Definer high end for meg.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 176
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Definer high end for meg..

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    Kan noe definere ett high end stereo annleg for meg.? venter spent nå..jeg skal svare etterpå..
    "High end" er betegnelsen på alle anlegg som selges på qxl.
    Sånn er det bare.
    haha :lol: ja det kan du si.. på Qxl er Hi End definisjonen på produkter man vil ha mere penger for en de egentlig er verdt..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hender en skjelden gang i blandt , at det legges ut tidligere hifi og fag presse definerte high end produkter på qxl også, det gjelder bare å vite hva man skal se etter. Spørsmålet er vel også mange ganger om et high end produkt fra 80 tallet fremdeles kan defineres som high end produkt i dag.
    Selv tror jeg at mye av det digitale utstyret fra slutten av 80 og ut i 90 tallet ikke lenger er helt high end, men mye av det riktig konstruerte analoge utstyret, mener jeg fremdeles yter såpass bra et det er blandt toppskjiktet fremdeles.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har klart å definere det på en god måte ennå ser jeg. Problemet er at vi er ikke (og ønsker simpelthen ikke å bli) enige om betingelsene for den skalaen som definerer HighEnd. Dermed ender vi opp med tomt selgerprat. Dersom dere vil skrive tomt selgerprat så fortsett å gi produktene karrakteren High End i DVD og Hjemmekino.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier er man ikke enig, så hvorfor skal man gå den veien du vil?
    Jeg har tidligere i tråden prøvd å forklare bakgrunnen til karaktersettingen. Tenk om jeg skulle kjørt en sammenlikning av en 3910 og din egen Unidisk. På grunn av pris ville Unidisken fått elendig karakter, for det at den er øritegrann bedre til CD avspilling kan på ingen måte forsvare prisforskjellen (annet en for de få som er ute etter akkurat den egenskapen). All dyr Hi-Fi vil altså bli til bæsj.
    Jeg syns det ville fungert bedre å sette en karakter på 3910'en og kalle Unidisken for high-end. Så kan du egentlig mene akkurat det du vil. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom siden http://www.midgardaudio.com og leste litt om forskjellige produkter. der står det jammen litt om high-end produkter også gitt. :wink:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er karakterer i det hele tatt bare tull. En karakter forteller deg ikke hva som er de gode og dårlige egenskapene til et produkt, det må man lese anmeldelsen/omtalen for å finne ut av..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Var innom siden http://www.midgardaudio.com og leste litt om forskjellige produkter. der står det jammen litt om high-end produkter også gitt. :wink:
    Jepp, men det er også selgerprat.

Jeg har ikke bedt noen gå min vei, snarere tvert i mot. Så lenge vi ikke har en skala å legge produktene på som vi er enige om på forhånd kan vi heller ikke si noe om hvilket produkt som ligger øverst og hvilket som ligger nederst på denne skalaen.

Det å sammenlikne en spiller med en annen er en ting, men hva slags preamp må du ha på 3910 for å få frem de egenskapene du får frem når den kobles gjennom Unidisc SC? Jeg tror ikke prisforskjellen er så stor som du vil ha det til når vi tar med i betraktningen at 1068 har klart dårligere lydkvalitet som forforsterker. Derfor vil jeg si at en ren DVD-spiller som låter hårfint bedre enn 3910 og koster 40k er et dårlig kjøp og ikke noe "High End", hva nå enn som ligger i det begrepet.

Derfor koker det hele ned til at "High End" er den eneste unnskyldningen for å prise et produkt opp i skyene. Det låter dårlig, det ser forjævlig ut og det er upraktisk i bruk, men det er jo tross alt High End så da er det verdt pengene allikevel.

Like feil blir det med sammenlikningstester selvom folk ber aldri så mye om det. Så lenge kriteriene og preferansene er forskjellig fra person til person er det null poeng å sette et produkt på en skala. Folk som ikke gidder å lese testen men bare skal ha en skala for å velge produktet som ligger øverst har misforstått hvilke egenskaper et produkt har eller for den saks skyld bør ha.

Det er kanskje verdt å ta med i betraktningen at skribenter ikke er fagfolk, men kun hobbymennesker som liker å skrive. Årsaken er blant annet at vi snakker om rene nytelsesprodukter som kan velges utifra rene personlige parametre. Derfor har vi ingen kontroll med om en skribent har hodet på nogen lunde rett plass i forhold til vår egen smak. En annen årsak er at det i bransjen ikke finnes så mange definitive fagfolk, men en hel masse hobbymennesker med noe kunnskap. Derfor sliter vi med å enes om hva som betyr noe for et produkt.

Et enda større problem er at vi sjelden ønsker en blindtest velkommen. Dette understreker jo i hvor liten grad vi vil ha sannheten frem i lyset. I blant kan det virke som om noe av målet med å drive med HiFi er å kunne sikle på noe som er dyrere. Da er det kanskje det samme hva disse dyre boksene yter og hva de koster bare de bærer navnet High End.

Når jeg brukte uttrykker High End på hjemmesiden var egentlig bakgrunnen at dersom et produkt kalles High End og et annet produkt yter like godt bør det også være High End, uansett om det koster 1/10 av et annet "High End"-produkt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å gi et produkt en tallkarrakter blir nesten som å plassere en alpinist i toppen av en utforbakke, en langrennsløper i et langrennsspor og sende en kunstløper ut på isen og etter at de har gjort jobben sin kåre en vinner.

Det hjelper ikke om langrennsløperen går bra hvis man digger kunstløp.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-End, er ikke det rett og slett "Top of the line"-produkter da? Det beste man kan få kjøpt for penger etc....?

Bare en tanke, egentlig det jeg ser på som en "definisjon" på begrepet Hi-End. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Top of the line basert på hvilke kriterier?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Top of the line basert på hvilke kriterier?
    Altså da tenkte jeg på som jeg sa:

Det beste man kan få kjøpt for penger etc...
    Altså det beste som er å oppdrive for tiden. Er det mulig å sette spesifikke kriterier for hva som er Hi-End, når utviklingen går frammover hele tiden?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kan man bestemme at en ting er best?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kan man bestemme at en ting er best?
    Det må da ikke være "best". Men blant de beste. Hva som er best blir jo idividuelt uansett.

Kanskje Hi-End kan beskrives som "mest mulig kompromissløst", f.eks.?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden "bra" og "best" er subjektive parametre, hvordan kan da HighEnd være noe annet enn et rent subjektivt begrep og derfor heller ikke brukbart til noe som helst?

Dersom man reduserer antallet kompromisser er det ikke dermed sagt at det låter bedre, hvordan kan det da bli "mer high end"?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden "bra" og "best" er subjektive parametre, hvordan kan da HighEnd være noe annet enn et rent subjektivt begrep og derfor heller ikke brukbart til noe som helst?

Dersom man reduserer antallet kompromisser er det ikke dermed sagt at det låter bedre, hvordan kan det da bli "mer high end"?
    Fordi det mere kompromissløst, det trenger ikke være bedre, det bare kosta mere og har færre kompromisser... Derfor er det "teoretisk" bedre, altså Hi-End.

Jeg har nå iallefall ikke helt trua på at Hi-End produkter er best på alt. Selv om de er såkalt Hi-End. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan teller du antallet kompromisser?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan teller du antallet kompromisser?
    Starter på 1 og jobber deg oppover...

Altså jeg tenker på produkter som fra produsentenes side er tilnærmet kompromissløse, altså det er ikke gjort noen kompromisser der produsenten vanligvis hadde gjort kompromisser for å spare inn penger. Altså produkter som ikke har noen kompromisser så langt det lar seg gjøre for penger og med dagens teknoliogi. Hvis du skjønner hva jeg mener her nå. Føler at jeg blir lett missforstått av og til. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du føler deg misforstått, men enkelte ting er enkelt bygget, andre ting er kompliserte. De sistnevnte har flest kompromisser, men hvor store er disse i forhold til det enkle produktet? Hvilket låter best og hvilket et dyrest?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du føler deg misforstått, men enkelte ting er enkelt bygget, andre ting er kompliserte. De sistnevnte har flest kompromisser, men hvor store er disse i forhold til det enkle produktet? Hvilket låter best og hvilket et dyrest?
    Vel det nytter vel ikke å bruke Hi-End som ett begrep på hva som er best. For hva er best? Det er vel ingenting som er best? Derfor mener jeg at Hi-End er ett begrep som forteller at produktet er tilnærmet kopromissløst og det er brukt nok penger på det for å få til akurat det, uansett hvor mye eller lite det må ha kostet.

Jeg mener, ett produkt som har mindre kompromisser enn et annet er jo teoretisk sett bedre, men lyden trenger jo ikke å falle i smak til alle og enhver. Hi-End kan ikke brukes som ett begrep på hva som er god lyd. For det er jo så utrolig indivuelt hva som er god lyd.

Men, produktet kan være Hi-End alikevell, for det kan være det beste produktet med akurat den lydsignaturen. Og det er akurat den lydsignaturen kari og ola liker. Du liker en annen. Jeg liker en tredje. Og vi må derfor velge en annen løsning, som også kan være Hi-End. Men Kari og Ola liker ikke lyden som den løsningen du velger har osv... det betyr jo ikke at produktet ditt ikke er Hi-End.

Det at produktet er Hi-End forteller at det er gjort minst mulige kompromisser i et forsøk på å skape best mulig lyd. Men det sier ingen ting om hvordan lyden faktisk er. Smaken er jo tross alt forskjellig... :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man kan jo ikke enes om det heller. Noen setter inn en motkobling for å fjerne et kompromiss. Andre fjerner den samme for å fjerne et kompromiss.

Har vi i det heletatt noen måte å definere hva som er bedre enn noe annet selv innenfor en klangsignatur?

Begrepet High End sier meg fortsatt ingen ting. Jeg er kanskje vrang, men jeg har hørt for mange såkalte kompromissløse, grisedyre, lekre komponenter som spiller bajs allikevel. Når man kommer opp på et visst prisnivå må man kunne forvente at det vekker smilet i større grad enn halvparten så dyre produkter.

Når jeg setter meg inn i en dyr bil (noe jeg sjelden gjør) skjønner jeg som regel hvorfor den er dyr. Hvorfor er det ikke alltid sånn innen HiFi også?

High End brukes om produkter som har High End pris. Det sier ingen ting om ytelsene, men kanskje litt om konstruktørens eller selgerens drøm.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •