Definer high end for meg.. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 176
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av royervin
    Enkelte har hevdet i denne tråden at high-end er utstyr som ikke er verdt prisen sin. Det er etter min mening et merkelig utsagn. Det sier nemlig mer om den eventuelle kjøperen enn om utstyret.
    Jeg her helt enig med Roffe her, og det du skriver er jo en ren mistolkning av det som er skrevet. Poenget er at om du går fra 100k til 200k for en gitt komponent er det ingen regel at lyden blir bedre. Kanskje blir det til og med mye dårligere. Det finnes mye utstyr som bare selger fordi det er dyrt, og det er mange med mye penger som kjøper slikt utstyr uten å egentlig ha vurdert om det holder mål i forhold til de beste av de billigste.

Jeg tar derfor påstanden på nytt: High End blir som regel brukt om utstyr som har høy pris, uansett hva det yter.

Det er altså ingen som har hevdet at høyt priset utstyr aldri er bedre enn billig utstyr. Jeg vet også at du har testet noen billigere saker så jeg regner med du vet hva jeg snakker om.

På samme måte så vet vi alle hva en spade er, og om en eller annen kommer slepende med en definisjon som sier at opprinnelig var en spade et sexleketøy, så er det bruken av ordet som bestemmer hva som er en riktig definisjon.

Jeg synes definisjonen din er god Roy, men desverre er det ikke det som er praksis i bransjen. Selv vet jeg også at jeg kommer til å bruke dette idiotisk utvannede begrepet i fremtiden. Synd vi ikke har et annet og bedre.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig ikke SÅ opptatt av hjemmekino
    Hadde på følelsen av det, ja :wink:

...selv om jeg har et lite hjemmekinoanlegg på loftet ( http://www.solstad.net/hjemmekino.htm )
    Se der ja, fin kino det! Mangler bare en større flatskjerm eller prosjektor så blir det RIKTIG bra

Musikk er viktigere enn film for min del, og det er svært få multikanals musikkplater som er verdt å låne øret til. Som regel blir man sittende midt mellom alle musikerne, og det er sjelden i virkeligheten.
    Men du kan jo få både DVD-Audio og SACD i tokanals innspillinger, og du må vel være enig i at dette gir bedre lyd enn CD? Spesielt på det dyre utstyret du har burde du merke STOR forskjell!

Når det gjelder antall kanaler er jeg selv tilhenger av stereo, selvom interessen er større for film enn for musikk. Jeg synes filmopplevelsen blir bedre med et skikkelig stereooppsett enn et dårligere surround-oppsett (mye pga mitt krav til lydkvalitet), og har derfor kjøpt meg et par Dali helicon 400, som skal suppleres med en subwoofer til filmbruk

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    selvom interessen er større for film enn for musikk
    Selv vet jeg ikke om jeg foretrekker slalom eller sjokoladepudding...

Newcomer royervin sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, fin kino det! Mangler bare en større flatskjerm eller prosjektor så blir det RIKTIG bra

Men du kan jo få både DVD-Audio og SACD i tokanals innspillinger, og du må vel være enig i at dette gir bedre lyd enn CD? Spesielt på det dyre utstyret du har burde du merke STOR forskjell!
    Jeg flytter sørover til sommeren, og i mitt nye hus som jeg har kjøpt, men ikke sett :shock: , så er jeg litt usikker på hvordan jeg løser hjemmekino og hifiplasseringen. Men en prosjektor hadde gjort seg.

Både sacd og dvd-audio er til tider bedre enn vanlig redbook-cd, men ikke alltid. Blant annet så har jeg en Diana Krall dvd-audio (Love Scenes) som jeg synes låter bedre på cd.

Roy

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    selvom interessen er større for film enn for musikk
    Selv vet jeg ikke om jeg foretrekker slalom eller sjokoladepudding...
    Jeg sa ikke at jeg mislikte noen av delene, bare hadde større interesse for det ene enn det andre Jeg liker å høre på musikk, men har ikke videre peiling på selve musikken..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

High end..

Når du lukker øynene dine og musikken du spiller blir gjengitt så bra at den tar tak i sjela di og løfter den ut i et annet plan og når alt annet etterpå kun er en billig kopi, da vet du at noe har skjedd med deg, og alle brikkene faller på plass...
    :wink:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end, det er det når du mener det spiller fett nok, eller så bra du tror det kan spille. Om man gruperer utstyret etter en linje vil den ene ende være dårlig performance/lyd, low end. High end er i den andre, men ikke nødvendigvis motsatte ende, heller en form for komplementær, siden utstyr som ikke er med i avspillingsdelen ikke er tatt med.
    High end er ikke prisavhengig, men tidsavhengig.
    Jorda er hverken rund eller flat bare tilsynelatende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

High-end er lyd-teknologi som er utviklet til å yte maksimalt med den aktuelle tidsalders tekniske innsikt, ressurser og kunnskap.

Et eksempel: Nye Fokus kino i Tromsø (ny i år 2004) har et hypermoderne og meget kostbart lydanlegg med mange kanaler. Nå i år 2005 er jo digital-teknologien kommet langt og det er den man tror på i audiosammenheng også. Kinoen er veldempet og akustisk riktig innrettet. Kun et problem: Lyden er HELT FORFERDELIG - en skarp knastørr gjengivelse fra dypeste bunn til høyseste diskant. Veldig ubehagelig å lytte til. Helt klart kostbare forsterker-anlegg som er anvendt, med den høye graden av kontroll og resonansfrihet i hele frekvensregisteret som er oppnådd.
    Men lyden er likevel helt forferdelig - folk klager i lokalpressen nesten daglig.

Dette er high-end i år 2005.

Det gamle Verdensteateret (kino) i Tromsø hadde et berømt high-end anlegg fra 1950-årene: de velkjente og berømte ALTEC hornhøyttalere (3-veis med kompressor-horn i mellomtone og diskant) og RCA rørforsterkere.
    Jeg var der mange ganger, da anlegget ble anvendt til 1980. Topp lyd. Uhyre detaljert og samtidig naturlig og forsåvidt behagelig, men også skarpt når et maskingevær skulle gjengis.

Dette er high-end i år 1950.

Moderne lyd er en kulturell katastrofe etter min mening. Anlegget fra 50-årene spiller mye mer naturlig og riktig enn det moderne i år 2005.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du driver med, Kjell B, er generalisering ut fra enkelttilfeller.

Godt mulig at Tromsø kino hadde bra lyd i tidsrommet 1950 til 1980. Jeg kan ihvertfall fortelle at inntil lydanlegget i Colosseum ble byttet ut på 90-tallet, så stinket lyden der på det gamle anlegget, mens det nye er betydelig bedre. At lydanlegget i Tromsø overlevde så lenge kommer vel nettopp av at lyden var bra og en sjelden perle det overhodet ikke er noe grunnlag for trekke noen generell regel om at gammel lyd er bedre enn ny ut fra.

Jeg har også hørt gamle, dyre og upraktiske anlegg som lyder svært bra. Jeg har hørt myriader av gamle anlegg som rett og slett låter søppel, enten det er noe så enkelt som susing og knitring fra LP-plater eller fordi det rett og slett er billig drit. Men det er en digresjon, også NY billig drit låter dårlig, selv om man får bedre lyd for lite penger i dag.

Men denne tråden handler om high end. Og det er etter min mening ikke til å komme fra at stillheten er stillere med digitale innspillinger (altså mindre støy), og da blir etter min mening lydbildet betydelig klarere. De som foretrekker gamle anlegg er jeg overbevist om at savner den svake bakgrunnstøyen... Den er borte, og jeg er overbevist om at det er mer korrekt at den er borte. Men gammel vane er vond å vende, og er man vant til bakgrunnsstøyen, så vil en sylskarp gjengivelse virke tørr...

Skal ikke uttale meg om Tromsø kino, men går ut fra at den representerte 1950-talls high end av ypperste merke, men hvis dagens anlegg er mislykket, så kan jeg berolige de fleste med at det finnes mengder av moderne kinoanlegg som får ovasjoner av kjennere i fohold til det gamle, og der de eneste negative leserinnleggene kommer fra pensjonister som klager over at lyden er for høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg går ut fra at du her skriver som privatperson og ikke som moderator.

Jeg skriver naturligvis ikke dette pga det nye lydanlegget i Tromsø, men fordi folk opplever dette generelt (mange steder) når nye anlegg tas i bruk. Ikke dermed sagt at ALLE gamle anlegg var gode.

Men denne tråden handler om high-end, og dette er et AV-forum. Defor synes jeg kinolyd sier mye om den tekniske utviklingen som skulle være interessant for AV-folket.

Og mange musikk-interesserte mennesker lurer på hvorfor dagens lydgjengivelse er så unaturlig og skarp/skrikende/skrallende. Jeg prøver å gi svar ut fra mine forutsetninger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg går ut fra at du her skriver som privatperson og ikke som moderator.
    Jeg pleier å markere moderatorpostingene mine i grått, slik:
    [Moderator: Dette er en frisk, saklig diskusjon. Ingen grunn til å moderere, ihvertfall ikke ennå.]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Og mange musikk-interesserte mennesker lurer på hvorfor dagens lydgjengivelse er så unaturlig og skarp/skrikende/skrallende. Jeg prøver å gi svar ut fra mine forutsetninger.
    Ja, og jeg ut fra mine. Jeg opplever at minst like mange musikkinteresserte IKKE vil tilbake til den ulne analogalderen. Problemet ligger sjelden i high end verdenen, men rimeligere utstyr benytter seg ofte av det tvilsomme trikset å gi en liten boost i diskanten for at det skal høres mer detaljert ut. Det blir selvfølgelig unaturlig. Men gjør man de riktige valgene med moderne utstyr får man en ren, naturlig lyd som matcher perfeksjonen i gode CD-utgivelser. For dem som misliker at diskanten ypper seg for mye, så gjelder det for det første å finne de produsentene som ikke benytter seg av "booste diskant-trikset". Det er ikke så vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil være enig i at det fantes mye dårlige anlegg i gamle dager også. Men de dårlige den gang spilte ullent og uklart, kanskje med en bløt raspende diskant.

Men med en rimelig grad av research kunne man den gang lett finne et godt anlegg. De med mindre god økonomi måtte nøye seg med en enkel radio med 4 W rørforsterker, men også den kunne spille overbevisende, hvis man valgte riktig modell.

Mitt poeng i dagens situasjon er 1) et dårlig anlegg spiller alltid skrikende skarpt og øretrettende, og 2) det er nesten umulig å få optimal lyd (ihvertfall 2-kanal) i stuen fra et 100 % moderne high-end anlegg.

Løsningen idag er (etter min mening) å blande vintage og moderne, da kan man lett komme i mål med både behagelig lyd og store krefter/høyt lydnivå.

Jeg prøver å gi noen råd etter den modellen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et highend anlegg skal vel også være meget gjennomsiktig og formidle mest mulig av det som ligger i kildematerialet. Har inntrykk av at det her skjedd en del med normene for innspilling av kildematerialet, og hvor stort dynamikk område man kan oppnå med osv. tror også slike ting kan spille inn i enkelt tilfeller, og derfor kan dårlig innspilt lyd bli meget ubehagelig å høre på, på enkelte egentlig meget fine high-end kino anlegg.

Oppsettet, dyktigheten til kinomarskinisten ellers, samt forskjellig demping i kinosalen, ut i fra antall besøkende, årstid med tøy osv, spiller nok også inn. Det er nok ikke så lett å hanskes med moderne highend utstyr i forskjellige situasjoner, for å si det sånn. Ellers så har jeg ikke hørt Tromsø kino heller, men vil tro at tingene kan gjøres bedre, med litt justering og riktig bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror lydanlegg må designes av "lydkunstnere" i samarbeide med ingeniører. Fordi man vet alt for lite om de eksakte tekniske normer som vil definere korrekt lyd. Problemet befinner seg jo først og fremst i det analoge domene: forsterker/høyttaler. Selv om visse justeringsmuligheter i det digitale domene også kan være viktige.

I all kommersiell virksomhet er man så redd forskning. Istedet ønsker man i år 2005 å ta i bruk de spesifikasjoner som tilfeldigvis måtte være der i år 2005 og produsere etter dem. Og når man så skifter teknologi hvert 10-år så blir det aldri tilfredsstillende (fordi man ikke vet hvilke spesifikasjoner (parametere) som må defineres og hvilke verdier spesifikasjonene skal ha).

Der kommer "lydkunstnerne" inn - folk med erfaring i å tweake lyd i det analoge domene uten at man kan forklare rent fysisk hva som skjer.

I Tromsø (kino-anlegget) har man forresten helt fra starten av svart fra ansvarlig hold at lyden skal justeres, men folk klager like mye nå som tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å få lese noe med litt substans igjen Kjell!
    Tror jeg konverterer til dette forumet

Jeg tror de generelt var flinkere før til å bruke ørene istedet for å vere så opptatt av målinger.Det meste av nymotens utstyr har null forvrenging og måler flatt fra 0 til uendelig Hz,men dette sier likevel ingenting om hvor realistisk en stemme eller pikkolofløyte låter via utstyret.
    Der er en masse parameter som er viktige som ikke kan måles eller de ikke vet enda hvordan det skal måles.

Mvh
    Rune Sævik

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur at High end begrepet er begynt å bli ganske misbrukt i siste ljudiakatalogen kan en feks. få Bassworks High end RCA kabel for den nette sum av 99,-kr for 1,8m!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Trur at High end begrepet er begynt å bli ganske misbrukt i siste ljudiakatalogen kan en feks. få Bassworks High end RCA kabel for den nette sum av 99,-kr for 1,8m!
    Det er sikkert hentet fra lagersystemet deres. At den ligger helt øverst i hyllen ute på lageret :-) :-) :-)

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullstendig enig med med snickers-is, begrepet high end er svada. Det betyr ingenting... Det som virkelig betyr noe er om lyden høres bra nok ut til det du hører på. Hvis man tar en kikk inni en "high end" høyttaler, tror jeg ikke komponentene er så imponerende som man hadde trodd. Dessuten har rommet og akustikken mer å si på lyden enn det meste annet. Også dette med "high end" kabler er bare helt utrolig, så lenge en kabel ikke har motstand i den grad at spenningen blir vesentlig redusert, så er det UMULIG å høre FORSKJELL på en fra biltema og et eller annet til 10000kr meteren... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre kabler utgjør gjerne en slags equalizer, dvs man kan se en liten sort boks festet til selve kabelen. Siden kabelen er så dyr, er det vel ingen som vil skjære den i stykker og se inni, men gjør man likevel det, så finner man gjerne en liten ferrit-spole (til 5 kroner) og en liten kondensator og motstand (til 1 krone pr. stk.).

Grunnen til at man gjør det på denne måten, er at eieren skal oppfatte systemet som en ren og uforfalsket kabel og ikke som en equalizer som forandrer på lyden.

Samtidig er det min erfaring at isolasjonsmaterialet rundt kabelen spiller en rolle, mest slik at hårde materialer gir dårligere lyd enn bløte. Det har nok med elektriske felt å gjøre som får trådene til å vibrere litt. Så slike forhold kan være viktige, men selv bruker jeg kun billige kabler etter ovennevnte "spesifikasjon".

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •