen manuelt, er større enn at sikkringen kutter selv. :wink:

Generellt er det klart at lydkvaliteten kan bli noe bedre og påvirkningen apparatene i mellom blir mindre med egene godt dimmensjonerte kurser til effekt hungerige forsterkere og subwoofere ol, slik at signalkilder osv kan få en litt renere strømforsyning, uten for mye spennings variasjon.

Skal man investere nesten 200k i utstyr, ville det kanskje være lurt å legge en egen overdimmensjonert kurs med godt overspennings vern til lytterommet , i alle tilfeller. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare lage en overdimensjonert kurs inn på det rommet. sånn som en anen nevnte her.

og det med den ustabile strømmen i norge trur jeg det skal finnes noe som ordner det. har egentlig ikke peiling på dette området så "correct me if im wrong"

nå husker jeg ikke hvordan man regenr det ut men hvor mange WATT skal en 10a sikring tåle i 230V a? er ikke det 2300 elr noe sånt?
    (230*10=2300)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i hvert fall sikkert, en Velodyne DD18 får du problemer med å starte på en 10A kurs. Jeg satte opp DD15 med egen 16A kurs, og da gikk sikringen 3 ganger før kondensatorene var ladet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, har også overspenningsvern og nettfilter. Var bare usikker på om d var et must å ha mer enn 10A sikring. Men hvis det blir trøbbel og rot så bytter jeg bare til 16A sikring. Det skulle holde tror jeg .

Hva synes folk her om Velodyne DD18 forresten?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av verdens beste subber uten tvil. MEN det forutseter at du bruker litt tid på å sette den opp riktig. Selvom du får en ganske flat graf første gangen betyr ikke at du har fått alt ut av den.

Jeg har ikke DD18 selv (har HGS18s2), men jeg har hørt DD18 over en langre periode i et referanse rom og anlegg. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt en nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dete r klart jeg skal bruke tid på dette. det er tross alt en sub til 35000kr. vil jo si det er naturlig å bruke tid på å sette den opp skikkelig da, samme gjelder jo resten av anlegget.

Men jag skal jo har klipsch rf-7, rf-35 og rc-7 i tilleg til 1090, 1095, 1068 og velodynen. Tror dere dette vil være en bra kombo?

tusen takk

KML

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje litt skjevt fordelt. Klipsch RF7 og Rotel ligger liksom en liga eller 3 under DD-serien.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •