Definer high end for meg.. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 176
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men man kan jo ikke enes om det heller. Noen setter inn en motkobling for å fjerne et kompromiss. Andre fjerner den samme for å fjerne et kompromiss.
    Og noen liker lyden i den ene, og noen liker lyden i den andre.

Noen liker mora, og noen liker dattera. Men begge kan være Hi-End

Begrepet High End sier meg fortsatt ingen ting. Jeg er kanskje vrang, men jeg har hørt for mange såkalte kompromissløse, grisedyre, lekre komponenter som spiller bajs allikevel. Når man kommer opp på et visst prisnivå må man kunne forvente at det vekker smilet i større grad enn halvparten så dyre produkter.
    Men det er jo det jeg prøver å si, folk liker forskjellige ting, og hvis man hadde hatt mulighet til å "sette pris på" alt det som alle andre liker, ville det sikkert vekket smilet ved bruk av alle såkalte Hi-End produkter. Men det er jo ikke slik det fungerer, man liker og verdsetter forskjellige saker og ting, og da blir det slik at det finnes forskjellige saker og ting. Noe for enhver smak kanskje?

Når jeg setter meg inn i en dyr bil (noe jeg sjelden gjør) skjønner jeg som regel hvorfor den er dyr. Hvorfor er det ikke alltid sånn innen HiFi også?
    Altså, jeg er ganske sikker på at det finnes Hi-End biler som også er "dårligere" i manges øyne, enn andre ikke Hi-End biler. Mange er interesert i en komfortabel bil, den skal være god å kjøre, den skal ligge godt på veien, den skal ha nok power til å kunne dra på skikkelig osv... Og mange Hi-End biler klarer disse "kravene". Men så har man den gruppen menesker som dette ikke holder for. De bir blanke f*** i komfort, de vil ha en bil som går -helst ikke under 1000km/t- eller kanskje en bil som klarer klatre opp et lodrett stup. Og for de personene blir ikke disse Hi-End bilene bra i det heletatt.

Og slik blir det i Hi-Fi samenheng også. Folk legger vekt på forskjellige egenskaper.

High End brukes om produkter som har High End pris. Det sier ingen ting om ytelsene, men kanskje litt om konstruktørens eller selgerens drøm.
    Det der er nok en ganske riktig beskrivelse av de fleste Hi-End produkter i dag vil jeg tro.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den høyttaleren jeg har hørt til dags dato som gir mest for pengene, og som i mine øyne er mest "high end", er beolab 5

Eller vil martin logan statement E2 til 10 ganger prisen spille bedre? Neppe!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Den høyttaleren jeg har hørt til dags dato som gir mest for pengene, og som i mine øyne er mest "high end", er beolab 5

Og poenget ditt er?

Kanskje ArneBjarnekåreLeif oppi lia synes martin logan statement E2 spiller 10 ganger bedre enn beolab 5. Hvem av dere har rett?

Kan ikke begge høytalerene defineres som Hi-End? Må det være slik at det eneste produktet som kan defineres som Hi-End må være det beste i hele verden?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett dette nei, det er jo like mange forklaringer på hva high-end hifi produkter, som det finnes HiFi interesserte persjoner. :wink:

Er langt på vei enig med det de fleste her skriver hvis man legger godviljen til, ja til og med Snickers-is, som har mange glimrende synspunkter.

Stusser litt på dette da,
    Når jeg setter meg inn i en dyr bil (noe jeg sjelden gjør) skjønner jeg som regel hvorfor den er dyr. Hvorfor er det ikke alltid sånn innen HiFi også?
    Dette er vel også en sannhet med modifikasjoner, i og med at bilpriser i Norge, langt på vei bestemmes av hvilken avgiftsgrupper den kommer i ut i fra motor effekt, sylindervolum, vekt osv , og derfor er pris ikke nødvendigvis noen god indikator for hvilke kvaliteter bilen egentlig har heller :wink: .

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

Har du hørt noen av dem?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver jo at jeg har hørt beolab 5, og har testet den grundig ved flere anledninger. Statement E2 derimot, har jeg ikke engang sett i virkeligheten, men etter hva jeg har lest og hørt skal den ikke kunne forsvare en pris på en million! Langt derifra!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det finnes jo mye som knuser Beolab 5 som er vesentlig billigere så hvorfor skulle den yte bedre enn Statement?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe som er billigere enn beolab 5 som yter like bra eller bedre med 5000 watt og romkorreksjon innebygd, samt er fullfrekvent? jeg bare spør :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig det gjør, men jeg sammenlikner da først og fremst Beolab 5 med andre høyttalere og effekttrinn.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig det gjør, men jeg sammenlikner da først og fremst Beolab 5 med andre høyttalere og effekttrinn.
    Det gjør det i alle fall ikke meg bekjent, og skal du få samme lydkvalitet som fullfrekvente beolab 5 med innebygd power i massevis samt romkorreksjon (og tyverialarm!), må du forutenom høyttalere kjøpe deg gigantiske forsterkere, romkorreksjonsenheter og et par subwoofere av skikkelig kaliber - og alt må være rimelig "high end". Når du legger sammen prisen på alt dette vil du nok havne LANGT over 114 000kr

Når det er sagt, så kan jeg være enig i at høyttalere i 50 000-kronersklassen sammen med en eller to veldig gode subwoofere kan spille like bra eller bedre enn beolab 5, men som sagt - men all elektronikken som kreves i tillegg for å drive slike høyttalere skikkelig havner du langt over prisen på beolab 5. Bare høyttaler- og signalkablene alene koster jo gjerne flere titalls tusen, noe som ikke er tema når du kjøper et par beolab 5 - spesialtilpassede signalkabler er alt som trengs, og følger med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er dyre kabler dyre, men det trenger du ikke. Alarm koster noen få tusen å få innstallert, romkorreksjon trenger du ikke, så da var det å matche klangen da. Vel, de låter såpass bra at de er morsomme å høre på men det kan da strekkes en god del lenger for litt mindre penger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare forsterkeri og et par høyttalere i 50k-klassen blir fort samme pris. Man trenger nødvendigvis også kabler, og romkorreksjon er jo et stort pluss - subwoofere MÅ du ha i tillegg for at det skal blki fullfrekvent.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk 6 dager til 1. april

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha - og hva har det med noe å gjøre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel rimelig enkelt:

Hvorfor skal det ikke gå å lage en fullfrekvent høyttaler?

Hvorfor må en god forsterker koste 50k?

Hvorfor skal det ikke finnes høyttalere til 50k som spiller bedre enn Beolab5?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel rimelig enkelt:

Hvorfor skal det ikke gå å lage en fullfrekvent høyttaler?

Hvorfor må en god forsterker koste 50k?

Hvorfor skal det ikke finnes høyttalere til 50k som spiller bedre enn Beolab5?
    Snickers,

dette lurer jeg på hver dag!

Synd alt er så dyrt.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktumet er jo at det går ann å lage en fullfrekvent høyttaler, at en god forsterker ikke trenger å koste 50k og det finnes høyttalere i 50k klassen som spiller bedre enn Beolab5. Kanskje nettopp fordi BO sine produkter ikke kun dreier seg om lyd, men design og "kvalitet"....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du finner ikke en høyttaler som er like enkel å integrere i alle typer rom, som koster under 50k, og spiller bedre enn beolab5.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg verken hevdet at forsterkere må koste 50k for å være gode eller at det ikke går an å bygge en høyttaler som er like god eller bedre enn beolab 5. Men la oss nå holde oss til hva som eksisterer den dag i dag, noe som har vært tema hele tiden. Hva som kan skje i fremtiden vet ingen.

Min påstand er fremdeles, at TOTALKOSTNADEN på et tradisjonelt stereoanlegg (med unntak av signalkilde) som skal matche beolab 5 på lydkvalitet, vil overstige utsalgsprisen på beolab 5 med god margin. Da inkluderes altså høyttalere, forsterker(e), høyttalerkabler, signalkabler - og romkorreksjon siden vi sammenligner med beolab 5 - i stereoanlegget. Alt dette er jo inkludert i beolab 5, og høyttalerne som skal matche oppsettet må i tillegg være fullfrekvente (noe svært få er), ellers må man ha subwoofere i tillegg. Og som de fleste sikkert er klar over kan man ikke kjøpe elektronikk og kabler på elkjøp når det skal passe til høyttalere i 50k-klassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt uenig. Jeg har lyttet kritisk til disse ved 2 anledninger og må si at de har mange unoter. De har også en ulempe ved at de er så lette å integrere. Man får nemlig vite veldig lite om hvor galt høyttalerne egentlig er plassert, så da ender man ofte opp med noen voldsomme kompenseringer som resulterer i svært trist lydbilde. De hadde litt imponatoreffekt, men var gjennomgående kjedelige å høre på i forhold til hva jeg forventer i denne klassen.

Hva med noen gode Audio Physic, Tannoy, Usher, Snell, Linn eller T+A sammen med et par ICE-baserte forsterkere? Da ligger Beolab 5 veldig langt etter.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •