Definer high end for meg.. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 176
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En hvilken som helst Bang-Olufsen butikk vil gladelig gi dere en demo av stoltheten sin, tør jeg påstå

Når det gjelder maks lydtrykk på 108 db, så er vel det over smerteterskelen for øret, er det ikke? Hva er poenget med å ha noe over det? Uansett om det virkelig er 108 eller ikke, så er ikke dette tallet noe jeg velger å henge meg opp i. Jeg kan skrive under på at de spiller noe helt infernalsk høyt om man skulle ønske det. Første gangen jeg skulle høre på de var jeg naturligvis litt skeptisk til den merkelige konstruksjonen, og ekspeditøren skjønte fort at jeg var glad i litt fres. Han dro på så jeg omtrent flyktet ut av butikken! Hele lokalet var fyllt av øredøvende lyd, og jeg er fristet til å hevde det samme som B&O selv: Disse høyttalerne kan ta opp kampen med en hvilken som helst kinosal. Jeg får frysninger av å tenke på beolab 5 i surround..

Dag: Veil pris var 114 000,- sist jeg sjekket.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Preampen i Denon 3805 er sikkert ikke noe dårligere eller mindre high end enn det som sitter gjemt inni B&O beolab 5. 8)
    Der sitter det ikke noe preamp i det hele tatt, den er integrert i B&O's DVD/CD-spillere. Effektforsterkere skorter det imidlertid ikke på i beolab 5 - hele fire moduler, en til hvert frekvensområde og element.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    En hvilken som helst Bang-Olufsen butikk vil gladelig gi dere en demo av stoltheten sin, tør jeg påstå

Når det gjelder maks lydtrykk på 108 db, så er vel det over smerteterskelen for øret, er det ikke? Hva er poenget med å ha noe over det? Uansett om det virkelig er 108 eller ikke, så er ikke dette tallet noe jeg velger å henge meg opp i. Jeg kan skrive under på at de spiller noe helt infernalsk høyt om man skulle ønske det. Første gangen jeg skulle høre på de var jeg naturligvis litt skeptisk til den merkelige konstruksjonen, og ekspeditøren skjønte fort at jeg var glad i litt fres. Han dro på så jeg omtrent flyktet ut av butikken! Hele lokalet var fyllt av øredøvende lyd, og jeg er fristet til å hevde det samme som B&O selv: Disse høyttalerne kan ta opp kampen med en hvilken som helst kinosal. Jeg får frysninger av å tenke på beolab 5 i surround..

Fryktelig å det her high-end pratet engasjerte folk da. Kan man ikke bare si at high-end den mest korekte gjengivelsen av musikken. Da vil sikkert folk si men hva er "korrekt" korekt er vel sånn lytteren mener det skal musikken skal gjengis, jeg har hørt enkelte høytalere som liksom skal være high-end med flott elektronikk på de osv. Men JEG syntes noe av det spilte grisestygt, er ikke sikkert andre mener det samme.

Foresten smerterensen er ikke før 130db alex, hørselen går ved 150-160db tror jeg, alt etter som hvor sterke ører du har.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Foresten smerterensen er ikke før 130db alex, hørselen går ved 150-160db tror jeg, alt etter som hvor sterke ører du har.
    Okei, takk for korrigeringen Mener å ha hørt et eller annet om 102-103 dB, men det var sikkert en annen grense! Uansett synes jeg det begynner å bli ubehagelig når man nærmer seg 100 dB, hvis jeg har målt riktig :roll:

Oi, og bare sånn for 'morro' skyld: Det skal visst gå en å DREPE et menneske bare ved hjelp av lydtrykket! Skremmende.. :shock:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, og bare sånn for 'morro' skyld: Det skal visst gå en å DREPE et menneske bare ved hjelp av lydtrykket! Skremmende.. :shock:
    Hah! Der har vi det. Det er ikke Hi-End før man kan drepe ett meneske, uten forvrengning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Hah! Der har vi det. Det er ikke Hi-End før man kan drepe ett meneske, uten forvrengning.
    Der har vi riktig definisjon

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

108 dB er høyt hvis man guffer på maks med en gang. Og hvis disse 108 dB ikke er peak men snitt så er det høyt nok.

Mht preamp, så er nok den meget gode preamp delen i Denon AVR 3805 minst på høyde med det som sitter innebygget i en B&O CD spiller.

Må nok bare dra å høre

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smerterskelen varierer med frekvens, og den inntreffer noe før du er garantert å miste hørselen (naturlig nok, siden smertefølelsen er der nettopp for å beskytte hørselen FØR den ødelegges).

MEN det er også viktig å huske at hørselen kan svekkes også ved lavere volum, spesielt hvis det skjer over tid. På arbeidsplasser gjelder ganske strenge regler for støy og når man skal benytte hørselsvern. Og de lydtrykkene ligger godt under 130dB. Mener å huske at over 90dB så får man skadelige lydtrykk (med høy risiko for hørselsvekkelse) hvis man utsettes for det over tid.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lært at smerteterskelen for hørselen ligger med lydtrykk rundt 120db-130db hvor øret er mest følsomt for mellomtone, og generellt er de høyeste frekvensene mest skadelige, og ørets følsomhet for høyfrekvens ryker først.

Mener å ha lest om studier og forskning som har funnet ut at hørselen har egene forsvars mekanismer, som beskytter hørselen noe , hvis den skadelige lydtrykket kommer gradvis, og ikke kommer plutselig og uforvarende. Det at man er "dottøret" etter høye lydtrykk og støy (de fleste har vel merket det), kan vel tyde på at øret gjør noe med følsomheten ved høye lydtrykk, men er først hørselskaden et faktum, er det jo for sent.

I alle tilfeller er det lurt å være forsiktig å ikke ødelegge hørselen, skal man kunne nyte high-end lyd fra et high-end anlegg , må man vel ha high-end hørsel også. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må man vel ha high-end hørsel også.
    Start en diskusjon på dette og :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig å det her high-end pratet engasjerte folk da. Kan man ikke bare si at high-end den mest korekte gjengivelsen av musikken. Da vil sikkert folk si men hva er "korrekt" korekt er vel sånn lytteren mener det skal musikken skal gjengis, jeg har hørt enkelte høytalere som liksom skal være high-end med flott elektronikk på de osv. Men JEG syntes noe av det spilte grisestygt, er ikke sikkert andre mener det samme.
    Og da blir definisjonen....?
    "Den mest korrekte gjengivelsen av musikken" høres ut som presisjon som eneste parameter. Dessverre er verden (som du påpeker) ikke så enkel, fordi også hva som er mest korrekt OGSÅ er en smakssak.

Dessuten er det en fin definisjon, men den er helt ubrukelig som gruppering fordi det med den definisjonen vil være kun ETT produkt innenfor hver produkttype som er "best" (altså: mest korrekt), og da vil alle andre produkter falle utenfor og dermed ikke kunne klassifiseres som "High End".

Jeg tror ihvertfall at man må bli enige om hvorvidt "High End" er en klassifisering eller førsteplassen på en eller annen high-score liste. Skal det være en klassifisering, så vil definisjonen si noe om grensene for å havne innenfor eller utenfor denne klassen av produkter, og da blir "Den mest korrekte gjengivelsen av musikken", "Den høyeste prisen" eller "Det som er best" alt for enkle og ufullstendige definisjoner.

Bekrepsavklaringer er alt annet enn enkelt, siden avklaringen også bør samsvare med alminnelig bruk av begrepet...

Edit: Noe jeg fant på nettet:

high fidelity noun [U] (ABBREVIATION hi-fi)
    the production by electrical equipment of very good quality sound that is as similar as possible to the original sound (ref: http://dictionary.cambridge.org/ )

high-end adjective
    sophisticated: sophisticated and discerning, or likely to appeal to sophisticated and discerning people (ref: http://encarta.msn.com/ )

high-end Pronunciation: (hī'end'), [key] —adj. Informal.
    being the most expensive and technically sophisticated: high-end stereo equipment. (ref: http://www.infoplease.com/dictionary/ )

Interessant det der med "... or likely to appeal to sophisticated and discerning people". At noe er high-end sier kanskje altså mer om dem som kjøper produktet enn produktet selv...
    For meg er det mer meningsfylt å snakke om hi-fi og i hvilken grad man oppnår målet om å gjengi den opprinnelige lyden best mulig. Synes faktisk pris er en uviktig faktor i den sammenhengen... Det er interessant å se hvor ofte pris er en faktor når folk snakker om high-end. Pris synes altså å være en del av definisjonen av high-end. Det kunne jo være interessant å snakke om i hvor stor grad alle high-end produkter også er hi-fi... :shock: :roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    må man vel ha high-end hørsel også.
    Start en diskusjon på dette og :lol:
    Skal det være noe stort poeng i å gå for high end anlegg med fullfrekvente høytalere ol. som er nevn tidligere, er det vel greit å
    ha mulihghet til å høre det som skjer mellom 15khz og 20khz osgå eller?

Har man sluttet å kunne høre lyden til greshoppene på sommeren, er vel kjøp av highend utstyr mest som å regne som statussymbol og ikke pga hva man får ut av lydkvaliteten i alle fall.

Litt interessant og litt frustrerende å tenke på at man gjerne har best hørsel og syn i perioder av livet der man ikke har noe serlig penger og råd til godt utstyr, mens når man har råd til det beste utstyret, da er ofte hørselen og synet redusert en hel del.

Kanskje det er derfor jeg ofte har stusset over og synes diskanten høres litt hissig og grovkornet de gangene jeg har hørt på anlegg i 500k og opp klassen. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skal det være noe stort poeng i å gå for high end anlegg med fullfrekvente høytalere ol. som er nevn tidligere, er det vel greit å ha mulihghet til å høre det som skjer mellom 15khz og 20khz osgå eller?
    En høyttaler behøver ikke spille ned til 15Hz for å få betegnelsen fullfrekvent, det holder med 20Hz-20kHz - frekvensområdet som det menneskelige øre faktisk kan høre. Altså kan du uansett ikke høre det som skjer mellom 15 og 20Hz, bare føle/kjenne det dersom det har nok volum (eller innbille deg det).

Forøvrig er jeg jo selvfølgelig helt enig i at det er meningsløst med high-end utstyr hvis man har dårlig hørsel. Da ville jeg satset på cerwin-vega - hadde det ikke vært for at de ser ut som de gjør.. :shock:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skal det være noe stort poeng i å gå for high end anlegg med fullfrekvente høytalere ol. som er nevn tidligere, er det vel greit å ha mulihghet til å høre det som skjer mellom 15khz og 20khz osgå eller?
    En høyttaler behøver ikke spille ned til 15Hz for å få betegnelsen fullfrekvent, det holder med 20Hz-20kHz - frekvensområdet som det menneskelige øre faktisk kan høre. Altså kan du uansett ikke høre det som skjer mellom 15 og 20Hz, bare føle/kjenne det dersom det har nok volum (eller innbille deg det).

Forøvrig er jeg jo selvfølgelig helt enig i at det er meningsløst med high-end utstyr hvis man har dårlig hørsel. Da ville jeg satset på cerwin-vega - hadde det ikke vært for at de ser ut som de gjør.. :shock:
    Tror du misforstod litt her a|ex
    Det er forskjell på 15khz og 15hz. Du kjenner ikke mye så høyt oppe.

Poenget til forrige post var vel at en ikke trengte høyttalere som kunne gjengi slike høye frekvenser om man ikke kunne høre det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett synes jeg det begynner å bli ubehagelig når man nærmer seg 100 dB, hvis jeg har målt riktig.

............helt enig i at det er meningsløst med high-end utstyr hvis man har dårlig hørsel.
    Du skal ikke se bort fra muligheten for at du har foretatt målinger uten rot i virkeligheten :wink: , men heldigvis så er det riktig som du påpeker:
    Kundegruppen for High-End er mikroskopisk på landsbasis da Nasjonalforeningen for Folkehelsen kan bekrefte at så mange som over 90% av befolkningen har dårlig/nedsatt hørsel/redusert hørsel/skadet hørsel i en eller flere sammenhenger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, leste det nok litt fort ops:

15 kHz ble til 15 Hz :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at rundt 90% av de målingene som blir foretatt og presentert er mer eller mindre uten rot i virkeligheten.

Interessant det der med at definisjonen på High End kanskje sier mer om kjøperen enn om utstyret.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interesante måtte være å definere hi-end i en blindtest.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har inntrykk av at rundt 90% av de målingene som blir foretatt og presentert er mer eller mindre uten rot i virkeligheten.

Interessant det der med at definisjonen på High End kanskje sier mer om kjøperen enn om utstyret.
    Men konkulusjonen på High-end må jo være at det skal komme like fint ut fra høytalerene som det ble spilt inn, eller sånn som det var ment at det skulle høres ut. Det må vel de fleste kunne være enig i vel...At det må være selve hoveddefinisjonen på High-End...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man high end i studio da?