Måleprgoram til pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måleprgoram til pc

Hei!

Noen som kan annbefale meg et måleprogram til pc? Der jeg kan måle db/fq

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med fq? Frekvenskurver?

Når det gjelder dB er det en viktig ting å merke seg. Det må kalibreres. Har du pålitelig kalibreringsutstyr har du samtidig en pålitelig lydtrykksmåler. En Radioshack er ikke et pålitelig kalibreringsverktøy, men en helt grei dB-måler.

Når det gjelder frekvenskurver er det mange måter å måle dette på. Resultatet påvirkes av målemetoden, men vet du ikke hva målemetoden innebærer har du heller liten nytte av resultatet.

Den vanligste er MLS. Dette står for Maximum Lenght Sweep. Det er et sweep med hvit støy som har begrensning i tid for å minimere innvirkning fra rommet. Dette gir liten eller ingen informasjon om første signalperiode men en helt ok frekvenskurve med begrenset oppløsning.

Den vanligste i industrisammenheng er sinus sweep. Dette er en sinustone som vandrer gjennom hele det frekvensområdet som skal måles. Her kan man begrense signalets frekvensområde uten å implementere filter. Man får høyere oppløsning og får en bra frekvenskurve, men dette er ubrukelig for å måle høyttalere i normale rom.

MLS kan også fremstilles som vannfallsdiagram for å gi mer informasjon om hva som skjer over tid.

Pulsmålinger er en måling som gjøres i tidsdomenet og transformeres til frekvenskurve med fouriertransformen. Jo fler faktorer (for eksempel rom) man inkluderer jo større blir avvikene i forhold til et sinus sweep.

RTA står for Real Time Analyser. Dette kalles også for spektrum analysator. Denne kan brukes for å overvåke resultatet av plasseringsendringer og selve målingen foregår konstant ved at det kjøres hvit støy over høyttalerne. Her får man med all informasjon om rommet og ingen informasjon om første signalperiode.

Alle de ovenstående signaltyper og måletyper gir forskjellige kurver og kan derfor ikke brukes for å få den samme informasjonen. Skal du gjøre enkle målinger i bassområdet kan både sinus sweep, MLS, pulsmåling og RTA brukes. Imidlertid må man vite hva man avleser slik at man ikke overkompenserer.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    RTA står for Real Time Analyser. Dette kalles også for spektrum analysator. Denne kan brukes for å overvåke resultatet av plasseringsendringer og selve målingen foregår konstant ved at det kjøres hvit støy over høyttalerne. Her får man med all informasjon om rommet og ingen informasjon om første signalperiode.
    Det er mer vanlig å bruke rosa støy, siden denne inneholder like mye energi pr oktav.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva bruker man for å ha ett utgangspunkt for å sette EQ'en og/eller delefrekvensen i anlegget etter?

MLS? RTA? Sinus Sweep?

Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i WinMLS? Skal bare måle frekvensgangen rundt delefrekvensen til subben min. Og så trenger jeg etterhvert å ta en måling for å sette delefrekvens i bilstereoen min.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.nvo.com/winmls/purchaseinfo/

Justerer du til du får en relativt flat frekvensgang ved hjelp av plassering og demping i rommet er det ikke så farlig hva slags måling man bruker. Skal du justere en EQ riktig er det de største avvikene som gir de største feilkildene. Noe entydig svar kan jeg ikke gi.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt winmls endel. Veldig proft program. Det største problemet er lisens/pris, dvs de tilbyr nå en mengde forskjellige lisenser med forskjellige muligheter. Hvis du vil kunne gjøre "alt" må du betale en blodpris.

MLS (og synkrone sinussveip) metoder er vel å foretrekke fordi du:
    Får komplett Impuls Respons. Fra denne kan du få frekvens/fase respons (med og uten gating, slik at du kan minimere rommets innvirkning), waterfall, og det meste annet du er interessert i.

knut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du også brukt Clio slik at du kan si noe fornuftig om de to i forhold til hverandre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •