Har jeg stor nok kurs? :S - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må innrømme at jeg er litt spent på dette selv. På en 10A kurs så skal jeg ha en forsterker på 2x250w, en på 3x150w, 2 sub'er på 325w + receiver, BD-spiller, TV, noen lamper og en varmeovn. Ikke sikkert jeg kan bruke remote-styring av forsterkerne.

Er det dyrt å legge opp en 16A eller 20A kurs?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Må innrømme at jeg er litt spent på dette selv. På en 10A kurs så skal jeg ha en forsterker på 2x250w, en på 3x150w, 2 sub'er på 325w + receiver, BD-spiller, TV, noen lamper og en varmeovn. Ikke sikkert jeg kan bruke remote-styring av forsterkerne.

Er det dyrt å legge opp en 16A eller 20A kurs?

Det kommer helt an på hvordan det er å komme seg til sikringsskap, om det må legges åpent osv.. husk at vanlige stikk ikke er godkjent for mer en 16A. På 20A kurs må man bruke "komfyrstikk 25A" Men i ditt tilfelle hadde jeg ikke vært i tvil...kjør på med nye 16a kurser, får aldri for mye støm

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjelli82
    Det kommer helt an på hvordan det er å komme seg til sikringsskap, om det må legges åpent osv.. husk at vanlige stikk ikke er godkjent for mer en 16A. På 20A kurs må man bruke "komfyrstikk 25A" Men i ditt tilfelle hadde jeg ikke vært i tvil...kjør på med nye 16a kurser, får aldri for mye støm
    16A holder sikkert. Jeg bare leier kåken jeg bor i så det må bli billigst mulig. Får høre med et lokalt installsjonsfirma. Det er kjipt om sikringene går hver gang jeg slår på receiveren og jeg vil gjerne bruke remote-start på sluttrinnene. Jeg kan jo dra ledningen selv og få elektriker til å koble i sikringsskapet.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16A holder sikkert. Jeg bare leier kåken jeg bor i så det må bli billigst mulig. Får høre med et lokalt installsjonsfirma. Det er kjipt om sikringene går hver gang jeg slår på receiveren og jeg vil gjerne bruke remote-start på sluttrinnene. Jeg kan jo dra ledningen selv og få elektriker til å koble i sikringsskapet.
    å legge opp en ny kurs koster mellom 4-6 000,- men blir nok noe billigere å bytte ut en eksisterende kurs. men det kommer veldig ann på hvor skapet er plasert og om man kan trekke i eksisterende rør osv.

det spørs om elektrikeren vil godta at du legger opp kabelen selv. mange vil ikke koble det til når man ikke har gjort det selv.
    men du kan ta kontakt med ditt lokale elektrikerfirma og spørre.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    å legge opp en ny kurs koster mellom 4-6 000,- men blir nok noe billigere å bytte ut en eksisterende kurs. men det kommer veldig ann på hvor skapet er plasert og om man kan trekke i eksisterende rør osv.

det spørs om elektrikeren vil godta at du legger opp kabelen selv. mange vil ikke koble det til når man ikke har gjort det selv.
    men du kan ta kontakt med ditt lokale elektrikerfirma og spørre.
    Det er det ihvertfall ikke aktuelt å betale. Har brent for masse penger på anlegget i sommer til det. Skapet er plassert i 2. etasje og stua i første. Den kursen som er her ligger utenpå. Stua er delvis i et påbygg.

Kan klage til huseieren så han må betale. Si at kursen er for liten til varmovnen eller noe. :twisted:

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det ihvertfall ikke aktuelt å betale. Har brent for masse penger på anlegget i sommer til det. Skapet er plassert i 2. etasje og stua i første. Den kursen som er her ligger utenpå. Stua er delvis i et påbygg.

Kan klage til huseieren så han må betale. Si at kursen er for liten til varmovnen eller noe. :twisted:
    da kan det fort bli noen kr. tar mye lengre tid å banke kabelen åpen. blir sikkert litt knot å få den ned fra 2 etg. hvis det ikke ligger noen ledige rør mellom 1 og 2 etg.

hør med huseier. kan hende du får lurt noe ut av han :twisted: heheh

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

c

hei jeg har selv 10a i stua og har da xtz suben yamaha ampen min og 2x272nad samt pc og 42"tv+ xbox360 og jeg har ikke problem med og smele sikringer
    eneste jeg gjør er og starte tv og spill først samt forsterker før jeg starter sub og effekt ikke no problem KJØR PÅ!

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan dra 2300W ut av en 10A sikring. Hvis du har problemer med at sikrngen ryker ved påslag, kan du bytte til en treg sikring... Men hvis det er som du sier at det er 2,5mm kabler så er det beste å bytte til en 16A sikring, gjerne en tre en da kan du dra ut 3680W

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se hvordan det går. Tenke som sagt å starte forsterkerne med remote, men hvis det ikke går så får jeg slå de på manuelt eller bare la de stå på. Eller dra skjøteledning fra naboen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ikke glemme at musikk er impulsstrømmer mens sikringer er trege. Gaia (de fleste kjenner sikkert til det systemet etter hvert, det ser i hvertfall sånn ut: http://midgardaudio.no/extranet/Dive...s/IMG_7760.jpg)

...bruker 6x1200W, altså 7200W totalt. Det hele står på en enkelt 16A kurs. Kablingen derimot, er dedikert 2 stk 6,0kvmm og 1 stk 2,5kvmm. Forsterkerne er avhengige av gunstige impedansforhold, noe de får via de kraftige kablene, men de sliter med å knekke en sikring med riktig karakteristikk. Man kan spille så ørene blør med den mest basstunge musikken man kan tenke seg uten at det skjer mer enn at spenningen faller på inntakskabelen og lyset selv på andre faser i huset dimmer merkbart.

Ergo, har man sikring som takler startstrømmen til forsterkerne så er det stort sett bare kabelimpedansen som er interessant.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren på 3x150watt var solgt da jeg bestilte den så jeg får kikke videre. Er det vanlig med softstart på nyere forsterkere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren på 3x150watt var solgt da jeg bestilte den så jeg får kikke videre. Er det vanlig med softstart på nyere forsterkere?
    Det er både og.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er både og.
    Er det ikke større sjanse for at sikringen holder med softstart?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forbruk fra strøm nettet

Hei.

Har ikke lest alle svarene.
    Bak på alle "forbrukere" skal det stå hvor mye de trekke max fra strøm nettet (power consumption). Min denon er oppgitt til 5X110W men trekker da 350W fra strømnettet.

Se etter hva som står til deg, som vil avgjøre ditt maximale forbruk.

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til dette anlegget så har du råd til en elektriker og en 16A sikring også...

den sikringen du har nå kan kansje tåle dette, men kan ikke anbefale å starte alt samtidig... det kommer også ann på hvilken sikring det er...hvilken klasse (A,B eller C)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange watt blir det til sammen på den kursen? Da vil jeg ha alt! Forsterker,varmovn,tv osv..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparegris
    Har du råd til dette anlegget så har du råd til en elektriker og en 16A sikring også...

den sikringen du har nå kan kansje tåle dette, men kan ikke anbefale å starte alt samtidig... det kommer også ann på hvilken sikring det er...hvilken klasse (A,B eller C)

Tråden er 4 år gammel, så vi får inderlig håpe at dette har blitt ordnet :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoglars
    Hei.

Bak på alle "forbrukere" skal det stå hvor mye de trekke max fra strøm nettet (power consumption). Min denon er oppgitt til 5X110W men trekker da 350W fra strømnettet.

Det strømtrekket som står der her lite med maks strømtrekk å gjøre. Min forsterker er oppgitt til 600watt strømtrekk, men den drar adskillig mye mer enn det når behovet melder seg. Yamaha oppgir max strømtrekk i 4ohm og 1/8 del av max power.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoglars
    Hei.

Det du sier er bare sprøyt. Det har blitt diskutert i mange tråder.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •