Har jeg stor nok kurs? :S - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Takk for gode svar, har også overspenningsvern og nettfilter. Var bare usikker på om d var et must å ha mer enn 10A sikring. Men hvis det blir trøbbel og rot så bytter jeg bare til 16A sikring. Det skulle holde tror jeg .

    Hva synes folk her om Velodyne DD18 forresten?
    Regner med at du er klar over at det ikke bare er å bytte en sikring

  2. #22
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En 10A sikring skal jo tåle rundt 2400W kontinuerlig, samtidig skal den klare opp mot 50% overstrøm over en vis tid. Jo tregere sikring jo lengre tid klarer den å holde overstrøm.

    Dette betyr at en 16A sikring burde klare opp mot 5000W i en viss tid.

    Nå er det slik at automatsikringer ikke er helt gode på dette, de blir slitt og blir veldig påvirket av varmegang i sikringskapet.

    Takke meg til de gamle smeltesikringene!!

    Som det blir nevnt her er det oppstarten av komponentene som kan gjøre at sikringen går. Foruten at du burde skaffe trege sirkinger burde du nok ha 16A kurs også - eller hvorfor ikke 2 stk ?

  3. #23
    Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Før du eventuelt bytter til 16A sikring må du forsikre deg om at kursen er trekt opp med kraftig nok kabel. En kurs på 16A krever etter som jeg har forstått 2.5kvadrat ledere, noe en 10A kurs gjerne ikke har (1.5).

    Men når du skal kjøpe utstyr til 200K, ser jeg ikke helt kostnadsproblemet i å sette en elektriker på saken med å trekke nye kabler og gjerne fikse en egen (eller flere) kurs for anlegget.

    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Takk for gode svar, har også overspenningsvern og nettfilter. Var bare usikker på om d var et must å ha mer enn 10A sikring. Men hvis det blir trøbbel og rot så bytter jeg bare til 16A sikring. Det skulle holde tror jeg .

    Hva synes folk her om Velodyne DD18 forresten?

  4. #24
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    halla. vi har 2,5kvadrat i hele huset. burde det da være noe problem å skifte til 16A kurs?

  5. #25
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kommer vel an på avstanden. Det kan elektrikeren svare deg på.

  6. #26
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, tusen takk for hjelp

  7. #27
    Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trur du vil få "start problemer" med dine Rotel ampar. Eg har 20amp, og eg måtte neste bytte sikkring før kvar gang dei var avslått. Difør sto dei på 24/7. Da hadde eg 1090.

  8. #28
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo tregere sikring jo lengre tid klarer den å holde overstrøm
    Dette er feil (avhengig av definisjonen på overstrøm :wink: ).

    En "standard" sikring (B-automat) klarer mer varig overbelastning, men tåler liten startstrøm

    En "treg" sikring" (C-automat) klarer mindre varig overbelastning, men tåler høy startstrøm

  9. #29
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    halla. vi har 2,5kvadrat i hele huset. burde det da være noe problem å skifte til 16A kurs?
    Nei

  10. #30
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jo tregere sikring jo lengre tid klarer den å holde overstrøm
    Dette er feil (avhengig av definisjonen på overstrøm :wink: ).

    En "standard" sikring (B-automat) klarer mer varig overbelastning, men tåler liten startstrøm

    En "treg" sikring" (C-automat) klarer mindre varig overbelastning, men
    tåler høy startstrøm

    Er dette tilfelle? I så fall har jeg lært noe nytt! Aldri for sent. Men det gjelder ikke for smeltesikringer - det vet jeg.

    Uansett tror jeg ikke jeg ville kalt en automatsikring med c-karakteristikk for særlig treg, den tar mellom 5 til 10 ganger merkestrøm (sammenlignet med b karakteristikk som tar mellom 3 til 5 ganger)

    Derimot er en automat med d karakteristikk meget god - tar mellom 10 til 14 ganger merkestrøm. Perfekt for stikk for micro på kjøkkenet, eller kanskje en stor sub!!

  11. #31
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er selvfølgelig definerbart om en c-automat er treg, så jeg satte derfor det i anførselstegn. Det er ikke vanlig å bruke d-automater i bolig så derfor omtales gjerne en c-aut. som treg.

    Det du snakker om (3 til 5 ganger, osv.) er vernets utkoblingsgrenser ved elektromagnetisk utløsning (kortslutning eller høye startstrømmer/peak'er). Disse kalles for I4 og I5 verdier. I4 verdien betegner et strømstøt som vernet garantert skal tåle en kort periode. I5 verdien viser hvor vernet skal løse ut momentant.

    B-automat har 3xIn (I4) og 5xIn (I5)
    C-automat har 5xIn (I4) og 10xIn (I5)
    D-automat har 10xIn (I4) og 20xIn (I5)
    K-automat har 8xIn (I4) og 12xIn (I5)

    Det er først ved bruk av d-aut. at det i praksis vil være behov å kontrollere lengen på kursen i en bolig.

    Forskriftene krever jo selvføgelig at lengden/utkobling av vernet skal kontrolleres uansett :wink:

  12. #32
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Det er selvfølgelig definerbart om en c-automat er treg, så jeg satte derfor det i anførselstegn. Det er ikke vanlig å bruke d-automater i bolig så derfor omtales gjerne en c-aut. som treg.

    Det du snakker om (3 til 5 ganger, osv.) er vernets utkoblingsgrenser ved elektromagnetisk utløsning (kortslutning eller høye startstrømmer/peak'er). Disse kalles for I4 og I5 verdier. I4 verdien betegner et strømstøt som vernet garantert skal tåle en kort periode. I5 verdien viser hvor vernet skal løse ut momentant.

    B-automat har 3xIn (I4) og 5xIn (I5)
    C-automat har 5xIn (I4) og 10xIn (I5)
    D-automat har 10xIn (I4) og 20xIn (I5)
    K-automat har 8xIn (I4) og 12xIn (I5)

    Det er først ved bruk av d-aut. at det i praksis vil være behov å kontrollere lengen på kursen i en bolig.

    Forskriftene krever jo selvføgelig at lengden/utkobling av vernet skal kontrolleres uansett :wink:

    Febdok er fine greier når du skal beregne kortslutningsstrømmer og vernets evne til å klare å bryte denne.

    De verdiene du har ramset opp for de forskjellige karakteristikkene er forskjellige for hver leverandør - ellers gjentok du det jeg skrev med andre ord.

    Jeg stusset ellers over ditt utsagn om at en treg sikring klarer mindre varig belastning enn en standard sikring - dette har jeg aldrig hørt om.

    Jeg sjekket med et par leverandører, blant annet Merlin Gerin og de sa at dette ikke gjaldt deres automater.....

    Nå jobber jeg i et av norges største nettselskaper og jeg sjekket med tilsynsavdelingen her og dette var også ukjent her.

    Så du har nok rivi i ei skrøne på meg du!

  13. #33
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg stusset ellers over ditt utsagn om at en treg sikring klarer mindre varig belastning enn en standard sikring
    Ble usikker så jeg måtte sjekke opp i dette. Du har seff. rett ops:

    Største og minste prøvestrøm (I1 og I2) er lik for A-D automater. Jeg var hellig overbevist om at den var forskjellig på de ulike automatene, men så feil kan man ta :?

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg stusset ellers over ditt utsagn om at en treg sikring klarer mindre varig belastning enn en standard sikring
    Ble usikker så jeg måtte sjekke opp i dette. Du har seff. rett ops:

    Største og minste prøvestrøm (I1 og I2) er lik for A-D automater. Jeg var hellig overbevist om at den var forskjellig på de ulike automatene, men så feil kan man ta :?
    Grunnen til dette er jo at det er to separate vern inni en sikring et "bimetall" og et elektromagnetisk, i karakterestikkene er det bare det elektromagnetiske som forandres.

    PS: skifter du sikring bør du være forsiktig med å sette inn C og D kar. visst du har en lav IkMin2p (minste kortslutningstrøm) (skyldes lange kabler osv), da vernet rett og slett ikke vil løse ut da.

    Men uansett, så lenge du får slått på ting skal det EKSTREMT mye til å ta sikringene med å spille høyt, selv om man i slagene kan komme opp i flere tusen watt.
    Jeg ville ikke vært i ett rom der en 18" sub og et par høytalere med over 100db følsomhet ble påtrykt flere kilowatt kontinuerlig.

  15. #35
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DKILLAH
    PS: skifter du sikring bør du være forsiktig med å sette inn C og D kar. visst du har en lav IkMin2p (minste kortslutningstrøm) (skyldes lange kabler osv), da vernet rett og slett ikke vil løse ut da.
    Her er Febdok et flott program, ved å inhente kortslutnings ytelser fra e-verkets nærmeste trafo samt lengder og størrelser på etterfølgende kabler og vern vil du kunne bruke programmet for å bestemme sikringer som oppfyller krav til brytning av kortslutningsstrøm.

    Faren er som nevnt at sikringen vil kunne stå med lysbue i stedet for å bryte på grunn av for liten kortslutningsstrøm.

    Min erfaring er også at automatsikringer med tiden også blir slitt og ikke fungerer like godt over tid. For noen som opplever at sikringer går ved igangsettelse av sub'er og forsterkere så kan kanskje problemene bli borte ved bytte til nye automater.

    At en også går over sikringsskapet og ettertrekker alle skruer for å eliminere varmgang (som bidrar til utilsiktet utløsning) er vel å anbefale.

    Det er ikke få sikringsskap jeg har vært borti med løse skruer...

  16. #36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sitat Opprinnelig postet av DKILLAH
    PS: skifter du sikring bør du være forsiktig med å sette inn C og D kar. visst du har en lav IkMin2p (minste kortslutningstrøm) (skyldes lange kabler osv), da vernet rett og slett ikke vil løse ut da.
    Her er Febdok et flott program, ved å inhente kortslutnings ytelser fra e-verkets nærmeste trafo samt lengder og størrelser på etterfølgende kabler og vern vil du kunne bruke programmet for å bestemme sikringer som oppfyller krav til brytning av kortslutningsstrøm.

    Faren er som nevnt at sikringen vil kunne stå med lysbue i stedet for å bryte på grunn av for liten kortslutningsstrøm.

    Min erfaring er også at automatsikringer med tiden også blir slitt og ikke fungerer like godt over tid. For noen som opplever at sikringer går ved igangsettelse av sub'er og forsterkere så kan kanskje problemene bli borte ved bytte til nye automater.

    At en også går over sikringsskapet og ettertrekker alle skruer for å eliminere varmgang (som bidrar til utilsiktet utløsning) er vel å anbefale.

    Det er ikke få sikringsskap jeg har vært borti med løse skruer...

    Ikmin ved inntak får en stort sett oppgitt av E-verk, man trenger strengtatt ikke febdok (koster det ikke 30000?) for å bestemme kortsluttningsstrømmen ytterst i anlegget.
    Er jo selvfølgelig fint til å dokumentere større anlegg men litt unødvendig når en sikring skal byttes.

  17. #37
    Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe, snakk om teknisk tema

  18. #38
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser det er mye rot i diskusjonen, men det er ikke så veldig vanskelig:

    Regner med at alle som har skrevet informative innlegg i denne tråden har bekjentskap til NEK400 (2006): Elektriske Lavspenningsinstallasjoner.

    Ifølge §433 som gjelder Beskyttelse mot overbelastningsstrøm og §433.1 Koordinering mellom ledere og vern, skal følgende krav tilfredsstilles:

    Ib < In < Iz

    Forenklet; Iz Større enn: In Større enn: Ib

    Ib = Belastningsstrømmen for kretsen
    In = Vernets nominelle strøm
    Iz = Kabelens strømføringsevne

    For å finne disse forskjellige faktorene må du ha NEK400 tilgjengelig; Og de forskjellige valgene for omstendigheter starter i tabell 52A-1: Oversikt over referanseinstallasjonsmetoder.

  19. #39
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

    Har til vane å bare lese innleggene!
    Ser at du har overspenningsvern og nettfilter. Slik jeg oppfatter dette er at du har en egen strømkonsoll med overspenningsvern og nettfilter. Det jeg ville ha tenkt på er om dette nettfilteret takler denne påkjeningen samt om dette nettfilteret hvis det er med overspenningsvern er konstruerte for det norske markedet, it-nettet som er det mest brukte nettet i Norge. Nevner dette da det selges mange overspenningvern m/nettfilter som kanskje ikke er konstruert for vårt it-nett.
    Lykke til!
    Mvh

  20. #40
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Cool

    [QUOTE=r3mark]Før du eventuelt bytter til 16A sikring må du forsikre deg om at kursen er trekt opp med kraftig nok kabel. En kurs på 16A krever etter som jeg har forstått 2.5kvadrat ledere, noe en 10A kurs gjerne ikke har (1.5).

    Hvis en har et hus som følger den mest brukte normen for elektriske installasjoner i hus (NEK400) så finner man følgende opplysninger:
    På en kurs med 1,5mm^2 kan man sette inn en sikring på 13A. Dette er den "enkleste" operasjonen. Skal en ha 16A må en ha 2,5mm^2 og på 20A må en ha hele 3,5mm^2.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •