Definer high end for meg.. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 176
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beolab 5 er nok ikke perfekte, det er vi enige om. Men av det du nevnte nå, finner vi noen fullfrekvente høyttalere der? Og vil du havne under beoalb 5 i pris når resten av utstyret er kjøpt inn? Det tviler jeg på altså - vil i så fall ha noen konkrete eksempler på kombinasjoner her

(Når alt dette er sagt, så må vi vel kunne enes om at DESIGNET på Beolab 5 har en high-end faktor de fleste andre produsenter kan se langt etter!)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tregner du enda fler eksempler? Martin Logan, Audiopax, BKS, Adyton, Dynaudio, Von Schweikert...

Totalkostnaden må inkludere effekttrinn, (eventuellt en rimelig preamp) og høyttalere, samt 10m biltema kabel. Mer skal det ikke til. Personlig synes jeg designet er greit, men ikke noe å rope hurra for i den prisklassen. Det matcher annet BO, men pene er de etter min mening ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beolab 5 koster vel over 100.000? Får man dem på bruktmarkedet?

Og så er de oppgitt til maks lyd trykk 108 dB, det lurer jeg på om stemmer. I så fall er de uaktuelle for meg og mange andre jeg kjenner. Fikk et tilbud på dem men har aldri lyttet til dem.

En ulempe med dem er at man ikke kan meske seg med forsterkerne, de er jo usynlige Men det er jo fint om man ikke er så glad i ting.

En annen ting jeg spør meg om er hvor high end er disse ICE power forsterkerene???
    Billige og kraftige er de, men jeg synes ikke de er i nærheten av skikkelige high end forsterkere som jeg har testet. De beste jeg har hatt Pass Labs X350 som jeg har nå og McIntosh MC602 som jeg testet. Men som sagt er ICE power forsterkere mye billigere.
    Men high end? Ikke i mine bøker fpreløpig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der Dag, sammeliknet med PassLabs og McIntosh'ene du har testet var det ikke mye "high-End" over de ICE baserte forsterkerene. Det er mer "bang for the buck", men de spiller på et langt lavere nivå lydmessig (lydkvalitet).
    Men så koster til gjengjeld de forsterkerne du lytter til like mye som en middels god bruktbil. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner bare Beolab5 fra hifi presse og sider på internett, så jeg har ennå til gode å høre disse høytalerene som jeg synes ligner mer på lave gass terasse varmere.....

Med Beolab 5 har det vært mye snakk om fullfrekvens høytaler, hvilket frekvens område snakker vi om da egentlig? fra 0Hz-uendelig? 20Hz-20KHz???

Ellers så vil jeg tro at høytalere som tilpasser seg selv lytterommets akkustikk og andre skavanker, vil til en viss grad vil være avhengig av et "high-End" lytterom og plassering for å kunne yte sitt beste, dvs akkurat som andre systemer uten rom korreksjon.......

Høytalere med romkorreksjon er nok lettere å få til å spille relativt bra, ganske raskt i hvilket som helst lytterom, men er det High End, eller rett og slett hightech med masse kompromiss justerbare løsninger i stedet.
    Ser helt klart fordelen med slike løsninger hvis man stadig vekk skal flytte på anlegget, og spille i mange forskjellige omgivelser, men det er vel ikke så vanlig at man gjør det med hifi/high End anlegg jeg har vært borte i til hjemme bruk, i alle fall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså gir beolab 5, i motsetning til de fleste av B&O's produkter, mye for pengene. Det er poenget. Og om Snickers vil kjøre biltema-kabler på sine "high-end" midgard audio-høyttalere skal han for all del få lov til det - men han er sikkert enig i at biltema ikke vil gi den mest kulinariske lytteopplevelsen!

Når det gjelder eksempler var jeg ute etter noen konkrete sammensetninger av fullfrekvente høyttalere og forsterkere som ikke legger noe som helst kompromiss på hva høyttalerne kan tilby, og den totale kostnaden på det

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Med Beolab 5 har det vært mye snakk om fullfrekvens høytaler, hvilket frekvens område snakker vi om da egentlig? fra 0Hz-uendelig? 20Hz-20KHz???
    De går uten anstrengelser ned til 20Hz ja. Det sørger et 12" basselement (nedovervendt sådan) med 2500 watt i ryggen for, noe som er ganske enestående.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Altså gir beolab 5, i motsetning til de fleste av B&O's produkter, mye for pengene. Det er poenget. Og om Snickers vil kjøre biltema-kabler på sine "high-end" midgard audio-høyttalere skal han for all del få lov til det - men han er sikkert enig i at biltema ikke vil gi den mest kulinariske lytteopplevelsen!

Når det gjelder eksempler var jeg ute etter noen konkrete sammensetninger av fullfrekvente høyttalere og forsterkere som ikke legger noe som helst kompromiss på hva høyttalerne kan tilby, og den totale kostnaden på det
    Hei,

et forslag på alternativ er Legacy Focus 20/20 høyttalere og McIntosh MC352 eller Pass Labs X250 forsterker, pris burde ligge på ca 30 for forsterker og høyttalere koster ca 4000 USD brukt i USA.
    Kombinasjonen burde være ideell, høyttalerne er lett drevne og 350 watt burde ikke være noen begrensning uansett lydnivå.
    Disse høyttalerne ble kåret til beste high end kjøp i Stereophile Februar 2004 og de spiller fullfrekvent, dvs helt lineært til 20 hz.

Kabler kan man jo diskutere, jeg holder med Snickers og så lenge tverrsnittet er bra mener jeg at kobber er kobber. Tror vi lar den ballen ligge i denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet begrenser både Dag og Gorm sine opplevelser med de nevnte Pass og Mc-forsterkerne til tester på Kappa 9.2 og, en rimelig surroundreceiver som forforsterker og en rimelig DVD som kilde. Da tillater jeg meg å ta det hele med en meget stor klype salt. Husk at disse høyttalerne oppfører seg annerledes enn noe annet på ulike forsterker også. De fleste forsterkere vil oppføre seg på en helt annen måte når vi beveger oss under 2 ohm enn når vi holder oss over.

Jeg kan bekrefte at ikke ICE-forsterkerne er ideelle ved slike laster. Imidlertid klarer de seg langt bedre enn for eksempel 1090. Jeg synes de kommer til sin rett når de får se mer normale laster.

Husk også på at når man designer en høyttaler som 9.2 så har man et stort problem. Man må bruke en forsterker og akseptere det denne gir og ikke gir, og designe høyttalerne deretter. Dette fordi det er nesten umulig å finne to forsterker som på noen måte oppfører seg likt både under 2 ohm og over 2 ohm.

Jeg har testet ICE-forsterkere mot både flere McIntosh (på Tannoy TC og Prestige) og mot X350 på Audiopax høyttalere. Da ble Pass Labs preamp brukt. I forhold til Pass Labs var ICE-varianten mye mer fyldig og varm og hadde en helt annen klangstruktur i mellomtonen enn Passen. Den tok helt klart også frem mange fler detaljer enn både PassLabs og Audiopax sin egen forsterker uten at den ble lysere i klangen. (Audiopaxen var en anelse mørkere i klangen.) I forhold til McIntosh synes jeg Mc-en var regelrett slapp og manglet kontroll i bassen. Dette går igjen på flere Mc-modeller og virker som om det er en klangfilosofi snarere enn en "feil".

Poenget mitt er:
    Man kjøper ikke forsterker utifra hvem som er mest "High End" eller hvem som koster eller veier mest. Man kjøper forsterker utifra hvem som driver den lasten man skal drive på samme måte som ikke alle motorer vil passe godt i alle biler, men allikevel er det noen motorer som er regelrett dårlige og noen som er svært gode.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    et forslag på alternativ er Legacy Focus 20/20 høyttalere og McIntosh MC352 eller Pass Labs X250 forsterker, pris burde ligge på ca 30 for forsterker og høyttalere koster ca 4000 USD brukt i USA.
    Kombinasjonen burde være ideell, høyttalerne er lett drevne og 350 watt burde ikke være noen begrensning uansett lydnivå.
    Disse høyttalerne ble kåret til beste high end kjøp i Stereophile Februar 2004 og de spiller fullfrekvent, dvs helt lineært til 20 hz.
    Hva du kan få de høyttalerne til brukt er jo helt uvesentlig i denne diskusjonen, siden vi snakker om nypris på beolab 5. Hva koster Legacy Focus 20/20 nye?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke det vi snakker om i denne tråden, det er definisjonen på High End. For enkelte er High End høyest mulig veiledende pris, så da er jo brukt en fin måte å få seg "High End" utstyr.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det det, men vi kan ikke sammenligne nytt med brukt når det gjelder hva man kan få for en viss sum.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De koster 7000 dollar nye, dvs ca 60.000 inn til Norge nye.
    Da har man igjen ca 50.000 til forsterker/preamp.

Da ville jeg foreslå en McIntosh MC252 til 40000 siden disse høyttalerne har så høy følsomhet, og en pre til 10000.
    Vet ikke hvilken pre, hva med EC 4.7?

Men jeg synes ikke det er helt uvesentlig hva man kan kjøpe brukt utstyr for, de fleste av oss kjøper vel mest brukt utstyr, og da er det også interessant hva man kan få B&O for brukt og hva som er alternativene.

Men uansett, vi kan holde oss til nypriser.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så vidt jeg vet begrenser både Dag og Gorm sine opplevelser med de nevnte Pass og Mc-forsterkerne til tester på Kappa 9.2 og, en rimelig surroundreceiver som forforsterker og en rimelig DVD som kilde. Da tillater jeg meg å ta det hele med en meget stor klype salt. Husk at disse høyttalerne oppfører seg annerledes enn noe annet på ulike forsterker også. De fleste forsterkere vil oppføre seg på en helt annen måte når vi beveger oss under 2 ohm enn når vi holder oss over.

Jeg kan bekrefte at ikke ICE-forsterkerne er ideelle ved slike laster. Imidlertid klarer de seg langt bedre enn for eksempel 1090. Jeg synes de kommer til sin rett når de får se mer normale laster.

Husk også på at når man designer en høyttaler som 9.2 så har man et stort problem. Man må bruke en forsterker og akseptere det denne gir og ikke gir, og designe høyttalerne deretter. Dette fordi det er nesten umulig å finne to forsterker som på noen måte oppfører seg likt både under 2 ohm og over 2 ohm.

Jeg har testet ICE-forsterkere mot både flere McIntosh (på Tannoy TC og Prestige) og mot X350 på Audiopax høyttalere. Da ble Pass Labs preamp brukt. I forhold til Pass Labs var ICE-varianten mye mer fyldig og varm og hadde en helt annen klangstruktur i mellomtonen enn Passen. Den tok helt klart også frem mange fler detaljer enn både PassLabs og Audiopax sin egen forsterker uten at den ble lysere i klangen. (Audiopaxen var en anelse mørkere i klangen.) I forhold til McIntosh synes jeg Mc-en var regelrett slapp og manglet kontroll i bassen. Dette går igjen på flere Mc-modeller og virker som om det er en klangfilosofi snarere enn en "feil".

Poenget mitt er:
    Man kjøper ikke forsterker utifra hvem som er mest "High End" eller hvem som koster eller veier mest. Man kjøper forsterker utifra hvem som driver den lasten man skal drive på samme måte som ikke alle motorer vil passe godt i alle biler, men allikevel er det noen motorer som er regelrett dårlige og noen som er svært gode.
    Snickers, når vi testet hos oss hadde alle forsterkerne like forutsetninger.
    Forskjellene er derfor interessante, spesielt fordi lasten er ganske vanskelig med laveste impedanse på 1,5 ohm. Da får man satt tingene på skikkelig prøve.
    At jeg ikke har en dedikert preamp synes jeg ikke er noe godt argument for å ikke la resultatet tale for seg.
    Pass Labs X350 var i en klasse for seg på alle områder på mine høyttalere, derfor kjøpte jeg senere en slik. (Det var enstemmig fra alle som hørte på, med klar margin.)
    Ikke fordi den var tung eller dyr, skulle mye heller kjøpt noe billig.
    Resultatet kan sikkert være annerledes på annet utstyr, men jeg innbiller meg at en så godt konstruert forsterker vil stort sett være bedre enn mye rimeligere konstruksjoner. Men jeg kan jo ta feil.
    Dessuten tror jeg at store og tunge forsterkere er det av en grunn.
    Ikke for moro skyld.

Dag

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da ville jeg foreslå en McIntosh MC252 til 40000 siden disse høyttalerne har så høy følsomhet, og en pre til 10000.

Men jeg synes ikke det er helt uvesentlig hva man kan kjøpe brukt utstyr for, de fleste av oss kjøper vel mest brukt utstyr, og da er det også interessant hva man kan få B&O for brukt og hva som er alternativene.

Og da ble det igjen 4k til kabler og romkorreksjon - litt i snaueste laget kanskje? La oss droppe den avanserte romkorreksjonen, da havner man omtrent i samme prisleiet (forutsatt at man kjøper billige kabler). Men hadde B&O fjernet kostnadene ved romkorreksjonen hadde også beolab 5 blitt vesentlig billigere. Så gjenstår det å se hvem som spiller best..

Min påstand om totalkostnader for samme lydegenskaper som beolab 5 er i besittelse av holder fortsatt vann :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk en Denon 3805 slik som meg, da har du rom korreksjon også.

Dag

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en like avansert en som B&O's, i tillegg til at det virkelig blir high-end preamp :wink: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og da ble det igjen 4k til kabler og romkorreksjon - litt i snaueste laget kanskje? La oss droppe den avanserte romkorreksjonen, da havner man omtrent i samme prisleiet (forutsatt at man kjøper billige kabler). Men hadde B&O fjernet kostnadene ved romkorreksjonen hadde også beolab 5 blitt vesentlig billigere. Så gjenstår det å se hvem som spiller best..

Min påstand om totalkostnader for samme lydegenskaper som beolab 5 er i besittelse av holder fortsatt vann :P
    Alex, du kommenterte ikke informasjonen om maks spl på 108 dB. Hvorfor? 1 stk 12" i lukket kabinett har visse begrensninger når den er tunet så lavt som 20 hz. Begrensninger er ikke high end for meg.
    Har du noensinne hørt forskjellen på en digital forsterker basert på ICE power og en anolog forsterker av høy klasse?

Hva er prisen på B&O beolab 5 veiledende?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en like avansert en som B&O's, i tillegg til at det virkelig blir high-end preamp :wink: :wink:
    Preampen i Denon 3805 er sikkert ikke noe dårligere eller mindre high end enn det som sitter gjemt inni B&O beolab 5. 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex, du kommenterte ikke informasjonen om maks spl på 108 dB. Hvorfor? 1 stk 12" i lukket kabinett har visse begrensninger når den er tunet så lavt som 20 hz. Begrensninger er ikke high end for meg.
    Hvem kan "gidde" å ha høytalere med slike begrensninger? :wink:
    Det må vel finnes en butikk som kan kjøre en demo på disse....eller....

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •