God lyd for femten lapper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God lyd for femten lapper

Hei!

Har nå i flere år levd med mine creative megaworks-høyttalere til pc'en, og begynner å bli mektig lei.

Nå har det seg slik at jeg har litt penger for tiden, og jeg er veldig villig å bruke opptil femten tusen på et stereoanlegg.

Jeg har tidligere fått anbefalt dette oppsettet:

- B&W DM603S3
    - NAD C352
    - NAD C521BEE

Alt fra HFK. Det skulle bli til sammen 14292kr, og så skulle jeg deretter bruke 10% på kabler og slikt.
    Ser dette oppsettet bra ut, eller kan noen hjelpe meg med å sette opp et tilsvarende et?

Jeg er litt i villrede - er så utrolig mye rart å velge mellom.

Jeg hører for det meste på rock og metal, btw!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg deg et par BEL og kjøp elektronikken brukt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Det er veldig mye forskjellig å velge.

Bladet Fidelity her i de to siste bladene forsøkt å sette opp et busjett anlegg til ca. denne prisen. Du bør kjøpe det nyeste bladet og lese den artikkelen. Se innholdsfortegnelsen til nr. 13 på www.audioforum.no Tror det kommer en ny budsjettartikkel i neste blad, men det er noen uker til.

Ellers så synes jeg du bør sjekke ut Cambridge sin cd-spiller. Den selges på Hi-Fi Klubben og har fått mye pris for ytelse/pris.

Ellers så vil jeg også råde deg til å kjøpe brukt. En forsterker som er et par år gammel vil gi deg mye mer for pengene. Dette forutsetter at du ikke bryr deg så mye om garanti og at du dessuten er litt oppdatert i bruktmarkedet.

Personlig liker jeg ikke NAD sin lydsignatur noe særlig. Synes den er litt lite raffinert. NAD har likevel den fordelen at det holder en ganske stabil bruktpris. Uansett bør du ta deg en tur innom noen butikker å lytte litt.

B&W603s3 er en god høytaler, men den krever forsterker med litt muskler for å komme skikkelig igang. Jeg hadde 603s2 selv. Denne funket meget bra sammen med en 120W/kanal Primare.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is:

Jeg tror ikke jeg verken har kunnskapen eller det praktiske som trengs for i det hele tatt å bygge et fuglehus, så jeg tror vi utelukker dét alternativet. Jeg vet heller ikke hva "BEL" er for noe, og hvilken elektronikk som passer/fungerer sammen med det.

LL:

Jeg skal nappe med meg fidelity neste gang jeg er innom narvesen, så får jeg lest litt om oppsettet deres.

Selv vet jeg fint lite om NAD, har kun lest og hørt om. Det er desverre for min del svært få hifi-butikker her oppe i Narvik og Lofoten som jeg bor i, så jeg vil nok ikke ha noen stor mulighet for å være innom noen butikker.

Du vet ikke om en forsterker som kan passe bra sammen med B&W603s3? I tilfelle jeg ikke går for NAD, that is.

Beklager for alt for mange spørsmål og generelt grønnskolling-prat, men jeg har ikke så mye vett på akkurat dette her, og er evig takknemlig for all hjelp som jeg får - er som sagt i villrede!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD og B&W er ikke noen bra kombinasjon synes jeg. Dessuten er NAD forsterkeren som du har blitt anbefalt for veik for 603, som krever sitt for å spille bra. Regner med at det var HFK som anbefalte deg dette oppsettet? Kanskje ikke så rart i.o.m. at NAD omtrent er det eneste alternativet deres i den prisklassen.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C352 har ingen problemer med å dra 603..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kenti:

Kan du gi meg et annet oppsett (om ikke alt kommer fra HFK gjør ingenting) som blir en bedre kombinasjon?

Vega!: Hvis jeg må gå for den forsterkeren må jeg over budsjettet mitt, men hvis det er verdt det skal det vurderes - absolutt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags musikk pleier du å høre på. Skal det kun brukes som stereo, eller planlegger du å ta steget videre til film-bruk også?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine tips fra bruktbørsen på Hifi Sentralen (begge fra de siste par dagene):

Effektforsterkere:
    Parasound HCA3500 eventuelt Vincent monoblokker. Mulig disse er litt dyre for deg, men de ville være en god match til B&W tror jeg.

Forforsterker:
    Jeg vet ikke helt. En som er et par å gammel burde du kunne få rimelig. Problemet med bruktbørsene er at du må ta ting litt som det kommer. En Parasound P3 kunne vært bra, men da sprenges budsjettet ditt (det ligger en til prisant. 6500,-)

Høytalere:
    B&W603s3. Du kan sikkert få tak i et par 603s2 mye rimeligere. Bra høytaler det også. Da vil du kunne bruke med penger på elektronikken.

Signalkilde:
    Cambridge cd-spiller til 2999,- eller noe sånt. Testet i nyeste Fidelity. Mye for pengene.

Edit: Greie kabler kan du lage selv for en rimelig penge.

----

Foretrekker du å kjøpe nytt, så tror jeg ikke det er mye som slår det budsjett anlegget som er satt sammen i nyeste Fidelity (nevnt i tidligere innlegg).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en Primare integrert forsterker på bruktbørse her på AVforum. Det er ikke utenkelig at denne kunne passe med B&W'ene, men det er mulig effekten er litt lav. Vanskelig å si uten å prøve.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom tilfeldigvis over denne "diskusjonen".
    Primare'n er min og den blir brukt på Snell E5 som heller ikke er de enkleste høyttalerene å drive, men det spiller høyere enn hva mine ører har godt av.
    Kan trygt anbefale Primare. Om du kjøper min eller ikke får du avgjøre selv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield:

Spiller rock og metal, jeg!
    Har ingen planer om å utvide det til filmbruk, nei.

LL:

Takk igjen for fyldige svar! Jeg skal sjekke ut bruktbørsen, så får jeg se hva jeg finner ut. Parasound p3 blir nok litt i dyreste laget, ja.. Men hvor stor betydning har en forforsterker hvis jeg har en god effektforsterker?

Høyttalere ja.. Skal se om jeg ikke kommer over en B&W603s2, hvis det er verdt det å heller bruke mer penger på elektronikk.

Angående det om jeg liker å kjøpe brukt.. Jeg har tidligere brent meg på diverse brukthandler, så jeg foretrekker vel egentlig å kjøpe nytt - men hvis det fremstår en viss grad av seriøsitet fra selgers side, så er det ikke noe problem.

Amiga: Hmm, sier du det? Mulig jeg har lyst å kjøpe den da, må vel bestemme meg for et oppsett snart.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor anbefale så god elektronikk til de høyttalerne? Det blir så feil match liksom. Det må jo være bedre å ta sikte på en integrert forsterker. For eksempel en Cayin 252 og en Cambridge CDspiller.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor anbefale så god elektronikk til de høyttalerne? Det blir så feil match liksom. Det må jo være bedre å ta sikte på en integrert forsterker. For eksempel en Cayin 252 og en Cambridge CDspiller.
    Sant nok. Jeg foretrekker god elektronikk fremfor høytalere. Da vil nemlig høytalerne yte sitt aller beste. Jeg synes nemlig det er veldig skuffende med en høytaler som ikke kommer skikkelig i gang... Mange vil nok være uenige i dette og si at du primært bør legge mest penger i HT. Det er jo egentlig et prioriteringsspørsmål. Jeg gir råd ut fra slik jeg ville gjort det.

Forslaget ditt er sikkert fullgodt det også.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjemmekinosammenheng ville jeg satset på relativt rimelig elektronikk Du trenger ikke all verden for å gjengi noen hundre kbs som DVD-ene er kodet med.
    Det er faktisk viktigere hvordan forsterkeren din dekoder signalet (hvem gidder å høre på PL dekodet i gammeldags PL-I?). En god forsterker med god DSP koster ikke all verden. Spanderer du 7-8 tusen, får du egentlig det du trenger.
    Og la oss si rundt 25-30 tusen for surround og subsystem, har du alt du trenger i et vanlig hjemmekinoanlegg.

Men såklart, starter du på "utstyrskarusellen" er du selvfølgelig solgt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    I hjemmekinosammenheng ville jeg satset på relativt rimelig elektronikk Du trenger ikke all verden for å gjengi noen hundre kbs som DVD-ene er kodet med.
    Det er faktisk viktigere hvordan forsterkeren din dekoder signalet (hvem gidder å høre på PL dekodet i gammeldags PL-I?). En god forsterker med god DSP koster ikke all verden. Spanderer du 7-8 tusen, får du egentlig det du trenger.
    Og la oss si rundt 25-30 tusen for surround og subsystem, har du alt du trenger i et vanlig hjemmekinoanlegg.

Men såklart, starter du på "utstyrskarusellen" er du selvfølgelig solgt
    Jeg er enig med mye av det du sier her. Eneste ankepunktet jeg har er at trådstarteren spør om råd om stereoanlegg, altså kun 2 kanaler. I denne sammenhengen tror jeg at mine argumenter er mer aktuelle.

Utstyrskarusellen er selvfølgelig farlig... Det er en annen grunn til at jeg anbefaler at høytalerne yter max. Da slipper du å oppgradere elektronikken med det første.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg er enig med mye av det du sier her. Eneste ankepunktet jeg har er at trådstarteren spør om råd om stereoanlegg, altså kun 2 kanaler. I denne sammenhengen tror jeg at mine argumenter er mer aktuelle.

Utstyrskarusellen er selvfølgelig farlig... Det er en annen grunn til at jeg anbefaler at høytalerne yter max. Da slipper du å oppgradere elektronikken med det første.
    Å f..n, har jeg tabbet meg ut igjen nå.
    Ja, ja, det er ikke første gangen

Da tror jeg jeg må tenke på en annen måte. Og krever vel en ny dag, vi jeg tro...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Hvor får jeg kjøpt Cayin 252? Foreløpig vet jeg kun om én norsk seriøs hifibutikk, og det er hifiklubben :P

jane: hehe, er bare stereo det er snakk om

Takk for svar så langt.

Jeg ser at noen ikke mener at NAD og B&W passer så godt i lag, men er det noen høyttalere som kan gjøre det godt sammen med? Gjerne fra samme sjappe, liker å kjøpe alt hos samme forhandler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forstå det kan være vrient å få hørt på høyttalerne, men til din musikksmak og prisklasse tror jeg Audio Pro eller kanskje QLN hadde vært et bedre valg enn B&W.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flame
    Foreløpig vet jeg kun om én norsk seriøs hifibutikk, og det er hifiklubben :P
    Det finnes jo mange flere enn dem. Vil faktisk påstå at HiFi Klubben er en av de mindre seriøse. De har nemlig litt "varehus preg".

Kanskje Norsk Hi Fi Center er en butikk som passer for deg? Jeg har hørt at de spesialiserer seg på kunder som bor utenfor storbyene. Han som driver den skal visstnok være meget hyggelig og hjelpsom. http://www.norskhificenter.no/

Ellers så finnes det jo flust med andre butikker.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •