Definer high end for meg.. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 176 av 176
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius
    Godt å få lese noe med litt substans igjen Kjell!
    Tror jeg konverterer til dette forumet

Jeg tror de generelt var flinkere før til å bruke ørene istedet for å vere så opptatt av målinger.Det meste av nymotens utstyr har null forvrenging og måler flatt fra 0 til uendelig Hz,men dette sier likevel ingenting om hvor realistisk en stemme eller pikkolofløyte låter via utstyret.
    Der er en masse parameter som er viktige som ikke kan måles eller de ikke vet enda hvordan det skal måles.

Mvh
    Rune Sævik

Hei Rune,
    Fint at du og flere hifi-venner er her nå.
    Vi føler vel flere av oss at Hifisentralen mere er stedet for folk med sans for dyre blanke kasser enn for de som dyrker ekte hifi.

Har nå fått et fint Alpine-anlegg i bilen, da jeg skiftet fra mini-disc til kassettspiller - og for første gang siden 1980 har jeg god naturlig lyd i bilen også. Pluss moderne power i bass-regionen. Skal snakke mer om kassetter kontra mp3 (bil-stereo) i en egen tråd.

Ganske komisk at den norske Alpine-importøren ikke lenger tar inn kassettspillere (bortsett fra en billigmodell), fikk min fra England. Det ble billigere også.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Er fullstendig enig med med snickers-is, begrepet high end er svada. Det betyr ingenting... Det som virkelig betyr noe er om lyden høres bra nok ut til det du hører på. Hvis man tar en kikk inni en "high end" høyttaler, tror jeg ikke komponentene er så imponerende som man hadde trodd. Dessuten har rommet og akustikken mer å si på lyden enn det meste annet. Også dette med "high end" kabler er bare helt utrolig, så lenge en kabel ikke har motstand i den grad at spenningen blir vesentlig redusert, så er det UMULIG å høre FORSKJELL på en fra biltema og et eller annet til 10000kr meteren... :wink:
    Sleng på en plaststrømpe som du fyller med ett eller annet drit og hiv på prislappen 50 000kr. Send også en halvape med hjem som kan innstallere kablene riktig og demonstrere resultatet for deg.

Da hører de aller aller fleste veldig stor forskjell. For mange er det dette som er High End.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius
    Godt å få lese noe med litt substans igjen Kjell!
    Tror jeg konverterer til dette forumet

Jeg tror de generelt var flinkere før til å bruke ørene istedet for å vere så opptatt av målinger.Det meste av nymotens utstyr har null forvrenging og måler flatt fra 0 til uendelig Hz,men dette sier likevel ingenting om hvor realistisk en stemme eller pikkolofløyte låter via utstyret.
    Der er en masse parameter som er viktige som ikke kan måles eller de ikke vet enda hvordan det skal måles.

Mvh
    Rune Sævik
    Velkommen til forumet Rune. Du har utvilsomt mye å bidra med.

Jeg tror fokuset på målinger stammer fra produsentenes markedsføringsstunt som i mange tilfeller er fokusert rundt frekvensområde, on-axis responsavvik og THD, 3 parametre som i seg selv egentlig ikke er brukende til noe som helst.

Skal man bruke målinger må man måle der man kan forvente å finne feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Skal man bruke målinger må man måle der man kan forvente å finne feil.

Godt sagt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som tror at produsentene hadde publisert målinger og spesifikasjoner hvis de ikke trodde det hjalp på salget. Å oppgi spesifikasjoner er betraktet som et seriøsitetstegn. Derfor er det ganske spennende å se hvordan enkelte produsenter/forhandlere "glemmer" å spesifisere enkelte ting når de publiserer spesifikasjoner for produkter.

Tittet nylig på noen data for en liten høyttaler fra et relativt velrennommert skandinavisk merke, og merkelig nok var følsomheten for høyttaleren ikke oppgitt... Pussig... Det er ofte like mye å lese ut fra det som IKKE er i spesifikasjonene som det som er der.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Hei Rune,
    Fint at du og flere hifi-venner er her nå.
    Vi føler vel flere av oss at Hifisentralen mere er stedet for folk med sans for dyre blanke kasser enn for de som dyrker ekte hifi.

Så du er ut på galeien og kritiserer Sentralen for en rettmessig utsparking av deg? Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor du ble sparket ut- Høvdingen gjøres oppmersom på dette "as I write".

[Moderator: Kjell Bs forhold til Hifisentralen er helt uvesentlig for AVforum, og dessuten helt off topic i denne tråden. Lar denne meldingen stå, men ser ingen grunn til å yppe til strid mellom to fora med til dels sammenfallende interesser. Oppfølgere til dette innlegget vil bli slettet, og jeg vil også ta dette opp med moderatorene på hifisentralen. Personlige diskusjoner er det bedre å ta på PM. -roffe]

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra innlegg her nå. Et par ting bare:

De fleste nye kinoer rundt omkring i landet er veldig bra på lydsiden. KinoCity i drammen har fått mye skryt for lyden, kinoen i sandvika like så, og sist men ikke minst den funklende nye kinoen i asker. Dette her med at all lyd anno 2005 om det så være seg i offentlige kinoer eller til hjemmebruk høres ut som skjærende metallskrammel, er noe av det største vrøvlet jeg har hørt. Selvsagt med forbehold om at det er noen idioter som har innstallert "high-end"-anlegget i tromsø kino! Årsaken til at det ikke har kommet noen oppgraderinger på lydanlegget på over 50 år der oppe er vel transportkostnadene med å frakte noe sånt nesten til nordpolen :wink:

Og så lurer jeg på en ting til:

Åssen høyttalerkabler bruker du til prototypene du har stående i stua, snickers?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra Ply 3.4. Jeg tenkte å bytte dem ut men siden det er så mange som har så mye negativt å si om dem så beholder jeg dem :lol:

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Highend=så naturtro origanelen som du kommer hjemme i stua di..

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste svar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    Kan noe definere ett high end stereo annleg for meg.? venter spent nå..jeg skal svare etterpå..
    Er fremdeles litt spent på svaret fra Tom Johansen......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

Dette her med at all lyd anno 2005 om det så være seg i offentlige kinoer eller til hjemmebruk høres ut som skjærende metallskrammel .....

God beskrivelse av moderne (solid state) high-end .....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er fremdeles litt spent på svaret fra Tom Johansen......;-)
    Han har svart...

Sitat Opprinnelig postet av Wolfer
    Highend=så naturtro origanelen som du kommer hjemme i stua di..
    Og gitt sin konklusjon...

Sitat Opprinnelig postet av Wolfer
    Beste svar;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at Tom Johansen=Wolfer ??

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bingo...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så svaret er altså

"Highend=så naturtro origanelen som du kommer hjemme i stua di.."

dvs ....er mer avhengig av musikk smak, de akustiske egensjapene til lytterommet og hvor god hørsel den som skal sammenligne hva som er naturtro og ikke og dermed helt uavhengig av kvaliteten til anlegge det spilles på... :roll:

Skal man sette det litt på spissen og gjengi lyden av en topfuel dragster så naturtro origanelen som du kommer hjemme i stua, må man med andre ord drasse med seg en nitrometan drevet kompressormatet V8 og fyre løs, nermere virkeligheten kommer man vel neppe, selv om ikke de store hastighetene oppnåes og ikke sikkert at lytterommet er det helt samme etterpå... Så hva er egentlig Highend?? ;-)

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •